auto strategie
Re: auto strategie
De term ""Afschrijving "" is hier gewoon gebruikt om de kostprijs per jaar te weten, of dit al dan niet in belastingsaangifte verwerkt wordt doet eigenlijk niets ter zake..
Re: auto strategie
Mijn aanschafprijs wordt bepaald door:
- aankoopprijs
- restwaarde bij doorverkoop
- inschrijvingstaks en verkeersbelasting
- kostprijs van verbruik ( vroeger reed ik 30k kilometer per jaar, nu geen 10k meer)
- onderhoudsintervallen en bijgaand kostenplaatje
- met herstellingskosten houd ik geen rekening ( wegens 4 jaar garantie)
- verzekering
Tov 20 jaar geleden is de aanschafwaarde verdubbeld, en tov 10 jaar geleden gestegen met 40%. Daar tegenover staan lagere verbruikskosten, geen inschrijving en ook geen verkeersbelasting meer, lagere verzekering ( lager vermogen en meer veiligheidsnufjes) en lagere onderhoudskosten ( intervallen liggen veel verder uit elkaar).
- aankoopprijs
- restwaarde bij doorverkoop
- inschrijvingstaks en verkeersbelasting
- kostprijs van verbruik ( vroeger reed ik 30k kilometer per jaar, nu geen 10k meer)
- onderhoudsintervallen en bijgaand kostenplaatje
- met herstellingskosten houd ik geen rekening ( wegens 4 jaar garantie)
- verzekering
Tov 20 jaar geleden is de aanschafwaarde verdubbeld, en tov 10 jaar geleden gestegen met 40%. Daar tegenover staan lagere verbruikskosten, geen inschrijving en ook geen verkeersbelasting meer, lagere verzekering ( lager vermogen en meer veiligheidsnufjes) en lagere onderhoudskosten ( intervallen liggen veel verder uit elkaar).
Re: auto strategie
Simpel. 10 jaar geleden gekocht. Momenteel rond de 200.000km. Gebruik de auto tot hij versleten is (lees: te vaak, te hoge kosten). Hopelijk >15j als het kan. Een auto is strict genomen een bodemloze financiële put in een utopische wereld van degelijk openbaar vervoer. Het is trouwens niet de moment om een nieuwe te kopen. Wie weet in welke richting de wetgeving gaat.
Enkel kosten gehad na die software update (dieselgate), een paar maanden later gingen aan aantal zaken stuk. Uiteindelijk heeft de garage meer dan verwacht op hun genomen. Dus toch een teken dat het daar wel eens aan kon liggen. Of het feit dat ze niets vonden toen een paar weken ervoor al eens wat alarmlampjes aangingen... .
Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen, terug een diesel.
Want:
- Vertrouw autobatterijen (nog) niet
- Vertrouw de overheid en regelgevingen niet
Enkel kosten gehad na die software update (dieselgate), een paar maanden later gingen aan aantal zaken stuk. Uiteindelijk heeft de garage meer dan verwacht op hun genomen. Dus toch een teken dat het daar wel eens aan kon liggen. Of het feit dat ze niets vonden toen een paar weken ervoor al eens wat alarmlampjes aangingen... .
Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen, terug een diesel.
Want:
- Vertrouw autobatterijen (nog) niet
- Vertrouw de overheid en regelgevingen niet