Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Markt kijkt vooral ongerust naar de US midstream investering in Tallgrass, want daar zullen de dividenden lager liggen dan verwacht.
En de markt kijkt natuurlijk ook naar de beslissingen van de CNMC, die de komende 5 jaar de maximale tarieven voor gastransmissie jaarlijks naar beneden zal bijstellen, tot we in 2026 op een 20% lagere omzet zullen uitkomen. Ondertussen blijven de kosten wel stabiel natuurlijk.
Dus ik denk dat vooral dàt speelt. Gegarandeerd lagere inkomsten de komende vijf jaar door het nieuwe tarief-framewerk, en dan hopen dat Tallgrass op het niveau van 2020 dividenden (pardon, distributies) blijft uitkeren. Dat is alvast het plan, maar ik denk dat de markt heel voorzichtig is.
Idem bij Red Electrica. Ook daar gaan de transmissietarieven fors naar beneden de komende jaren, en REE heeft de afgelopen paar jaar een kleiner kussen opgebouwd in niet-gereguleerde activiteiten (itt Enagas waar de beslissing om Tallgrass aan te kopen wellicht kadert in het minder blootgesteld te zijn aan Spaanse gereguleerde activiteiten)
En de markt kijkt natuurlijk ook naar de beslissingen van de CNMC, die de komende 5 jaar de maximale tarieven voor gastransmissie jaarlijks naar beneden zal bijstellen, tot we in 2026 op een 20% lagere omzet zullen uitkomen. Ondertussen blijven de kosten wel stabiel natuurlijk.
Dus ik denk dat vooral dàt speelt. Gegarandeerd lagere inkomsten de komende vijf jaar door het nieuwe tarief-framewerk, en dan hopen dat Tallgrass op het niveau van 2020 dividenden (pardon, distributies) blijft uitkeren. Dat is alvast het plan, maar ik denk dat de markt heel voorzichtig is.
Idem bij Red Electrica. Ook daar gaan de transmissietarieven fors naar beneden de komende jaren, en REE heeft de afgelopen paar jaar een kleiner kussen opgebouwd in niet-gereguleerde activiteiten (itt Enagas waar de beslissing om Tallgrass aan te kopen wellicht kadert in het minder blootgesteld te zijn aan Spaanse gereguleerde activiteiten)
dreamy schreef: ↑2 maart 2021, 15:47Enagas is intussen verder gezakt naar €17,50, terwijl het bedrijf over 2021 een dividend belooft van €1,70 en vanaf 2023 zelfs minimaal €1,74.
Dit dividend slorpt nu 62% van de vrije cashflow op, maar dit percentage zou de komende jaren gaan stijgen boven de 70%.
Het bedrijf zet in op heel wat projecten rond waterstof.
Is dit aandeel nu een koopje, of gaat de markt ervan uit dat het dividend niet houdbaar is en wordt het aandeel dus mogelijk een dividend trap?
Ik sta inderdaad op een kleine 5 procent verlies met dit aandeel maar ik heb dit niet gekocht om op korte termijn (enkele weken of maanden) winst te maken maar verwachtte eerder één tot meerdere jaren om daar een deftige winst mee te realiseren en in de duurtijd van een goed dividend te genieten.
Ik verwacht dat Enagaz het goed zal doen de komende jaren, ze zitten in elk geval niet stil.
https://www.enagas.com/enagas/en/Pie/Contacto
Het is wel zo dat de Spaanse aandelen over het algemeen wat gezakt zijn de laatste weken maar niks om ongerust over te zijn m.i. , zelfs Red Eléctrica is + 15 procent gezakt, ga nog even wachten en denk dat ik mijn positie zal verdubbelen indien het nog iets zakt.
PepsiCo lijkt me als dividend aandeel koopwaardig. Yield +3% nu. Zit mogelijk nog een beetje daling in. Ik volg van nabij nu.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Misschien is er wél reden om ongerust te zijn, aangezien de Spaanse beurs het eigenlijk al sinds 2007 niet goed heeft gedaan.Mattia schreef: ↑2 maart 2021, 16:13 Het is wel zo dat de Spaanse aandelen over het algemeen wat gezakt zijn de laatste weken maar niks om ongerust over te zijn m.i. , zelfs Red Eléctrica is + 15 procent gezakt, ga nog even wachten en denk dat ik mijn positie zal verdubbelen indien het nog iets zakt.
Om een indruk te geven: eind 2007 bereikte de IBEX-35 een top boven de 15730, terwijl diezelfde index nu rond de 8400 staat. Er worden daar natuurlijk flink dividenden uitgekeerd, maar dit blijft een belabberd resultaat.
Overigens bereikte Enagas een top rond €21,50 eind 2007 en later €28,40 in 2015.
Juist, Pepsico geeft inderdaad een dividend van boven de 3 procent bruto, na bronbelasting en dividendbelasting blijft er netto 1,80 procent over.
Als dividendaandeel koop ik dit dus niet maar ik heb het wel indirect in mijn portfolio via een van mijn trusts.
https://uk.finance.yahoo.com/quote/PEP?p=PEP
dreamy schreef: ↑2 maart 2021, 16:38Misschien is er wél reden om ongerust te zijn, aangezien de Spaanse beurs het eigenlijk al sinds 2007 niet goed heeft gedaan.Mattia schreef: ↑2 maart 2021, 16:13 Het is wel zo dat de Spaanse aandelen over het algemeen wat gezakt zijn de laatste weken maar niks om ongerust over te zijn m.i. , zelfs Red Eléctrica is + 15 procent gezakt, ga nog even wachten en denk dat ik mijn positie zal verdubbelen indien het nog iets zakt.
Om een indruk te geven: eind 2007 bereikte de IBEX-35 een top boven de 15730, terwijl diezelfde index nu rond de 8400 staat. Er worden daar natuurlijk flink dividenden uitgekeerd, maar dit blijft een belabberd resultaat.
Overigens bereikte Enagas een top rond €21,50 eind 2007 en later €28,40 in 2015.
Het eerste wat ik doe vooraleer een aandeel onder de loep te leggen is de grafieken bekijken en dus zag ik dat het aandeel op zijn laagste koers in 5 jaar noteerde.
Tweede zaak zijn de fundamentals:
Market cap 4.55B tegenover een enterprise value van 8.47B.
Profit margin is 39.50%
Oprating margin is 50,87%
Return on assets is 4.02%
Return on equity is 14.96%
Ik denk dus dat het aandeel aan de huidige koers een ondergewaardeerd aandeel is .....
Bedankt Pol! Al met al weinig reden tot optimisme, maar het lijkt er dus op dat het slechte nieuws al is ingeprijst.Poldermol schreef: ↑2 maart 2021, 16:00 Dus ik denk dat vooral dàt speelt. Gegarandeerd lagere inkomsten de komende vijf jaar door het nieuwe tarief-framewerk, en dan hopen dat Tallgrass op het niveau van 2020 dividenden (pardon, distributies) blijft uitkeren. Dat is alvast het plan, maar ik denk dat de markt heel voorzichtig is.
Ik hoop dat Mattia gelijk heeft met zijn conclusie.
Voornamelijk omdat ook Red Electrica door de beslissing van de CNMC geraakt wordt, ze niet op tijd diversifieerden zoals Enagas, én net nu voor zware investeringen staan a rato van 1,1 miljard euro per jaar, én omdat ze het dividend op 1.00 houden en licht hinten op een verlaging door een 'floor' van 0.80 EUR aan te kondigen vanaf 2023.Mattia schreef: ↑2 maart 2021, 16:13
Ik sta inderdaad op een kleine 5 procent verlies met dit aandeel maar ik heb dit niet gekocht om op korte termijn (enkele weken of maanden) winst te maken maar verwachtte eerder één tot meerdere jaren om daar een deftige winst mee te realiseren en in de duurtijd van een goed dividend te genieten.
Ik verwacht dat Enagaz het goed zal doen de komende jaren, ze zitten in elk geval niet stil.
https://www.enagas.com/enagas/en/Pie/Contacto
Het is wel zo dat de Spaanse aandelen over het algemeen wat gezakt zijn de laatste weken maar niks om ongerust over te zijn m.i. , zelfs Red Eléctrica is + 15 procent gezakt, ga nog even wachten en denk dat ik mijn positie zal verdubbelen indien het nog iets zakt.
Alle Spaanse distributie- en transmissiespelers zullen de komende vijf jaar hun omzet uit gereguleerde activiteiten met 15-25% zien dalen. De ene zijn er beter tegen gewapend dan de andere. En gelet op een forse policy shift in Spanje waarbij de CNMC nu de markten reguleert en meteen fulmineerde tegen de té hoge tarieven zorgen ervoor dat kijken naar operating margins of profit margins in het verleden eigenlijk compleet waardeloos is, Mattia. Historische prestaties zijn fijn in een status quo, maar absoluut waardeloos indien de top-line revenue van de gereguleerde activiteiten FORS bijgesteld wordt door de overheid. Over 5 jaar moet ge maar eens de REE margins bekijken tov 2020 (het jaar voordat de daling van de tarieven begint).
Noot: ik heb een positie in zowel Enagas als Red Electrica.
Om de discussie gemakkelijker te maken, dit is het framework dat nu in voege is. Zoals je kan zien zal de omzet uit gereguleerde gastransmissie-activiteiten héél fors dalen de komende jaren, wat zich meteen zal vertalen in druk op de bottom line, want veel operationele kosten kunnen ze niet wegsnijden om de impact te verminderen.
https://imgur.com/a/Ey1X8CG
https://imgur.com/a/Ey1X8CG
Voor wat Red Eléctrica betreft heb ik het verslag gedownload en gelezen van 24 februari en dat zag er deftig uit:
The Company submits the Presentation of Results for Financial Year 2020 and Progress on the 2021-2025 Strategic Plan.
https://www.ree.es/sites/default/files/ ... c_Plan.pdf
The Company submits the Presentation of Results for Financial Year 2020 and Progress on the 2021-2025 Strategic Plan.
Laatst gewijzigd door Mattia op 2 maart 2021, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.
In 2020 waren de tarieven nog niet geïmpacteerd dus uiteraard ziet 2020 er goed uit. Dat zal in de periode 2021-2025 gebeuren, net wanneer ze de 6,5 miljard euro gaan spenderen, terwijl hun vergoeding jaar na jaar zal afnemen. Tegen 2025 zal de omzet uit gereguleerde activiteiten (edit: in Spanje) zo'n 19-21% lager liggen. Verminder eens je operationele kasstroom met de graduele afnames van de tarieven, en leg dat eens naast je capex spendering?
Kijk maar eens naar slide 21. Capex omhoog, EBITDA fors omlaag => financial hardship.
Idem slide 39, zelfde presentatie
Er ligt 4 jaar teleurstelling in het verschiet vooraleer het vanaf 2025 misschien weer wat aantrekt. Duidelijker kan het niet zijn dat de metrics van de vorige jaren absoluut niet gehaald zullen worden en er een ferme contractie van de EBITDA en cash flow zit aan te komen.
Kijk maar eens naar slide 21. Capex omhoog, EBITDA fors omlaag => financial hardship.
Er ligt 4 jaar teleurstelling in het verschiet vooraleer het vanaf 2025 misschien weer wat aantrekt. Duidelijker kan het niet zijn dat de metrics van de vorige jaren absoluut niet gehaald zullen worden en er een ferme contractie van de EBITDA en cash flow zit aan te komen.
Poldermol schreef: ↑2 maart 2021, 18:15 In 2020 waren de tarieven nog niet geïmpacteerd dus uiteraard ziet 2020 er goed uit. Dat zal in de periode 2021-2025 gebeuren, net wanneer ze de 6,5 miljard euro gaan spenderen, terwijl hun vergoeding jaar na jaar zal afnemen. Tegen 2025 zal de omzet uit gereguleerde activiteiten (edit: in Spanje) zo'n 19-21% lager liggen. Verminder eens je operationele kasstroom met de graduele afnames van de tarieven, en leg dat eens naast je capex spendering?
Ik had de verkeerde pagina gepost, sorry;
https://www.ree.es/en/publications/fina ... ts-fy-2020
In de recente presentatie van Enagas zie ik twee belangrijke elementen gerelateerd aan de regelgeving :Poldermol schreef: ↑2 maart 2021, 17:23 Om de discussie gemakkelijker te maken, dit is het framework dat nu in voege is. Zoals je kan zien zal de omzet uit gereguleerde gastransmissie-activiteiten héél fors dalen de komende jaren, wat zich meteen zal vertalen in druk op de bottom line, want veel operationele kosten kunnen ze niet wegsnijden om de impact te verminderen.
1) vergoeding van de investeringen : vergoedingstarief 2021-2026 van 5,44%
2) vergoeding voor continuïteit van levering : progressieve vermindering van de inkomsten met 20% tot 2026
Dit lijkt erop te wijzen dat nieuwe investeringen nog wél interessant kunnen zijn om de inkomsten te doen groeien, naast de reeds genoemde buitenlandse activiteiten, met name Tallgrass en TAP.
https://www.enagas.es/stfls/ENAGAS/Rela ... 1-2026.pdf
Correct, Dreamy. Maar als je voor 2 miljard investeert en daarop 6-7% kan verwezenlijken moet je 1) de 2 miljard al op tafel kunnen leggen en 2) zal de 120 miljoen die je erop wint nog steeds minder dan de helft van het verlies aan inkomsten van bestaande infrastructuur dekken.
Ik heb u in PM een documentje gestuurd waarin dit effect ook aan bod komt. Pagina 5 onderaan.
Maar er is dus een reden waarom Enagas mee op de Brookfield-kar sprong om Tallgrass vorig jaar privaat te nemen. De beste manier om te ontsnappen aan de domestic tariff changes is om elders in de ongereguleerde sector geld te verdienen.
Ik heb u in PM een documentje gestuurd waarin dit effect ook aan bod komt. Pagina 5 onderaan.
Maar er is dus een reden waarom Enagas mee op de Brookfield-kar sprong om Tallgrass vorig jaar privaat te nemen. De beste manier om te ontsnappen aan de domestic tariff changes is om elders in de ongereguleerde sector geld te verdienen.
Bedankt Pol! In dit document komt een punt aan bod waarover ik mij ook al het een en ander had afgevraagd, namelijk wat is de toekomst van gasnetwerken in het kader van de energietransitie en hoe zit het daarbij met bepaalde infrastructuur die in de toekomst niet meer nodig zal zijn?
Dit is zeker nog niet direkt voor morgen, maar dit punt zal vroeger of later moeten worden geregeld en zal ook meer en meer relevant gaan worden voor investeerders en ook voor beleggers zoals wij.