Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Zwiertje schreef: ↑3 maart 2021, 14:32Dat is een manier om aangenaam ogende cijfers te produceren, maar het heeft natuurlijk weinig zin om opbrengsten van vandaag af te zetten tegenover investeringen in het (verre) verleden. De euro van vandaag is immers niet meer hetzelfde als de euro van x jaar geleden. Je kan dat soort berekeningen trouwens even goed doen met aandelen die geen dividend uitkeren.
10 jaar gelden kocht ik Lotus aandelen voor 400€. Vandaag kosten ze >4.000€.
Nu kan ik mezelf wijsmaken dat ik een netto rendement van 25% haal als de koers met 100€ stijgt, maar dat is natuurlijk onzin.
Voor de rest heb ik geen probleem met dividendbeleggen, hoor, maar de 'kracht' zit niet in hetgeen wat je aanhaalt.
Het grote voordeel van dividendbeleggen is - mijns inziens - vooral psychologisch: je krijgt een relatief stabiele, relatief inflatiebestendige inkomstenstroom (=cash). Het nadeel is dat je daar een behoorlijk deel van moet afstaan aan de staat.
Maar die discussie is hier al honderd keer gevoerd.
Dit soort veronderstellingen kan je gemakkelijk vermijden door elk jaar op 1 januari de waarde van uw portfolio vast te klikken in een pdfke, de stortingen of afhalingen daar telkenmale in te verwerken en op 31 december uw optelsom te maken, trek er dan de inflatie af en je hebt jouw winst of verlies.
Omzetten naar percenten is dan een koud kunstje ....het moet niet altijd ingewikkeld zijn.
Klopt.Mattia schreef: ↑3 maart 2021, 15:00 Dit soort veronderstellingen kan je gemakkelijk vermijden door elk jaar op 1 januari de waarde van uw portfolio vast te klikken in een pdfke, de stortingen of afhalingen daar telkenmale in te verwerken en op 31 december uw optelsom te maken, trek er dan de inflatie af en je hebt jouw winst of verlies.
Omzetten naar percenten is dan een koud kunstje ....het moet niet altijd ingewikkeld zijn.
Bekijk het per jaar, of vergelijk het met geannualiseerde rendementen.
Anders ben je jezelf rijk aan het rekenen door appels met citroenen te vergelijken.
'Huizen zijn luizen' zei mijn moeder zaliger.Divi schreef: ↑3 maart 2021, 13:56 Ik heb het gehad met lekkende goten te herstellen, wc die doorloopt, toestellen in de keuken vervangen omdat ze op hun einde lopen,verplicht bij isoleren, afvoeren scheiden als men nieuwe riolen in straat plaatst,verplicht dubbel glas plaatsen...
Nee,nee geef mij maar mijn dividendbetalers
En dat gezegde is al zeer oud.
Wat bezielt die huisjesmelkers toch ? Hebzucht ? Bezitsdwang ? De mening van de leden-verhuurders graag.
tja,heb er ook mijn buik vol van.En het is zeker geen zwart-wit verhaal.En ja ,er zijn heel wat fijne correcte huurders!Maar er steekt er ook heel wat crapuul,slechte betalers,en zagen die voor het minste aan je telefoon hangen,tussen.Men klaagt hier over de dividendbelasting van de staat. Maar de kosten voor verhuur ,opgelegd door de staat, is ook niet min. (heb er al een deel hierboven opgesomd).Men moet mij ook eens uitleggen waarom ieder huurhuis tweemaal verzekerd moet zijn,één keer van eigenaar en een keer huurder. (brandverzekering).
SparSpaar schreef: ↑3 maart 2021, 16:43'Huizen zijn luizen' zei mijn moeder zaliger.Divi schreef: ↑3 maart 2021, 13:56 Ik heb het gehad met lekkende goten te herstellen, wc die doorloopt, toestellen in de keuken vervangen omdat ze op hun einde lopen,verplicht bij isoleren, afvoeren scheiden als men nieuwe riolen in straat plaatst,verplicht dubbel glas plaatsen...
Nee,nee geef mij maar mijn dividendbetalers
En dat gezegde is al zeer oud.
Wat bezielt die huisjesmelkers toch ? Hebzucht ? Bezitsdwang ? De mening van de leden-verhuurders graag.
Dat is meestal 'oud geld' , vroegere generaties kochten huizen en appartementen met hun geldoverschotten ....
Ik heb er ook in de directe familie met een dertigtal huizen en appartementen.
Tip: googel eens op BEZITSDRANG.
https://www.top-paragnosten.nl/de-drang-om-te-bezitten/
Misschien ken je ook zulke tirannieke mensen.
SparSpaar schreef: ↑3 maart 2021, 21:12Tip: googel eens op BEZITSDRANG.
https://www.top-paragnosten.nl/de-drang-om-te-bezitten/
Misschien ken je ook zulke tirannieke mensen.
Yep, dit beschrijft goed dat koppel 'met oud geld' waarover ik het had, enkel hun fabriek was van tel, geen tijd voor hun enig kind.
Enige vakantie dat ze kenden was de zaterdagavond naar het appartement aan zee en de zondagavond terug naar huis want ze moesten de maandagmorgen als eerste in de fabriek zijn.
Ze gaan nu alle twee naar de 90 en de vrouw is sinds een jaartje aan het dementeren, de man wil nog altijd baas spelen over zijn kleinkinderen zoals hij deed bij zijn dochter maar dat werkt niet zo goed.
Triestige zaak om zo te leven ....
Vandaag nog een pakket GSK bijgekocht.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik merk dat je dat al verschillende keren hebt aangehaald.
Zoek zelf een farmareus om te diversifiëren (veel defensieve consumentengoederen momenteel).
Waarom GSK? Ze zijn zwaar afgestraft door de keuze om te splitsen, bovendien hebben ze aangegeven het dividend te gaan verlagen.
Speel je puur in op de angst van de split, met het idee dat het volledig in orde zal komen?Door de split is er natuurlijk veel onzekerheid wat het aandeel goedkoop maakt als het allemaal goed zou komen.
Daarnaast had ik Roche, Novartis en Abbvie in het vizier..
Roche lijkt me naast GSK diegene te zijn die veel ondervalued is.
Novartis daarintegen geeft een hoger dividend (wel net uitbetaald) + heeft 33% van de voting shares van Roche in handen. Dat zet ze in een opvallend sterke positie voor een merger/overname (of gewoon een berg cash bij een verkoop), doen ze niets trekken ze een half miljard CHF per jaar aan dividend binnen van Roche.
Abbvie geeft het hoogste dividend van de 3, maar moet ik nader bekijken (die waren onterecht van mijn radar verdwenen door een fout langs mijn kant in het berekenen van de payout ratio, die is een stuk lager dan ik voor ogen had.
Laatst gewijzigd door Jebus4life op 4 maart 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je hier Novartis bedoelt i.p.v. Sanofi.Jebus4life schreef: ↑4 maart 2021, 16:49 Sanofi daarintegen geeft een hoger dividend (wel net uitbetaald) + heeft 33% van de voting shares van Roche in handen. Dat zet ze in een opvallend sterke positie voor een merger/overname (of gewoon een berg cash bij een verkoop), doen ze niets trekken ze een half miljard CHF per jaar aan dividend binnen van Roche.
Novartis en Roche zijn allebei echte blue chips en dividend kampioenen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
dreamy schreef: ↑4 maart 2021, 17:16Ik denk dat je hier Novartis bedoelt i.p.v. Sanofi.Jebus4life schreef: ↑4 maart 2021, 16:49 Sanofi daarintegen geeft een hoger dividend (wel net uitbetaald) + heeft 33% van de voting shares van Roche in handen. Dat zet ze in een opvallend sterke positie voor een merger/overname (of gewoon een berg cash bij een verkoop), doen ze niets trekken ze een half miljard CHF per jaar aan dividend binnen van Roche.
Novartis en Roche zijn allebei echte blue chips en dividend kampioenen.
Volledig gelijk, ik heb het aangepast
ABBV en BMY beste keus op dit moment GSk is meer risico voor een kleiner totaal rendement en heeft een F score op dividendveiligheid
ABBV heeft een A score
BMY een B
Maar BMY heeft wel een hogere total return als het zijn verwachtingen kan waarmaken
ABBV heeft een A score
BMY een B
Maar BMY heeft wel een hogere total return als het zijn verwachtingen kan waarmaken
Jebus4life schreef: ↑4 maart 2021, 16:49Ik merk dat je dat al verschillende keren hebt aangehaald.
Zoek zelf een farmareus om te diversifiëren (veel defensieve consumentengoederen momenteel).
Waarom GSK? Ze zijn zwaar afgestraft door de keuze om te splitsen, bovendien hebben ze aangegeven het dividend te gaan verlagen.
Speel je puur in op de angst van de split, met het idee dat het volledig in orde zal komen?Door de split is er natuurlijk veel onzekerheid wat het aandeel goedkoop maakt als het allemaal goed zou komen.
Daarnaast had ik Roche, Novartis en Abbvie in het vizier..
Roche lijkt me naast GSK diegene te zijn die veel ondervalued is.
Novartis daarintegen geeft een hoger dividend (wel net uitbetaald) + heeft 33% van de voting shares van Roche in handen. Dat zet ze in een opvallend sterke positie voor een merger/overname (of gewoon een berg cash bij een verkoop), doen ze niets trekken ze een half miljard CHF per jaar aan dividend binnen van Roche.
Abbvie geeft het hoogste dividend van de 3, maar moet ik nader bekijken (die waren onterecht van mijn radar verdwenen door een fout langs mijn kant in het berekenen van de payout ratio, die is een stuk lager dan ik voor ogen had.
Ik heb Roche, Novartis en Abbvie reeds indirekt via Murray international Trust.
GSK heb ik enkele keren bijgekocht omdat ik denk dat de koersdaling overdreven is en omdat ik teveel cash heb door een aantal verkopen de laatste weken.
Takeda is ook nog mogelijk als ge pharma reus zoekt. (Wel duurder dan gsk,abbv, ..)
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Mss J&J aan 155 usd kopen, Mattia ?