Nieuwbouw verwarmen in 2021
Re: Nieuwbouw verwarmen in 2021
Ik wacht nog op een voorstel om de opbrengst van zonnepanelen te gebruiken op een veilige praktische manier wanneer de elektriciteit opgewekt wordt?anonymous schreef: ↑27 februari 2021, 20:09Dat klopt volledig.vortex schreef: ↑27 februari 2021, 18:48 Zelfs op zonnige dagen met veel wind draaien er nog steeds centrales op fossiele brandstoffen, biomassa of afval. In plaats van te zeuren over overschotten zou men beter oplossingen zoeken om die centrales op zulke momenten stil te leggen of op verminderde productie te zetten. Zolang er nog CO2 centrales actief zijn is het weinig zinvol om stroom op te slaan of om te zetten in iets anders. Biomassa, afval en fossiele brandstoffen zijn veel gemakkelijker en goedkoper te stockeren dan stroom.
Een ding is zeker, België gaat er met de keuze voor gascentrales niet in slagen om die Europese klimaat doelstelling te halen, en denk maar niet dat dit vrijblijvend geleuter is, daar gaan we op termijn dik voor beboet worden, nog iets wat ze op de stroom of gas factuur zullen zetten.
Maar het is niet en zal nooit mogelijk zijn om enkel op wind- en zonne-ernergie is draaien.
Dat kan je niet regelen. Heb je meer of minder elektriciteit nodig? Je kan niet voor meer of minder zon zorgen.
Bijkomend heb je nooit zekerheid. Als er 's nachts weinig of geen wind is, is er geen elektriciteit.
Bij kernenergie en fossiele kan je dat voordeel wél. Kernenergie zorgt voor een contante productie. Is ook iets minder gemakkelijk te regelen, maar het kan. Gas kan je wel gemakkelijk wat hoger en lager schakelen.
België heeft te weinig plaats om 100% op wind en zon te kunnen overschakelen, er zal dus altijd nog iets anders moeten zijn. Kernenergie (+/- 50% van de productie) is inderdaad net als wind en zon niet flexibel en toch is ons land er meerdere decennia in gelukt om dit nadeel op te vangen. Voor een stuk met het piek dal tarief, een deel door zware industrie (elektrolyse, smeltovens, koel installaties,...) extra tijdens dal uren te laten draaien en voor een deel met opslag in de waterkracht centrale Coo-trois ponds. Als opslag en vraag sturing voor kernenergie lukt, zal het voor dat kleinere deel wind en zon ook wel lukken zeker. Overigens zijn gas centrales niet zo flexibel, op verminderde last zijn die niet meer rendabel (dus weinig animo bij de grote producenten om af te toppen), de WKK's die ook nog warmte produceren voor de industrie en serres kun je al helemaal niet afstemmen op het elektrisch net, daar is vooral de warmte vraag bepalend.anonymous schreef: ↑27 februari 2021, 20:09
Maar het is niet en zal nooit mogelijk zijn om enkel op wind- en zonne-ernergie is draaien.
Dat kan je niet regelen. Heb je meer of minder elektriciteit nodig? Je kan niet voor meer of minder zon zorgen.
Bijkomend heb je nooit zekerheid. Als er 's nachts weinig of geen wind is, is er geen elektriciteit.
Bij kernenergie en fossiele kan je dat voordeel wél. Kernenergie zorgt voor een contante productie. Is ook iets minder gemakkelijk te regelen, maar het kan. Gas kan je wel gemakkelijk wat hoger en lager schakelen.
Er is geen enkele reden (behalve dat de huidige grote producenten hun marktaandeel trachten te beschermen) om niet volop in te zetten op zon en wind, zelfs al leggen alle Belgen hun daken vol met panelen en zet men maximaal windmolens, dan nog zal het niet genoeg zijn. Maar iedere kilowatt die de kleine producent op het net zet is er eentje minder voor de grote producenten. Het energie beleid wordt spijtig genoeg op maat van die grote producenten afgestemd, zij gaan de volgende jaren zwaar gesubsidieerd worden om gascentrales te bouwen, zij gaan vervolgens gecompenseerd worden voor elke kilowatt die ze door wind of zon niet op het net kunnen zetten (rendabiliteitsgarantie). Met andere woorden fossiel wordt gesubsidieerd terwijl zon en wind energie duurder worden door die compensatie regeling. Kortom een back to fossil beleid door een zwakke overheid die met de rug tegen de muur staat, in 2025 zijn we kernenergie kwijt terwijl er nog geen enkele gascentrale vergund is, laat staan in aanbouw is. Of er nog gascentrales vergund gaan worden valt af te wachten, de stikstof regelgeving kan daar wel eens een dikke stok in het wiel zijn. Investeringen in energie intensieve bedrijven kunnen we de komende jaren ook wel vergeten, de onzekerheid en toekomstige energie kost zijn dodelijk.
Als de aannemer zegt spring in de Schelde dan luistert u ook.
U als bouwheer bent de opdrachtgever.
Een weetje uit verleden, stelling aan de binnen kant, buitenmuur metsen, binnen muur metsen en dan er wat isolatie tussen stoppen.
Heden rockwool die niet wordt afgedekt tussen muren en dan maar lekker regenweer. (zal nogal isoleren)
Aannemers he.
Als men alle huizen en flats aan een thermo scan moest onderwerpen, men gaat veel extra isolatie werk creëren.
I.p.v op papier E peil, elke nieuwbouw thermo scan verplicht. (gaan veel aannemers in begin raar kijken)
Estate Guru believer.
Dat zal wel uit een ver verleden zijn hé, denk niet dat er nog veel glas of rotswol gebruikt wordt in buitenmuren, tegenwoordig zet men eerst de binnenmuur op isolatie steen, daarna isoleren en winddicht maken met PIR of PUR platen en dan pas de buitenmuur. Geen risico op mortel in de spouw, geen koude bruggen en water bestendige isolatie. Vroeger was echt niet alles beter
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Aan het zeetje heden je moet maar eens een kijkje gaan nemen.vortex schreef: ↑28 februari 2021, 10:26
Dat zal wel uit een ver verleden zijn hé, denk niet dat er nog veel glas of rotswol gebruikt wordt in buitenmuren, tegenwoordig zet men eerst de binnenmuur op isolatie steen, daarna isoleren en winddicht maken met PIR of PUR platen en dan pas de buitenmuur. Geen risico op mortel in de spouw, geen koude bruggen en water bestendige isolatie. Vroeger was echt niet alles beter![]()
Estate Guru believer.
Ik had het dus inderdaad over PUR platen. Persoonlijk ben ik geen fan van glas- of rockwol in de buitenmuren, omdat zo recht op elkaar drukkend daar op termijn verzakkingen in zullen komen. Enfin dat risico wou ik niet lopen. In het dak is het een ander verhaal. Daar zijn PUR platen niet mogelijk.
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Ik luister altijd. Zo ben ik wel
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Politiek is toch een prachtig spelletje stratego.
Nieuwe gascentrales?
Jamaar, mijnheer, dat gaat zomaar niet. Er is een arrest...
Vriendjes van Groen... we zouden heel graag de kerncentrales sluiten, maar dat gaat niet, hoor...
Dit moet u lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210228_98165280
Kan best zijn maar aan dat stratego spelletje op energie beleid gaan we met zijn allen dik verliezen. Heb het al eerder gezegd, het is zo goed als onmogelijk tegen 2025 genoeg gascentrales operationeel te hebben om zonder kernenergie te kunnen, daar is zelfs dat stikstofarrest niet voor nodig. Doordat groene Tine in eigen persoon Engie is gaan duidelijk maken dat er na 2025 geen kern toekomst meer is, heeft Engie beslist om zijn centrales af te schrijven en doet het geen verdere investeringen of voorbereidingen om ze na 2025 open te houden (verplichte veiligheidscontroles en studies, vergunningen, vervangen splijtstofstaven, enz..). Met andere woorden, zelfs als onze stratego spelers op hun beslissing terug komen zal er in 2025 geen kernenergie meer zijn. Misschien gaan die Fransen wel bereid zijn om een of twee centrales alsnog operationeel te maken maar dat gaan ze niet meer op hun kosten doen, daar gaan wij voor mogen betalen. Denk dat ik Engie aandelen ga kopen als hedge tegen een stijgende elektriciteitsprijs, Engie gaat hier sowieso dik aan verdienen, is het niet door vet gesubsidieerde gascentrales, dan door het verlengen van enkele kerncentrales op kosten van de Belgen, dan wel door de Franse kernstroom die ze hier na 2025 zullen verkopen
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
O, maar dat ze hun stratego tegen Engie gaan verliezen, daar twijfel ik al lang niet meer aan. Als ik het al ooit gedaan zou hebben.
Maar intern, binnen de politiek, gaan de anti-kerncentrale mannen het verliezen.
Maar intern, binnen de politiek, gaan de anti-kerncentrale mannen het verliezen.
Vandaag in het nieuws, Vlaanderen gaat Thermo scan uitvoeren op woningen.
Zouden ze hier meelezen.
Estate Guru believer.
Die scans zijn toch al gemaakt en vrij beschikbaar? Waarom gaan ze er nu nieuwe laten maken?
Die laatste scan is van een paar jaar geleden. Ik schat van in 2015? Dus dat het eens om de zo veel jaar opnieuw moet gedaan worden is toch logisch ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Wij hebben een gasketel geplaatst (in 2017) en met dat gedoe rond digital meter natuurlijk al helemaal geen spijt van. Wij hebben een goed geisoleerd huis en in februari was mijn gehele bovenverdieping 18C (95m2) en mijn benedenverdieping 21C (95m2) en dat 24/24 uur. Dit heeft 88 m3 aan gas gekost (ong 50 euro).
Wij hebben ook iets wat een airco noemt
maar dat ding kan in de tussenseizoenen ook verwarmen
dat is een soort van back-up moest er iets met het gas veranderen, dan kan ik nog altijd deels overschakelen op verwarming met elektriciteit. Ik gebruik deze om sporadisch te koelen (bij hittegolf is dat wel aangenaam), maar ik doe er in de tussenseizoenen ook mijn overschot elektriciteit mee op zodat onze teller schoon elk jaar op 0 staat ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
De toekomst zal een warmtepomp zijn en de gasketel zal aan marktaandeel verliezen, maar vergeet niet dat we in de tussentijd met onze ZWAAR onbetrouwbare politiek zitten. Zelfs anno 2021 zou ik nog voor een gasketel kiezen, maar in de toekomst veranderd dit wellicht. De eerste 10 jaar zie ik nog geen significate wijzigingen omtrent gas.
Het belangrijkste is zoiezo niet welk verwarmingsysteem maar uw huis zeer goed isoleren en zorgen dat je in de tussenseizoenen warme binnenkrijgt door de zon, en in de zomer juist niet. Ter info vandaag is het 10°C en ik zal ong 0,4m3 gebruiken aan gas om ons huis te verwarmen...
Wij hebben ook iets wat een airco noemt
De toekomst zal een warmtepomp zijn en de gasketel zal aan marktaandeel verliezen, maar vergeet niet dat we in de tussentijd met onze ZWAAR onbetrouwbare politiek zitten. Zelfs anno 2021 zou ik nog voor een gasketel kiezen, maar in de toekomst veranderd dit wellicht. De eerste 10 jaar zie ik nog geen significate wijzigingen omtrent gas.
Het belangrijkste is zoiezo niet welk verwarmingsysteem maar uw huis zeer goed isoleren en zorgen dat je in de tussenseizoenen warme binnenkrijgt door de zon, en in de zomer juist niet. Ter info vandaag is het 10°C en ik zal ong 0,4m3 gebruiken aan gas om ons huis te verwarmen...
Isoleren kan nooit kwaad.Galactic schreef: ↑11 maart 2021, 10:07
Maar nog steeds zijn er die het overbodige kost vinden.
Estate Guru believer.
Topic niet gelezen om mij niet te ergeren maar ik werk in deze sector, dus ik hoop dat je hier iets aan hebt.Lucid schreef: ↑24 februari 2021, 23:18 We beginnen binnenkort aan onze nieuwbouw en moeten weldra de knoop doorhakken qua verwarmingsmethode.
De woning is uiteraard - o.w.v. wettelijke verplichtingen - zeer goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming, waardoor de keuze voor een warmtepomp evident lijkt.
Wat is echter jullie aanvoelen m.b.t. de vraag: welke methode van verwarmen is de komende decennia financieel het meest voordelig?
Warmtepomp of gascondensatieketel?
(wat dus het ecologisch of ethisch het meest verantwoord is, is niét de vraag)
Alvast bedankt voor jullie input.
Een nieuwbouw in 2021 heeft (door de E peil eisen) een extreem lage behoefte aan verwarming.
Ik tracht je opties te overwegen, ervan uitgaande dat je keuze voor vloerverwarming vast ligt:
Gascondensatieketel gaat duidelijk het goedkoopste zijn. Zeker in aankoop, maar waarschijnlijk ook in gebruik. Je zal een rendement op elke kWh gas halen van ~108% (door de condensatievorming in de rookgassen).
Een warmtepomp zal op een heel seizoen een COP van ~3 halen in combinatie met vloerverwarming. Dus je elektrisch verbruik is /3 tov de geleverde warmte.
Je zou je verbruik als volgt kunnen ramen:
(aantal m²) x (2252 graaddagen) x (24/28) x (20 W/m²) / 1000 = ... kWh/jaar
Voor 200 m² wordt dat 7721 kWh/jaar
In het geval van een gascondensatieketel is je gasverbruik dan 7149 kWh/jaar
Voor een warmtepomp mag je door 3 delen voor het elektrisch verbruik, dat wordt dan 2574 kWh/jaar
Hiermee kan je in functie van je leverancier tarief bekijken wat er meer zal kosten in verbruikskosten.
Wat een impact kan hebben op het totaalbeeld:
- PV panelen
- Terugdraaiende teller of niet
- Koken op gas (extra gasverbruik gaat heel voordelig zijn tov koken op elek)
- Sanitair warm water (is makkelijker op te wekken met een gasketel dan met een warmtepomp)
Houd ook rekening met eenmalige kosten/voordelen:
- premie warmtepomp
- E peil met warmtepomp kan beter zijn waardoor je ergens anders E punten mag bijpakken wat € oplevert
- E peil dat lager is kan je in sommige gevallen belastingen mee besparen
- aansluiting gas die eventueel niet nodig is zijn kosten die wegvallen
- zwaardere elek aansluiting kan meer kosten
- nabije toekomst zal er een capaciteitstarief gelden, grote elek verbruikers gaan per kWh meer betalen, eigenaars van warmtepompen zullen hier snel onder vallen zeker omdat zij ook elektrisch zullen koken (en dan neem ik een elektrische wagen nog niet in rekening)
En nog één belangrijke overweging. Een warmtepomp kan je omkeerbaar maken zodat deze dus ook koel water door je vloer kan sturen. De hoeveelheid koelvermogen zal niet bijster hoog liggen want de verlegafstand van je leidingen zal relatief veel zijn omdat je kot zo goed geïsoleerd is. Maar je kan misschien toch aan 20 W/m² koeling komen langs de vloer. Dit kan je in de zomer heel wat comfort geven.
Dit zal wel gepaard moeten gaan met een extra kost naar je installateur. Condensbewaking...
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash