SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Ik vermoed dat de overname van IHS Markit onzekerheid creëert. Antitrust-experten voorspellen een moeilijke procedure.
Mijn gemiddelde is nu $310,55.
Mijn gemiddelde is nu $310,55.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Na beursopening opnieuw S&P Global bijgkocht. Gewicht van 7% nu.
Thermo Fisher kondigt vandaag overname aan van het Belgische bedrijf Henogen voor $725 miljoen.
https://ir.thermofisher.com/investors/n ... fault.aspx
EDIT:
SAP kwam gisteravond met voorlopige resultaten voor 2020. De vrije kasstroom verpulverde de verwachtingen van analisten: €5,9 miljard behaald tov €4,7 miljard verwacht. Voor 2021 verwacht het management een operationele kasstroom van €7,0 miljard, waardoor de fcf volgens mij wellicht ietsjes lager zal uitvallen dan in 2020. Analisten mikken ook hier op €4,7 miljard.
Thermo Fisher kondigt vandaag overname aan van het Belgische bedrijf Henogen voor $725 miljoen.
https://ir.thermofisher.com/investors/n ... fault.aspx
EDIT:
SAP kwam gisteravond met voorlopige resultaten voor 2020. De vrije kasstroom verpulverde de verwachtingen van analisten: €5,9 miljard behaald tov €4,7 miljard verwacht. Voor 2021 verwacht het management een operationele kasstroom van €7,0 miljard, waardoor de fcf volgens mij wellicht ietsjes lager zal uitvallen dan in 2020. Analisten mikken ook hier op €4,7 miljard.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 15 januari 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
-
- Hero Member
- Contacteer:
't Zijn solden bij SPGI en ik die dacht dat MSCI te duur was en SPGI met z'n lagere waardering zou gaan outperformen.
Veel van mijn Quality-aandelen hebben sinds begin dit jaar mag gepresteerd, mogelijks ook door de gestegen rente en de populariteit van lage ROCE (recovery) plays, bitcoin, SPACs en cyclische value.
Veel van mijn Quality-aandelen hebben sinds begin dit jaar mag gepresteerd, mogelijks ook door de gestegen rente en de populariteit van lage ROCE (recovery) plays, bitcoin, SPACs en cyclische value.
Ik zie 30x de verwachte winst voor 2020 en 27x de verwachte winst voor 2021. Zijn dat dan solden? De langetermijnrente in de VS is ocharme gestegen tot 1,1%. Twee jaar geleden bedroeg die nog 3%. De risicopremie is nogal narrow.
P/FCF voor S&P Global excl. IHS Markit
vorig jaar: 25,3
dit jaar: 24,0
volgend jaar: 18,8
Wat mij betreft is dat aantrekkelijk, al zijn de fcf-verwachtingen voor volgend jaar wel zeer hoog. Solden zou ik het nu ook niet noemen.
vorig jaar: 25,3
dit jaar: 24,0
volgend jaar: 18,8
Wat mij betreft is dat aantrekkelijk, al zijn de fcf-verwachtingen voor volgend jaar wel zeer hoog. Solden zou ik het nu ook niet noemen.
Dus een yield van een dikke 4% dit jaar, met een rente van 1% en een risicopremie van 3%. Dat is aanvaardbaar.
Maar wat bij een rente van 2% of de 3% van amper 2 jaar geleden? Zouden we dan nog 25x de winst/FCF op tafel leggen en genoegen nemen met die 4%?
Maar wat bij een rente van 2% of de 3% van amper 2 jaar geleden? Zouden we dan nog 25x de winst/FCF op tafel leggen en genoegen nemen met die 4%?
Bwa, twee jaar geleden noteerde mijn port denk ik ongeveer aan het niveau van een forward fcf van 25 of zoiets, en het rendement was enorm. Dus ik maak mij daar geen zorgen over. Ik meen ook eens gezien te hebben - maar ben het niet zeker - dat rentes hogere niveaus moeten halen dan bv. 4% eer beleggers uit aandelen vluchten.
Verder is het ook zo dat een aantal quality fondsbeheerders waaronder Peter Seilern staatsobligaties veel minder veilig vinden dan kwaliteitsbedrijven, en dat de vergelijking dus mank loopt.
Maar oké, als de rente ooit 4% bereikt, dan kan het natuurlijk zijn dat ik lagere multiples wil betalen, dat zullen we dan wel zien.
Verder is het ook zo dat een aantal quality fondsbeheerders waaronder Peter Seilern staatsobligaties veel minder veilig vinden dan kwaliteitsbedrijven, en dat de vergelijking dus mank loopt.
Maar oké, als de rente ooit 4% bereikt, dan kan het natuurlijk zijn dat ik lagere multiples wil betalen, dat zullen we dan wel zien.
Vandaag wat extra Cognizant, S&P Global, Amphenol en Palo Alto Networks ingeslagen. Vorige week donderdag ook al wat extra Cognizant gekocht.
Voorbij dagen mijn positie in Rothschild & Co verkocht. Mijn target van €31 is misschien wat te optimistisch.
Eerstvolgende kandidaat om buiten te vliegen is Atlas Copco (mijn duurste aandeel), dat overmorgen met resultaten komt. Ik zou ze graag verkopen aan SEK 505, doch dat is mogelijks wederom te optimistisch.
Aandelen die nu het meest in aanmerking komen om bij te kopen zijn AkzoNobel en Evercore.
EDIT 28/01 9:40
Deze ochtend wat extra AkzoNobel gekocht.
Voorbij dagen mijn positie in Rothschild & Co verkocht. Mijn target van €31 is misschien wat te optimistisch.
Eerstvolgende kandidaat om buiten te vliegen is Atlas Copco (mijn duurste aandeel), dat overmorgen met resultaten komt. Ik zou ze graag verkopen aan SEK 505, doch dat is mogelijks wederom te optimistisch.
Aandelen die nu het meest in aanmerking komen om bij te kopen zijn AkzoNobel en Evercore.
EDIT 28/01 9:40
Deze ochtend wat extra AkzoNobel gekocht.
Atlas Copco is de deur uit na publicatie positieve jaarcijfers deze middag. Verkocht aan P/FCF 2022 van 31,1.
19 aandelen in port nu, met 15,4% cash.
SGS en Sika duurste aandelen met P/FCF 2022 van 28,3 en 28,6.
United Natural Foods en AkzoNobel goedkoopst, met een multiple van 4,5 en 16,5.
19 aandelen in port nu, met 15,4% cash.
SGS en Sika duurste aandelen met P/FCF 2022 van 28,3 en 28,6.
United Natural Foods en AkzoNobel goedkoopst, met een multiple van 4,5 en 16,5.
Daarnet wat extra SAP gekocht.
Grootste posities:
United Natural Foods 9,0%
S&P Global 8,4%
SAP 7,9%
Palo Alto Networks 7,2%
Grootste posities:
United Natural Foods 9,0%
S&P Global 8,4%
SAP 7,9%
Palo Alto Networks 7,2%
Daarnet wat extra Wolters Kluwer gekocht ergens in de buurt van €64,85.
Koers daalt 5% na zeer goede jaarresultaten. Omzet kwam wat onder de verwachtingen van analisten uit, de winst wat hoger. Organische omzetgroei van 2% afgelopen jaar, met Digital & Services +4% (91% van omzet) en de gedrukte producten -16%. De aangepaste vrije kasstroom bedroeg €907 mio vs. €842 mio verwacht door analisten. Voor het huidige jaar wordt er geen omzetguidance gegeven. De guidance voor de aangepaste vrije kasstroom is €875 à €925 mio.
Dividend wordt opgetrokken naar €1,36. Inkoop eigen aandelen van €350 mio dit jaar.
Aandeel noteert aan 18,6x de door analisten verwachte vrije kasstroom voor 2022 (€916 mio).
De CEO heeft een indrukwekkend parcours afgelegd. De vks-marge steeg van 11,3% in 2008 naar 19,4% in 2020. Sinds 2014 trekt ook de organische omzetgroei aan.
24-Feb-2021 11:41:57 - Reuters
** According to Barclays, Wolters Kluwer posted overall a
solid set of results but nothing spectacular
** KBC Securities calls the outlook subdued, while Citi says
the outlook overall is a bit of a curate’s egg
** Citi says the slightly unnerving element is the organic
growth guidance, pointing to ‘moderate’ improvement in health
and tax & accounting, as well as slowdown in governance, risk &
compliance in particular in H1
Top 5:
United Natural Foods 9,16%
S&P Global 8,27%
SAP 7,79%
Wolters Kluwer 7,19%
Palo Alto Networks 7,15%
Koers daalt 5% na zeer goede jaarresultaten. Omzet kwam wat onder de verwachtingen van analisten uit, de winst wat hoger. Organische omzetgroei van 2% afgelopen jaar, met Digital & Services +4% (91% van omzet) en de gedrukte producten -16%. De aangepaste vrije kasstroom bedroeg €907 mio vs. €842 mio verwacht door analisten. Voor het huidige jaar wordt er geen omzetguidance gegeven. De guidance voor de aangepaste vrije kasstroom is €875 à €925 mio.
Dividend wordt opgetrokken naar €1,36. Inkoop eigen aandelen van €350 mio dit jaar.
Aandeel noteert aan 18,6x de door analisten verwachte vrije kasstroom voor 2022 (€916 mio).
De CEO heeft een indrukwekkend parcours afgelegd. De vks-marge steeg van 11,3% in 2008 naar 19,4% in 2020. Sinds 2014 trekt ook de organische omzetgroei aan.
24-Feb-2021 11:41:57 - Reuters
** According to Barclays, Wolters Kluwer posted overall a
solid set of results but nothing spectacular
** KBC Securities calls the outlook subdued, while Citi says
the outlook overall is a bit of a curate’s egg
** Citi says the slightly unnerving element is the organic
growth guidance, pointing to ‘moderate’ improvement in health
and tax & accounting, as well as slowdown in governance, risk &
compliance in particular in H1
Top 5:
United Natural Foods 9,16%
S&P Global 8,27%
SAP 7,79%
Wolters Kluwer 7,19%
Palo Alto Networks 7,15%
Bedankt voor dit mooie overzicht! Inderdaad een indrukwekkend parcours van de CEO en het bedrijf zelf, met een beurskoers die de afgelopen 10 jaar verviervoudigd is en een dividend dat sinds 2005 elk jaar verhoogd is.
Nog even de CC doorgenomen:
Belangrijkste dingen voor mij:
["expert solutions": geavanceerde software-oplossingen]
CEO: "So our investments are going into expert solutions of which cloud is a subset. So we're well positioned to see expert solutions grow from -- in the -- what is it now, 54%, we'd like to see it be sort of 65%, 70% over the medium term. How will we get there? We'll get there by continued growth organically and also most everything we're buying over the last several years fits into that category of expert solutions. So the portfolio changes both on the divestment side and on the acquisition side, coupled with a very robust organic growth program, we will see the expert solution grow and that will support, again, expansion of margin because when these products are at scale, they contribute better margins than digital -- pure digital information products."
CEO: "On the portfolio, in terms of long-term growth, we clearly believe strongly that as the portfolio evolves towards expert solutions that we will achieve higher levels of organic growth. ... So now a big focus for us is continuing to build expert solutions, but also transform some of our digital information products, products like Ovid in Health, products like some of our legal databases in Legal & Regulatory, migrate those over into expert solutions by adding a lot of things around AI and analytics and those kinds of features to the products. And that's going well. And in the next couple of years, that will also add to this -- again, this overall goal we have to expand the expert solutions part of what we do."
CFO: "And we will start to rethink our office strategy or our footprint on rental space in light of those changes. We're actually already doing that where we are now more and more moving to standard office configurations, more that it can be flexible with regard to how we configure offices. So I do expect going forward that continued structural management down of office space will be part of the norm going forward. That brings with it reduced utility expenses, other fees, such as taxes and so on and so forth. So that is part of our ongoing plan to reduce structural cost bases."
Belangrijkste dingen voor mij:
["expert solutions": geavanceerde software-oplossingen]
CEO: "So our investments are going into expert solutions of which cloud is a subset. So we're well positioned to see expert solutions grow from -- in the -- what is it now, 54%, we'd like to see it be sort of 65%, 70% over the medium term. How will we get there? We'll get there by continued growth organically and also most everything we're buying over the last several years fits into that category of expert solutions. So the portfolio changes both on the divestment side and on the acquisition side, coupled with a very robust organic growth program, we will see the expert solution grow and that will support, again, expansion of margin because when these products are at scale, they contribute better margins than digital -- pure digital information products."
CEO: "On the portfolio, in terms of long-term growth, we clearly believe strongly that as the portfolio evolves towards expert solutions that we will achieve higher levels of organic growth. ... So now a big focus for us is continuing to build expert solutions, but also transform some of our digital information products, products like Ovid in Health, products like some of our legal databases in Legal & Regulatory, migrate those over into expert solutions by adding a lot of things around AI and analytics and those kinds of features to the products. And that's going well. And in the next couple of years, that will also add to this -- again, this overall goal we have to expand the expert solutions part of what we do."
CFO: "And we will start to rethink our office strategy or our footprint on rental space in light of those changes. We're actually already doing that where we are now more and more moving to standard office configurations, more that it can be flexible with regard to how we configure offices. So I do expect going forward that continued structural management down of office space will be part of the norm going forward. That brings with it reduced utility expenses, other fees, such as taxes and so on and so forth. So that is part of our ongoing plan to reduce structural cost bases."
Bureau Veritas gaat 3,2% hoger na goede jaarcijfers. Organische omzetdaling van 6,0% voor het hele jaar en 2,0% in Q4. Omzet en winst conform de verwachtingen van analisten. Vrije kasstroom excl. leasingbetalingen van €634 mio versus €449 mio verwacht door analisten. In Q4 zal een strategisch plan 2025 worden voorgesteld.
"The Group remains uniquely positioned with the diversity, the resilience of its portfolio and its numerous growth opportunities. Based on the current uncertainties around the Covid-19 pandemic and assuming no severe lockdowns in its main countries of operation, Bureau Veritas expects for the full year 2021 to:
• Achieve solid organic revenue growth;
• Improve the adjusted operating margin;
• Generate sustained strong cash flow."
"The Group remains uniquely positioned with the diversity, the resilience of its portfolio and its numerous growth opportunities. Based on the current uncertainties around the Covid-19 pandemic and assuming no severe lockdowns in its main countries of operation, Bureau Veritas expects for the full year 2021 to:
• Achieve solid organic revenue growth;
• Improve the adjusted operating margin;
• Generate sustained strong cash flow."
Posities Thermo Fisher en Amphenol verkocht. Morgen vliegen Sika en SGS buiten. Waren/zijn mijn 4 duurste posities. De vlucht uit quality/growth lijkt aanhoudend en kan volgens mijn buikgevoel nog duren tot de zomer.