Waar kan men het beste goud kopen ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Waar kan men het beste goud kopen ?
nee, en dat wil ik zo houden ook.EarthNvstr1 schreef: ↑26 februari 2021, 19:20 Heeft er iemand ervaring met https://edelmetaalrichard.be/ ?
gierige dure vogel de Richard. u koopt en verkoopt een zuiver gouden muntje en hij zal wel 93 euro op zak steken. niet met mij vriend.
-
- Full Member
- Contacteer:
vergelijk de prijzen bij verkopers. in Duitsland (gold.de) vind je vaak de goedkoopste, maar de levering kost dan weer meer.Paula10 schreef: ↑26 februari 2021, 15:03 Doordat de goudprijs altijd maar zakt had ik willen kijken om Krugerrands te kopen en ik dacht aan de 1 krugerrand van 1 oz
is dat een goede keuze??
De prijzen liggen soms toch ver uiteen als je kijkt naar
en sommige Krugerrands zijn wel het dubbele van de normale prijs ( waarschijnlijk collectors iems)
waar moet ik dan naar kijken als ik er zou willen kopen?
Moeten die dan in een zakje zitten met een certificaat?
Als ik die later wil verkopen, moet ik dan aankoopbewijzen voorleggen om te bewijzen dat ze van mij zijn?
Als iemand wil delen in zijn kennis
bedankt
je zult wel altijd 3% of meer boven spot price betalen voor mint state munten van de nieuwe jaargang. enkel oudere munten die krassen of andere lichte beschadigingen hebben worden goedkoper verkocht, je hebt dan niet te kiezen. best een nieuwe munt kopen van 2021.
je krijgt munten altijd in een plastic zakje of capsule. meestal staat dit wel aangegeven als je ze koopt, zoniet vraag ernaar.
zuiver gouden munten best niet vastpakken met de blote hand.
munten als de chinese panda en de US buffalo moeten geplastificeerd geleverd worden in het origineel van de mint. altijd naar vragen als het niet wordt vermeld of ze duwen je een 2dehands zonder originele sealing in je handen. als je ooit van plan bent verder te verkopen, niet uit de originele verpakking halen dan.
munten komen nooit met certificaat. in amerika heb je wel een grading service (Professional Coin Grading Service) die munten een rating geven en in een 'slab' stoppen. beter niet kopen die dingen (duur) als je gewoon bullion goud wil verzamelen.
van betrouwbare verkopers mag je ervan uitgaan dat er geen namaak wordt verkocht.
maar best toch altijd ook zelf controleren (afmetingen, gewicht en zeker of de details kloppen met een vergrote afbeelding).
de krugerrand en de US munten (eagle & buffalo) worden algemeen beschouwd als de makkelijkst verhandelbare munten. de krugerrand en eagle zijn ook het minst vatbaar voor beschadiging omdat het legeringen zijn van goud met zilver en koper.
dat zijn voordelen.
de nadelen zijn uiteraard dat ze geen puur goud zijn. en zeker niet de mooiste en meest gedetailleerde munten van tegenwoordig zijn en daardoor ook het meest vatbaar voor namaak.
eigenlijk begrijp ik de aantrek van een krugerrand of eagle niet meer zo, nu je ook 99,999% zuiver goud kan kopen dat meestal veel mooier oogt ook nog.
wie niet van plan is te gaan rondzeulen met z'n munt raadt ik aan als eerste munt bvb de 2021 maple leaf of de 2021 britannia te kopen. je zult onder de indruk zijn van de schitterende schoonheid van die munten en kunt 100% zeker zijn dat het geen namaak is door de detaillering. enkel een officiële mint is in staat de laatste nieuwe security features als die op de britannia te realiseren.
ook al ken je er niks van, je bent dan zeker dat je een zuivere gouden munt hebt, gewoon door hem met het blote oog eens goed te bewonderen.
je kunt goud cash kopen tot 3000 euro dacht ik. maar ook met een overschrijving is je goud niet meer door een overheid te traceren, je kunt hem altijd weggeven hebben of verloren.
ook voor verdere verkoop moet je niks kunnen voorleggen, geen belasting betalen whatsoever. Dat is het grote voordeel van goud, je slaat jouw waarde op buiten het systeem en waar niemand nog zaken mee heeft.
als je met je goud in een ander land wil geraken moet je het wel aangeven. een voordeel van bitcoin als digitaal goud.
Iemand ervaring met het goudwisselkantoor(.be)?
Ik wil liefst afhalen en kan dan praktisch kiezen uit The House en het goudwisselkantoor. Van The House heb ik hier al positieve feedback gelezen. Maar hebben niet veel voorraad. Het Goudwisselkantoor heeft wel wat voorraad en ook wat goedkopere premiums. Maar heb deze op spaargids nog nergens vermeld gezien ... Niet echt een goede keuze?
Of maak ik me te veel zorgen en laten de meeste gewoon bezorgen met een koerier?
Ik wil liefst afhalen en kan dan praktisch kiezen uit The House en het goudwisselkantoor. Van The House heb ik hier al positieve feedback gelezen. Maar hebben niet veel voorraad. Het Goudwisselkantoor heeft wel wat voorraad en ook wat goedkopere premiums. Maar heb deze op spaargids nog nergens vermeld gezien ... Niet echt een goede keuze?
Of maak ik me te veel zorgen en laten de meeste gewoon bezorgen met een koerier?