Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Allez vooruit.SparSpaar schreef: ↑9 maart 2021, 11:53 'Op gevaar af in herhaling te vallen' (Multatuli): dat hebben we louter en alleen aan onszelf te danken.
Kon zelf nog ongestoord op 56 de schort aan de haak hangen (Onkelinx).
Maar als men het OCMW van de Walen en bij uitbreiding van hele wereld wil zijn, dan heeft dat zijn gevolgen voor de inboorlingen ...
Denk trouwens dat de Yankees dat binnenkort ook gaan ondervinden:
https://www.france24.com/en/americas/20 ... d-honduras
Citaat:
'The Biden administration said on Saturday it was immediately suspending Trump-era asylum agreements with El Salvador, Guatemala and Honduras, part of a bid to undo his Republican predecessor's hardline immigration policies. '
Na de afbraak van de Mexicaanse muur wordt de afbraak van blank Amerika dus verder gezet. Vergeet ook niet dat die Kamela de blanken ronduit haat.
There is method in their madness !
Blijkbaar heb je de zegen van de moderatoren om hier jouw racistische haatboodschappen te blijven verspreiden.
Ik moet oppassen. Ik word hier straks verbannen omwille van mijn reacties op jouw haatdragend en haatverspreidend racistisch gezwam
Je kunt ook na je pensioen met je hebben en houden naar elders verhuizen. Er zijn landen waar je met 1000 euro per maand kan leven als een koning.Divi schreef: ↑9 maart 2021, 11:26 Las enkele weken geleden verschillende artikels die tegelijk verschenen.
Dat je in Belgie 300000 euro !! gaat moeten liggen hebben om comfortabel met pensioen te kunnen gaan.
Jaa,als je dit leest bekruipt de angst mij toch ook......en is je oproep nog beter te begrijpen!
Dergelijke som geld kun je niet vergaren met pensioensparen (1200euro per jaar,belachelijk!) en lange termijnsparen.
Waar ze ook nog eens een pak vanaf pakken als het vrij komt! De hufters...
Er steken nu al veel bejaarden in de armoede en er zullen er nog velen volgen in de toekomst
Ik ken zo iemand die al 15 jaar de grote Jan uithangt in Thailand. Nu is hij ziek en komt hij voor behandeling terug naar België maar ondertussen heeft hij het wel gehad natuurlijk.
De vragen die Yaris stelt zijn belangrijke vragen.
Ook:
Hoeveel heb je per jaar nodig?
Hoeveel normaal (inbegrepen de dure reizen,...) ?
Hoeveel kan er eventueel af, wat is het absolute minimum?
Wat is de lengte dat je de inkomsten nodig hebt?; wetende dat iemand die op pensioen gaat in Belgie nog zo'n 20 jaar leeft, en dat je dus best voor zo'n 30 jaar plant.
Hoeveel wens je over te houden op het einde? Is het OK dat er 0,1 Euro over is na je begrafenis?
Hoe conservatief/risicovol ben je in je beleggingen? Hoe verwacht je dat dit zal evolueren naarmate je ouder word?
Wil je echt 100% in aandelen zitten? of volg je de regel dat bedragen die je binnen x jaar nodig hebt niet in aandelen zouden moeten zitten?
De antwoorden zullen de krijtlijnen uitzetten naar de strategie en implementatie die voor jou gepast is.
Persoonlijk begin ik ook te denken aan een mogelijke strategie.
Mijn ruw plan:
Vandaag heb ik een 60/30+10 portefeuille met voornamelijk beurgenoteerde indexfondsen en de cash vooral in spaar/termijn/tak21 rekeningen. Hierbuiten heb ik een noodfonds. Ik volg aan totaal return aanpak. Geld dat ik "verdien" met mijn portefeuille (intrest, dividenden, coupons, ...) blijft in mijn portefeuille. Ik herbalanceer mijn portefeuille minsten 1x per jaar.
Ik geloof sterk dat geld dat je binnen de 5 jaar nodig hebt niet in aandelen moet beleggen.
Ik plan om het eerste jaar 3% per jaar op te nemen en uit te geven.
De volgende jaren zal ik dit bedrag verhogen met de inflatie.
Op mijn herbalanceerdag zal ik de cash opzij zetten die ik de volgende 12 maand nodig zal hebben.
De "overschot" van mijn portefeuille zal ik opnieuw herbalanceren zodat ik 60% aandelen behoud.
Ik verwacht geen problemen met dit plan indien de markten zich historisch gedragen (zoals de laatste 50 jaar), en zou dus niet zonder geld mogen vallen, zelfs met crashes van 50% van de aandelen, of 10% van obligaties.
Edit: leef-tijd na pensioen aangepast.
Ook:
Hoeveel heb je per jaar nodig?
Hoeveel normaal (inbegrepen de dure reizen,...) ?
Hoeveel kan er eventueel af, wat is het absolute minimum?
Wat is de lengte dat je de inkomsten nodig hebt?; wetende dat iemand die op pensioen gaat in Belgie nog zo'n 20 jaar leeft, en dat je dus best voor zo'n 30 jaar plant.
Hoeveel wens je over te houden op het einde? Is het OK dat er 0,1 Euro over is na je begrafenis?
Hoe conservatief/risicovol ben je in je beleggingen? Hoe verwacht je dat dit zal evolueren naarmate je ouder word?
Wil je echt 100% in aandelen zitten? of volg je de regel dat bedragen die je binnen x jaar nodig hebt niet in aandelen zouden moeten zitten?
De antwoorden zullen de krijtlijnen uitzetten naar de strategie en implementatie die voor jou gepast is.
Persoonlijk begin ik ook te denken aan een mogelijke strategie.
Mijn ruw plan:
Vandaag heb ik een 60/30+10 portefeuille met voornamelijk beurgenoteerde indexfondsen en de cash vooral in spaar/termijn/tak21 rekeningen. Hierbuiten heb ik een noodfonds. Ik volg aan totaal return aanpak. Geld dat ik "verdien" met mijn portefeuille (intrest, dividenden, coupons, ...) blijft in mijn portefeuille. Ik herbalanceer mijn portefeuille minsten 1x per jaar.
Ik geloof sterk dat geld dat je binnen de 5 jaar nodig hebt niet in aandelen moet beleggen.
Ik plan om het eerste jaar 3% per jaar op te nemen en uit te geven.
De volgende jaren zal ik dit bedrag verhogen met de inflatie.
Op mijn herbalanceerdag zal ik de cash opzij zetten die ik de volgende 12 maand nodig zal hebben.
De "overschot" van mijn portefeuille zal ik opnieuw herbalanceren zodat ik 60% aandelen behoud.
Ik verwacht geen problemen met dit plan indien de markten zich historisch gedragen (zoals de laatste 50 jaar), en zou dus niet zonder geld mogen vallen, zelfs met crashes van 50% van de aandelen, of 10% van obligaties.
Edit: leef-tijd na pensioen aangepast.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 9 maart 2021, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Leuk om te zien dat iedere belegger hier toch zich aan het opmaken is om zijn pensioen aan te vullen.
Hopelijk slagen we allemaal!
Daarom is het ook zo schandelijk dat men bij iedere besparingsronde steeds weer het spaargeld aanvalt.
Als je als overheid weet dat je de pensioenen in de toekomst niet meer kunt betalen(en dat weten ze,en zeggen ze ook!).
Dan moet je met je fikken van het spaargeld van de gewone burger afblijven !!!!
Hopelijk slagen we allemaal!
Daarom is het ook zo schandelijk dat men bij iedere besparingsronde steeds weer het spaargeld aanvalt.
Als je als overheid weet dat je de pensioenen in de toekomst niet meer kunt betalen(en dat weten ze,en zeggen ze ook!).
Dan moet je met je fikken van het spaargeld van de gewone burger afblijven !!!!
yaris, B7
ter info
Hoeveel kapitaal heb je ter beschikking?
=> ik wil berekenen hoeveel ik nodig heb; dit adhv een rentenier die hier zijn strategie wil delen :-)
vb: ik werk niet ik verhuur X appartementen en doe dat al X jaar en kom daarmee toe voor X uitgaven per jaar
of: ik heb X dividendaandelen etc etc...
Wat is je risicobereidheid?
=> sta open voor (combi van) vastgoed, div aandelen, ETFs, holdings, ...
Hoeveel uitgaven heb je per maand?
=> ik ken de jaaruitgaven van ons gezin vrij goed, track ze al jaren, alles inclusief
Hoeveel reserve wens je aan te houden voor noodgevallen?
=> noodgevallen (auto stuk, plotse renovatie, ...) zitten al in die jaaruitgaven. ik "spaar" niet voor een auto of renovaties, die zitten gewoon mee gebudgetteerd in de jaaruitgaven.
Wat wens je nog te kopen of te doen in je leven waarvoor je geld opzij moet leggen?
=> alles wat ik nodig heb zit al in jaaruitgaven die ik goed ken. wat ik nodig heb koop ik. heb wel niet veel nodig :-) (normale auto, geen merk kledij)
Hoelang denk je nog te zullen leven?
=> het kapitaal moet intact blijven alsof ik eeuwig zou leven
Consumeer je je kapitaal mee op of wil je enkel van de opbrengst leven?
=> van de opbrengst
Verwacht je nog geld van erfenissen?
=> ja maar ik reken daar niet op, is leuke extra (safety marge)
Hou je rekening met pensioen en hoe ver ben je daar nog van af?
=> pensioen is leuke extra, maar de opbrengst van kapitaal alleen moet volstaan (safety marge)
Hou je rekening met inflatie? Aan hoeveel % schat je die in?
=> inflatie-proof zou moeten ingebouwd zijn in het systeem (vb: via vastgoedverhuur ben je normaal inflatie proof, want verhuurprijzen stijgen mee)
ter info
Hoeveel kapitaal heb je ter beschikking?
=> ik wil berekenen hoeveel ik nodig heb; dit adhv een rentenier die hier zijn strategie wil delen :-)
vb: ik werk niet ik verhuur X appartementen en doe dat al X jaar en kom daarmee toe voor X uitgaven per jaar
of: ik heb X dividendaandelen etc etc...
Wat is je risicobereidheid?
=> sta open voor (combi van) vastgoed, div aandelen, ETFs, holdings, ...
Hoeveel uitgaven heb je per maand?
=> ik ken de jaaruitgaven van ons gezin vrij goed, track ze al jaren, alles inclusief
Hoeveel reserve wens je aan te houden voor noodgevallen?
=> noodgevallen (auto stuk, plotse renovatie, ...) zitten al in die jaaruitgaven. ik "spaar" niet voor een auto of renovaties, die zitten gewoon mee gebudgetteerd in de jaaruitgaven.
Wat wens je nog te kopen of te doen in je leven waarvoor je geld opzij moet leggen?
=> alles wat ik nodig heb zit al in jaaruitgaven die ik goed ken. wat ik nodig heb koop ik. heb wel niet veel nodig :-) (normale auto, geen merk kledij)
Hoelang denk je nog te zullen leven?
=> het kapitaal moet intact blijven alsof ik eeuwig zou leven
Consumeer je je kapitaal mee op of wil je enkel van de opbrengst leven?
=> van de opbrengst
Verwacht je nog geld van erfenissen?
=> ja maar ik reken daar niet op, is leuke extra (safety marge)
Hou je rekening met pensioen en hoe ver ben je daar nog van af?
=> pensioen is leuke extra, maar de opbrengst van kapitaal alleen moet volstaan (safety marge)
Hou je rekening met inflatie? Aan hoeveel % schat je die in?
=> inflatie-proof zou moeten ingebouwd zijn in het systeem (vb: via vastgoedverhuur ben je normaal inflatie proof, want verhuurprijzen stijgen mee)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je moet dat bedrag ook wat relativeren: dat is makkelijker bereikbaar dan het op het eerste zicht lijktDivi schreef: ↑9 maart 2021, 11:26 Las enkele weken geleden verschillende artikels die tegelijk verschenen.
Dat je in Belgie 300000 euro !! gaat moeten liggen hebben om comfortabel met pensioen te kunnen gaan.
Jaa,als je dit leest bekruipt de angst mij toch ook......en is je oproep nog beter te begrijpen!
Oops. Twee leeftijden door elkaar gehaald.
Gemiddeld leeft de gepensioneerde Belg nog zo'n 20 jaar, en plan je best voor 30 jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat kan kloppen, maar de vraag ging om het leven van een portfolio op jonge leeftijd, dus dan mag je die leeftijden gemakkelijk verdubbelen en dan moet je dus ook zééér ruime marges in acht nemen om op alle mogelijke eventualiteiten voorbereid te zijn.
Kijk hoe dat de echte rijken het doen:
-Trouw uw een partner die minstens dubbel zo rijk is als u.
-Maak dat je kunt leven van de dividenden die binnenstromen
-Probeer nog eens die som binnen te halen van huurgelden uit uw privé-vastgoed.
-Trouw uw een partner die minstens dubbel zo rijk is als u.
-Maak dat je kunt leven van de dividenden die binnenstromen
-Probeer nog eens die som binnen te halen van huurgelden uit uw privé-vastgoed.
Inderdaad, plannen voor 30 jaar na de pensioenleeftijd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ze (Kamala) haat blanken zo extreem hard, dat ze ervoor koos te trouwen met een blanke jood