De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ik heb vorig jaar eens een "x-ray"-oefening gemaakt van de portefeuillesamenstelling van Brederode. Om een beeld te krijgen zoals Morningstar dat doet voor fondsen.DimiDee schreef: ↑7 februari 2021, 16:12 Ik blijf hier gewoon bij mijn Bogle plan, maar bij het vrijkomen van een extra som twijfel ik om dit op lange termijn te beleggen in holdings (genre Sofina, Brederode, GIMV...)
Ik zit momenteel enkel in IWDA, IEMA en IUSN. Overlappen de kwaliteitsvolle Belgische holdings enigszins met IWDA, IEMA en IUSN? En hoeveel % zitten zo'n holdings gemiddeld in private equity?
Toen kwam ik deze inschatting uit:
40% large cap, voornamelijk value
6% midcap (=Sofina)
50% private equity
4% eigen aandelen
Geografisch (op de wijze van Morningstar, dus naar hoofdzetel)
50% Europa, voornamelijk eurolanden
40% Noord-Amerika
10% Samsung
Dus de vergelijking met IWDA, IEMA en IUSN kun je maken. Duidelijke "home bias", een mix van large cap en private equity, en vooral meer focus en minder spreiding.
Voor elke holding verschilt de analyse natuurlijk. Ik ben allesbehalve een holdingkenner, maar weet bv dat GIMV een middel is om te beleggen in private equity.
AGGH en vooral IEAG zijn sinds het begin van dit jaar aan een belabberde performance bezig.
Frustrerend als je ziet dat de aandelen ondertussen met procenten omhoog schieten.
Ik had eigenlijk een uiterst kleine positie van IEAG gekocht, gewoon om dagelijks te zien waar de lange-termijn rente naar toe gaat. Een beetje als een kanarie in de koolmijn.
Ik vrees dat de euforie in de aandelenmarkt stilaan zijn hoogtepunt bereikt heeft. (Voor echte Bogleheads is dat natuurlijk geen probleem want die verkopen toch nooit).
Frustrerend als je ziet dat de aandelen ondertussen met procenten omhoog schieten.
Ik had eigenlijk een uiterst kleine positie van IEAG gekocht, gewoon om dagelijks te zien waar de lange-termijn rente naar toe gaat. Een beetje als een kanarie in de koolmijn.
Ik vrees dat de euforie in de aandelenmarkt stilaan zijn hoogtepunt bereikt heeft. (Voor echte Bogleheads is dat natuurlijk geen probleem want die verkopen toch nooit).
Is idd de moment niet voor obligaties.
Ik probeer dit gat op te vullen met: cash, beetje BTC, Bolero crowdfunding, cera-vennoten, wat gouden muntstukken die ik van vroeger heb, hospitalisatieplan voor als ik met pensioen ga, ...
Ik probeer dit gat op te vullen met: cash, beetje BTC, Bolero crowdfunding, cera-vennoten, wat gouden muntstukken die ik van vroeger heb, hospitalisatieplan voor als ik met pensioen ga, ...
Wat is de rol van de obligatiefondsen in jouw portefeuille? Wat verwacht je ervan? Vervullen zij die functie?edward schreef: ↑15 februari 2021, 15:59 AGGH en vooral IEAG zijn sinds het begin van dit jaar aan een belabberde performance bezig.
Hier zijn de resultaten van de fondsen op datum van 13 Februari. .
B7H4long schreef: ↑13 februari 2021, 19:15 ReferentiefondsenCode: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr 3Jr 5Jr 0,7 3,3 9,2 15,2 6,3 5,7 13,4 14,1 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is -0,1 -0,3 -0,3 0,9 -0,9 1,2 3,2 2,3 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds -0,2 -0,3 -0,5 -0,5 -1,3 2,1 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged
In een Bogleheads portefeuille dienen obligaties voor stabiliteit, het aandelen gedeelte voor de groei.
Aandelen zijn volatiel, ze gaan sterk op en neer, obligaties zijn stabiel met veel kleinere schommelingen.
Wereldwijd zijn de aandelen de laatste tijd weer sterk gestegen, vandaag weer bijna 1% erbij.
Een van de principes van de Bogleheads is altijd je risicoprofiel behouden, altijd je verdeling aandelen/obligaties+cash behouden. In meerdere portefeuilles is het moment om te herbalanceren daar: dure aandelen verkopen met winst en obligaties, die nu laag staan, kopen.
Ter referentie op 23 maart waren dit de relatieve rendementen
B7H4long schreef: ↑25 maart 2020, 19:32Code: Selecteer alles
1 Week 1 Maand 3 Maand 6 Maand YTD 1 Jaar 3 Jaar 5 Jaar Fondsen 0,82 -24,29 -23,36 -18,1 -22,36 -10,98 0,15 1,94 IWDA – MSCI world 0,46 -4,78 -3,03 -4,96 -2,71 0,56 1,68 0,95 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds -0,12 -2,89 -0,55 -1,81 -0,48 VAGF – Global Aggregate Hedged
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 februari 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Juist B7, maar de discussie blijft of je dit vastrentend/stabiele deel momenteel niet veiliger parkeert in cash... ik ben die mening toegedaan.
Hoorde Martien van Winden,beheerder van het nederlandse hoofbosch beleggingsfonds , volgende redenering maken in een intervieuw.
Hij koopt zwitserse staatsobligaties!! Want hij gaat ervan uit dat de euro vroeg of laat opgebroken gaat worden en alzo een grote winst gaat maken op zwitserse frank. Tja....wat moet je daar van denken?
Hij koopt zwitserse staatsobligaties!! Want hij gaat ervan uit dat de euro vroeg of laat opgebroken gaat worden en alzo een grote winst gaat maken op zwitserse frank. Tja....wat moet je daar van denken?
Divi ,
Ofwel snap ik het niet ofwel ben jij ergens mis?
Hij verwacht dat de euro meer waard gaat worden?
Of net veel minder?
Als hij belegt in Zwitsers geld zou de euro toch moeten zakken in waarde ...
Ofwel snap ik het niet ofwel ben jij ergens mis?
Hij verwacht dat de euro meer waard gaat worden?
Of net veel minder?
Als hij belegt in Zwitsers geld zou de euro toch moeten zakken in waarde ...
Als de mensen dan naar Zwitserse Frank vluchten, wordt die meer waard en de Euro minder, wat er voor zorgt dat hij inderdaad veel winst zou maken.
Als je dat gelooft zet je beter gewoon een deel van je cash om in Zwitserse Frank. Dan loop je dat obligatierisico niet. Dat is nu net het punt dat ik hier tracht te maken. Het is de moment niet voor obligaties.
Ieder moet voor zichzelf beslissen hoe hij het stabiele gedeelte van zijn portefeuille invult, en hoeveel risico hij daar wil nemen.
(Een gedeelte in) cash kan een goede oplossing zijn.
Aan de andere kant zijn er diegene die niet luisterden naar het doemdenken ivm obligaties dat reeds meer dan een decennium aan de gang is. Deze beleggers hebben toch noch iets rendement gehaald op hun obligaties, zelfs meer dan de inflatie.
Niemand weet wat de toekomst zal brengen. Spreiding kan - zoals dikwijls- een goede tactiek zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Tik in "rowan nijboer interview martien van winden, podcast 68, 5 febr.Je hoort hem het zelf zeggen.
Altijd geleerd dat een fonds verplicht is een percentage staatsobligaties aan te houden.Vandaar dat hij niet rechtstreeks in zwiterse franken gaat lijkt mij. Vergeet ook niet bij het beluisteren dat hij zijn eigen fonds gaat verdedigen....
Altijd geleerd dat een fonds verplicht is een percentage staatsobligaties aan te houden.Vandaar dat hij niet rechtstreeks in zwiterse franken gaat lijkt mij. Vergeet ook niet bij het beluisteren dat hij zijn eigen fonds gaat verdedigen....
Thanks woete voor de mooie aanvulling!woete schreef: ↑9 februari 2021, 00:15Ik heb vorig jaar eens een "x-ray"-oefening gemaakt van de portefeuillesamenstelling van Brederode. Om een beeld te krijgen zoals Morningstar dat doet voor fondsen.DimiDee schreef: ↑7 februari 2021, 16:12 Ik blijf hier gewoon bij mijn Bogle plan, maar bij het vrijkomen van een extra som twijfel ik om dit op lange termijn te beleggen in holdings (genre Sofina, Brederode, GIMV...)
Ik zit momenteel enkel in IWDA, IEMA en IUSN. Overlappen de kwaliteitsvolle Belgische holdings enigszins met IWDA, IEMA en IUSN? En hoeveel % zitten zo'n holdings gemiddeld in private equity?
Toen kwam ik deze inschatting uit:
40% large cap, voornamelijk value
6% midcap (=Sofina)
50% private equity
4% eigen aandelen
Geografisch (op de wijze van Morningstar, dus naar hoofdzetel)
50% Europa, voornamelijk eurolanden
40% Noord-Amerika
10% Samsung
Dus de vergelijking met IWDA, IEMA en IUSN kun je maken. Duidelijke "home bias", een mix van large cap en private equity, en vooral meer focus en minder spreiding.
Voor elke holding verschilt de analyse natuurlijk. Ik ben allesbehalve een holdingkenner, maar weet bv dat GIMV een middel is om te beleggen in private equity.
Artikel op live blog van de Tijd
Een transactie van de ETF heeft toch niet noodzakelijkerwijs een transactie in de onderliggende waarden tot gevolg (integendeel).
Anders dan klassieke fondsen waar de verkoop/aankoop wel leidt tot het verkopen/aankopen van onderliggende waarden.
Ben ik nu zo verkeerd of is het artikel tendentieus richting ETF's?
Zoals ik het begrijp is er veel handel in enkele ETF's.De Tijd schreef:'Verkoop trackers geeft techsector en duurzame aandelen extra tik'
Handelaars melden dat vandaag massaal populaire trackers met technologieaandelen en duurzame bedrijven worden verkocht. 'Veel beleggers in die trackers zitten op royale winsten, die ze nu deels veilig stellen. De beheerders van zulke Exchange Traded Funds verkopen zonder nadenken alles wat er in zit. Daardoor krijgen zowel de meest kwalitatieve namen als de mindere goden rake klappen', stelt een handelaar.
De gevolgen van de trackerverkopen zijn vooral merkbaar op de Amsterdamse beurs, die ruim 2 procent zakt. ASML ASML-3,29% , ASMI ASM-5,29% en Besi BESI-6,17% zitten in de meeste halfgeleidertrackers en zakken 3,5 à 8 procent. 'Besi krijgt daarbij een dubbel zo zware klap als ASML, omdat het aandeel minder liquide is', legt de handelaar uit. Aandelen als Alfen ALFEN-7,02% , Fastned FAST-11,22% of AMG AMG-4,80% , die in bijzonder korte tijd verveelvoudigd zijn, zetelen dan weer in trackers die inspelen op de duurzame energietransitie.
'Als de verkoopgolf aanhoudt, kan je misschien weer topkwaliteit zoals ASML of ASMI tegen een goede prijs op de kop tikken', besluit de handelaar. 'De koersen waren wellicht wat te snel gestegen, en de hogere rente is een goede gelegenheid om een correctie door te voeren.'
Een transactie van de ETF heeft toch niet noodzakelijkerwijs een transactie in de onderliggende waarden tot gevolg (integendeel).
Anders dan klassieke fondsen waar de verkoop/aankoop wel leidt tot het verkopen/aankopen van onderliggende waarden.
-
- Verbannen Gebruiker
Als aantal gekochte en verkochte eenheden door de beleggers elkaar in evenwicht houden, is er inderdaad geen beursimpact.Nevets schreef: ↑23 februari 2021, 12:42 Zoals ik het begrijp is er veel handel in enkele ETF's.
Als er veel meer verkopers zijn dan kopers, dan moeten aandelen verkocht worden.
Als de prijs van de ETF zakt onder de som van de prijzen van de aandelen, zal een Authorized Participant (AP) het deelbewijs van de ETF opkopen, en dan het mandje van de individuele aandelen elk afzonderlijk te verhandelen.Nevets schreef: ↑23 februari 2021, 12:42 Artikel op live blog van de TijdZoals ik het begrijp is er veel handel in enkele ETF's.De Tijd schreef:'Verkoop trackers geeft techsector en duurzame aandelen extra tik'
Handelaars melden dat vandaag massaal populaire trackers met technologieaandelen en duurzame bedrijven worden verkocht. 'Veel beleggers in die trackers zitten op royale winsten, die ze nu deels veilig stellen. De beheerders van zulke Exchange Traded Funds verkopen zonder nadenken alles wat er in zit. Daardoor krijgen zowel de meest kwalitatieve namen als de mindere goden rake klappen', stelt een handelaar.
De gevolgen van de trackerverkopen zijn vooral merkbaar op de Amsterdamse beurs, die ruim 2 procent zakt. ASML ASML-3,29% , ASMI ASM-5,29% en Besi BESI-6,17% zitten in de meeste halfgeleidertrackers en zakken 3,5 à 8 procent. 'Besi krijgt daarbij een dubbel zo zware klap als ASML, omdat het aandeel minder liquide is', legt de handelaar uit. Aandelen als Alfen ALFEN-7,02% , Fastned FAST-11,22% of AMG AMG-4,80% , die in bijzonder korte tijd verveelvoudigd zijn, zetelen dan weer in trackers die inspelen op de duurzame energietransitie.
'Als de verkoopgolf aanhoudt, kan je misschien weer topkwaliteit zoals ASML of ASMI tegen een goede prijs op de kop tikken', besluit de handelaar. 'De koersen waren wellicht wat te snel gestegen, en de hogere rente is een goede gelegenheid om een correctie door te voeren.'
Indien de handel van de individuele aandelen zou bepaald worden door deze transacties dan zou men verwachten dat alle aandelen een gelijk % zouden dalen. Dit is niet het geval. De handel in de individuele aandelen lijkt nog steeds bepaald door de actieve beleggers. De AP drijven mee op de prijzen die door de actieve beleggers worden bepaald.