Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Eind 2019 telde België 132.700 dollarmiljonairs volgens de jaarlijkse studie van Capgemini (zonder de gezinswoning mee te tellen), dus dan zou het eerder om (ruim) 1% van de bevolking gaan.B7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 14:00Een paar maand geleden was er een soort conclusie rond de volgende getallen.B7H4long schreef: ↑24 november 2020, 15:23 Dus:
0,1% (vermogen + 15 miljoen)
0,9% (vermogen 3 miljoen - 15 miljoen)
4% (vermogen 1 - 3 miljoen)
15% (vermogen 500K - 1 miljoen)
30% (vermogen vanaf de mediaan tot 500K euro)
50% (iedereen die minder als de mediaan heeft, dus minder als de andere helft van de bevolking)
De gemiddelde Belgische miljonair bezat eind vorig jaar 2,5 miljoen dollar, omgerekend 2,2 miljoen euro, volgens diezelfde studie.
Nee maar er zullen wel jaren bijzijn met een stijging van 10%, en eventueel de toekenning van voordelen in natura.
Ook de promotie waar een variabel loon (bonus) wordt toegekend zal een verhoging met 2 cijfers geven op het einde van het jaar.
Soms is het nodig om van bedrijf te veranderen om dan te verdienen wat je verdiend.
Als je op al die momenten je uitgaven onder controle kunt houden kan je steeds meer sparen en daarmee een mooi kpaitaal opbouwen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Jij zegt je kunt niet rijk worden door te beleggen !?B7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 11:16 Het onderwerp van deze thread is:
"Leven van portefeuille jonge leeftijd"
Maar om te leven van een portefeuille moet je die eerst opbouwen.
Zowel in de opbouw als in de fase van leven-van is de fiscale en wettelijke structurering van je portefeuille zeker een punt om niet te verwaarlozen.
Wat betreft de opbouwfase:
- Je kan niet "rijk" worden door beleggen (*). De grootteorde van je portefeuille hangt voornamelijk af van hoeveel je erin stopt. Ofwel krijg je van ergens een groot bedrag, ofwel leef je binnen je stand en spaar je elke maand een goed bedrag. Dit laatste heeft als bijkomend voordeel dat je uitgaven laag blijven en dat je dus niet zo lang moet sparen om te kunnen leven van je portefeuille. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op zijn niveau een portefeuille kan opbouwen waarvan hij kan leven.
- Om rijk te worden met weinig eigen geld moet je speculeren - ook wel gokken, hiermee kan je even goed alles verliezen.
- ivm de structuring van de portefeuille: er zijn een deel voordelen om de portefeuille op te bouwen binnen een vennootschap; zeker omdat je kan "sparen" zonder grote bedragen te "verliezen" aan de overheid. Er zijn ook nadelen, en om te kunnen leven van je portefeuille moet je het geld er wel uithalen zonder te veel te "verliezen"
- ivm uitgaven patroon. Ik lees hier bedragen van 50K en 75K als jaarlijkse uitgaven. Volgens de 4% regel heb je hiervoor dus een kapitaal nodig van 1,25M of 1.75M. Als je niet aan je kapitaal wil komen, en enkel van de "inkomsten" wil leven moet je dit verdubbelen. Met bedragen zoals deze kom je bijna in de top 1% van Belgie.
Wat betreft de "leven-van":
- Een vennootschap kan hier nuttig zijn om in orde te blijven met de sociale zekerheid, vanaf het moment dat je stopt met werken totdat je officieel op pensioen gaat.
Een voorbeeld van mezelf in 2018 heb ik 1000 aandelen gekocht van snap totaal investering 12700€
momenteel is dit er meer dan 70000€ waard
Voorbeelden van mezelf genoeg van aandelen die verdubbelden in zeer korte termijn appel , grainger , target , cat
en ik had elk van die aandelen in mijn bezit.
iemand die zegt dat je niet rijk ka komen door te beleggen zegt eindelijk dat hij iets fout doet .
Verstand en geen gat in je hand hebben , Maar met werken kom je niet rijk dat is een zekerheidB7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 15:31Nee maar er zullen wel jaren bijzijn met een stijging van 10%, en eventueel de toekenning van voordelen in natura.
Ook de promotie waar een variabel loon (bonus) wordt toegekend zal een verhoging met 2 cijfers geven op het einde van het jaar.
Soms is het nodig om van bedrijf te veranderen om dan te verdienen wat je verdiend.
Als je op al die momenten je uitgaven onder controle kunt houden kan je steeds meer sparen en daarmee een mooi kpaitaal opbouwen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Perfect mogelijk, meerdere voorbeelden beschikbaar gaande van bouwvakkers, metaalarbeiders, ingenieurs, ... wel opvallend: ik ken eigenlijk meer arbeiders (al dan niet later zelfstandig begonnen) die "rijk" zijn (dan bedoel ik +1 miljoen excl eigen woning) dan bedienden die daarin geslaagd zijn.
Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn dan waren we toch allemaal rijk ?lop schreef: ↑11 maart 2021, 15:32 Jij zegt je kunt niet rijk worden door te beleggen !?
Een voorbeeld van mezelf in 2018 heb ik 1000 aandelen gekocht van snap totaal investering 12700€
Voorbeelden van mezelf genoeg van aandelen die verdubbelden in zeer korte termijn appel , grainger , target , cat
iemand die zegt dat je niet rijk ka komen door te beleggen zegt eindelijk dat hij iets fout doet .
Als je me met zekerheid kan zeggen dat bepaalde aandelen in twee jaar tijd gaan verdubbelen dan mag je me die altijd laten weten ... twee jaar geleden was bv. galapagos er ook zo ééntje ...
Jij zegt dat je rijk kan worden door te beleggen ... klopt maar omgekeerd kan ook.
'Hij droomde dat hij rijk zou zijn, dat hij Sheik zou zijn ...'
De topic starter heeft hier voor Spaargids wel een goudmijn aangeboord !
Welk lid geeft het startschot met 'Miljonair in 10 lessen' of 'Slapend rijk met B7h4...' ?
(wanneer ga je je schuilnaam eens wat mnemonischer maken B7 ?
Eerder verscheen
De topic starter heeft hier voor Spaargids wel een goudmijn aangeboord !
Welk lid geeft het startschot met 'Miljonair in 10 lessen' of 'Slapend rijk met B7h4...' ?
(wanneer ga je je schuilnaam eens wat mnemonischer maken B7 ?
Eerder verscheen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 11 maart 2021, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar je zal dit resultaat niet halen op elke positie.lop schreef: ↑11 maart 2021, 15:32 Jij zegt je kunt niet rijk worden door te beleggen !?
Anekdotisch kan je natuurlijk altijd voorbeelden vinden.
Anderen zouden hier ook Gamestop vermelden: x100 in minder dan 12 maanden.
De laatste 10 jaar zijn speciaal geweest. Als je op lange termijn 7% per jaar op je portefeuille kan halen versla je de algemene markt en ben je een meer dan gemiddelde belegger. Dit is een verdubbeling van je kapitaal elke 10 jaar. Dus: van beleggen ga je niet rijk worden.
Als je hogere rendementen haalt dan dit, dan moet je zeker solliciteren voor een hedge fond. Gegarandeerd dat je dan rijk gaat worden door te werken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Eén manier is natuurlijk om je portfolio niet al te zwaar te diversifiëren, en daarnaast enkel te beleggen in bedrijven die je verstaat.
Als hij die 70.000 EUR nog eens in een positie kan investeren waarvan de waarde x10 gaat komt dat al in de buurt.
Als hij die 70.000 EUR nog eens in een positie kan investeren waarvan de waarde x10 gaat komt dat al in de buurt.
Iemand die 10k in Gamestop stak in een weinig gediversifieerde portfolio aan $5 en deze aan $300 verkocht haalde in één trade $590.000 op
Dan is die financiële onafhankelijkheid met 1 miljoen niet zo veraf meer.
Aan 7% per jaar moet je dan nog slechts 8 jaar gespreid beleggen om aan 1 miljoen dollar te komen.
Multibaggers zijn van gigantisch belang in je eindperformance
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zoals ecopower mij elke maand herinnerd
Het groenste kWh
is het kWh
dat u niet verbruikt.
Elke euro die ik NIET spendeer scheelt me ~34€ aan activa voor ik kan "leven" van mijn portfolio (aan ~3% opname).
Als ik mijn excel sheet er bij pak (zeer uitgebreid) zie ik dat ik momenteel voor iets meer dan 16% kan leven van mijn portfolio. Natuurlijk houdt dit geen rekening met vennootschappen, ziektefonds en andere technische zaken. Maar het maakt mij blij te weten dat 16% van mijn "leven" gedekt is zonder er één dag voor naar kantoor te moeten.
Het groenste kWh
is het kWh
dat u niet verbruikt.
Elke euro die ik NIET spendeer scheelt me ~34€ aan activa voor ik kan "leven" van mijn portfolio (aan ~3% opname).
Als ik mijn excel sheet er bij pak (zeer uitgebreid) zie ik dat ik momenteel voor iets meer dan 16% kan leven van mijn portfolio. Natuurlijk houdt dit geen rekening met vennootschappen, ziektefonds en andere technische zaken. Maar het maakt mij blij te weten dat 16% van mijn "leven" gedekt is zonder er één dag voor naar kantoor te moeten.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Klopt. Vorig jaar ook een bijna 10-bagger gehad. En dat was nog in een gediversifieerde portfolio.
Twee (tot drie) keer een 10-bagger in je leven en je bent "set". Van 10.000 naar 100.000. Van 100.000 naar 1.000.000. En dan van 1.000.000 naar 10.000.000.
Dus als ik het goed snap betaal je gewoon voor je ziekteverzekering - wat neerkomt op maximaal 2.5 à 3k per jaar - en daarmee is de kous af?
Dus voor de IWDA-belegger die zelfs geen inkomsten heeft, juist hetzelfde: 2.5 à 3k per jaar en alles in orde?
Ik zal hier argumenteren dat je met zo'n "weinig gediversifieerde portfolio" niet belegd maar speculeert. Er is een groot risico aan zulke strategie en absoluut geen garantie dat je winst maakt, een grote kans dat je eerder onderpresteert.reteiP schreef: ↑11 maart 2021, 16:36Iemand die 10k in Gamestop stak in een weinig gediversifieerde portfolio aan $5 en deze aan $300 verkocht haalde in één trade $590.000 op
Dan is die financiële onafhankelijkheid met 1 miljoen niet zo veraf meer.
Aan 7% per jaar moet je dan nog slechts 8 jaar gespreid beleggen om aan 1 miljoen dollar te komen.
Multibaggers zijn van gigantisch belang in je eindperformance
Indien het zo makkelijk was dan zou iedereen het makkelijk rijk worden, maar dat is dus niet het geval.