Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Je neemt het op tegen Mr Market EN tegen de onvoorspelbare gebeurtenissen.el perro schreef: ↑11 maart 2021, 17:59 Als je er bewust voor kiest om actief te investeren, het tegenovergestelde van index-beleggen dus,
En het dus opneemt tegen Mr. Market
Dan kies je m.i. idd best voor een eerder geconcentreerde portefeuille. Praktisch, om alle info goed te kunnen blijven opvolgen,
maar ook: stel dat je met veel studiewerk een pareltje ontdekt. En je krijgt gelijk, koers x3!
Als je daar dan 1% van je goed gediversifieerde portefeuille had geïnvesteerd, stijgt de waarde van je portefeuille met ... ocharme 2%
Portefeuille moet dus wel geconcentreerd zijn zodat het (actieve) studiewerk de moeite waard is.
Stel dat je een geconcentreerde portefeuille hebt met 10 posities.
En er gebeurt een extern event dat je niet kan voorzien: denk orkaan, Covid, brand op een boorplatform waarmee je de golf van Mexico onder olie zet, staatsgreep, nationalisatie, fraude.
Je kan op zo'n moment een hele positie verliezen, ongeacht hoeveel onderzoek en kennis je hebt van dat bedrijf.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt wel meer aandelen gepost op dit forum, hoe gaat het daar mee sinds de datum dat je ze gepost hebt?lop schreef: ↑11 maart 2021, 18:11 Nee , als je beslissingen neemt op harde cijfers is dit niet gokken .
Heb hier verschillende aandelen gepost in 2020 die verdubbeld zijn in waarde in 1 jaar
UNM die iedereen afschilferde staat nu 80% hoger
NRZ staat nu 300% hoger
OZK staat nu 120% hoger
FRT staat 55% hoger
SKT staat ook 300% hoger
Iedereen boorde deze de grond in maar de resultaten zijn wat ze zijn .
Zijn allemaal geen buy en forget aandelen maar ze hebben wel in met gemak in minder dan 1 jaar je geld laten verdubbelen.
Het heeft zo zijn redenen waarom de meesten falen met beleggen en er de brui aan geven
Is alleen maar de truck om je winsten te herbeleggen in veiligere alternatieven nu .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waarom zou dit aandeel die prefect gewaardeerd is en een mooie toekomst heeft meer dalen dan de restB7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 18:48Je neemt het op tegen Mr Market EN tegen de onvoorspelbare gebeurtenissen.el perro schreef: ↑11 maart 2021, 17:59 Als je er bewust voor kiest om actief te investeren, het tegenovergestelde van index-beleggen dus,
En het dus opneemt tegen Mr. Market
Dan kies je m.i. idd best voor een eerder geconcentreerde portefeuille. Praktisch, om alle info goed te kunnen blijven opvolgen,
maar ook: stel dat je met veel studiewerk een pareltje ontdekt. En je krijgt gelijk, koers x3!
Als je daar dan 1% van je goed gediversifieerde portefeuille had geïnvesteerd, stijgt de waarde van je portefeuille met ... ocharme 2%
Portefeuille moet dus wel geconcentreerd zijn zodat het (actieve) studiewerk de moeite waard is.
En er gebeurt een extern event dat je niet kan voorzien: denk orkaan, Covid, brand op een boorplatform waarmee je de golf van Mexico onder olie zet, staatsgreep, nationalisatie, fraude.
Je kan op zo'n moment een hele positie verliezen, ongeacht hoeveel onderzoek en kennis je hebt van dat bedrijf.
Denk dat het tegendeel waar is .
Zal ze dan eens opzoeken en posten op uw aanvraagB7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 18:50Je hebt wel meer aandelen gepost op dit forum, hoe gaat het daar mee sinds de datum dat je ze gepost hebt?lop schreef: ↑11 maart 2021, 18:11 Nee , als je beslissingen neemt op harde cijfers is dit niet gokken .
Heb hier verschillende aandelen gepost in 2020 die verdubbeld zijn in waarde in 1 jaar
NRZ staat nu 300% hoger
OZK staat nu 120% hoger
FRT staat 55% hoger
SKT staat ook 300% hoger
Zijn allemaal geen buy en forget aandelen maar ze hebben wel in met gemak in minder dan 1 jaar je geld laten verdubbelen.
Het heeft zo zijn redenen waarom de meesten falen met beleggen en er de brui aan geven
Is alleen maar de truck om je winsten te herbeleggen in veiligere alternatieven nu .
lop schreef: ↑11 maart 2021, 18:52Waarom zou dit aandeel die prefect gewaardeerd is en een mooie toekomst heeft meer dalen dan de restB7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 18:48
Je neemt het op tegen Mr Market EN tegen de onvoorspelbare gebeurtenissen.
Denk dat het tegendeel waar is .
Zoals hierboven staat:
denk bvb aan Deepwater Horizon for BP
https://investingnews.com/daily/resourc ... ore-spill/investingnews.com schreef:Prior to the incident, BP’s stock price was sitting at roughly US$59. Not surprisingly, the spill coincided with one of the biggest drops for the BP stock price since 1978. The company’s share price lost 54 percent on the NYSE between April 20, 2010, and June 25, 2010.
Dat is zeker zo, een portefeuille met 10 posities kan na een "accident" opeens 10% lichter zijn.B7H4long schreef: ↑11 maart 2021, 18:48 Je neemt het op tegen Mr Market EN tegen de onvoorspelbare gebeurtenissen.
Corona slecht voorbeeld (te algemeen, spreiden helpt niet), en fraude en nationalisatie kan je dikwijls wel alarmsignalen van opvangen (bv. al hele tijd vragen rond wirecard)
Maar uw algemene punt is zeker geldig. Met deep water horizon als prima voorbeeld.
Of je zal maar begin 2011 aandelen TEPCO hebben: een saaie, veilige utility
Geconcentreerde portefeuille = hogere risico/volatiliteit.
Zelf beleg ik niet zo geconcentreerd, toch niet in het aandelen-deel. (ook al omdat ik over het algemeen niet de pretentie heb beter te zijn dan mr. market)
Maar heb toch al een paar keer een ferme tik gekregen: Permanent Loss Of Capital op enkele posities.
Republic Airways en Nyrstar om eens mijn grootste "lemons" te benoemen, i.p.v. de gebruikelijke succesverhalen
Die eerste (chapter 11) kostte me toch 5% verlies op de ganse aandelenportefeuille.
Was telkens door mijn onzorgvuldige analyse/negeren rode vlaggen.
Wat gaat dat geven als ik eens echt pech heb
Maar ik kan wel om met mijn vergissingen/verlies.
Soit
Als je echt overtuigd actief wil beleggen, met een grote nadruk op ALS, moet je toch vrij geconcentreerde portefeuille hebben om de redenen die ik aanhaalde.
"Blootstelling" aan de dingen waar je van overtuigd bent.
Met de onvermijdelijke hogere volatiliteit er bovenop.
'Een gokje wagen' met 1% van de portefeuille zoals ik op dit forum ergens las houdt gewoon geen steek (financieel)
Zoniet kan je u evengoed veel huiswerk besparen en indexbeleggen, uw keuze.
Wat zeker een goede keuze is en voor vele mensen veruit de beste.
Zeker in vergelijking met gespreid beleggen via fondsen is dat een no brainer imho.
Laatst gewijzigd door el perro op 11 maart 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je begint met 50.000€, 5 posities van elk 10.000€. Dat is al bijzonder geconcentreerd in mijn ogen.Roo schreef: ↑11 maart 2021, 18:14Je moet aan goed risico management doen. Ik heb zelf nooit meer dan 5 posities, en probeer steeds 2 tot 3 van deze posities te hebben in asymmetrische investeringen.
Een investering van 1 EUR waar, bij een correcte thesis, 1 naar 3, 5 of 10 EUR gaat. Bij een foutieve thesis kan je een deel van je kapitaal verliezen. Mits voldoende spreiding offset de winst een mogelijk verlies bij de anderen. En soms heb je het meerdere malen goed.
De andere zijn veilige "goede huisvader" aandelen.
Zie ook https://www.investopedia.com/articles/i ... rategy.asp
Je scoort zowaar een "tenbagger". Dan heb je nog altijd 4 posities van 10.000€, en 1 van 100.000€.
Die lijn is dan 70% van uw portefeuille! Je verzilvert die dan, op zoek naar nieuwe winsten.
Ga je die 100.000€, 70% van uw vermogen, opnieuw in een asymmetrisch/high-risk aandeel steken?
En zoja, stel ge hebt hoerechance en opnieuw een tenbagger, 1.000.000€.
Met nog uw oorspronkelijke 4 mini-positietjes van 10.000€ elk ernaast.
Die ene positie vertegenwoordigt dan al 95% van de portefeuille.
Ga je die 1.000.000€/95% dan opnieuw in een ander high-risk aandeel steken, in de hoop dat het 10.000.000€ wordt?
Dit waren de aandelen en datums waar ik ze heb gekocht op aanvraag
3-2 koop CMI koers 162.2 rendement 65%
3-2 koop ABBV koers 81.9 rendement 32%
3-2 verkoop NRZ koers 16.85
18-3 koop rabobank certificaten 92.95 rendement 41%
19-3 koop WPC koers 45 rendement 53%
20-3 koop T koers 29 rendement 2%
23-3 koop MAIN koers 15,25 rendement 148%
23-3 koop O koers 41.68 rendement 46%
23-3 koop OZK koers 16.43 rendement 170%
23-3 koop ABBV koers 63.6 rendement 69%
6-4 koop PSX koers 55.55 rendement 56%
6-4 koop WBA koers 41.85 rendement 23%
7-4 koop NRZ koers 4.10 rendement 165%
21-4 koop LOIL koers 1.90 rendement 308%
13-5 koop SKT koers 5.35 rendement 215%
10-6 koop UNM koers 16.55 rendement 75%
29-10 koop MMM koers 157.76 rendement 17%
29-10 koop FRT koers 69.55 rendement 56%
29-10 koop CAH koers 45.35 rendement 23%
29-10 koop UNM koers 16.55 rendement 80%
29-10 koop KO koers 47.86 rendement 6%
29-10 koop NNN koers 32.50 rendement 32%
6-11 koop CSCO koers 37.35 rendement 31%
27-11 koop JNJ koers 144 rendement 10%
24-12 gedeeltelijke verkoop rabobank certificaten koers 132,5
24-12 koop ADM koers 49.20 rendement 18%
Stel dat ik alles in gelijke stukken had aangekocht was mijn rendement meer dan 70% en dit zonder dividend
Dat is dus het dubbele dan wat IWDA heeft gehaald in die termijn
Bij de aandelen van onder andere OZK , NRZ , UNM , FRT , NNN had jij destijds commentaar nu kun je vaststellen dat je een rendement hebt verloren van meer dan 96%
CSCO wat jij wel interessant ( ik ook ) vond haalt 31% wat een pak minder is .
Al bij al denk ik dat dit geen slecht resultaat is , is eigenlijk een wonder dat niks in het rood staat van mijn opkopen .
Maar ik koop nooit iets aan zonder alles te onderzoeken , of laten onderzoeken
En dit jaar heb ik op 26-2 nog UL opgekocht aan 52,3
Verkopen doe ik normaal zelden maar gebruik wel stop loss orders ,
En als de waardering te hoog word zoek ik veiliger alternatieven met hoger totaal rendement
Want ik baseer mij altijd op de total return van een aandeel , dat heb ik al vertelt .
Wat momenteel zeer mager is trouwens daarom koop ik ook weinig .
Je moet zoeken om nog 10%/j te halen verwachte return op 5 jaar en 15% is eigenlijk mijn minimum. 1 jaar terug vond je er van bijna 25%
Na zo'n stijging verzilver je, en dan herbekijk je uiteraard je volledige portfolio. Maar hopelijk brengen de andere posities ook nog iets op. Dan kan je ook nog aan deze posities toevoegen als thesis nog niet bereikt is. Zonder concentratie koop je m.i. beter de index. Ter info: de meeste stijgingen van indexfondsen komen van FAANG aandelen binnen de index.el perro schreef: ↑11 maart 2021, 23:04 Stel je begint met 50.000€, 5 posities van elk 10.000€. Dat is al bijzonder geconcentreerd in mijn ogen.
Je scoort zowaar een "tenbagger". Dan heb je nog altijd 4 posities van 10.000€, en 1 van 100.000€.
Die lijn is dan 70% van uw portefeuille! Je verzilvert die dan, op zoek naar nieuwe winsten.
Ga je die 100.000€, 70% van uw vermogen, opnieuw in een asymmetrisch/high-risk aandeel steken?
En zoja, stel ge hebt hoerechance en opnieuw een tenbagger, 1.000.000€.
Met nog uw oorspronkelijke 4 mini-positietjes van 10.000€ elk ernaast.
Die ene positie vertegenwoordigt dan al 95% van de portefeuille.
Ga je die 1.000.000€/95% dan opnieuw in een ander high-risk aandeel steken, in de hoop dat het 10.000.000€ wordt?
10.000 EUR investeren is exact hetzelfde als 100.000 of 500.000 EUR investeren. Gaat gewoon om grotere bedragen. Je moet steeds de afweging maken of de mogelijke stijging en het risico dat je daar neemt proportioneel is tot de investering.
Er zijn blue chip aandelen die veilig(er) lijken, maar dat helemaal niet zijn. En er bestaan kleinere aandelen die "no brainers" zijn maar die mensen als risicovol aanzien. Dat is niet steeds zo.
Ik ben ook even snel door je posts van een jaar geleden gegaan.lop schreef: ↑12 maart 2021, 03:27Dit waren de aandelen en datums waar ik ze heb gekocht op aanvraag
Stel dat ik alles in gelijke stukken had aangekocht was mijn rendement meer dan 70% en dit zonder dividend
Bij de aandelen van onder andere OZK , NRZ , UNM , FRT , NNN had jij destijds commentaar nu kun je vaststellen dat je een rendement hebt verloren van meer dan 96%
Al bij al denk ik dat dit geen slecht resultaat is , is eigenlijk een wonder dat niks in het rood staat van mijn opkopen .
En als de waardering te hoog word zoek ik veiliger alternatieven met hoger totaal rendement
Want ik baseer mij altijd op de total return van een aandeel , dat heb ik al vertelt .
Je moet zoeken om nog 10%/j te halen verwachte return op 5 jaar en 15% is eigenlijk mijn minimum. 1 jaar terug vond je er van bijna 25%
(denk niet dat ik er gemist heb, maar kan steeds)
Dit zijn de aandelen die je hebt aangeraden, met de prijs op dat moment en de prijs nu
05/03:
Walgreen 47>51
3M 152>184
ABBV 89>107
OZK 26>44
ADM 38>58
19/03:
Rabo certificaten -- heb je verkocht met 10% winst (post 30/03)
24/03:
NRZ 5>10
ABBV opnieuw 63>107
main 15>37
O 41>61
WPC 42>68
OZK opnieuw 16>44
T 26 > 30
05/04:
JJ 137>159
Pepsi 122>133
Geen verdere aanbevelingen tot November, waar ik gestopt ben omdat het duidelijk is dat de lijst die jij vannacht gepost hebt niet de lijst is van de aandelen die je op dit forum hebt aangeraden en dat de winsten op de aandelen die je gepost hebt minder zijn dan het resultaat dat je claimt.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Leuk om een goed beargumenteerd antwoord van de andere kant te lezen.Roo schreef: ↑10 maart 2021, 09:50 Vastgoed investeringen maak je vnl. voor lange termijn. Dan ga je er vanuit dat er privé nooit een meerwaardebelasting op investeringsvastgoed zal komen? Dat is al even aannemelijk als dat er geen meerwaardebelasting op aandelen komt.
Ik denk dat hij de juiste beslissing neemt om met een vennootschap te werken. Daarnaast laat een vennootschap je toe te investeren met bruto gelden (!!! heel nuttig voor zelfstandigen), kan je makkelijk kredieten aangaan voor de aankoop van nieuw vastgoed zonder privé mee te moeten tekenen, kan je makkelijk kredietlijnen aanhouden, je eigen inbreng herfinancieren om privé het geld terug te krijgen, etc. Alleen maar voordelen.
Daarnaast kan hij ook het vastgoed nooit verkopen en gewoon doorgeven aan kinderen, dan zijn er nooit belastingen te betalen. Of finaal de vennootschap verkopen wanneer de portfolio groot genoeg zou worden. Als hij privé echt geld nodig zou hebben om één of andere reden dan kan hij de aandelen van de patrimoniumvennootschap in pand geven bij een bulletkrediet. Er zijn opties genoeg zonder de belastingfactuur echt te moeten betalen.
Ik ga eerst even op je 2de punt ingaan Roo;
Volledig akkoord dat je met bruto euro's kan werken vanuit de vennootschap. Dat gaat inderdaad veel sneller om dan opnieuw kapitaal op te bouwen voor de volgende investering. Die afweging heb ik mezelf ook al gemaakt. Maar iedere euro die ik uit de vennootschap met beperkte aansprakelijkheid haal, is een veilige euro. Terwijl met de vennootschap één fout het hele vastgoedpatrimonium in gevaar kan brengen.
En zoals eerder gezegd, komt de afrekening van een vennootschapsvorm na het grote afschrijvingsfeest.
Nu kan ik uw argument voor de maandelijkse inkomsten van dat vastgoed dan weer omdraaien. Huur uit privé vastgoed steek je bruto in je zak terwijl huur van een appartement uit een vennootschap langs de vennootschaps- en dividendbelasting passeert eer die in je zak zit.
De vennootschap verkopen is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Alsof een koper vinden gemakkelijk is voor een vennootschap die actief is in een niet-vastgoedsector met een huis in gemeente X, een appartmeent in stad Y 100km verder, een vakantiejuis op platteland dat 2 uur rijden is,... Daar vindt je geen koper voor.
Aan de kinderen doorgeven is ook niet zo vanzelfsprekend. Stel hij heeft later 2 kinderen. Oké je schenkt de aandelen en niet het goed zelf wat het goedkoop maakt. Maar wat als zoon X het vakantiehuis op 't platteland weg wilt en de dochter niet? Al die beslissingen moeten dan gezamelijk gemaakt worden in de veronderstelling dat ieder helft van de vennootschap zou krijgen.
Nu op punt 1;
Ik ga er van uit dat meerwaardebelasting privématig significant lager gaat blijven dan zakelijk ja. Stel dat ze plots huurgelden uit een privéappartement ook gaan belasten, dan zie ik mensen massaal vennootschappen aanmaken en hun vastgoed daar in onderbrengen. Want de afweging privé <-> vennootschap wordt voornamelijk gemaakt op basis van 'onbelaste huurinkomsten <-> jaarlijkse afschrijvingen. Wanneer het voordeel van onbelast huur innen wegvalt of miniem wordt tegenover een BV, dan voorspel ik een massale switch.
Ik zie de overheid dit ook niet doen want dan is het hek van de dam. Mensen steken hun vastgoed in vennootschappen en beginnen zich in te lezen over het optimaal opstellen van die vennootschapsvormen. Zo gaan ze dan de juiste wegen zoeken om helemaal niets meer aan belasting te moeten betalen op hun vastgoed. Terwijl ze nu uit tamigheid gewoon op KI belast worden en iedereen dit 'aanvaardt'.
Man , dat zijn al mijn opkopen geweest gedurende 2020 als ik iets post betekend dat niet dat ik die dag dat heb gekocht .B7H4long schreef: ↑12 maart 2021, 09:00Ik ben ook even snel door je posts van een jaar geleden gegaan.lop schreef: ↑12 maart 2021, 03:27
Dit waren de aandelen en datums waar ik ze heb gekocht op aanvraag
Dit zijn de aandelen die je hebt aangeraden, met de prijs op dat moment en de prijs nu
05/03:
Walgreen 47>51
3M 152>184
ABBV 89>107
OZK 26>44
ADM 38>58
19/03:
24/03:
NRZ 5>10
ABBV opnieuw 63>107
main 15>37
O 41>61
WPC 42>68
OZK opnieuw 16>44
T 26 > 30
05/04:
JJ 137>159
Pepsi 122>133
Geen verdere aanbevelingen tot November, waar ik gestopt ben omdat het duidelijk is dat de lijst die jij vannacht gepost hebt niet de lijst is van de aandelen die je op dit forum hebt aangeraden en dat de winsten op de aandelen die je gepost hebt minder zijn dan het resultaat dat je claimt.
En ik post ook belange niet alles wat ik koop .
Maar bon is alleen maar een bewijs van jaloezie.
En een overduidelijk bewijs dat ik veel betere resultaten kan voorleggen dan wat jij haalt .
Maar nog steeds ga je het niet toegeven .
Maar bon ik doe wat ik wil wanneer ik wil , jij
Je schreef dit.lop schreef: ↑12 maart 2021, 14:57Man , dat zijn al mijn opkopen geweest gedurende 2020 als ik iets post betekend dat niet dat ik die dag dat heb gekocht .B7H4long schreef: ↑12 maart 2021, 09:00
Ik ben ook even snel door je posts van een jaar geleden gegaan.
05/03:
Walgreen 47>51
3M 152>184
ABBV 89>107
OZK 26>44
ADM 38>58
19/03:
24/03:
NRZ 5>10
ABBV opnieuw 63>107
main 15>37
O 41>61
WPC 42>68
OZK opnieuw 16>44
T 26 > 30
05/04:
JJ 137>159
Pepsi 122>133
En ik post ook belange niet alles wat ik koop .
Maar bon is alleen maar een bewijs van jaloezie.
En een overduidelijk bewijs dat ik veel betere resultaten kan voorleggen dan wat jij haalt .
Maar nog steeds ga je het niet toegeven .
Maar bon ik doe wat ik wil wanneer ik wil , jij
enlop schreef: ↑11 maart 2021, 18:11 Nee , als je beslissingen neemt op harde cijfers is dit niet gokken .
NRZ staat nu 300% hoger
OZK staat nu 120% hoger
FRT staat 55% hoger
SKT staat ook 300% hoger
Ik stel vast dat dit niet korrekt was.lop schreef: ↑12 maart 2021, 03:27 Stel dat ik alles in gelijke stukken had aangekocht was mijn rendement meer dan 70% en dit zonder dividend
Ik laat de andere lezers zelf beslissen welke andere delen van je schrijfsels ze wel willen geloven en welke niet.
Zoveel pagina's over en weer gepingel om tot een simpele conclusie te komen.
-> behoud van kapitaal of niet de nodige kennis/tijd/goesting... -> spreiding
-> get rich fast, uiteraard mét de nodige kennis/tijd/goesting -> geconcentreerde port
Bezos, Musk, Gates, Arnault, Zuckerberg... doen ook niet mee aan diversificatie.
De jonge Buffett ook niet.
& daarbij vele familiebedrijven ook niet.
Dus aan ieder om z'n eigen keuze te maken, afhankelijk van het doel, de risico's & de kennis.
-> get rich fast, uiteraard mét de nodige kennis/tijd/goesting -> geconcentreerde port
Bezos, Musk, Gates, Arnault, Zuckerberg... doen ook niet mee aan diversificatie.
Dus aan ieder om z'n eigen keuze te maken, afhankelijk van het doel, de risico's & de kennis.
een kleine toevoeging
Umi schreef: ↑12 maart 2021, 16:06 Zoveel pagina's over en weer gepingel om tot een simpele conclusie te komen.
-> get rich fast or lose the whole, uiteraard mét de nodige kennis/tijd/goesting -> geconcentreerde port
hier preek je over ondernemer die ondernemen met hune iegen bedrijf. Niet te vergelijken met "level van portfolio"., en daarboven kan je er zeker van zijn dat zij nog een mooi kapitall hebben naast hun eigen bedrijf.