een eerste woning kopen
een eerste woning kopen
Is er ergens een handleiding beschikbaar voor eerste kopers?
Een "Eerste woning voor Dummies" boek, een website waar de nodige informatie beschikbaar is, een forum specifiek voor kopers, ...
Als ik immo-sites bekijk, krijg ik soms het gevoel van information overload. Als je 2 woningen (huis of apartement) met elkaar vergelijkt, wat moet je dan meer vergelijken dan enkel de prijs? Als de ene goedkoper is, maar de EPC-waarde is veel hoger, hoe moet je dat dan tegen elkaar afwegen? Wel of niet aangesloten op het rioleringsnet? Zonnepanelen of niet? Overzicht van de verschillende soorten leningen. Welke subsidies, belastingsaftrek of premies zijn voor eerste aankoop, uitkeringsgerechtigden, renovatie, ...
Een "Eerste woning voor Dummies" boek, een website waar de nodige informatie beschikbaar is, een forum specifiek voor kopers, ...
Als ik immo-sites bekijk, krijg ik soms het gevoel van information overload. Als je 2 woningen (huis of apartement) met elkaar vergelijkt, wat moet je dan meer vergelijken dan enkel de prijs? Als de ene goedkoper is, maar de EPC-waarde is veel hoger, hoe moet je dat dan tegen elkaar afwegen? Wel of niet aangesloten op het rioleringsnet? Zonnepanelen of niet? Overzicht van de verschillende soorten leningen. Welke subsidies, belastingsaftrek of premies zijn voor eerste aankoop, uitkeringsgerechtigden, renovatie, ...
Re: een eerste woning kopen
Je hebt natuurlijk kwantificeerbare factoren, zoals je aangeeft (EPC waarde, aansluitingen, Kadastraal inkomen, energiekeuze etc).
Maar je hebt nog meer niet-kwantificeerbare factoren, maar eerder voorkeur en gevoel:
* Ligging, ligging en ligging
* Stijl van de woning
* ontwerp van der woning
* ...
Maar je hebt nog meer niet-kwantificeerbare factoren, maar eerder voorkeur en gevoel:
* Ligging, ligging en ligging
* Stijl van de woning
* ontwerp van der woning
* ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Onlangs een eerste woning gekocht. Heb geen handleiding gevonden, was daar ook op naar op zoek.
Op immosites vind je wel wat tips (met een korrel zout te nemen). Wat me nu te binnenschiet:
- ligging en nog eens ligging (regio) bepaalt de prijs
-- > kwartier langer rijden naar het (huidig) werk, kan 50.000-100000 euro minder zijn
- onderbieden kan wel degelijk (nieuwsartikels laten het tegenovergestelde geloven)
- meer dan 2-3 maanden online: kan een risico zijn (iets mis mee? veel kosten? overprijsd?), of een opportuniteit (afbieden?)
- biddit: voor-en nadelen, vaak serieus overboden en wanneer niet, gaat het soms van het platform en gaat het later wel eens op immoweb
- rekening houden met alle kosten (notariskosten, hypotheekkosten, onroerende voorheffing, etc...)
- bij een paar banken langsgaan voor de hypotheek
- schuldsaldoverzekering: beiden? alleen? percentage? Eenmalig of niet?
- beseffen dat een compromis bindend is
- opschortende voorwaarden in compromis laten zetten - een website met courante zou ik heel handig gevonden hebben
--- > gordijnen laten hangen? lampen laten hangen? quid verwarming als het - 10 is terwijl je op de akte wacht? aansluiting op de riolering? Onderhoudspapieren/facturen/gegevens van installateurs? Quid meubels? Quid ladders? enz.
- wil je scholen, banken, winkels in de buurt?
- wil je een degelijke (persoonsafhankelijk) internetverbinding?
- Geopunt website handig om info in te winnen
Afhankelijk van je verwachtingen:
- vocht in de kelder (risico)
- overstromingsgevaar?
- type grond en wat met de omliggende gronden
- kan er nog een halfopenbebouwing tegen komen?
- abnormale barsten in muren (serieus risico)
- structurele werken gewenst (kost serieus geld)
- type buizen, radiatoren/convectoren
- type ketel? Hoe oud?
- type ramen (kost serieus geld)
- kwaliteit dak/zolder (kost serieus geld)
- staat electriciteit
- opgepast als net gerenoveerd
--- > indien je het ziet zitten, beter zelf (laten) doen
- dode hoge bomen in de tuin
- bomen net naast het huis
- is de haag aan het afsterven?
- lawaai van autostrades? (niet te onderschatten)
- lawaai van windmolens? Zoneffect? (niet te onderschatten)
...
Op subsidies en premies niet rekenen. Zijn aan verandering in de tijd onderhevig en stellen nu ook niet veel voor.
Wel daardoor interessanter om iets door een professional te laten doen.
Iemand in de famillie iets gekocht? Uitgebreid vragen hoe dat gegaan is.
En vooral je tijd nemen, niet laten opjagen door jezelf, mekaar, al zeker niet de makelaar of anderen.
Volledig overtuigd, en degelijke prijs, niet te lang twijfelen, maar toch basismankementen zeker nakijken.
Is het weg, dan is het weg, frusterend, maar vaak nadien ander en beter.
Op immosites vind je wel wat tips (met een korrel zout te nemen). Wat me nu te binnenschiet:
- ligging en nog eens ligging (regio) bepaalt de prijs
-- > kwartier langer rijden naar het (huidig) werk, kan 50.000-100000 euro minder zijn
- onderbieden kan wel degelijk (nieuwsartikels laten het tegenovergestelde geloven)
- meer dan 2-3 maanden online: kan een risico zijn (iets mis mee? veel kosten? overprijsd?), of een opportuniteit (afbieden?)
- biddit: voor-en nadelen, vaak serieus overboden en wanneer niet, gaat het soms van het platform en gaat het later wel eens op immoweb
- rekening houden met alle kosten (notariskosten, hypotheekkosten, onroerende voorheffing, etc...)
- bij een paar banken langsgaan voor de hypotheek
- schuldsaldoverzekering: beiden? alleen? percentage? Eenmalig of niet?
- beseffen dat een compromis bindend is
- opschortende voorwaarden in compromis laten zetten - een website met courante zou ik heel handig gevonden hebben
--- > gordijnen laten hangen? lampen laten hangen? quid verwarming als het - 10 is terwijl je op de akte wacht? aansluiting op de riolering? Onderhoudspapieren/facturen/gegevens van installateurs? Quid meubels? Quid ladders? enz.
- wil je scholen, banken, winkels in de buurt?
- wil je een degelijke (persoonsafhankelijk) internetverbinding?
- Geopunt website handig om info in te winnen
Afhankelijk van je verwachtingen:
- vocht in de kelder (risico)
- overstromingsgevaar?
- type grond en wat met de omliggende gronden
- kan er nog een halfopenbebouwing tegen komen?
- abnormale barsten in muren (serieus risico)
- structurele werken gewenst (kost serieus geld)
- type buizen, radiatoren/convectoren
- type ketel? Hoe oud?
- type ramen (kost serieus geld)
- kwaliteit dak/zolder (kost serieus geld)
- staat electriciteit
- opgepast als net gerenoveerd
--- > indien je het ziet zitten, beter zelf (laten) doen
- dode hoge bomen in de tuin
- bomen net naast het huis
- is de haag aan het afsterven?
- lawaai van autostrades? (niet te onderschatten)
- lawaai van windmolens? Zoneffect? (niet te onderschatten)
...
Op subsidies en premies niet rekenen. Zijn aan verandering in de tijd onderhevig en stellen nu ook niet veel voor.
Wel daardoor interessanter om iets door een professional te laten doen.
Iemand in de famillie iets gekocht? Uitgebreid vragen hoe dat gegaan is.
En vooral je tijd nemen, niet laten opjagen door jezelf, mekaar, al zeker niet de makelaar of anderen.
Volledig overtuigd, en degelijke prijs, niet te lang twijfelen, maar toch basismankementen zeker nakijken.
Is het weg, dan is het weg, frusterend, maar vaak nadien ander en beter.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een geaccepteerd bod is bindend!
Waar komt dat geloof toch vandaan dat de verkoop akte of compromis pas bindend is.
Als jij een bod geeft (in een sms, bierviltje of mondeling) dat geaccepteerd wordt door de verkoper is de verkoop geregeld. Zo simpel is het. Alles wat er nakomt is puur afhandeling van de oorspronkelijke verkoop namelijk het tijdstip dat de partijen akkoord gegaan zijn over de transactie die is voorgesteld en de prijs.
Dat een verkoper misschien niet direct naar de rechter stapt om zijn schadevergoeding te eisen heeft vaak te doen met het feit dat het huis niet verkocht kan worden zolang er een zaak als dit loopt. Maar je zou die verkoper maar tegen het lijf lopen.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Nooit gezegd dat een bod niet bindend is.
Makelaars proberen wel meestal dat bod direct in compromisdocumenten te laten plaatsvinden. Vandaar...
Je hebt gelijk, beter bod geschreven.
Bijkomend daar al voldoende opschortende voorwaarden bij, en bod beperken in de tijd.
Makelaars proberen wel meestal dat bod direct in compromisdocumenten te laten plaatsvinden. Vandaar...
Je hebt gelijk, beter bod geschreven.
Bijkomend daar al voldoende opschortende voorwaarden bij, en bod beperken in de tijd.
Maar je kan een (niet-aanvaard) bod altijd intrekken!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog straffer... een niet-geaccepteerd bod is zelfs bindend! Zelfs mondeling!
Alleen is een mondelinge afspraak meestal moeilijk acheraf te bewijzen en is het dan woord-tegen-woord.
Vandaar dat een mondeling akkoord vaak "zo snel mogelijk" op papier gezet wenst te worden door sommige partijen.
Maar je kan evengoed mondeling akkoord gaan en de compromis door je notarissen laten regelen.
Veel goed advies. Familielid heeft vorig jaar een huis gekocht, ik ga daar eens informeren.
Dat van bindend mondeling bod klinkt zo ... 19de eeuws.
Dat is toch iets dat uitnodigt tot misbruik. Desnoods op een papiertje het bod krabbelen en beide partijen die er hun handtekening onder zetten.
Waarom geen stevige handdruk na er eerst in gespuugd te hebben?
Dat is toch iets dat uitnodigt tot misbruik. Desnoods op een papiertje het bod krabbelen en beide partijen die er hun handtekening onder zetten.
Mss nog het allerbelangrijkst, iemand meenemen die er iets van kent en je redelijk vertrouwt. Wel niet lastig op worden als er toch iets misgaat. Corona of niet... als het niet gaat/mag...dan later. Minstens 200.000 en vaak veel meer redenen om dit te doen.
Zoals ik daarboven schreef: niet juist. Ik zet het nog even in het groot: een niet-aanvaard bod is niet bindend. Je kan dit altijd terug inttrekken.EarthNvstr1 schreef: ↑24 februari 2021, 20:36Nog straffer... een niet-geaccepteerd bod is zelfs bindend! Zelfs mondeling!
Alleen is een mondelinge afspraak meestal moeilijk acheraf te bewijzen en is het dan woord-tegen-woord.
Vandaar dat een mondeling akkoord vaak "zo snel mogelijk" op papier gezet wenst te worden door sommige partijen.
Maar je kan evengoed mondeling akkoord gaan en de compromis door je notarissen laten regelen.
Uit De Tijd;
https://www.tijd.be/vastgoed/woning-kop ... 09279.htmlZolang de verkoper uw bod niet aanvaardt en dus niet tegengetekend heeft, kunt u het herroepen. Maar zodra hij het bod heeft aanvaard en tegengetekend, kunt u niet meer van mening veranderen. Het bod wordt op dat ogenblik definitief. Tenzij beide partijen akkoord gaan om het te vernietigen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als er niets op papier staat kan de potentiele koper zich terugtrekken, en de koop uiteindelijk alsnog niet laten door gaan.cpnx schreef: ↑24 februari 2021, 21:39 Dat van bindend mondeling bod klinkt zo ... 19de eeuws.
Bewijs dan maar eens iets...
Als verkoper ben je dan een hoop tijd kwijt, en je kan een nieuwe koper zoeken..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit geldt in beide richtingen!
Een mondeling bod of akkoord is evenwaardig aan een geschreven bod of akkoord.
Waar het schoentje wringt is het bewijs.
Persoonlijk hanteer ik het principe "ik heb mijn eer, maar ik hou er rekening mee dat de ander die eer niet heeft". De ander doet dat misschien ook en dat is natuurlijk ook zijn goed recht. Als beide partijnen er zo over denken, is er geen reden om iets op papier te zetten.
Idealiter maak je een mondeling akkoord om de zaak door de notarissen te laten afhandelen.
Spijtig genoeg zijn immobiliën meestal niet geneigd om dat te doen... die wanen zichzelf onterecht notaris.
Persoonlijk hanteer ik het principe "ik heb mijn eer, maar ik hou er rekening mee dat de ander die eer niet heeft". De ander doet dat misschien ook en dat is natuurlijk ook zijn goed recht. Als beide partijnen er zo over denken, is er geen reden om iets op papier te zetten.
Idealiter maak je een mondeling akkoord om de zaak door de notarissen te laten afhandelen.
Spijtig genoeg zijn immobiliën meestal niet geneigd om dat te doen... die wanen zichzelf onterecht notaris.
Die wanen zich geen notaris, zij verdedigen hun klant.. Wat niet wil zeggen dat ik met makelaars hoog oploop, zeker niet..EarthNvstr1 schreef: ↑26 februari 2021, 21:07 Dit geldt in beide richtingen!