Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
En hier met de dividenden erbij:
niet dat het aangeraden is om in de Bel20 te beleggen - dit is maar ongeveer 0,3% van de aandelenmarkt.
Hier is bvb een grafiek van de 1600 grootste aandelen in de ontwikkelde markten
Niet dat het aangeraden is om 100% in aandelen te beleggen - een goede portie stabiele beleggingen heeft een stabiliserend effect op de portefeuille: hieronder een grafiek van 50% wereldaandelen en 50% wereldobligaties - jaarlijks geherbalanceerd.
De onderste grafiek op logschaal toont duidelijk hoe gelijkmatig de stijging was.
Bron: curvo website.
https://backtest.curvo.eu/portfolio/lar ... FZ6Tv0GHQA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dividenden erbij: bruto of netto dividend ?
B7h9: belegde je in 2008 ? Ervaringen ?
Eigen ervaring: vooral slecht voor het hart (beklemming, hart nochtans OK). Je moet ook nog kunnen slapen.
Eigen ervaring: vooral slecht voor het hart (beklemming, hart nochtans OK). Je moet ook nog kunnen slapen.
SparSpaar schreef: ↑10 maart 2021, 18:20 Dividenden erbij: bruto of netto dividend ? Total Return - dus dicht bij wat je met een accumulerend fonds zou halen.
Ja. Mijn portefeuille steeds in zijn geheel bekijken heeft me veel geholpen. Heb daar ook mijn beleggingsstrategie verfijnd en vastgelegd. Globaal gezien heb ik mijn portefeuille behouden+blijven beleggen, ben wel overgestapt van mixfondsen naar gescheiden aandelen en obligatiefondsen en van actieve fondsen en sector+regionale fondsen naar passieve wereldfondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kan nu toch niet verwachten dat je nog een positieve return haalt na inflatie op obligaties of cash ?
Cash is een beter alternatief nog voor obligaties momenteel .
Het enige wat je kan doen is beleggen op zeer korte termijn in bedrijfs obligaties wat nog juist de inflatie klopt .
Iemand die 50/50 aanhoud neemt enorme risico's als je op lange termijn belegt .
Koop beter stabiele achtergebleven aandelen op en zet er een stoploss op.
Er zijn altijd mogelijkheden mijn laatste opkopen waren unilever veel goedkoper dan deze waardering zal je het niet kopen .
Is eigenlijk 10% ondergewaardeerd momenteel .
En geeft een mooi dividend en een goede groei
Veel vermogensbeheerders kopen de laatste tijd ook zelfs aan hogere koersen dan vandaag .
Volume van 1,25 mil aandelen netto opkoop de laatste 3 maanden
Is allemaal zo simpel maar velen willen het moeilijk maken .
Grafieken uit het verleden zeggen niks over de toekomst want nog nooit eerder heeft de rente aan dit niveau gestaan .
Is voor iedereen een nieuwe situatie , inspelen op hogere rente via bankaandelen , denk logisch na
Cash is een beter alternatief nog voor obligaties momenteel .
Het enige wat je kan doen is beleggen op zeer korte termijn in bedrijfs obligaties wat nog juist de inflatie klopt .
Iemand die 50/50 aanhoud neemt enorme risico's als je op lange termijn belegt .
Koop beter stabiele achtergebleven aandelen op en zet er een stoploss op.
Er zijn altijd mogelijkheden mijn laatste opkopen waren unilever veel goedkoper dan deze waardering zal je het niet kopen .
Is eigenlijk 10% ondergewaardeerd momenteel .
En geeft een mooi dividend en een goede groei
Veel vermogensbeheerders kopen de laatste tijd ook zelfs aan hogere koersen dan vandaag .
Volume van 1,25 mil aandelen netto opkoop de laatste 3 maanden
Is allemaal zo simpel maar velen willen het moeilijk maken .
Grafieken uit het verleden zeggen niks over de toekomst want nog nooit eerder heeft de rente aan dit niveau gestaan .
Is voor iedereen een nieuwe situatie , inspelen op hogere rente via bankaandelen , denk logisch na
Ieder moet beslissen hoe hij zijn portefeuille opbouwt en wat de functie is van elke positie in de portefeuille en hoe die posities evolueren tov van elkaar (correlatie). Cash en obligaties zorgen voor stabiliteit, aandelen zorgen voor groei met volatiliteit.
Obligaties en aandelen zijn niet gecorreleerd. Dikwijls stegen obligaties als de aandelen crashten.
De portie obligaties zorgt voor de stabiele fundering waardoor je met het aandelengedeelte het risico kan nemen.
In een portefeuille waar aandelen voor de groei zorgen en obligaties aan de stabiliteit bijdragen zal je tijdens een crash de gestegen obligaties verkopen om de gedaalde obligaties te kopen. Op het moment dat de aandelen stijgen zal je die verkopen om daarmee obligaties te kopen en zo je winst "vast te klikken".
Elke belegger moet zelf beslissen hoeveel risico je wil nemen voor de groei (%aandelen) en hoeveel stabiliteit (cash+obligaties) je nodig hebt in je portefeuille. Ieder moet ook beslissen hoe hij elke portie opbouwt; bvb verdeling cash vs obligaties. We horen al jaren dat de rente niet meer lager kan, maar toch bleven de obligaties maar stijgen.... wat de toekomst brengt weet niemand.
Obligaties en aandelen zijn niet gecorreleerd. Dikwijls stegen obligaties als de aandelen crashten.
De portie obligaties zorgt voor de stabiele fundering waardoor je met het aandelengedeelte het risico kan nemen.
In een portefeuille waar aandelen voor de groei zorgen en obligaties aan de stabiliteit bijdragen zal je tijdens een crash de gestegen obligaties verkopen om de gedaalde obligaties te kopen. Op het moment dat de aandelen stijgen zal je die verkopen om daarmee obligaties te kopen en zo je winst "vast te klikken".
Elke belegger moet zelf beslissen hoeveel risico je wil nemen voor de groei (%aandelen) en hoeveel stabiliteit (cash+obligaties) je nodig hebt in je portefeuille. Ieder moet ook beslissen hoe hij elke portie opbouwt; bvb verdeling cash vs obligaties. We horen al jaren dat de rente niet meer lager kan, maar toch bleven de obligaties maar stijgen.... wat de toekomst brengt weet niemand.
Allemaal goed om in cash te blijven ipv obligaties. Maar wat doe je met een portefeuille van 3M waarvan je 20% stabiele beleggingen wil. Dat is 600k. Zet je die op 6 spaarboekjes om onder het depositogarantiestelstel te blijven? Dit is voor mij de druppel om in obligaties te blijven.
Ben wel geïnteresseerd in je allocatie met een portfolio van 3M.HappyHour schreef: ↑10 maart 2021, 21:07Allemaal goed om in cash te blijven ipv obligaties. Maar wat doe je met een portefeuille van 3M waarvan je 20% stabiele beleggingen wil. Dat is 600k. Zet je die op 6 spaarboekjes om onder het depositogarantiestelstel te blijven? Dit is voor mij de druppel om in obligaties te blijven.
ikzelf wel diploma. maar helemaal niet rijk geborenBoefje schreef: ↑10 maart 2021, 14:26 Wat als je geen diploma hebt, een normale job van 2400 bruto en niet handig. Zijn deze voorbeelden dan haalbaar? Ik zou niet weten wat ik kan doen om een vennootschap op te richten. Ik heb de indruk dat de meeste van de getuigenissen meer dan genoeg geld hebben alvorens ze dit deden of dat ze een kennis of kunde hebben die jan met de pet niet heeft waardoor ze hoge inkomsten genereren. Ik doe een flexijob en met dit geld beleg is, maar meer zit er op dit moment niet in. Tips altijd welkom
wel eigen zaak gestart en nu al meer dan 10 jaar bezig. Via eigen zaak kan je zoveel bereiken als je maar wil in feite, als je maar hard wil werken. ik kan het enkel maar aanraden (als je tegen een stootje kan, want makkelijk is het niet altijd)
als werknemer kan het ook, maar lijkt me moeilijker: je loon is geplafonneerd. Via eigen zaak is er geen theoretisch maximum: niemand kan je in theorie verbieden van meer en meer te verdienen
interessant, zo wil ik het ook gaan doen!lop schreef: ↑10 maart 2021, 16:52 Bijna alles zit inderdaad in dividendgroei , meestal large cap daarnaast klein stukje om in te spelen op trends en buffer in cash .
Herbalanceren volgens de dividendstijgingen als de waardering goed is . Probeer nooit meer dan 100€ netto op maandbasis te hebben per aandeel maar als de waardering niet hoog is hou ik die wel aan zo kan ik momenteel 25% van ABBV verkopen maar hou ik deze voorlopig verder aan .
Met ongeveer de helft van die cashflow leef ik de rest word opnieuw geïnvesteerd in groei .
Zo kan ik mijn persoonlijk inkomen met ongeveer 6% hogen op jaarbasis terwijl ik altijd meer kan investeren in aandelen die goed gewaardeerd zijn . Eigenlijk zeer simpel duurt een tijdje maar eenmaal de bal gaat rollen gaat het snel . Kan van de groei en overschot aan cash ongeveer 3 nieuwe posities kopen per jaar wat al een waarde heeft van ongeveer 180k . Daarom ben ik ook zeker dat mijn inkomen niet zal dalen .Verleden jaar zelfs boven de 5 k groei aan inkomsten. De portefeuille kan natuurlijk wel dalen in waarde . Stond in maart 275 k lager dan nu wat eigenlijk nog niet veel was op het totaal . als je in paniek zou schieten kan dit inderdaad rampzalig zijn .Als je hierop inspeelt daarintegen kan dit een enorme boost zijn .
- Zijn dat dat www aandelen? de typische aristocrats? 3M, JNJ, KO, ROP, TGT, shell, unilever,... (ook al betaal je dan dubbele belasting)
- of beperk je je tot aandelen met enkel BE 30% divi belasting?
- belgische holdings? sofina?
- is die 100€ netto div per aandeel per maand regel die je je oplegt, om zo niet afhankelijk te zijn van één aandeel?
Dat de portefeuille eens keldert: daarvoor hebben we dus dividend groei aandelen he. normaal koop je dan bij als de yield zo extreem hoog is
een eigen zaak starten en hard en slim werken is een manier om in 10 jaar van "gemiddeld", naar "rijk" te gaan
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om te beginnen: alles is relatief
Maar het klopt dat men meestal meer aangroei kan hebben met werken dan met beleggen n.m.i.
Alleen moet je daarvoor dan 1/ werken en 2/ je opbrengst (uit werken) laten groeien (lees: niet "spenderen")
Maar het klopt dat men meestal meer aangroei kan hebben met werken dan met beleggen n.m.i.
Alleen moet je daarvoor dan 1/ werken en 2/ je opbrengst (uit werken) laten groeien (lees: niet "spenderen")
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Hetzelfde als jij. Vastgoed in een vennootschap is het fiscale paradijs zolang je afschrijft. Maar zoals je zegt, de fiscale hel wanneer je verkoopt en de hele verkoopsom (even ervan uitgaande dat de boekwaarde 0 is) ineens een belastbare meerwaarde wordt. Helemaal pijnlijk is het als je op pensioen gaat en liquideert, de meerwaarde belast in de vennootschap en nog eens 30% liquidatiebonus er bovenop. Dit allemaal ervan uit gaande dat je geen maatregelen neemt. Herbeleggen en gespreide taxatie zoals iemand aangaf. Liquidatiereserve aanleggen. Etc.
Waar ik ook niet mee gezegd heb dat er geen goede redenen kunnen zijn om je vastgoed in een vennootschap onder te brengen.
Mijn vennootschap kwam er omdat het risico te groot werd om dat als eenmanszaak te dragen. Dus dat was een goed advies en een goede actie. Wat daarna gebeurde was minder proper. Boekhouders smeren mensen ook dikwijls een vennootschap aan terwijl ze die niet nodig hebben. Kunnen ze beter doorrekenen en hebben ze ineens ook meer werk. En ze denken dat mensen het dan nog minder snappen (wat in mijn geval zeker zo was op dat moment).
Een vennootschap richt je op, of koop je, of neem je over, wanneer je in die situatie komt dat zoiets voor jouw ook voordelen inhoudt. Maar heel goed voor ogen houden dat je moet weten hoe het allemaal werkt en samenhangt, fiscaal en wettelijk, bedoel ik dan. Je kan niet meer enkel op het, heel dikwijls goedbedoelde, advies van de experten af gaan. Stel dezelde vraag met dezelfde situatieschets aan 2 fiscale advocaten, en je krijgt 2 verschillende antwoorden. Het is gewoon een te groot kluwen geworden om een eenduidig antwoord te kunnen verwachten, daarom moet je zelf de klepel min of meer weten hangen en win je voor de details advies in.
Opnieuw een cliché antwoord, maar op een andere manier zal het niet gaan: minder uitgeven dan je binnen krijgt.depie schreef: ↑10 maart 2021, 21:59ikzelf wel diploma. maar helemaal niet rijk geborenBoefje schreef: ↑10 maart 2021, 14:26 Wat als je geen diploma hebt, een normale job van 2400 bruto en niet handig. Zijn deze voorbeelden dan haalbaar? Ik zou niet weten wat ik kan doen om een vennootschap op te richten. Ik heb de indruk dat de meeste van de getuigenissen meer dan genoeg geld hebben alvorens ze dit deden of dat ze een kennis of kunde hebben die jan met de pet niet heeft waardoor ze hoge inkomsten genereren. Ik doe een flexijob en met dit geld beleg is, maar meer zit er op dit moment niet in. Tips altijd welkom
wel eigen zaak gestart en nu al meer dan 10 jaar bezig. Via eigen zaak kan je zoveel bereiken als je maar wil in feite, als je maar hard wil werken. ik kan het enkel maar aanraden (als je tegen een stootje kan, want makkelijk is het niet altijd)
als werknemer kan het ook, maar lijkt me moeilijker: je loon is geplafonneerd. Via eigen zaak is er geen theoretisch maximum: niemand kan je in theorie verbieden van meer en meer te verdienen
Ik denk wel dat het vandaag de dag moeilijker is om van nul te beginnen, anderzijds zijn er veel meer mogelijkheden als je uit de startblokken bent. Online brokers, internet voor info en studie, jaarrekeningen en -verslagen van bedrijven zomaar voor het grijpen, etc. etc.
Je zal ergens moeten wonen, en niemand kan ontkennen dat die kost relatief veel hoger ligt dan pakweg 30 of 40 jaar geleden.
Geld verdienen was ook gemakkelijker als je wilde werken, zonder een eigen zaak te beginnen. Overuren zoveel je wilde, en in een envelop uitbetaald. Van dat geld heb ik mijn eerste aandelen gekocht, in 1989 zowat, in elk geval na de crash van 1987. Een fiasco, flink bedrogen geweest door mijn bankman, dat is vandaag de dag ook niet meer waar door het internet en online brokers. Mijn punt is gewoon, je zal moeten roeien met de riemen die je hebt. Sommige zaken zijn nu slechter, andere beter.
Wat je, denk ik, wel moet doen is zorgen dat je wat te koop hebt. Er zijn beroepen genoeg waar veel vraag naar is, die betrekkelijk eenvoudig aan te leren zijn en die een quasi garantie betekenen op een inkomen.
Als het goed gaat verdienen barmannen heel goed geld, mits hard werken. Maar eerlijk, iedereen kan drank ronddragen als de wil er is en een pint leren tappen duurt ook geen 3 maanden.
Een schrijnwerker, loodgieter, metser, lasser, ... pluk je normaal gezien niet zomaar van straat, daar gaan wel enkele maanden inzitten om de basis te leren en wordt ieder jaar ervaring een meerwaarde. In tegenstelling tot die barman, en enkele andere beroepen, die enkel ouder wordt zonder dat te compenseren met wat extra skill of kennis in zijn vak.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
Ik beperk me meestal tot de aristocrats met hier en daar uitzonderingen als ik kansen zie .depie schreef: ↑10 maart 2021, 22:14interessant, zo wil ik het ook gaan doen!lop schreef: ↑10 maart 2021, 16:52 Bijna alles zit inderdaad in dividendgroei , meestal large cap daarnaast klein stukje om in te spelen op trends en buffer in cash .
Herbalanceren volgens de dividendstijgingen als de waardering goed is . Probeer nooit meer dan 100€ netto op maandbasis te hebben per aandeel maar als de waardering niet hoog is hou ik die wel aan zo kan ik momenteel 25% van ABBV verkopen maar hou ik deze voorlopig verder aan .
Met ongeveer de helft van die cashflow leef ik de rest word opnieuw geïnvesteerd in groei .
Zo kan ik mijn persoonlijk inkomen met ongeveer 6% hogen op jaarbasis terwijl ik altijd meer kan investeren in aandelen die goed gewaardeerd zijn . Eigenlijk zeer simpel duurt een tijdje maar eenmaal de bal gaat rollen gaat het snel . Kan van de groei en overschot aan cash ongeveer 3 nieuwe posities kopen per jaar wat al een waarde heeft van ongeveer 180k . Daarom ben ik ook zeker dat mijn inkomen niet zal dalen .Verleden jaar zelfs boven de 5 k groei aan inkomsten. De portefeuille kan natuurlijk wel dalen in waarde . Stond in maart 275 k lager dan nu wat eigenlijk nog niet veel was op het totaal . als je in paniek zou schieten kan dit inderdaad rampzalig zijn .Als je hierop inspeelt daarintegen kan dit een enorme boost zijn .
- Zijn dat dat www aandelen? de typische aristocrats? 3M, JNJ, KO, ROP, TGT, shell, unilever,... (ook al betaal je dan dubbele belasting)
- of beperk je je tot aandelen met enkel BE 30% divi belasting?
- belgische holdings? sofina?
- is die 100€ netto div per aandeel per maand regel die je je oplegt, om zo niet afhankelijk te zijn van één aandeel?
Dat de portefeuille eens keldert: daarvoor hebben we dus dividend groei aandelen he. normaal koop je dan bij als de yield zo extreem hoog is
Kijk goed naar de waardering de verwachte groei en het huidig dividend daaruit kun je het totale verwacht rendement uitmaken . Van unilever bijvoorbeeld ligt dit nu rond de 8%
8% is eigenlijk zeer laag maar bij unilever bijvoorbeeld nooit veel hoger geweest .
Met holdings kun je de bronbelastingen vermijden maar de beheerskosten liggen meestal al hoger dan die bronbelastingen .
En welke holding belegt nu juist volgens het principe dat jij wil ?
Maar meestal worden deze dan toch op termijn terug verkocht .
Denk dat je hier de bal misslaat uw loon stijgt hooguit met de inflatie mee . Met aandelen is je groei eigenlijk onbeperkt .EarthNvstr1 schreef: ↑10 maart 2021, 22:40 Om te beginnen: alles is relatief
Het is een groot verschil tussen sparen en werken om vermogen op te bouwen en werken om uw loon te zien groeien .
Het laatste is eindelijk onmogelijk als niet zelfstandige en zelfs als zelfstandige niet gemakkelijk .
Maar denk dat je eerder bedoeld dat het gemakkelijker is om je netto waarde te vergroten omdat je nog werkt als je niet alles spendeert . Wat inderdaad juist is .