Hervorming pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Hervorming pensioensparen?
Vrij onopvallend is dit blijkbaar ter sprake gekomen: Om de hogere pensioenen te kunnen sponsoren is men blijkbaar aan het denken om te morren aan het stelsel van pensioensparen.
Dit lijkt op een scenario zoals die van de zonnepanelen. Je bent er nu ingestapt en kan er nog onmogelijk uitgaan zonder financieel verlies te lijden.Minister van Pensioenen Karin Lalieux (PS) denkt het geld te kunnen vinden in het stelsel van de tweede pensioenpijler. Dat zijn de aanvullende pensioenen waarvoor werknemers kunnen sparen via een groepsverzekering of een pensioenfonds. De aanvullende pensioenen genieten van een fiscaal voordelig regime. Wanneer de werknemers het bedrag bij hun pensioen uitgekeerd krijgen, betalen ze daar een belasting op, maar die ligt veel lager dan de inkomstenbelasting.
Lalieux vindt dat het aanvullend pensioen in maandelijkse rente kan worden uitbetaald, waardoor het via de inkomstenbelasting als loon wordt beschouwd en dus zwaarder wordt belast. Die operatie kan 1,875 miljard euro opbrengen. De minister van Pensioenen ziet dat niet alleen als een handige maatregel om de hogere minimumpensioenen te financieren, ze beschouwt het ook als een vorm van herverdeling aangezien vooral de hogere inkomens aan pensioensparen doen.
Bron: https://trends.knack.be/economie/beleid ... 04495.html
Re: Hervorming pensioensparen?
Een typisch rood voorstel:
Herverdelen van de mensen die werken naar diegene die niet werken.
En ook de vetpot moet gevuld blijven he. Anders kan er niemand met zijn pollen inzitten:
https://www.hln.be/hasselt/verrijkte-di ... ~ab0c42de/
Herverdelen van de mensen die werken naar diegene die niet werken.
En ook de vetpot moet gevuld blijven he. Anders kan er niemand met zijn pollen inzitten:
https://www.hln.be/hasselt/verrijkte-di ... ~ab0c42de/
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
De ex van ex-burgemeester hilde claes. Dochter van Agusta, "ik ontken dat ik dat ontkend heb", willy claes. Welke stinkende beerput hebben ze daar durven opentrekken? Gaan we nu toch nog moeten geloven in een 'scheiding der machten' en dat ze uit een decennia-lange coma beginnen te ontwaken?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
Ja van de vetpotten van de klagers moet men afblijven.SMGGM schreef: ↑3 maart 2021, 09:35 Vrij onopvallend is dit blijkbaar ter sprake gekomen: Om de hogere pensioenen te kunnen sponsoren is men blijkbaar aan het denken om te morren aan het stelsel van pensioensparen.
Dit lijkt op een scenario zoals die van de zonnepanelen. Je bent er nu ingestapt en kan er nog onmogelijk uitgaan zonder financieel verlies te lijden.
Die paar honderd duizend € als ze stoppen met werken hebben ze toch verdiend.
En verhaaltje van het zijn geen honderdduizenden €, eerlijk blijven he.
Nog nooit een auto gekocht voor eigen gebruik.
Al jaren hun privé pensioen plan fiscaal inbrengen.
Per maand 5000 € of meer oprapen.
Ja van het maximum privé pensioen van 2400 € kunnen ze niet rondkomen.
Daarom hebben ze echt recht op die fiscaal voordelige honderdduizenden Euro bij een volledige loopbaan.
Graaien maar zelf en anderen verwijten maken, maar eerst bij hun eigen ikke te rade gaan brug te ver.
Dan is het maar het is legaal we maken enkel gebruik van wat fiscaal mogelijk is.
Wat denkt het plebs wel.(daar iets aan afstaan)
En klagen, maar vertel hier, maar eerst eens over hoeveel het gaat in uw geval.
Och ja het grote staatsgeheim zeker.
Uw topic gaat men zeer zeker sympathiek vinden als uw eigen cijfertjes zichtbaar.
Een mogelijke oplossing afkraken ...
Maar wat is uw alternatief, besparen als het maar niet bij mij is.
Estate Guru believer.
Snap uw repliek niet.
Wat mij betreft, ik had zo'n 85K bruto (voor 45j werk, al hadden ze 45j geleden wel iets anders beloofd. Aanvullend pensioen tot 70% van laatste wedde was beloofd, dit is het zeker niet geworden), hiervan heb ik zo'n 60K mogen ontvangen.
Deze 60K heb ik ook op belastingsaangifte moeten aanbrengen, hierop nogmaal x% belasting.
Vetpotten zijn het niet, vadertje staat doet hier al goede zaken.
Bij bedienden in sommige sectoren zijn wel andere bedragen van toepassing.
En daar is al snel sprake van Honderdduizenden €.
Privé bijdrage fiscaal in te brengen + bedrijfs-inbreng = aardig opgebouwd kapitaal.
Van die bedragen wordt dan ongeveer 19,5 % afgehouden.
De rest is netto in de pocket.
En zal dan ook nog van sector, bedrijf, afhangen.
En bovenstaande is geen broodjeaapverhaal.
600.000 € netto is geen uitzondering.
Als ze nu die gaan omzetten in een jaarlijkse rente i.p.v kapitaal betaling bij pensioen.
Men klaagt al heel snel, zonder hun eigen verhaal te melden.
Ja 600.000 heden of jaarlijks bijv. 15.000 rente.
Is een al vele jaren toegedekt verhaal van voordelen voor sommige sectoren.
Die sectoren behoren dan nog tot de best betaalde in België.
En hun verhaal we moeten toch zoveel belastingen en bijdragen betalen,
Hun persoonlijke voordelen moet een deksel opblijven.
Klagers hebben geen nood zeker, alleen maar graaien als de beste.
Een gewone laborant met Full loopbaan is al zo een sommetje.
Leiding gevenden, Hoger kader moogt je nog fors bijtellen.
(moeten toch hunne auto kunnen kopen he, na jaren fiscaal vriendelijk voertuig)
Het plebs op de vloer die moet met kruimels tevreden zijn.
Plebs zijn de zogenaamde profiteurs.
Men zou voor minder op PVDA gaan stemmen met bovenstaande verhalen.
Andere partijen vinden bovenstaande allemaal normaal, ja als me zo kan cashen zeker.
Protest stemmen .....
Estate Guru believer.
Er bestaat zoiets als een 80% regel. Dat wil zeggen dat de som van wettelijk pensioen en aanvullend pensioen (omgezet in jaarlijkse rente) niet meer mag bedragen dan 80% van je laatste jaarinkomen.
Het kan misschien jaloezie opwekken als je ziet dat mensen een smak geld krijgen bij hun pensioen, maar als je het uitrekent is het maar een kleine compensatie voor het lage wettelijke pensioen van werknemers.
Platin,
Jaloezie is een vies beestje.
Aanvullend pensioen van 600k zal wel meer uitzondering dan regel.
Op een loopbaan van 40 jaar, zou dat betekenen dat er €1250 per maand moet in gestort worden (zonder even rekening te houden met rente).
Bij de gemiddelde werknemer zal het eender gaan over max 100 per maand.
Ik weet niet of die 19.5% afhouding klopt, maar laat ons even veronderstellen dat het klopt.
Het is dan een deel loon dat je nu verdient, maar pas binnen enkele tientallen jaren zult krijgen. Het brengt een kleine rente op, maar de inflatie gaat er ook af. En bij uitbetaling ervan, gaat er ook nog een deel belasting af. Doe dus niet alsof het een free lunch is.
En trouwens: Het gaat hier ook niet om een belastingontduiking, of zelfs een grijze zone.
Het is een volledig wettelijke optimalisatie.
Je zou beter commentaar geven op de staat:
* Het zou opnieuw aantonen dat de staat totaal onbetrouwbaar is.
* Mensen die al x jaren een spaarpot opbouwen worden gestraft omdat de spelregels tijdens het spel én retro-actief worden aangepast.
* bv: Bij de aftrek voor eigen woning, werd deze voor de lopende contracten tenminste behouden.
Wat de rest van je betoog betreft:
Als je jaloers bent op mensen die een hoger loon hebben of andere voordelen, wat belet je om naar je baas te stappen en te vragen of je ook voordelen krijgt? Of om ander werk te zoeken, waar je meer loon krijgt of zo'n voordelen?
Weet wel dat met een hoger loon meestal ook meer werk en/of verantwoordelijkheid komt.
Hetgeen ik observeer:
Mensen zijn steeds afgunstig tegen hun "buren" die enkele €'s meer verdienen of van een klein voordeel kunnen genieten. Dit
ondanks dat die mensen er dan wel harder voor moeten werken, meer verantwoordelijkheid, risico en/of moeten bijstuderen.
Maar bv een voetballer die per dag evenveel verdient als die buur door af en toe tegen een bal te trappen, en daar dan geen belasting op betaalt ("officiële woonplaats = Monaco ofzo), daar gaan we wel voor supporteren
Jaloezie is een vies beestje.
Aanvullend pensioen van 600k zal wel meer uitzondering dan regel.
Op een loopbaan van 40 jaar, zou dat betekenen dat er €1250 per maand moet in gestort worden (zonder even rekening te houden met rente).
Bij de gemiddelde werknemer zal het eender gaan over max 100 per maand.
Ik weet niet of die 19.5% afhouding klopt, maar laat ons even veronderstellen dat het klopt.
Het is dan een deel loon dat je nu verdient, maar pas binnen enkele tientallen jaren zult krijgen. Het brengt een kleine rente op, maar de inflatie gaat er ook af. En bij uitbetaling ervan, gaat er ook nog een deel belasting af. Doe dus niet alsof het een free lunch is.
En trouwens: Het gaat hier ook niet om een belastingontduiking, of zelfs een grijze zone.
Het is een volledig wettelijke optimalisatie.
Je zou beter commentaar geven op de staat:
* Het zou opnieuw aantonen dat de staat totaal onbetrouwbaar is.
* Mensen die al x jaren een spaarpot opbouwen worden gestraft omdat de spelregels tijdens het spel én retro-actief worden aangepast.
* bv: Bij de aftrek voor eigen woning, werd deze voor de lopende contracten tenminste behouden.
Wat de rest van je betoog betreft:
Als je jaloers bent op mensen die een hoger loon hebben of andere voordelen, wat belet je om naar je baas te stappen en te vragen of je ook voordelen krijgt? Of om ander werk te zoeken, waar je meer loon krijgt of zo'n voordelen?
Weet wel dat met een hoger loon meestal ook meer werk en/of verantwoordelijkheid komt.
Hetgeen ik observeer:
Mensen zijn steeds afgunstig tegen hun "buren" die enkele €'s meer verdienen of van een klein voordeel kunnen genieten. Dit
ondanks dat die mensen er dan wel harder voor moeten werken, meer verantwoordelijkheid, risico en/of moeten bijstuderen.
Maar bv een voetballer die per dag evenveel verdient als die buur door af en toe tegen een bal te trappen, en daar dan geen belasting op betaalt ("officiële woonplaats = Monaco ofzo), daar gaan we wel voor supporteren

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Maar je houdt een mooi pleidooi tegen jaloezie om dan te eindigen met een valse noot. Wees blij voor die voetballers, en spijtig dat we niet allemaal kunnen genieten van zo'n normaal belastingstarief.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ja, natuurlijk heb je pech.anonymous schreef: ↑3 maart 2021, 12:21 Platin,
Hetgeen ik observeer:
Ben namelijk al op pensioen.
Dus van jaloezie gesproken, bij mij alvast niet.
En al een mening en niet weten hoe heden kapitaal van een groepsverzekering wordt belast. raar

En er zijn verschillende soorten groep verzekeringen.
Enkel werkgever bouwt op, werknemer en werkgever bouwt op met fiscaal voordeel voor werknemer.
Heden zijn de opbrengsten heel mager naar jaarlijks rendement.
Er zijn dan nog verschillen, kapitaal of rente uitbetaling.
Met belasting naargelang de formule.
Dan nog is het volgens u normaal dat een werknemer 1/3 ontvangt van de leiding gevende.
Wie zou elke avond blij zijn zetel zien, die op de vloer of die de ganse dag op zijne stoel.
En wat de staat betreft, het volk krijgt zijn verkozenen langs de zijlijn staan.
En mijn verhaal hier op forum, jammer maar de concrete werkelijkheid.
Mij hoort je niet klagen, was heel tevreden met 19,5 % afhouding.
En ja misschien een rente nog zo slecht niet,
Men kan dan niet in zijn ongeluk lopen zei men vroeger als plots veel centjes.
Ken collega's die het op een jaar of 5 al hebben opgesoupeerd, nu is het mijn klein pensioen we moeten krabbelen.
Over dat cadeau van een paar jaar terug zwijgen ze als vermoord in hun kennissen kring.
Klagen is hipper dan toegeven dat ze het uilskuiken hebben uitgehangen.
Men is hier op forum nogal dikwijls bezig als iets in eigen nadeel.
Dat velen van zo een voordeel niet genieten, gaan ze aan voorbij.
Is veel makkelijker een ander een etiket op te kleven, en ze jaloezie te verwijten.
Als je vraagt wat is max. Pensioen in de privé dan weten ze het niet.
Wat is max. grens bedrag voor berekening pensioen dat weten ze niet.
Als het over hun ikke gaat....worden ze plots wakker.
Zou dat jaloezie of leedvermaak zijn.
Estate Guru believer.
Wat is daar raar aan?
Ik heb een groepsverzekering en daar wordt maandelijks iets ingestoken. Elk jaar krijg ik daar een overzichtje van.
Waarom zou ik op dit moment gaan uitzoeken of moeten van buiten weten hoeveel belasting je daarop betaalt?
Het is een deel van mijn loon dat daarin gestoken wordt door mijn werkgever en ik heb daar geen controle of keuze in.
Dus hoeveel die belasting ook is, ik heb er geen vat op. En tegen dat ik in pensioen kan gaan, zijn de belastingen al 30 keer aangepast. Dus waarom zou ik er moeite insteken?
Die steek ik dan liever in zaken waar ik wél iets mee ben.
Ja, dat vind ik eerlijk gezegd normaal.
Ik ben evenzeer een loonslaaf en ik doe het werk dat van mij verwacht wordt en krijg daar elke maand een mooie vergoeding voor. Het mag uiteraard altijd iets meer zijn, maar ik ben tevreden met hetgeen ik krijg.
Als mijn werkuren 's avonds gedaan zijn, dan zit mijn werk erop.
De managers die in hiërarchie boven mij staan, die werken heus geen 9-to-5 job, maar zitten 's avonds nog voorbereidingen te maken, offertes evalueren en maken etc. Weekend werk is hen vaak ook niet vreemd. Ook dragen zij meer verantwoordelijkheid. Dus ja, ik vind dat die evenredig hiervoor gecompenseerd mogen worden.