Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
2 leuke verhalen om te lezen.....
Nu ene om van te kotsen.
Een oom van mij.Een apotheker. Tot zijn 65 ste in zijn apotheek gestaan samen met zijn vrouw(goedkope werkkracht).
Had van in het begin een boekhouder met een passie voor beleggen. Heeft die carte blanche gegeven en zo een fortuin vergaard(nu meer dan 10 miljoen euro).Boekhouder ondertussen overleden,geld zit nu verdeeld over 3 vermogensbeheerders. Bezit ook verschillende eigendommen voor verhuur.Zwaar geldziek, nooit genoeg.Geld van tante's afgedroogd.Oneerlijk geweest bij erfenis van ouders(waren niet rijk).Gevolg met gans zijn familie in ruzie.Mensen die voor hem werken uitzuigen,vakmensen kl*ten om niet alles te moeten betalen.Overal afpingelen....
Zielig leven
Nu ene om van te kotsen.
Een oom van mij.Een apotheker. Tot zijn 65 ste in zijn apotheek gestaan samen met zijn vrouw(goedkope werkkracht).
Had van in het begin een boekhouder met een passie voor beleggen. Heeft die carte blanche gegeven en zo een fortuin vergaard(nu meer dan 10 miljoen euro).Boekhouder ondertussen overleden,geld zit nu verdeeld over 3 vermogensbeheerders. Bezit ook verschillende eigendommen voor verhuur.Zwaar geldziek, nooit genoeg.Geld van tante's afgedroogd.Oneerlijk geweest bij erfenis van ouders(waren niet rijk).Gevolg met gans zijn familie in ruzie.Mensen die voor hem werken uitzuigen,vakmensen kl*ten om niet alles te moeten betalen.Overal afpingelen....
Zielig leven
ok bedankt voor de feedback.
ben vooral benieuwd met hoeveel kapitaal iemand jaarlijks kan leven (vb: 75K gezinskosten per jaar kan dragen) zonder verlies van kapitaal, en hoe.
vb: "ik heb x € kapitaal en neem jaarlijks y € op, en dit doe ik via (verhuur|dividenden|groeiaandelen|...) en leef hier al jaren van"
maar dan echte cijfers van iemand die het doet (en geen theorie of studie zoals de 4% rule)
ben vooral benieuwd met hoeveel kapitaal iemand jaarlijks kan leven (vb: 75K gezinskosten per jaar kan dragen) zonder verlies van kapitaal, en hoe.
vb: "ik heb x € kapitaal en neem jaarlijks y € op, en dit doe ik via (verhuur|dividenden|groeiaandelen|...) en leef hier al jaren van"
maar dan echte cijfers van iemand die het doet (en geen theorie of studie zoals de 4% rule)
Wat voor nut heeft een voorbeeld uit het echte leven voor jou? Want iedereen zijn situatie is anders.
- Hoeveel kapitaal heb je ter beschikking?
- Wat is je risicobereidheid?
- Hoeveel uitgaven heb je per maand?
- Hoeveel reserve wens je aan te houden voor noodgevallen?
- Wat wens je nog te kopen of te doen in je leven waarvoor je geld opzij moet leggen?
- Hoelang denk je nog te zullen leven?
- Consumeer je je kapitaal mee op of wil je enkel van de opbrengst leven?
- Verwacht je nog geld van erfenissen?
- Hou je rekening met pensioen en hoe ver ben je daar nog van af?
- Hou je rekening met inflatie? Aan hoeveel % schat je die in?
Stel mijn ultieme doel is [2K|20K|50K|200K|...] per jaar uit kapitaal te halen zonder het kapitaal op te snoepen. En daarmee te leven. Maw: als er 2 jaar geen x K uitrolt en je in paniek of uit noodzaak je kapitaal begint op te snoepen, dan is het plan mislukt.
Daar zijn vele manieren voor.
Door een vb horen van iemand die dit effectief doet (en hoe) kan je veel leren. En ook hoeveel kapitaal per X opname per jaar. Ideaal gezien doet die persoon dat al lang.
Theorie is anders dan praktijk.
Vb: theorie zegt "geen dividendaandelen in BE want 30% belasting".
Praktijk: hoe ga je dan om met een crash waarvan het herstel 5 jaar duurt als je in kapitaliserende ETFs belegt? wetende dat je x K per jaar nodig hebt om mee te leven
iemand die effectief zo leeft (renteniert), zal een ander antwoord geven dan iemand die de theorie kent maar er niet van moet leven.
In Amerika heb je de zogenaamde "FIRE-beweging".Jonge mensen die door dividendbeleggen proberen zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te worden.Een deel daarvan publiceren hun vooruitgang via een blog.Eén bekende is "dividend diplomats".Je moet maar eens een kijkje gaan nemen. Let op: 1/ je kunt dit niet zomaar naar Belgie importeren vanwege de hoge belastingsdruk op dividenden. 2/ Die mannen zijn allemaal bezig met een miljoen dollar en meer.....
bedankt divi
FIRE ken ik
maar zoals je zegt: hier in BE zijn de spelregels licht anders, vandaar de oproep
FIRE ken ik
maar zoals je zegt: hier in BE zijn de spelregels licht anders, vandaar de oproep
Ik heb ook question marks omtrent de fiscaliteit op een termijn van +- 30 jaar: hoe zal deze evolueren?
Zo zagen we de introductie van effectentaks die het ietwat moeilijker maakt om te leven van je kapitaal. (toegegeven, het is een klein % maar kan een opstap zijn naar...)
Daarnaast zie ik wel veel heil in de 3de pijler: PSP en LTS die je niet fiscaal in mindering kan brengen indien je volledig stopt met werken maar wel een mooie som vormen na 40 jaar loopbaan.
Zo zagen we de introductie van effectentaks die het ietwat moeilijker maakt om te leven van je kapitaal. (toegegeven, het is een klein % maar kan een opstap zijn naar...)
Daarnaast zie ik wel veel heil in de 3de pijler: PSP en LTS die je niet fiscaal in mindering kan brengen indien je volledig stopt met werken maar wel een mooie som vormen na 40 jaar loopbaan.
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Op de earlyretirementnow website heb je een hele serie posts ivm safe-withdrawal-rate. Een groot deel van de series zijn universeel (bvb de verschillende strategieën) en ander deel moet je "vertalen" naar Belgie.
Ook het werk van Michael Kitces is de moeite: bvb 3 Types Of Retirement And Their Very Different Savings Strategies.
Wat bedoel je met: "zonder het kapitaal op te snoepen".
Als je na een excellent jaar voor de aandelen zoals 2019 ineens 30% meer hebt, mag je dat de volgende jaren dan gebruiken, of moet je daar dan af blijven?
Ook het werk van Michael Kitces is de moeite: bvb 3 Types Of Retirement And Their Very Different Savings Strategies.
Wat bedoel je met: "zonder het kapitaal op te snoepen".
Als je na een excellent jaar voor de aandelen zoals 2019 ineens 30% meer hebt, mag je dat de volgende jaren dan gebruiken, of moet je daar dan af blijven?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
als de strategie zou zijn "alles in ETF index kapitaliserend", dan mag je idd opnemen
ik bedoel: de bal moet "eeuwig" kunnen blijven rollen. Maw je mag niet zoveel afnemen dat het na x jaar gedaan is.
Las enkele weken geleden verschillende artikels die tegelijk verschenen.
Dat je in Belgie 300000 euro !! gaat moeten liggen hebben om comfortabel met pensioen te kunnen gaan.
Jaa,als je dit leest bekruipt de angst mij toch ook......en is je oproep nog beter te begrijpen!
Dergelijke som geld kun je niet vergaren met pensioensparen (1200euro per jaar,belachelijk!) en lange termijnsparen.
Waar ze ook nog eens een pak vanaf pakken als het vrij komt! De hufters...
Er steken nu al veel bejaarden in de armoede en er zullen er nog velen volgen in de toekomst
Dat je in Belgie 300000 euro !! gaat moeten liggen hebben om comfortabel met pensioen te kunnen gaan.
Jaa,als je dit leest bekruipt de angst mij toch ook......en is je oproep nog beter te begrijpen!
Dergelijke som geld kun je niet vergaren met pensioensparen (1200euro per jaar,belachelijk!) en lange termijnsparen.
Er steken nu al veel bejaarden in de armoede en er zullen er nog velen volgen in de toekomst
Akkoord dat ze inderdaad nog eens taxeren bij uitbetaling, de fiscale voordelen tijdens de hele loopbaan is echter wel mooi meegenomen.Divi schreef: ↑9 maart 2021, 11:26 Las enkele weken geleden verschillende artikels die tegelijk verschenen.
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Ik denk dat je beter echt rijk bent voordat je zoiets overweegt. Als je b.v. met 40 jaar wilt gaan rentenieren, dan moet je rekening houden met nog zeker 50 levensjaren. Dat betekent dat je rekening moet houden met alle mogelijke scenario's op het vlak van economie, fiscaliteit, ziektekostenverzekering, etc. Je kunt dan niet simpelweg sommetjes gaan maken op basis van de huidige situatie en de historische rendementen op de beurs.
Dit zou trouwens een interessante topic kunnen zijn voor dit forum: de impact van cruciale langetermijntrends zoals klimaatverandering, demografie, technologie, etc.
Tenzij je werkelijk rijk bent, zullen deze factoren op de lange termijn bepalen of en hoe je kunt leven van je beleggingen.
Persoonlijk ben ik daarom blij dat ik op een goed pensioen mag hopen.
Dit zou trouwens een interessante topic kunnen zijn voor dit forum: de impact van cruciale langetermijntrends zoals klimaatverandering, demografie, technologie, etc.
Tenzij je werkelijk rijk bent, zullen deze factoren op de lange termijn bepalen of en hoe je kunt leven van je beleggingen.
Persoonlijk ben ik daarom blij dat ik op een goed pensioen mag hopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Die 5 jaar is optimistisch. Er zijn periodes geweest waar het 10 jaar duurde.depie schreef: ↑9 maart 2021, 10:31
Stel mijn ultieme doel is [2K|20K|50K|200K|...] per jaar uit kapitaal te halen zonder het kapitaal op te snoepen. En daarmee te leven. Maw: als er 2 jaar geen x K uitrolt en je in paniek of uit noodzaak je kapitaal begint op te snoepen, dan is het plan mislukt.
(...)
Praktijk: hoe ga je dan om met een crash waarvan het herstel 5 jaar duurt als je in kapitaliserende ETFs belegt? wetende dat je x K per jaar nodig hebt om mee te leven
Er is geen optimale formule. Het enige dat belangrijk is: je moet voldoende buffer hebben. Dus overschot.
Hoeveel is "voldoende"? Ook hier geen zekerheid.
Ik zou voorstellen: maak eens een eenvoudige Excel. Met per jaar: wat is het startkapitaal voor dat jaar, wat is de opbrengst voor dat jaar, hoeveel heb je nodig voor dat jaar. En dus: hoeveel heb je aan het eind van dat jaar (en dus begin volgend jaar).
En dan: verfijnen volgens asset class: vastgoed brengt zoveel op, aandelen zoveel, de rest zoveel.
En inflatie: hoeveel per jaar. Dat zorgt ervoor dat je elk jaar steeds meer nodig hebt.
Een aantal jaar werk je nog. Dat zijn extra inkomsten.
Een aantal jaar voor je pensioen rentenier je. Geen inkomsten, geen pensioen. Je moet je in regel stellen met de sociale zekerheid.
Dan simulaties: in een bepaald jaar crash aandelen- 40%. Of -50%.
Zo maak je allerlei scenario's.
Je maakt ook een basisscenario: een realistisch scenario, niet te optimistisch, niet te pessimistisch.
Alle andere scenario's zijn dan optimistisch, pessimistisch.
Je moet echt deze oefening doen. Dan zie je met eigen ogen het effect van inflatie, beurscrash, ...
Vergeet ook niet dat je extra medisch hulp of rusthuis nodig kan hebben: gemakkelijk 2000 euro per maand extra nodig.
Het kan je ook helpen bepalen hoe luxueus je wilt/ kan leven: wat indien je 100.000 per jaar verbruikt (inflatievast) en om de 5 jaar daarbovenop een auto van 60.000 euro. Of veel bescheidener. Of luxueuzer.
'Op gevaar af in herhaling te vallen' (Multatuli): dat hebben we louter en alleen aan onszelf te danken.
Kon zelf nog ongestoord op 56 de schort aan de haak hangen (Onkelinx).
Maar als men het OCMW van de Walen en bij uitbreiding van hele wereld wil zijn, dan heeft dat zijn gevolgen voor de inboorlingen ...
Denk trouwens dat de Yankees dat binnenkort ook gaan ondervinden:
https://www.france24.com/en/americas/20 ... d-honduras
Citaat:
'The Biden administration said on Saturday it was immediately suspending Trump-era asylum agreements with El Salvador, Guatemala and Honduras, part of a bid to undo his Republican predecessor's hardline immigration policies. '
Na de afbraak van de Mexicaanse muur wordt de afbraak van blank Amerika dus verder gezet. Vergeet ook niet dat die Kamela de blanken ronduit haat.
There is method in their madness !
Kon zelf nog ongestoord op 56 de schort aan de haak hangen (Onkelinx).
Maar als men het OCMW van de Walen en bij uitbreiding van hele wereld wil zijn, dan heeft dat zijn gevolgen voor de inboorlingen ...
Denk trouwens dat de Yankees dat binnenkort ook gaan ondervinden:
https://www.france24.com/en/americas/20 ... d-honduras
Citaat:
'The Biden administration said on Saturday it was immediately suspending Trump-era asylum agreements with El Salvador, Guatemala and Honduras, part of a bid to undo his Republican predecessor's hardline immigration policies. '
Na de afbraak van de Mexicaanse muur wordt de afbraak van blank Amerika dus verder gezet. Vergeet ook niet dat die Kamela de blanken ronduit haat.
There is method in their madness !
-
- Verbannen Gebruiker
De waarheid is erger. Met 300.000 kom je niet ver om comfortabel te leven. Dat is maar een paar honderd euro per maand meer dan je pensioen.
En dat is op voorwaarde dat je werkt tot je pensioen.
"Comfortabel" zal hier eerder zijn: je zal niets tekortkomen als je behoeften zeer bescheiden zijn.