Nieuwbouw verwarmen in 2021
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Nieuwbouw verwarmen in 2021
Die gaf ik toch al.
Bij mijn weten is een goed georiënteerde PV-installatie en doordacht en voldoende aangebrachte isolatie in een compact ontworpen woning tegen geen enkele EPB-regelgeving.
Als je moet verwarmen met een warmtepomp die dagelijks 10 kWh nodig heeft was je vertrekpunt slecht => onvoldoende isolatie en een slecht georiënteerde woning. Zon is overwegend gratis ter beschikking.
Zover ik weet is stookolie noch gas in voldoende mate ter beschikking in België. Laat staan gratis. Als ze elders de kraan dicht draaien sta je daar met je goedkope installatie.
Ik herhaal, wat je niet nodig hebt kunnen ze je niet ontzeggen noch belasten.
In een bestaande woning is dat niet altijd mogelijk maar het topic gaat duidelijk over een nieuwbouw. Dan is de keuze overduidelijk en voor de hand liggend.
Je kan natuurlijk als particulier ook dezelfde fout maken als de overheid: investeren volgens de waan van de dag en niet verder durven kijken dan vandaag of morgen. Iemand die vandaag de dag nog een nieuwbouwwoning bouwt volgens technieken en verwachtingen van tien jaar geleden is zwaar aan het gokken met zijn eigen geld.
De vloerverwarming zelf zijn inderdaad buisjes in de vloer, waardoor warm water gestuurd wordt. Welk systeem je kiest, dit deel blijft steeds hetzelfde.EarthNvstr1 schreef: ↑26 februari 2021, 20:55Ik neem aan dat de vloerverwarming is wat ze is: buisjes waar warm water door stroomt ?anonymous schreef: ↑25 februari 2021, 08:41 Daarom heb ik gekozen voor vloerverwarming met een verwarming op gas. Ik heb wel wachtleidingen laten voorzien, zodat we ooit de oefening terug kunnen doen. Stel dat binnen 10 of 15 jaar de gasketel stuk is en vervangen moet worden, dan hebben we de keuze om terug een gasketel te nemen of een warmtepomp met minimale extra installatiekost.
Wat bedoel je dan juist met die wachtleidingen ?
Het deel waarmee je kan spelen, is de manier waarop dat water opgewarmd wordt.
Dit kan door een verwarmingsinstallatie op mazout, gas, elektrisch, warmtepomp en zelfs via waterstofgas. Zelfs met hout of pellets kan je water verwarmen.
Nu hier in België denk ik dat er momenteel maar 2 echte opties zijn voor nieuwbouw: Gas of warmtepomp.
Dus je hebt enerzijds je vloerverwarming (zijn dus circuits van waterbuisjes in de vloer waardoor warm water gepompt wordt).
Anderzijds heb je een verwarmingsinstallatie die dat water opwarmt.
Momenteel heb ik hiervoor een gasketel (hoogrendement etc etc)
Maar op de plaats waar die gasketel staat heb ik ook een wachtleiding laten steken naar buiten toe.
Is dus inderdaad een lege hole buis van buiten naar het "verwarmingskot".
Stel binnen 15 jaar is die gasketel versleten/kapot en moet er dus een nieuwe gekocht worden.
Op dat moment heb ik dan terug de keuze of ik opnieuw een gasketel steek of ik overschakel op een warmtepomp. Dan kunnen de leidingen van die warmtepomp door die wachtleiding getrokken worden. Dit zonder dat ik muren, plafonds etc moet openbreken.
Klopt tenzij ze die ergens anders gaan verrekenen. Dat zal de toekomst uitwijzen.
Klopt ook, daar zal de km heffing voor komen, vrees ik... Of 1 of ander gelijkaardig systeem.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Voor zover ik kan vinden kost een gasaansluiting €250 BTW inc.
Dit natuurlijk indien er gas in de straat ligt en je huis geen tientallen meters achterin ligt.
Let wel dat nieuwe verkavelingen (vanaf ergens 2019 zeker?) niet meer voorzien worden van gas en je wel met een alternatief moet werken.
Wij kiezen alleszins voor de pragmatische optie in onze nieuwbouw (bouwaanvraag 2020): kleinste gascondensatieketel (die dus enorm klein kan moduleren), lage temperatuur vloerverwarming (insteltemperaturen 35 uitgaand, 30 retour) en wachtleiding naar buiten voor de koelwaterleidingen voor een toekomstige warmtepomp.
Hiermee halen we gemakkelijk de EPB eisen, en we gaan vrij eenvoudig onder de E20. We zouden hier nog gemakkelijk een E-punt of 5 kunnen winnen indien we een combiketel zouden nemen, maar dit raadt onze installateur echt af om redenen van comfort, onderhoud, en kosten. Dus indien de luchtdichtheid tegenvalt zullen we ipv 4,3 kWp naar 5 kWp zonnepanelen gaan, wat ook helemaal niet overdreven is in mijn ogen, hoewel het natuurlijk een beetje een scheve investering is.
Onze isolatie zit natuurlijk wel goed (overal driedubbel glas, 24cm cellulose in de muren, 6cm glaswol in de leidingspouw, maar dat lijkt me een vanzelfsprekendheid. Ook screens waar nodig (zuid, west, op verdieping) en zonwerend glas waar we 's avonds de zon wensen buiten te houden in de zomer (west beneden). De vormefficiëntie is nogal.... ondermaats, maar dat is een bewuste keuze voor de esthetiek, laten we zeggen. Ons S-peil zal waarschijnlijk eindigen onder de 30 (ik hoop op 27-28), waar de eis dus 31 is.
Een warmtepomp kwam voor ons ongeveer €8.5k duurder uit qua volledige installatie, en grondboringen voor geothermie op zich zouden ook zoiets kosten (ervanuitgaande dat de warmtepomp zelf dan ongeveer dezelfde prijs heeft, komt dat op €16k duurder dan de simpele gascondensatieketel). Voor pakt €1-2k extra zouden we die combiketel (voor de EPB is dit dan "verwarmingstoestel met geïntegreerd opslagvat of warmtewisselaar") kunnen hebben, en dus een winst van 5 E-punten die we elders zullen moeten halen.
Let wel dat ik bijzonder weinig input krijg van de EPB man en zelf met de software aan de slag ben gegaan om alle mogelijkheden te ontdekken. Als het van hem afhing hadden we nu een dure warmtepomp en net E20 gehaald, terwijl dit echt niet nodig is als de rest van je huis een beetje deftig in elkaar steekt.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bekijk ook de eventuele latere mogelijkheid van warmte net in jullie buurt.
Voorzie ook de mogelijkheid om airco te installeren. Ze hebben hiervoor een soort 'inbouw dozen' waarin je de leidingen voorlopig kan wegstoppen.
Deze vorm(airco) van afkoelen en verwarmen is enorm flexibel. Voorzie in de leefruimte een vloermodel om eventjes snel wat warmte bij te geven(vloerverwarming is traag)en ook in de belangrijkste slaapkamers ééntje.
Gewoon leidingen voorzien....en later eventueel beslissen om van dit comfort te genieten.
Indien jouw isolatie hoog genoeg is zou het zelf afkunnen zonder de vloerverwarming.
Voorzie ook de mogelijkheid om airco te installeren. Ze hebben hiervoor een soort 'inbouw dozen' waarin je de leidingen voorlopig kan wegstoppen.
Deze vorm(airco) van afkoelen en verwarmen is enorm flexibel. Voorzie in de leefruimte een vloermodel om eventjes snel wat warmte bij te geven(vloerverwarming is traag)en ook in de belangrijkste slaapkamers ééntje.
Gewoon leidingen voorzien....en later eventueel beslissen om van dit comfort te genieten.
Indien jouw isolatie hoog genoeg is zou het zelf afkunnen zonder de vloerverwarming.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom is er nog niet geïnvesteerd om de overschotten die er op zonnige dagen is op te vangen via het net? In andere landen wordt er daar onderzoek na gedaan. Hier worden de mensen gestraft die zorgen dat België het groene stroom quota haalt dat geëist wordt door Europa.simbala schreef: ↑26 februari 2021, 17:18Probleem: je zonnestroom is niet zoveel waard. Want als er zon is, dan hebben die honderdduizenden andere zonnepaneleneigenaars ook zon. Overaanbod is niet goed voor de prijs op de markt.odbc schreef: ↑26 februari 2021, 09:23 Overheid kan als ze willen natuurlijk een wisselwerking op punt zetten tussen stroom uit zonnepanelen en windenergie. In zomer bij windstil en veel zon verkoopt leverancier van windenergie onze injectiestroom en in winter als windmolens vollebak draaien geeft die stroom terug aan ons.
Of wij kopen die aan zelfde prijs terug.
Beide systemen hebben nadelen maar werken samen heel jaar, er zit voor beiden een win/win in.
Dit zou wp systemen nieuw leven geven.
Dit is trouwens meteen ook de reden waarom de terugdraaiende teller - anno 2021 - absolute onzin is. Je kan elektriciteit produceren op het moment dat er een overschot is, om ze gratis terug te kunnen nemen als er een tekort is. Kon niet blijven duren
Wat stel je voor Nairo?
Elektriciteit kan je moeilijk opslaan.
Mogelijkheden zijn:
* Water naar een hoger gelegen stuwmeer pompen, zodat je het bij een elektriciteitstekort over schoepen kan laten lopen en zo elektriciteit terug opwekken. Probleem: In België hebben we enkel het watervalletje van Coo
* Batterijen zijn op grote schaal niet praktisch (niet duurzaam, beperkte capaciteit per oppervlakte)
* H² (waterstof) maken. Probleem is dat het een laag rendement geeft (er is veel energie nodig om water te splitsen in waterstof en zuurstof). Daarnaast is het ook niet vanzelfsprekend om het op te slaan (volume + explosief goedje). En daarna moet je natuurlijk ook een soort gascentrale hebben om het terug om te zetten in elektriciteit.
Daarom dat er zo gepusht wordt naar "verbruiken op het moment van opwekken". Dat is nog steeds het meest interessante
Elektriciteit kan je moeilijk opslaan.
Mogelijkheden zijn:
* Water naar een hoger gelegen stuwmeer pompen, zodat je het bij een elektriciteitstekort over schoepen kan laten lopen en zo elektriciteit terug opwekken. Probleem: In België hebben we enkel het watervalletje van Coo
* Batterijen zijn op grote schaal niet praktisch (niet duurzaam, beperkte capaciteit per oppervlakte)
* H² (waterstof) maken. Probleem is dat het een laag rendement geeft (er is veel energie nodig om water te splitsen in waterstof en zuurstof). Daarnaast is het ook niet vanzelfsprekend om het op te slaan (volume + explosief goedje). En daarna moet je natuurlijk ook een soort gascentrale hebben om het terug om te zetten in elektriciteit.
Daarom dat er zo gepusht wordt naar "verbruiken op het moment van opwekken". Dat is nog steeds het meest interessante
Cryogene opslag zoals ze in de VK doen en gaan uitbreiden, mechanische opslag met vliegwielen, magnetische opslag.
En akkoord dat verbruik op het moment van opwekken het beste is maar dat is onmogelijk voor meeste gezinnen. Die nu gestraft worden omdat ze plots de regels veranderen.
En akkoord dat verbruik op het moment van opwekken het beste is maar dat is onmogelijk voor meeste gezinnen. Die nu gestraft worden omdat ze plots de regels veranderen.
Het is maar hoe je het verwoordt he.
Met het vroegere/huidige mechanisme van dal/piek tarief heeft niemand problemen.
Velen laten hun wasmachine en droogkast enkel in het weekend draaien, want dan is het goedkoper.
Dat is zo ingeburgerd, algemeen aanvaard en niemand die reclameert dat het dan goedkoper is.
Als ze dan zeggen dat je overdag (dus maandag tem zondag ipv enkel zaterdag en zondag) je wasmachine en droogkast moet laten draaien, ipv 's nachts, dan is het ineens "gestraft".
Zelfs op zonnige dagen met veel wind draaien er nog steeds centrales op fossiele brandstoffen, biomassa of afval. In plaats van te zeuren over overschotten zou men beter oplossingen zoeken om die centrales op zulke momenten stil te leggen of op verminderde productie te zetten. Zolang er nog CO2 centrales actief zijn is het weinig zinvol om stroom op te slaan of om te zetten in iets anders. Biomassa, afval en fossiele brandstoffen zijn veel gemakkelijker en goedkoper te stockeren dan stroom.Nairo schreef: ↑27 februari 2021, 17:29 Waarom is er nog niet geïnvesteerd om de overschotten die er op zonnige dagen is op te vangen via het net? In andere landen wordt er daar onderzoek na gedaan. Hier worden de mensen gestraft die zorgen dat België het groene stroom quota haalt dat geëist wordt door Europa.
Een ding is zeker, België gaat er met de keuze voor gascentrales niet in slagen om die Europese klimaat doelstelling te halen, en denk maar niet dat dit vrijblijvend geleuter is, daar gaan we op termijn dik voor beboet worden, nog iets wat ze op de stroom of gas factuur zullen zetten.
Het verschil is dat de meeste mensen in de weekend wel (eens) thuis zijn, maar overdag niet. Het eerste kan je dus nog voor opteren, bij punt 2 niet (tenzij eer heel dure investeringen in domotca die dan niet rendabel zijn, en dan nog...)
Ja gestraft want overdag is men gaan werken en kan men die toestellen niet veilig gebruiken en de regels zijn aangepast waardoor hun rendement verloren is. Eenmaal thuis van het werk is meeste opbrengst van de zonnepanelen al verloren.anonymous schreef: ↑27 februari 2021, 18:43Het is maar hoe je het verwoordt he.
Met het vroegere/huidige mechanisme van dal/piek tarief heeft niemand problemen.
Velen laten hun wasmachine en droogkast enkel in het weekend draaien, want dan is het goedkoper.
Dat is zo ingeburgerd, algemeen aanvaard en niemand die reclameert dat het dan goedkoper is.
Als ze dan zeggen dat je overdag (dus maandag tem zondag ipv enkel zaterdag en zondag) je wasmachine en droogkast moet laten draaien, ipv 's nachts, dan is het ineens "gestraft".
Is hetzelfde als men morgen u loon aanpast 20% naar beneden. Omdat het niet meer van deze tijd is u aan 100% uit te betalen en het beter voor u baas uitkomt.
Je kunt u droogkast in gang steken maar de meeste woningbranden gebeuren door droogkasten. Ik laat ze nooit draaien als ik niet thuis ben.zao schreef: ↑27 februari 2021, 18:54Het verschil is dat de meeste mensen in de weekend wel (eens) thuis zijn, maar overdag niet. Het eerste kan je dus nog voor opteren, bij punt 2 niet (tenzij eer heel dure investeringen in domotca die dan niet rendabel zijn, en dan nog...)vortex schreef: ↑27 februari 2021, 18:48
Zelfs op zonnige dagen met veel wind draaien er nog steeds centrales op fossiele brandstoffen, biomassa of afval. In plaats van te zeuren over overschotten zou men beter oplossingen zoeken om die centrales op zulke momenten stil te leggen of op verminderde productie te zetten. Zolang er nog CO2 centrales actief zijn is het weinig zinvol om stroom op te slaan of om te zetten in iets anders. Biomassa, afval en fossiele brandstoffen zijn veel gemakkelijker en goedkoper te stockeren dan stroom.
Een ding is zeker, België gaat er met de keuze voor gascentrales niet in slagen om die Europese klimaat doelstelling te halen, en denk maar niet dat dit vrijblijvend geleuter is, daar gaan we op termijn dik voor beboet worden, nog iets wat ze op de stroom of gas factuur zullen zetten.
Dat klopt volledig.vortex schreef: ↑27 februari 2021, 18:48 Zelfs op zonnige dagen met veel wind draaien er nog steeds centrales op fossiele brandstoffen, biomassa of afval. In plaats van te zeuren over overschotten zou men beter oplossingen zoeken om die centrales op zulke momenten stil te leggen of op verminderde productie te zetten. Zolang er nog CO2 centrales actief zijn is het weinig zinvol om stroom op te slaan of om te zetten in iets anders. Biomassa, afval en fossiele brandstoffen zijn veel gemakkelijker en goedkoper te stockeren dan stroom.
Maar het is niet en zal nooit mogelijk zijn om enkel op wind- en zonne-ernergie is draaien.
Dat kan je niet regelen. Heb je meer of minder elektriciteit nodig? Je kan niet voor meer of minder zon zorgen.
Bijkomend heb je nooit zekerheid. Als er 's nachts weinig of geen wind is, is er geen elektriciteit.
Bij kernenergie en fossiele kan je dat voordeel wél. Kernenergie zorgt voor een contante productie. Is ook iets minder gemakkelijk te regelen, maar het kan. Gas kan je wel gemakkelijk wat hoger en lager schakelen.