Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Het voorwiel van mijn Decathlon step - een Oxelo Town 9 EF 2 - begon na 11 maanden ineens kogeltjes te spugen. Niet goed, maar goed... in theorie is een lager een slijtageonderdeel. Nieuw wiel erop gezet.
En zie daar... na slechts twee maanden is dat nieuwe wiel compleet kapot ! De complete lager viel eruit.
Simpel toch ? Niet-conformiteit binnen de 6 maanden wordt geacht reeds bij de aankoop te hebben bestaan, dus dat wiel moet gewoon worden omgeruild. Zo werkt dat in heel West-Europa en dan zonder dat ik dit soort spaargidsiaans jargon moet uitkramen.
NIet zo in vlaanderen. En al helemaal niet bij de Decathlon te Antwerpen. Een toneelstuk in drie bedrijven.
Ik meld mij dus aan bij het onthaal met het defecte wiel in mijn handen en het verzoek om het om te ruilen.
"Dan moet u bij de werkplaats zijn."
"Helemaal niet. Het hangt hier gewoon in het rek. Ik wil het omruilen en ik zet het er zelf gewoon op."
"Ja, maar... hé... dat kunt ge niet gewoon van een nieuwe step af halen !"
"Neen, ik ga dat niet van een nieuwe step af halen. Ik ga dat gewoon uit het rek met de wielen halen."
(keert zich naar haar collega)
AMAI ! WE HEBBEN VANDAAG ALLEMAAL VAN DIE LASTIGEN !"
Dus ik ga naar het rek en pak een nieuw wiel. Ik kom terug naar de balie en daar willen ze toch, dat er een werkplaatsmedewerker komt kijken.
"Hebt ge ermee in de sneeuw van vorige week gestept ?"
"Natuurlijk niet. Dan eindig ik op mijn gezicht."
"Ah... hebt ge er dan in de regen mee gestept ?"
"Natuurlijk."
"Eh wel... ja... het is verroest. Dat is normale slijtage. Daar is geen garantie op."
"Onzin. Het vorige wiel ging kapot na 11 maanden. Dat van mijn vrouw na 15 maanden. Dat vind ik nog te snel, maar daar kunnen we over discussiëren. Maar als het na 2 maanden al onderdelen begint te spugen, dan is dat niet correct."
"Wel. Dat is slijtage."
"Goed. Als het zo moet, dan maak ik gebruik van mijn wettelijke garantie,"
"Die geldt niet voor slijtage."
"Het principe van de wettelijke garantie is, dat als iets na 3 maanden kapot is, dat het dan geacht wordt al kapot te zijn geweest bij de aanschaf. En dan gaat deze hele discussie helemaal nergens over - dan moet dit gewoon worden omgeruild."
Enfin, dat ging dus een aantal keer zo heen en weer, totdat één van de dames - de roeper in kwestie - de sitemanager liet komen.
Die was wél vriendelijk. Maar die kende die regel ook niet.
Hij wilde het wel googelen. En zei toen: "Ik vind hier eerder teksten die het omgekeerde beweren"
Dus ik heb dan gegoogeld op wettelijke garantie site:testaankoop.be
En daar stond het natuurlijk allemaal keurig uitgelegd. Sterker nog, ik had zelf even gemist, dat de drie maanden inmiddels naar zes maanden zijn opgetrokken.
"Wel, mijnheer. Eerlijk. Ik kende die regel echt niet. En u bent de allereerste klant die mij dat ooit zo meldde."
Waarna hij zich tot de dames wendde, vertelde dat de klant gelijk had en dat zij het wiel moesten omruilen.
Die dan eerst nog wat anders hebben gedaan...
Ik heb de sitemanager bedankt.
Intrigerend. De site manager is een vriendelijke en correcte persoon. Die desondanks het conformiteitsbegrip niet kende.
En zie daar. De Algemene Voorwaarden van Decathlon melden 'wettelijke garantie' en 'twee jaar', maar noemen nergens dit principe.
Maar wat mij toch het meest irriteerde: dit was wederom klanten'service' op zijn vlaams.
Eerst iemand naar een ander 'kastje' sturen (de werkplaats). Dan beledigen. Dan vlakaf weigeren. Dan excuses over 'regen' verzinnen. En uiteindelijk de site manager laten komen. Gelukkig gaf die een ander resultaat...
Als ik dit soort 'akkefietjes' heb in Nederland, Duitsland, Italië of Wallonië, dan is het meestal snel geregeld. Hoogstens "We kunnen u niet uw geld terug geven, maar u wel een ander exemplaar geven." Ook goed !
Maar in vlaanderen... deze Decathlonshow heb ik ook al bij Vandenborre gehad. En bij Carrefour. En bij Mediamarkt. En zelfs bij de HEMA. En ja... ook kleine zelfstandigen kunnen het uithangen.
Dan moet men niet verbaasd zijn, dat de vlaamse klant twee woorden onthoudt. bol.com en coolblue.be .
En zie daar... na slechts twee maanden is dat nieuwe wiel compleet kapot ! De complete lager viel eruit.
Simpel toch ? Niet-conformiteit binnen de 6 maanden wordt geacht reeds bij de aankoop te hebben bestaan, dus dat wiel moet gewoon worden omgeruild. Zo werkt dat in heel West-Europa en dan zonder dat ik dit soort spaargidsiaans jargon moet uitkramen.
NIet zo in vlaanderen. En al helemaal niet bij de Decathlon te Antwerpen. Een toneelstuk in drie bedrijven.
Ik meld mij dus aan bij het onthaal met het defecte wiel in mijn handen en het verzoek om het om te ruilen.
"Dan moet u bij de werkplaats zijn."
"Helemaal niet. Het hangt hier gewoon in het rek. Ik wil het omruilen en ik zet het er zelf gewoon op."
"Ja, maar... hé... dat kunt ge niet gewoon van een nieuwe step af halen !"
"Neen, ik ga dat niet van een nieuwe step af halen. Ik ga dat gewoon uit het rek met de wielen halen."
(keert zich naar haar collega)
AMAI ! WE HEBBEN VANDAAG ALLEMAAL VAN DIE LASTIGEN !"
Dus ik ga naar het rek en pak een nieuw wiel. Ik kom terug naar de balie en daar willen ze toch, dat er een werkplaatsmedewerker komt kijken.
"Hebt ge ermee in de sneeuw van vorige week gestept ?"
"Natuurlijk niet. Dan eindig ik op mijn gezicht."
"Ah... hebt ge er dan in de regen mee gestept ?"
"Natuurlijk."
"Eh wel... ja... het is verroest. Dat is normale slijtage. Daar is geen garantie op."
"Onzin. Het vorige wiel ging kapot na 11 maanden. Dat van mijn vrouw na 15 maanden. Dat vind ik nog te snel, maar daar kunnen we over discussiëren. Maar als het na 2 maanden al onderdelen begint te spugen, dan is dat niet correct."
"Wel. Dat is slijtage."
"Goed. Als het zo moet, dan maak ik gebruik van mijn wettelijke garantie,"
"Die geldt niet voor slijtage."
"Het principe van de wettelijke garantie is, dat als iets na 3 maanden kapot is, dat het dan geacht wordt al kapot te zijn geweest bij de aanschaf. En dan gaat deze hele discussie helemaal nergens over - dan moet dit gewoon worden omgeruild."
Enfin, dat ging dus een aantal keer zo heen en weer, totdat één van de dames - de roeper in kwestie - de sitemanager liet komen.
Die was wél vriendelijk. Maar die kende die regel ook niet.
Hij wilde het wel googelen. En zei toen: "Ik vind hier eerder teksten die het omgekeerde beweren"
Dus ik heb dan gegoogeld op wettelijke garantie site:testaankoop.be
En daar stond het natuurlijk allemaal keurig uitgelegd. Sterker nog, ik had zelf even gemist, dat de drie maanden inmiddels naar zes maanden zijn opgetrokken.
"Wel, mijnheer. Eerlijk. Ik kende die regel echt niet. En u bent de allereerste klant die mij dat ooit zo meldde."
Waarna hij zich tot de dames wendde, vertelde dat de klant gelijk had en dat zij het wiel moesten omruilen.
Die dan eerst nog wat anders hebben gedaan...
Ik heb de sitemanager bedankt.
Intrigerend. De site manager is een vriendelijke en correcte persoon. Die desondanks het conformiteitsbegrip niet kende.
En zie daar. De Algemene Voorwaarden van Decathlon melden 'wettelijke garantie' en 'twee jaar', maar noemen nergens dit principe.
Maar wat mij toch het meest irriteerde: dit was wederom klanten'service' op zijn vlaams.
Eerst iemand naar een ander 'kastje' sturen (de werkplaats). Dan beledigen. Dan vlakaf weigeren. Dan excuses over 'regen' verzinnen. En uiteindelijk de site manager laten komen. Gelukkig gaf die een ander resultaat...
Als ik dit soort 'akkefietjes' heb in Nederland, Duitsland, Italië of Wallonië, dan is het meestal snel geregeld. Hoogstens "We kunnen u niet uw geld terug geven, maar u wel een ander exemplaar geven." Ook goed !
Maar in vlaanderen... deze Decathlonshow heb ik ook al bij Vandenborre gehad. En bij Carrefour. En bij Mediamarkt. En zelfs bij de HEMA. En ja... ook kleine zelfstandigen kunnen het uithangen.
Dan moet men niet verbaasd zijn, dat de vlaamse klant twee woorden onthoudt. bol.com en coolblue.be .
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Dixit, je hebt verhaaltalent!
On topic: wie zijn rechten niet kent is gezien en klantvriendelijkheid is soms ver te zoeken, zeker bij goedkoop, ondergeschikt en weinig ervaren vloerpersoneel. Je mag nog gelijk hebben, dat is nog geen gelijk krijgen. Blij dat je step (voorlopig) terug in orde is.
On topic: wie zijn rechten niet kent is gezien en klantvriendelijkheid is soms ver te zoeken, zeker bij goedkoop, ondergeschikt en weinig ervaren vloerpersoneel. Je mag nog gelijk hebben, dat is nog geen gelijk krijgen. Blij dat je step (voorlopig) terug in orde is.
Laatst gewijzigd door Ardennois op 22 februari 2021, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20 dec 2020
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Welkom in vlaanderen zou ik je dan willen zeggen. We stonden nu eenmaal niet vooraan toen de manieren en het fatsoen uitgedeeld werden. Ik kan er zelf ook van kapot vallen, dus moet je niet vragen wat voor een onbeschoft volk face to face met klanten mag werken. Ik zal wel misvormd zijn door al die jaren die ik, op zeer onaangename plaatsen soms, maar bijna altijd met beleefde en vriendelijke plaatselijken, heb mogen vertoeven.
Decathlon: breek me de mond niet open. Ik zal jullie de zoveelste anekdote maar besparen vandaag. Die van Dixit spreekt boekdelen. Aldi, Lidl, Carrefour, ..., heel dikwijls in hetzelfde bedje ziek. Vandaar dat ik liefst de grens over rijd voor mijn aankopen. In mijn geval helemaal niet ver en het voordeel van vriendelijke en beleefde interactie zonder ter plekke de grootste onzin uit hun duim te zuigen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Haha, dat is datzelfde personeel dat enkele dagen geleden stond te bleiten in de media dat het te druk was op wintersportafdeling. Zulke verhalen overtuigen me om in die keten weg te blijven.
Dank u voor dit schitterend, maar in se enorm droevig, verhaal.
Dank u voor dit schitterend, maar in se enorm droevig, verhaal.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
nu maar te hopen dat ze dat defekt wiel niet opkalfateren, en het terug in de rekken hangt,,, gebeurd in sommige winkels wel,, Defekt item wordt vervangen, maar het defekte gaat de doos in en terug in de verkoop, er zal wel eens iemand opduiken die het de moeite niet vindt om te reclameren
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Inderdaad, Ludo.
De wielen van de step hadden bij aankoop in 2019 reeds matte strepen. Welnu, een totaal nieuw ongebruikt wiel is glanzend zwart. Er heeft er tenminste al eentje rondjes in de showroom mee gereden. Er stond ook een afdruk op de voetrem. Nochtans zat het ding in een doos in het rek.
Voor wat betreft dit wiel: de complete lager was eruit gevallen, met kogeltjes, busje en al.
Dus ja... Decathlon is prima in staat om het zo in de rekken terug te hangen. :-)
Lekker groot gat. Dat past prima om het asje. Zwikkelt wel een beetje...
Ik heb mij overigens ingelezen over 'wettelijke garantie', aangezien ik had gemist, dat het vermoeden van non-conformiteit nu naar 6 maanden is opgerekt.
Na die 6 maanden kan de verkoper gewoon vrolijk melden: "Je hebt hem zelf gesloopt." Of "Dat is normale slijtage".
Maar in deze verhandeling (en opvolgende discussie) staat ook een belangrijk punt. De wettelijke garantie is er niet zo zeer om de consument te beschermen, maar om te voorkomen dat er brol op de EU-markt wordt geleverd.
Als dan toch puntje bij paaltje komt, trekt de consument alsnog aan het kortste eind. Uiteindelijk heeft de consument gewoon recht op een goed product voor zijn geld. En het is aan de winkelier om dat te leveren (of te corrigeren). Dus winkels die trots melden "Bij al uw aankopen krijgt u de wettelijke garantie !" (Hallo Vandenborre, Krefel, Decathlon...) zeggen eigenlijk daarmee "U kunt ze kussen !"
De wielen van de step hadden bij aankoop in 2019 reeds matte strepen. Welnu, een totaal nieuw ongebruikt wiel is glanzend zwart. Er heeft er tenminste al eentje rondjes in de showroom mee gereden. Er stond ook een afdruk op de voetrem. Nochtans zat het ding in een doos in het rek.
Voor wat betreft dit wiel: de complete lager was eruit gevallen, met kogeltjes, busje en al.
Dus ja... Decathlon is prima in staat om het zo in de rekken terug te hangen. :-)
Lekker groot gat. Dat past prima om het asje. Zwikkelt wel een beetje...
Ik heb mij overigens ingelezen over 'wettelijke garantie', aangezien ik had gemist, dat het vermoeden van non-conformiteit nu naar 6 maanden is opgerekt.
Na die 6 maanden kan de verkoper gewoon vrolijk melden: "Je hebt hem zelf gesloopt." Of "Dat is normale slijtage".
Maar in deze verhandeling (en opvolgende discussie) staat ook een belangrijk punt. De wettelijke garantie is er niet zo zeer om de consument te beschermen, maar om te voorkomen dat er brol op de EU-markt wordt geleverd.
Als dan toch puntje bij paaltje komt, trekt de consument alsnog aan het kortste eind. Uiteindelijk heeft de consument gewoon recht op een goed product voor zijn geld. En het is aan de winkelier om dat te leveren (of te corrigeren). Dus winkels die trots melden "Bij al uw aankopen krijgt u de wettelijke garantie !" (Hallo Vandenborre, Krefel, Decathlon...) zeggen eigenlijk daarmee "U kunt ze kussen !"
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Ik kan ook een boek schrijven over dergelijke zaken. Ik blijf zoveel mogelijk weg uit die ketens. Als je iets terugbrengt moet je inderdaad zorgen dat je op de hoogte bent want zelf kennen ze er de ballen van en sturen je van het kastje naar de muur.
Tot je hen op hun fouten wijst en daar staan ze dan met hun mond vol tanden.
En dan maar verwonderd zijn dat we in het buitenland spullen bestellen.
Tot je hen op hun fouten wijst en daar staan ze dan met hun mond vol tanden.
En dan maar verwonderd zijn dat we in het buitenland spullen bestellen.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Ja, maar wordt ter plaatse gerund en bevolkt door zure Vlamingen
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik ooit nog eens fysiek in zo'n winkel ben gekomen.
De laatste jaren heb ik alles besteld via Bol, Amazon, Zalando, enz. Nog nooit problemen gehad, altijd correct, geen gezeik over garantiegevallen.
Bij Bol had ik bij een bestelling vergeten een kleinigheidje toe te voegen waardoor ik het aparte diende te bestellen en verzendingskosten ging moeten betalen. Contact opgenomen met de klantendienst en men heeft onmiddellijk 3 euro op mijn account gezet voor dekking van de verzendingskosten.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik ooit nog eens fysiek in zo'n winkel ben gekomen.
De laatste jaren heb ik alles besteld via Bol, Amazon, Zalando, enz. Nog nooit problemen gehad, altijd correct, geen gezeik over garantiegevallen.
Bij Bol had ik bij een bestelling vergeten een kleinigheidje toe te voegen waardoor ik het aparte diende te bestellen en verzendingskosten ging moeten betalen. Contact opgenomen met de klantendienst en men heeft onmiddellijk 3 euro op mijn account gezet voor dekking van de verzendingskosten.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Wie koopt er nu ook iets bij Decathlon? Het bedrijfsmodel van Decathlon is toch algemeen bekend?
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
... en waarom is iemand die iets in Decathlon koopt volgens jou dan wel een idioot? We willen altijd bijleren.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Nu ben ik toch ook benieuwd wat 'het bedrijfsmodel van Decathlon' is. Ik ken ze als le hypermarché des sports. De topsporters kopen er hun producten niet, maar recreatief Frankrijk kan er spul voor een goede prijskwaliteitsverhouding krijgen.
En bij mijn weten zijn ze niet gekend als een bedrijf dat consequent zijn klanten in het zak zet.
Mijn punt was eerder, dat de vlamingen meestal de klantenservice om zeep helpen. En dat doen ze dus ook bij buitenlandse formules. Eergisteren bij de Decathlon was het wel heel erg.
En bij mijn weten zijn ze niet gekend als een bedrijf dat consequent zijn klanten in het zak zet.
Mijn punt was eerder, dat de vlamingen meestal de klantenservice om zeep helpen. En dat doen ze dus ook bij buitenlandse formules. Eergisteren bij de Decathlon was het wel heel erg.
Re: Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Daarvoor kun je het verhaal bovenaan dit topic lezen. Decathlon = bagger. Een voorbeeld van goedkoop = duurkoop. Ik heb daar ooit eens een paar wandelschoenen voor mijn zoon gekocht. Never again. Tot en met de veters zijn ze niet bruikbaar. Hoe je dat klaarspeelt, daar moeten ze echt jaren op gestudeerd hebben.