Nieuwbouw verwarmen in 2021
Nieuwbouw verwarmen in 2021
We beginnen binnenkort aan onze nieuwbouw en moeten weldra de knoop doorhakken qua verwarmingsmethode.
De woning is uiteraard - o.w.v. wettelijke verplichtingen - zeer goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming, waardoor de keuze voor een warmtepomp evident lijkt.
Wat is echter jullie aanvoelen m.b.t. de vraag: welke methode van verwarmen is de komende decennia financieel het meest voordelig?
Warmtepomp of gascondensatieketel?
(wat dus het ecologisch of ethisch het meest verantwoord is, is niét de vraag)
Alvast bedankt voor jullie input.
De woning is uiteraard - o.w.v. wettelijke verplichtingen - zeer goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming, waardoor de keuze voor een warmtepomp evident lijkt.
Wat is echter jullie aanvoelen m.b.t. de vraag: welke methode van verwarmen is de komende decennia financieel het meest voordelig?
Warmtepomp of gascondensatieketel?
(wat dus het ecologisch of ethisch het meest verantwoord is, is niét de vraag)
Alvast bedankt voor jullie input.
Re: Nieuwbouw verwarmen in 2021
Hallo,
Wij hebben vloerverwarming icm een warmtepomp lucht-water van General (waterstage duo) met een sanitair warmwatervat van 190l.
https://www.generalbenelux.com/nl_be/pr ... mfort/102/
Ik ben geen sanitair technieker, maar met die hele zonnepanelensaga ben ik eens gaan kijken naar ons verbruik en dit gaan vergelijken met gemiddeldes of bij vrienden.
Ons (totaal) verbruik ligt verbazend laag vind ik (tot nu in februari 444kwh met een piek van 35kwh op 8 februari) ik denk dat dit komt omdat de warmtepomp geen elektrische weerstand heeft. Ze heeft perfect tijdens de voorbije koudegolf haar werk gedaan. Ik hoor veel mensen klagen over energieverbruik van een warmtepomp maar vraag me af of zij dit correct bekijken.
Dus die elektrische weerstand vermijden is meteen een tip van mij.
Edit en aanvulling:
Verwarmde oppervlakte is ongeveer 90m2
Temp sanitair warmwater: 50gr
Temp verwarmingscircuit vloerverwarming : 30gr
Binnentemperatuur 21,5gr
Wij hebben vloerverwarming icm een warmtepomp lucht-water van General (waterstage duo) met een sanitair warmwatervat van 190l.
https://www.generalbenelux.com/nl_be/pr ... mfort/102/
Ik ben geen sanitair technieker, maar met die hele zonnepanelensaga ben ik eens gaan kijken naar ons verbruik en dit gaan vergelijken met gemiddeldes of bij vrienden.
Ons (totaal) verbruik ligt verbazend laag vind ik (tot nu in februari 444kwh met een piek van 35kwh op 8 februari) ik denk dat dit komt omdat de warmtepomp geen elektrische weerstand heeft. Ze heeft perfect tijdens de voorbije koudegolf haar werk gedaan. Ik hoor veel mensen klagen over energieverbruik van een warmtepomp maar vraag me af of zij dit correct bekijken.
Dus die elektrische weerstand vermijden is meteen een tip van mij.
Edit en aanvulling:
Verwarmde oppervlakte is ongeveer 90m2
Temp sanitair warmwater: 50gr
Temp verwarmingscircuit vloerverwarming : 30gr
Binnentemperatuur 21,5gr
Laatst gewijzigd door Joe85 op 25 februari 2021, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk toch eerder gas aangezien je toch een LEW/BEN woning hebt, en met vloerverwrming draait/moduleert uw ketel op minimale temperatuur.
Aangezien je met een warmtepomp je in de toekomst ook niet meer kunt rekenen op de terugdraaiende teller als je al zonnepanelen hebt speelt ook niet echt in het voordeel ( wss wel bij nieuwbouw ).
Als je dan dure energie moet afnemen van het net aan 0.25 a 0.30€ct per kw/h
Weet zo direkt wel niet wat zo'n warmtepomp aan energie verbruikt maar heb ooit horen zeggen dat dit best veel is/zou zijn?
Dan vergeet ik ook nog te melden de aankoopprijs van zo'n warmtepomp 10.000€ en meer zijn geen uitzonderingen
M.
Aangezien je met een warmtepomp je in de toekomst ook niet meer kunt rekenen op de terugdraaiende teller als je al zonnepanelen hebt speelt ook niet echt in het voordeel ( wss wel bij nieuwbouw ).
Als je dan dure energie moet afnemen van het net aan 0.25 a 0.30€ct per kw/h
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Weet zo direkt wel niet wat zo'n warmtepomp aan energie verbruikt maar heb ooit horen zeggen dat dit best veel is/zou zijn?
Dan vergeet ik ook nog te melden de aankoopprijs van zo'n warmtepomp 10.000€ en meer zijn geen uitzonderingen
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
M.
Wij hebben enkele jaren geleden gebouwd en dit is mijn idee en observatie:
* Zonnepanelen brengen in de zomer/lente/herfst best wel wat energie op. Maar in de wintermaanden is dat peanuts. Gemiddelde dagopbrengst aug 18.11 KWh vs jan 1.87 KWh)
* Laat net in de wintermaanden met lage opbrengst zonnepanelen, je net je warmtepomp nodig hebben. In de zomer heb je die niet nodig en zit je met elektriciteitsoverschot.
* Ook batterijen zijn niet interessant. De huidige batterijen hebben een capaciteit van 3 tot 15 KWh. In de zomermaanden heeft die weinig nut, daar je je energie-overschot van overdag nooit elke nacht kan opgebruiken. Je gaat je batterij dus maar een klein stukje ontladen en de dag erop is die op een uurtje terug volgeladen.
In de winter duurt het 10à15 dagen om die vol te laden (moest je alle geproduceerde energie erin steken ipv direct te gebruiken), terwijl je ze binnen de dag helemaal leeg trekt.
* Eigenlijk zou je een zeecontainer vol aan batterijen moeten hebben die je in de zomer kan volladen en in de winter gebruiken.
* Verwarming op gas is deze dagen spotgoedkoop.
Daarom heb ik gekozen voor vloerverwarming met een verwarming op gas. Ik heb wel wachtleidingen laten voorzien, zodat we ooit de oefening terug kunnen doen. Stel dat binnen 10 of 15 jaar de gasketel stuk is en vervangen moet worden, dan hebben we de keuze om terug een gasketel te nemen of een warmtepomp met minimale extra installatiekost.
* Zonnepanelen brengen in de zomer/lente/herfst best wel wat energie op. Maar in de wintermaanden is dat peanuts. Gemiddelde dagopbrengst aug 18.11 KWh vs jan 1.87 KWh)
* Laat net in de wintermaanden met lage opbrengst zonnepanelen, je net je warmtepomp nodig hebben. In de zomer heb je die niet nodig en zit je met elektriciteitsoverschot.
* Ook batterijen zijn niet interessant. De huidige batterijen hebben een capaciteit van 3 tot 15 KWh. In de zomermaanden heeft die weinig nut, daar je je energie-overschot van overdag nooit elke nacht kan opgebruiken. Je gaat je batterij dus maar een klein stukje ontladen en de dag erop is die op een uurtje terug volgeladen.
In de winter duurt het 10à15 dagen om die vol te laden (moest je alle geproduceerde energie erin steken ipv direct te gebruiken), terwijl je ze binnen de dag helemaal leeg trekt.
* Eigenlijk zou je een zeecontainer vol aan batterijen moeten hebben die je in de zomer kan volladen en in de winter gebruiken.
* Verwarming op gas is deze dagen spotgoedkoop.
Daarom heb ik gekozen voor vloerverwarming met een verwarming op gas. Ik heb wel wachtleidingen laten voorzien, zodat we ooit de oefening terug kunnen doen. Stel dat binnen 10 of 15 jaar de gasketel stuk is en vervangen moet worden, dan hebben we de keuze om terug een gasketel te nemen of een warmtepomp met minimale extra installatiekost.
Een warmtepomp heeft een SCOP van normaal 4 of meer. Dit betekent dat voor 1 kw men 4 kw aan warmte krijgt, in vergelijking met weerstandsverwarming. Men komt dan rond de 7 cent per kw warmte.Als je dan dure energie moet afnemen van het net aan 0.25 a 0.30€ct per kw/h![]()
-
- Verbannen Gebruiker
Het antwoord lijkt me nogal voor de hand te liggen. Toch bij nieuwbouw.
Geen van de twee is een goede optie voor de komende decennia.
Zorg dat je nieuwbouw optimaal geïsoleerd is en een goede zonne-oriëntatie heeft zodat je geen centrale verwarming meer nodig heeft. Voor die paar koude dagen per jaar ga je toch geen heel systeem meer installeren in een woning waarbij je totaal geen vat hebt op de energieprijzen van de komende tientallen jaren?
Als je eenmalig wat meer investeert kunnen ze je jaren aan een stuk geen energiekostprijs meer aanrekenen.
Een woning bouw je voor de komende decennia. Niet volgens de norm van vandaag. De dag dat je woning wordt opgeleverd is ze al achterhaald en begint de rekening te lopen.
Wat je niet hebt kan men je ook niet aanrekenen.
Wat moet verwarmd worden een huis of een kasteel. (oppervlakte in m2)
Daar zal al een keuze kunnen gemaakt worden.
Nog iets van belang de ligging, wat is naar het noorden gericht.
Zonder deze info is het maar gokken.
Laatst gewijzigd door platin op 25 februari 2021, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
@David, Ik begrijp je redenering, maar welke EPB-compatibele oplossing stel je dan voor ?
Al starten bvb met dubbele isolatie dan wat nu de norm is.
Nu 10 cm dan gaan naar minimum 15 cm.
Is een kost die zich op termijn gaat terug betalen.
Als je eens gaat zien naar binnen - buiten muur afstanden in koude landen zal het snel duidelijk zijn.
Een buiten - binnen raam afstand van 30 cm of meer is geen uitzondering.
En met wat verwarmen ze daar een speksteen kachel.
Estate Guru believer.
Ik lees hier vele cijfers, maar niemand die iets post over hoe groot hun huis is (bewoonbare oppervlakte) en welke temperatuur ze zetten. Ik kan hier aan een 0 verbruik komen door de WP gewoon af te zetten, maar dan heb je ook 0 comfort uiteraard.
Zonder met al te veel cijfers te goochelen:
Dit was mijn eerlijke analyse die ik ook voor mezelf heb opgemaakt. Enige verschil met het moment van onze keuze is de terugdraaiende teller... Maar dan nog zou ik dezelfde keuze gemaakt hebben want bij een nieuwbouw heb je geen keuze: je hebt een digitale meter en je moet zonnepanelen leggen of je geraakt niet aan de je e-peil...
Zonder met al te veel cijfers te goochelen:
- gasketel kost een pak minder (tussen de 3 en 5k zonder plaatsing)
- WP kost meer, zeker de geothermische variant (8 & 12k, afhankelijk van hoeveel vermogen en excl boringen en installatie)
- Je moet in feite je comfort kiezen en als je budget het toelaat zou ik voor een geothermische WP gaan. In een nieuwbouw (dus goed geïsoleerd) moet je loskomen van het feit dat je een huis enkel moet verwarmen. Vanaf de temperatuur buiten zo'n 18 a 20 graden is, verwarm je je huis niet meer. Vanaf dan moet je ook denken om het huis voldoende gekoeld te krijgen om het leefbaar te houden. Met gas kan je dit ook, maar dan moet je een airco installeren. Dat kost ook geld, verbruikt meer en is minder gezonde lucht.
- Een elektriciteitsaansluiting moet je sowieso hebben. Met een WP is die zwaarder (drijfkracht, kost ook iets meer), maar vergeet ook niet te zeggen dat een gasaansluiting aanleggen ook een pak geld kost.
- Ik verwacht persoonlijk ook minder onderhoudskosten aan een WP dan aan een gasketel op lange termijn. De verplichte 2 jaarlijkse keuring is er ook alleen voor de gasketel, niet voor de WP
- Bij een WP is het aan te raden om meer zonnepanelen te leggen, dat is ook een meerkost. Alhoewel we hier spreken over zo'n 2 a 3k euro zal je productie wel in verhouding meer zijn (een grotere installatie is in per Wp goedkoper dan een kleinere installatie).
- Last but not least: het is geen geheim dat de overheden naar een verschuiving willen gaan van heffingen van elektriciteit naar gas (in feite alle fossiele brandstoffen). Ik verwacht dus dat de gasprijs in de toekomst meer zal stijgen en de elektriciteitsprijs eerder stabiel of licht dalend zal zijn (zeker na verdwijnen van de GSC doorrekening).
Dit was mijn eerlijke analyse die ik ook voor mezelf heb opgemaakt. Enige verschil met het moment van onze keuze is de terugdraaiende teller... Maar dan nog zou ik dezelfde keuze gemaakt hebben want bij een nieuwbouw heb je geen keuze: je hebt een digitale meter en je moet zonnepanelen leggen of je geraakt niet aan de je e-peil...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Daar geloof ik niet in. Je kostprijs tussen bv 12 en 14cm isolatie is echt wel veel groter. Bovendien is dat weer 2cm op elke muur minder ruimte binnen. In veel nieuwbouwen is dat verschil wel merkbaar, ook al klinkt dat belachelijk.
Ook, en dat heb ik van mijn aannemer, is 12cm de laatste maat die nog goed en handig werkt in een ruwbouw. vanaf 14cm is dat zo stijf dat dit contraproductief werkt.
Een energiekost voor warm water heb je toch altijd?David_DeWa schreef: ↑25 februari 2021, 09:04
Het antwoord lijkt me nogal voor de hand te liggen. Toch bij nieuwbouw.
Geen van de twee is een goede optie voor de komende decennia.
Zorg dat je nieuwbouw optimaal geïsoleerd is en een goede zonne-oriëntatie heeft zodat je geen centrale verwarming meer nodig heeft. Voor die paar koude dagen per jaar ga je toch geen heel systeem meer installeren in een woning waarbij je totaal geen vat hebt op de energieprijzen van de komende tientallen jaren?
Als je eenmalig wat meer investeert kunnen ze je jaren aan een stuk geen energiekostprijs meer aanrekenen.
@Allen: bedankt tot dusver.
Bijkomende informatie: het betreft een vrijstaande woning van 220m2 (twee bouwlagen).
Voorziene isolatie = 16cm.
Bijkomende informatie: het betreft een vrijstaande woning van 220m2 (twee bouwlagen).
Voorziene isolatie = 16cm.
-
- Verbannen Gebruiker
De vraag van TS ging wel specifiek over verwarmen.
Voor het gebruik van SWW en huishoudelijke toestellen heb je uiteraard altijd nog elektriciteit nodig.
Niets dat een doordachte combinatie van zonnepanelen, zonneboiler, warm water recuperatie gecombineerd met een doordacht stuursysteem niet grotendeels kan ondervangen. Dit zijn bij een nieuwbouw zelfs investeringen die zich zeer vlug terugverdienen door allerhande premies en tot 5 jaar het kwijtschelden van de onroerende voorheffing.
Het is tenslotte een nieuwbouw waar je nog alle kanten mee uit kan.
Hoe lager de benodigde energie en hoe minder seizoensgebonden hoe meer speelruimte je hebt om voor wat er nog overblijft een gepaste oplossing te vinden. Maar dat was de vraag niet.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
-
- Verbannen Gebruiker
Voorziene isolatie in cm zegt niets als je niet weet op welke plaats het werd toegepast en wat het toegepaste materiaal op die plaats is. Dat zet alleen de Rd waarde in m2K/W. En op iedere plaats pas je ook niet met hetzelfde succes materiaal toe. PUR/PIR heeft bv. een zeer goede isolatiewaarde per toegepaste cm tegen warmteverlies maar is dan weer minder geschikt voor in daken omdat het niet goed bestand is tegen warmtedoorslag.