Brederode
TIP
Re: Brederode
Blijkbaar is de winst wel 50% minder!
Ik heb toch enkele bedenkingen bij hun jaarcijfers.
- Ze hebben sinds mensenheugenis Total en Shell in portefeuille, de koers zakt van ruim 50 naar net boven 20 respectievelijk 30 naar net geen 10 euro per aandeel, en ze kopen niet bij (enkel Total dividend in aandelen lijkt me). Dit is heel inconsistent: als je erin gelooft koop je bij aan bv 50 procent korting, geloof je er niet in dan verkoop je.
- Ander voorbeeld: Unilever ging van 50+ naar 38 euro per aandeel, ze kochten niet bij. 3M was ook te koop aan fikse korting, en is een positie die ze nog niet zo lang aanhouden. Is hun visie dan al gewijzigd?
- Ze verkopen degelijke acties, zoals Sofina, en kopen Chinese tech?
Zulke zaken wijzen toch wel wat op een ander beleggingsbeleid, wat noopt om de positie tegen het licht te houden. De laatste keer dat ik bijkocht was in de nadagen van de financiële crisis, aan 10,60 euro per aandeel, dus als ik de positie een klein beetje inkort realiseer ik toch een mooi rendement.
-
- Ze hebben sinds mensenheugenis Total en Shell in portefeuille, de koers zakt van ruim 50 naar net boven 20 respectievelijk 30 naar net geen 10 euro per aandeel, en ze kopen niet bij (enkel Total dividend in aandelen lijkt me). Dit is heel inconsistent: als je erin gelooft koop je bij aan bv 50 procent korting, geloof je er niet in dan verkoop je.
- Ander voorbeeld: Unilever ging van 50+ naar 38 euro per aandeel, ze kochten niet bij. 3M was ook te koop aan fikse korting, en is een positie die ze nog niet zo lang aanhouden. Is hun visie dan al gewijzigd?
Zulke zaken wijzen toch wel wat op een ander beleggingsbeleid, wat noopt om de positie tegen het licht te houden. De laatste keer dat ik bijkocht was in de nadagen van de financiële crisis, aan 10,60 euro per aandeel, dus als ik de positie een klein beetje inkort realiseer ik toch een mooi rendement.
-
koers +3%, over de 90 euro ...
Vlgs KBCS.
Over tien jaar realiseerde de holding een totaal rendement, inclusief geherinvesteerde dividenden, van 428 procent. ‘Dat stemt overeen met 18,1 procent per jaar, wat van Brederode de best presterende holding in ons universum maakt
Over tien jaar realiseerde de holding een totaal rendement, inclusief geherinvesteerde dividenden, van 428 procent. ‘Dat stemt overeen met 18,1 procent per jaar, wat van Brederode de best presterende holding in ons universum maakt
Mijn gemiddelde aankoop is "maar" 42,4 euro ... dus by far ook de beste holding in mijn port, wat zeg ik, de enige nog
Want de andere zijn allemaal de deur uitgegaan!
Zit al een tijdje te kijken om wat bij te kopen, op de momenten dat het kon zat ik wat droog
De laatste maanden zit wat te talmen op een dipke, maar nope! The only way is up.
Want de andere zijn allemaal de deur uitgegaan!
Zit al een tijdje te kijken om wat bij te kopen, op de momenten dat het kon zat ik wat droog
De laatste maanden zit wat te talmen op een dipke, maar nope! The only way is up.
Ik vermoed dat de familie Van der Mersch een langetermijnvisie voor ogen hebben en zullen wel beroep doen op hun jarenlange expertise.NVSTR schreef: ↑12 maart 2021, 09:20 Ik heb toch enkele bedenkingen bij hun jaarcijfers.
-
Ze behouden mijn vertrouwen en zal wat bijkopen.
Hier 18,8€ door aankopen in 2000/2001/2002.
Het statement dat het dividend al 18 jaar onafgebroken stijgt klopt MAAR, dat moment is “selectief” gekozen in het persbericht want in 2003 is het dividend gehalveerd en het heeft tot 2017 geduurd voor het weer op het peil was van 2002...
Dat ontken ik niet, alleen lijkt dit tekenend voor een gewijzigde visie.Georg schreef: ↑12 maart 2021, 11:49Ik vermoed dat de familie Van der Mersch een langetermijnvisie voor ogen hebben en zullen wel beroep doen op hun jarenlange expertise.NVSTR schreef: ↑12 maart 2021, 09:20 Ik heb toch enkele bedenkingen bij hun jaarcijfers.
-
Ze behouden mijn vertrouwen en zal wat bijkopen.
Hoewel het m'n grootste positie is heb ik toch wel bedenkingen, bijvoorbeeld dat de "Private Equity" toch een heel grote black box is. Is dat een verzameling goedkoop aangekochte deelnemingen die zeer winstgevend zijn en sterk groeiend? Of is het een amalgaam van hippe ideeën die zo "succesvol" zijn dat ze telkens opnieuw kapitaalrondes moeten doen (aan alsmaar hogere "waarderingen") omdat het geld weeral op is (aangezien ze geen winst maken). Da's een groot verschil. Wat is de werkelijke waarde, als er een flinke recessie komt en de rente naar bv. 6 procent gaat? De neerwaartse bijstelling is in het ene geval groter dan in het andere.
Ik vind dat de berichtgeving momenteel weer heel positief is, verwachtingen worden naar boven bijgesteld, enz. Nochtans zitten we aan recordkoersen.
Even ter referentie:
2001: 26 euro per aandeel
2003: 8,5 euro per aandeel (dat is dus een verlies van ruim 2/3)
2007: 32 euro per aandeel
2009: 10,2 euro per aandeel (dat is dus opnieuw een verlies van ruim 2/3)
M.a.w. de afgelopen 10 jaar heb je dan misschien wel 18 procent per jaar gehaald (wat deed de rest van de beurs?), wie 20 jaar geleden aan 26 euro kocht heeft nu aan recordkoersen een jaarlijks rendement van net geen 6,5 procent. Zonder dividend. Zeker niet slecht, maar wel iets anders dan 18 procent.
Als je niets hebt bijgekocht aan de lagere koersen en geen rekening houdt met het dividend.NVSTR schreef: ↑12 maart 2021, 13:48 Even ter referentie:
M.a.w. de afgelopen 10 jaar heb je dan misschien wel 18 procent per jaar gehaald (wat deed de rest van de beurs?), wie 20 jaar geleden aan 26 euro kocht heeft nu aan recordkoersen een jaarlijks rendement van net geen 6,5 procent. Zonder dividend. Zeker niet slecht, maar wel iets anders dan 18 procent.
Goed punt. In het persbericht van Brederode kun je zien dat het grootste deel van hun private equity beleggingen in buyout fondsen zit. Dit gaat volgens mij om leveraged buyouts, die dus flink met schulden beladen worden en dus inderdaad gevoelig zouden zijn voor een forse rentestijging. Vandaar wellicht ook die sterke terugval van het aandeel in 2008.NVSTR schreef: ↑12 maart 2021, 13:48 Hoewel het m'n grootste positie is heb ik toch wel bedenkingen, bijvoorbeeld dat de "Private Equity" toch een heel grote black box is. Is dat een verzameling goedkoop aangekochte deelnemingen die zeer winstgevend zijn en sterk groeiend? Of is het een amalgaam van hippe ideeën die zo "succesvol" zijn dat ze telkens opnieuw kapitaalrondes moeten doen (aan alsmaar hogere "waarderingen") omdat het geld weeral op is (aangezien ze geen winst maken). Da's een groot verschil. Wat is de werkelijke waarde, als er een flinke recessie komt en de rente naar bv. 6 procent gaat? De neerwaartse bijstelling is in het ene geval groter dan in het andere.
Toch blijft Brederode voorlopig één van mijn favoriete holdings.
Zoals ik eerder hierboven schreef, de laatste keer dat ik bijkocht was aan 10,60 euro in 2009, dus dat is zonder dividend nog wel beter dan die 18% van KBC.Nevets schreef: ↑12 maart 2021, 14:33Als je niets hebt bijgekocht aan de lagere koersen en geen rekening houdt met het dividend.NVSTR schreef: ↑12 maart 2021, 13:48 Even ter referentie:
Zo heb ik het niet gezien...maar het waren achteraf gezien heel mooie aankoopmomenten als lange termijn belegger.dreamy schreef: ↑12 maart 2021, 15:47 Goed punt. In het persbericht van Brederode kun je zien dat het grootste deel van hun private equity beleggingen in buyout fondsen zit. Dit gaat volgens mij om leveraged buyouts, die dus flink met schulden beladen worden en dus inderdaad gevoelig zouden zijn voor een forse rentestijging. Vandaar wellicht ook die sterke terugval van het aandeel in 2008.
GBL zit ook zwaar in de private equity zie ik op hun website, ook buyouts?
Mijn vraag is waarom GBL met een grote decoté blijft zitten?
Waar haal je dat GBL zwaar in private equity zit? Private equity is peanuts bij GBL mijn beste.Georg schreef: ↑14 maart 2021, 07:43Zo heb ik het niet gezien...maar het waren achteraf gezien heel mooie aankoopmomenten als lange termijn belegger.dreamy schreef: ↑12 maart 2021, 15:47 Goed punt. In het persbericht van Brederode kun je zien dat het grootste deel van hun private equity beleggingen in buyout fondsen zit. Dit gaat volgens mij om leveraged buyouts, die dus flink met schulden beladen worden en dus inderdaad gevoelig zouden zijn voor een forse rentestijging. Vandaar wellicht ook die sterke terugval van het aandeel in 2008.
GBL zit ook zwaar in de private equity zie ik op hun website, ook buyouts?
Mijn vraag is waarom GBL met een grote decoté blijft zitten?
Sienna Capital + Webhelp + Parques Reunidos is samen toch niet echt peanuts te noemen. Ergens tussen de 10 en de 20% private equity bij GBL zeker?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash