Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
lop schreef: ↑14 februari 2021, 23:43 Vervangbaar ja , maar niet naar uw wensen !Als je de rendementen vergelijkt met een simpele ETF presteren ze al ruim ondermaats . Waarom zijn holdings dan een goede belegging op lange termijn ? City of londen haalt zelfs maar de helft van het rendement dan wat IWRD haalt op 10 jaar .
Is het veiliger dan een ETF ? Nee
Haalt het meer rendement ? nee
waarom maakt dit dan een goede belegging vraag ik mij af ?
Op een termijn van 10 jaar haalt het aandeel van JNJ 320% rendement terwijl dit fonds maar 90% haalt en een ETF zelfs het verslaat met een rendement van 175%
Daarom is dit duidelijk niet aantrekkelijk als investering
Nogmaals het bewijs dat kwaliteitsaandelen de beste investeringen zijn .
Doe 10 jaar bij in de toekomst en je mag 100% zeker zijn van de zelfde uitkomst , kwaliteit klopt met gemak ETF's en holdings.
Je vergelijkt appelen (City of London) met peren (IWRD) en citroenen (LNJ) maar OK, we zullen u dan maar op dezelfde wijze beantwoorden en aangezien u de termijn van 10 jaar als voorbeeld nam zal ik hetzelfde doen;
1) JNJ is een individueel aandeel en de prijs van een aandeel 10 jaar geleden was 59,64$ (21.02.2011), vandaag staat het aan 165$ dus maakt u een koerswinst van 105,36$.
De afgelopen 10 jaar keerde JNJ een dividend uit van 26,42$ , na aftrek van bronbelasting en Belgische voorheffing heeft u ook daar een winst gemaakt van 15,72$.
Totale winst is dus 121$ op een inzet van 59,64$. (2 x de inzet erbij).
2)We gaan het rendement eens vergelijken met een Belgisch individueel aandeel bijvoorbeeld Melexis.
De prijs van Melexis was 10 jaar geleden 13 euro, vandaag 98 euro.
De aandeelhouder van Melexis maakt dus een koerswinst van 85 euro.
Melexis betaalde de afgelopen jaren ook dividenden in de orde van grootte van 1,5%, ik laat die achterwege want ik heb geen zin om dat uit te rekenen.
Totale winst is dus +85 euro op een investering van 13 euro. (5,5 x de inzet erbij).
Conclusie: JNJ is volgens u het beste aandeel van de wereld maar het kan niet tippen aan iets zoals Melexis dat met gemak uw 'kwaliteit' straten achter zich laat.
Op zich doet dat geen afbreuk aan JNJ want de prestatie was excellent maar het risico van een belegging in één enkel aandeel is er ook naar!
lop schreef: ↑14 februari 2021, 23:50 Had liever omgekeerde resultaten gezien eerlijk gezegd . Maar spijtig genoeg is dit niet het geval .
Zou het selecteren veel gemakkelijker maken .
Had op zijn minst verwacht dat deze op zijn gemak wereldwijde ETF's zouden verslaan .
Dat ze gingen onderdoen voor losse aandelen had ik wel verwacht maar ze halen zelfs maar de helft van het rendement van een ETF.
Ook hier ga je uit de bocht want een inleg van 10.000 euro 10 jaar geleden in een wereldwijde etf als IWRD heeft vandaag een waarde van 21.000 euro zonder de dividenden, dat kan je gemakkelijk terugvinden op het internet. Puike prestatie dus die niet zoveel moet onderdoen voor jouw hoog risico aandeel JNJ.
City of London is een investeringstrust die zich hoofdzakelijk op de UK richt en die zich bovendien verbonden heeft om een dividend uit te keren in combinatie met kapitaalbehoud, geen risico's dus zoals met individuele aandelen;
The Company’s objective is to provide long-term growth in income and capital, principally by investment in equities listed on the London Stock Exchange. The Board continues to recognise the importance of dividend income to shareholders.
Laatst gewijzigd door Mattia op 15 februari 2021, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dreamy schreef: ↑15 februari 2021, 11:49 Ik denk dat het ietwat tegenvallende rendement van de Britse trusts nogal wat te maken heeft met de conservatieve beleggingsstijl van de minder presterende trusts. Kapitaalbehoud lijkt daar een groter belang te krijgen dan groei en dat gaat dan ten koste van het rendement.
Voor iemand van mijn leeftijd gaat kapitaalbehoud (en in mindere mate groei) en dividendenrendement hand in hand, de tijd van grote risico's heb ik reeds een tijdje achter mij gelaten met uitzondering van 20% van mijn portfolio waarmee ik nog steeds de risico's niet schuw, zelfs hoog risico niet.
Ik heb verleden week bijvoorbeeld nog enkele scheepsvaartaandelen gekocht.
De andere 80% zitten in trusts en enkele holdings en dat zal zo blijven tot mijn dood ....
AAA, Mattia. Al meer dan 10 jaar. Ook al is de dooi ingezet, lelijke uitschuiver kerel.Mattia schreef: ↑15 februari 2021, 13:17
Ook hier ga je uit de bocht want een inleg van 10.000 euro 10 jaar geleden in een wereldwijde etf als IWRD heeft vandaag een waarde van 21.000 euro zonder de dividenden, dat kan je gemakkelijk terugvinden op het internet. Puike prestatie dus die niet zoveel moet onderdoen voor jouw hoog risico aandeel JNJ.
pukkie007 schreef: ↑15 februari 2021, 16:05AAA, Mattia. Al meer dan 10 jaar. Ook al is de dooi ingezet, lelijke uitschuiver kerel.Mattia schreef: ↑15 februari 2021, 13:17
Alle individuele aandelen zijn risicogevallen, het is niet voor niets dat men dit risicokapitaal noemt.
Oei, en er nog over blijven doorbomen ook !?
Live ur life, lad.
Live ur life, lad.
Dat doe ik mijn beste vriend, ik leef mijn leven goed en waarschijnlijk beter dan gij gezien je hier regelmatig opduikt met dat soort onnozelheden, is dat jouw poging om je in het Engels uit te drukken : Live ur life, lad.
Ik wou het laten na mijn vorige post. Maar jij had het blijkbaar anders begrepen en gaat ff onze levens met elkaar vergelijken. Begrijp echt niet waarom die uithaal zo nodig was. Het dialect uit het noordwesten van het VK zal je mss uit je lood slaan. Maar dan nog ...
Ik lees je posts met plezier en interesse trouwens.
pukkie007 schreef: ↑15 februari 2021, 18:45 Ik wou het laten na mijn vorige post. Maar jij had het blijkbaar anders begrepen en gaat ff onze levens met elkaar vergelijken. Begrijp echt niet waarom die uithaal zo nodig was. Het dialect uit het noordwesten van het VK zal je mss uit je lood slaan. Maar dan nog ...
Beste,
Onze Lop heeft deze ratings reeds verschillende keren gepost en ik antwoorde daarop dat ik lak heb aan ratings. En dan kom jij hier vertellen dat ik een uitschuiver maakte ....
Een rating AAA wil zeggen dat het BIJNA zeker is dat een bedrijf (of land) zijn schulden zal kunnen betalen, niks meer en niks minder.
Individuele aandelen zijn volgens mij hoog risico, daarom dat men minstens 10 aandelen in port moet hebben om dit risico deels af te dekken.
Met een holding of trust kun je dit risico grotendeels afdekken en een goed rendement halen maar ook daar kun je best meerdere van in uw port hebben want elke holding en trust heeft zijn specifieke richting. Ik had tot enkele weken geleden Scottisch Morgage in port maar heb ze zeer tegen mijn zin buitengekiepert omdat ze teveel aan Tesla blootgesteld waren.
Ik heb dus nu eigenlijk te weinig blootstelling aan de Amerikaanse markt (ik had enkel smt omdat de dividenden bij trusts die op America gericht zijn pover zijn ) en heb nog geen vervanger gevonden.
Soit, mijn excuses voor mijn nogal heftige repliek.
Als er 1 aandeel is waarvan je kan zeggen dat het minder risico inhoud dan is het wel JNJ , Het heeft de beste rating dan je maar kunt krijgen . Het heeft een bredere producten potfolio dan de holdings die jij noemt .
En het verslaat al meer dan 50 jaar de bredere index .
Als jij dan het tegendeel beweerd dan ben je echt zielig .
De cijfers zijn zoals ik het heb gezegd hier eerder het dividend is daar ook onderdeel van .
Een goed rendement noem jij de helft van een ETF ?
En 25% van wat JNJ haalt dat noem ik een triestig rendement voor het risico dat je loopt.
De cijfers zijn zoals ik het heb gezegd hier eerder het dividend is daar ook onderdeel van .
En 25% van wat JNJ haalt dat noem ik een triestig rendement voor het risico dat je loopt.
Ik lees je posts maar niet het gekibbel met Lop. Dus wist ik veel dat een triple A zo gevoelig lag ...
Mijn beleggingen zijn voor de korte termijn en ik beperk me tot enkele aandelen en obligaties. Voor wie mij een beetje volgt val ik een ergerlijke herhaling. Mijn hoofdinkomsten zijn onroerend goed en private leningen. Het maakt dus niet veel uit of J&J op 140 of 160 staat en dat Bombardier eigenlijk in vieze papieren zit.
Zand erover.
Mijn beleggingen zijn voor de korte termijn en ik beperk me tot enkele aandelen en obligaties. Voor wie mij een beetje volgt val ik een ergerlijke herhaling. Mijn hoofdinkomsten zijn onroerend goed en private leningen. Het maakt dus niet veel uit of J&J op 140 of 160 staat en dat Bombardier eigenlijk in vieze papieren zit.
Zand erover.
Versta alleen niet waarom hij holdings als heilig beschouwd als ze zelfs minder presteren dan een wereldwijde ETF zegt dit toch al genoeg ?
Als ik het bekijk heeft JNJ niet beter gedaan dan de brede markt voor de voorbije 12 maand, 3 jaar, 5 jaar, en ook 10 jaar is nipt.lop schreef: ↑15 februari 2021, 19:33 Als er 1 aandeel is waarvan je kan zeggen dat het minder risico inhoud dan is het wel JNJ , Het heeft de beste rating dan je maar kunt krijgen . Het heeft een bredere producten potfolio dan de holdings die jij noemt .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.