Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
En hier met de dividenden erbij:
niet dat het aangeraden is om in de Bel20 te beleggen - dit is maar ongeveer 0,3% van de aandelenmarkt.
Hier is bvb een grafiek van de 1600 grootste aandelen in de ontwikkelde markten
Niet dat het aangeraden is om 100% in aandelen te beleggen - een goede portie stabiele beleggingen heeft een stabiliserend effect op de portefeuille: hieronder een grafiek van 50% wereldaandelen en 50% wereldobligaties - jaarlijks geherbalanceerd.
De onderste grafiek op logschaal toont duidelijk hoe gelijkmatig de stijging was.
Bron: curvo website.
https://backtest.curvo.eu/portfolio/lar ... FZ6Tv0GHQA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dividenden erbij: bruto of netto dividend ?
B7h9: belegde je in 2008 ? Ervaringen ?
Eigen ervaring: vooral slecht voor het hart (beklemming, hart nochtans OK). Je moet ook nog kunnen slapen.
Eigen ervaring: vooral slecht voor het hart (beklemming, hart nochtans OK). Je moet ook nog kunnen slapen.
SparSpaar schreef: ↑10 maart 2021, 18:20 Dividenden erbij: bruto of netto dividend ? Total Return - dus dicht bij wat je met een accumulerend fonds zou halen.
Ja. Mijn portefeuille steeds in zijn geheel bekijken heeft me veel geholpen. Heb daar ook mijn beleggingsstrategie verfijnd en vastgelegd. Globaal gezien heb ik mijn portefeuille behouden+blijven beleggen, ben wel overgestapt van mixfondsen naar gescheiden aandelen en obligatiefondsen en van actieve fondsen en sector+regionale fondsen naar passieve wereldfondsen.