Leven van portfolio jonge leeftijd
TIP
Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Wat je zegt klopt wel, maar vergeet niet dat die namen die je opnoemt geen beleggers zijn maar ondernemers. Als ondernemer ga je per definitie niet spreiden, maar je juist concentreren op waar je goed in bent. Je hebt als ondernemer ook veel meer informatie over je eigen onderneming en het is daarom beter om je centen dan ook in je eigen onderneming te steken om te groeien en vermogen op te bouwen. Als belegger heb je die informatie niet en is het veel gevaarlijker om al je eieren in 1 mand te steken. Eens je onderneming groot geworden is, zie je veel ondernemers trouwens ook deel van hun aandelen ten gelde maken en dat doen ze omdat ze vanaf dat moment wel willen diversifiëren om hun vermogen te beschermen.Umi schreef: ↑12 maart 2021, 16:06 Zoveel pagina's over en weer gepingel om tot een simpele conclusie te komen.
-> behoud van kapitaal of niet de nodige kennis/tijd/goesting... -> spreiding
-> get rich fast, uiteraard mét de nodige kennis/tijd/goesting -> geconcentreerde port
Bezos, Musk, Gates, Arnault, Zuckerberg... doen ook niet mee aan diversificatie.
De jonge Buffett ook niet.
& daarbij vele familiebedrijven ook niet.
Dus aan ieder om z'n eigen keuze te maken, afhankelijk van het doel, de risico's & de kennis.
Als ondernemer kan je ook veel grotere return op vermogen creëren door slim te ondernemen. Als belegger kan je dit niet, je bent nu eenmaal afhankelijk van de prijs waaraan je kan kopen. Een ondernemer bepaalt dat eigenlijk zelf
Dus
ondernemers: concentreren van vermogen
beleggers: diversifiëren
gokkers: concentreren
Je hoeft trouwens geen 100 aandelen te hebben om te diversifiëren, en ook als belegger kan je aandelen kiezen waar je in gelooft.
Jij vroeg achter mijn transacties dus ik heb ze opgezocht in mijn rekeningoverzicht de datum en de aankoopkoers er bij gezet .B7H4long schreef: ↑12 maart 2021, 15:26Je schreef dit.lop schreef: ↑12 maart 2021, 14:57
Man , dat zijn al mijn opkopen geweest gedurende 2020 als ik iets post betekend dat niet dat ik die dag dat heb gekocht .
En ik post ook belange niet alles wat ik koop .
Maar bon is alleen maar een bewijs van jaloezie.
En een overduidelijk bewijs dat ik veel betere resultaten kan voorleggen dan wat jij haalt .
Maar nog steeds ga je het niet toegeven .
Maar bon ik doe wat ik wil wanneer ik wil , jijenlop schreef: ↑11 maart 2021, 18:11 Nee , als je beslissingen neemt op harde cijfers is dit niet gokken .
Heb hier verschillende aandelen gepost in 2020 die verdubbeld zijn in waarde in 1 jaar
UNM die iedereen afschilferde staat nu 80% hoger
NRZ staat nu 300% hoger
OZK staat nu 120% hoger
FRT staat 55% hoger
SKT staat ook 300% hoger
Iedereen boorde deze de grond in maar de resultaten zijn wat ze zijn .
Zijn allemaal geen buy en forget aandelen maar ze hebben wel in met gemak in minder dan 1 jaar je geld laten verdubbelen.
Het heeft zo zijn redenen waarom de meesten falen met beleggen en er de brui aan geven
Is alleen maar de truck om je winsten te herbeleggen in veiligere alternatieven nu .Ik stel vast dat dit niet korrekt was.lop schreef: ↑12 maart 2021, 03:27 Stel dat ik alles in gelijke stukken had aangekocht was mijn rendement meer dan 70% en dit zonder dividend
Dat is dus het dubbele dan wat IWDA heeft gehaald in die termijn
Bij de aandelen van onder andere OZK , NRZ , UNM , FRT , NNN had jij destijds commentaar nu kun je vaststellen dat je een rendement hebt verloren van meer dan 96%
CSCO wat jij wel interessant ( ik ook ) vond haalt 31% wat een pak minder is .
Ik laat de andere lezers zelf beslissen welke andere delen van je schrijfsels ze wel willen geloven en welke niet.
Wat is er niet duidelijk ? Unilever en BMY is ook aantrekkelijk momenteel dit betekend niet dat ik deze vandaag zal kopen .
Denk jij werkelijk dat ik bijvoorbeeld de certificaten van rabo zal opkopen van rabo aan een koers van 92.25 om ze dan te verkopen aan 100 . Een klein stukje van 25k ongeveer heb ik verkocht na het stockdividend , heb er nog steeds 250k in bezit .Bij 135 verkoop ik er meer . Bij het voorbeeld van NRZ je had de mogelijkheid om aandelen te kopen aan ongeveer 35 % van de boekwaarde . Wat eigenlijk een nobrainer was idem als die certificaten .
Dus ik heb destijds 10000 stuks opgekocht als er duidelijkheid komt over de eventuele spin off wat nog een boost kan geven bouw ik die terug af .
Had het gezegd dat je volop moest kopen verleden jaar ,terwijl iedereen zei dat alles nog ging verder dalen .
Er was geen alternatief behalve aandelen
Als je bang in een hoekje blijft zitten blijf je slaaf van de maatschappij .Wat is het er ergs 100k eventueel verliezen of slaaf blijven ? Al bij al is je verlies altijd beperkt terwijl dat je winst onbeperkt is .
Die 70% rendement over die transacties heeft eigenlijk maar voor een klein deeltje invloed op mijn behaalde rendementen van verleden jaar . Maar beter dat dan niks .
@lop
We zijn al goed op weg naar 'Word rijk in 10 lessen' !
Van Word gesproken: hoe zou het nog zitten met de Microsoft Miljonairs ?
Dat waren de eerste werknemers van den Bill. Hij kende hun als bonussen aandelen van MS uit.
Na de beursgang waren ze plots multimiljonair, namen op jonge leeftijd ontslag en legden zich toe op hun hobby zoals eigen luchtvaartdienst opzetten.
De keerzijde was dat MS plots zijn geniale programmeurs van Windows kwijt was.
We zijn al goed op weg naar 'Word rijk in 10 lessen' !
Van Word gesproken: hoe zou het nog zitten met de Microsoft Miljonairs ?
Dat waren de eerste werknemers van den Bill. Hij kende hun als bonussen aandelen van MS uit.
Na de beursgang waren ze plots multimiljonair, namen op jonge leeftijd ontslag en legden zich toe op hun hobby zoals eigen luchtvaartdienst opzetten.
De keerzijde was dat MS plots zijn geniale programmeurs van Windows kwijt was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rustig,rustig.Ieder moet voor zijn eigen uitmaken wat hij doet en laat.(en gelooft).Ik persoonlijk wil geen portfolio van meer dan 3 milj om te beheren.Zou teveel last van hoogtevrees krijgen.Er zou minimum 1 milj in cash omgezet worden.Maar dat ben ik met mijn karakter.En natuurlijk ga ik vol bewondering staan voor lop als hij binnen enkele jaren de kaap van 5 passeert.(hopelijk! en wens het hem hier van harte toe).
Wil ik maar zeggen,ik lees even graag hier ook de posts van annetje op het forum.Met haar keyplannen en haar (goedkoop) vermogensbeheer bij Binck en Me direct(wist zelfs niet dat het bestond).Haar verhalen van haar eerste fondsen die fout liepen en de lessen dat ze er uit trok.Minder spectaculair maar zoveel uit te leren!
Wil ik maar zeggen,ik lees even graag hier ook de posts van annetje op het forum.Met haar keyplannen en haar (goedkoop) vermogensbeheer bij Binck en Me direct(wist zelfs niet dat het bestond).Haar verhalen van haar eerste fondsen die fout liepen en de lessen dat ze er uit trok.Minder spectaculair maar zoveel uit te leren!
Je zegt het zeer juist rustig , rustig denk na , denk na , slaap er over denk terug na , vraag raad en handel . En wees blij met uw beslissing . Laat cash nu terug oplopen is goed momentDivi schreef: ↑12 maart 2021, 17:50 Rustig,rustig.Ieder moet voor zijn eigen uitmaken wat hij doet en laat.(en gelooft).Ik persoonlijk wil geen portfolio van meer dan 3 milj om te beheren.Zou teveel last van hoogtevrees krijgen.Er zou minimum 1 milj in cash omgezet worden.Maar dat ben ik met mijn karakter.En natuurlijk ga ik vol bewondering staan voor lop als hij binnen enkele jaren de kaap van 5 passeert.(hopelijk! en wens het hem hier van harte toe).
Ook nog even toevoegen:
Die namen die je hierboven noemt, hebben (grote) risico's genomen en/of "het gat in de markt" op het juiste moment gevonden. Ze hebben geluk gehad dat het zo uitgedraaid is.
Maar voor elk van deze succesvolle ondernemers zijn er ook *tig ondernemers die ook een risico genomen hebben, maar gefaald zijn. Enkel: die komen niet in het nieuws of in dit topic voor.
@ Ludo: Met 1 dag per jaar te werken kan/mag men dus gebruik maken van de 'voortgezette verzekering' ?Re: Leven van portfolio jonge leeftijd
Bericht door ludo » 13 februari 2020, 12:00
Het enige dat TS moet doen, gezien een ziekteverzekering in Belgie verplicht is, en hij geen inkomsten en bijdrage betaald heeft is zich bij een ziekenkas inschrijven als " ingezetene in Belgie "
""Diegenen die geen inkomen genieten en ook niet als persoon ten laste ingeschreven kunnen worden, krijgen het statuut van ingezetene op voorwaarde dat ze officieel gedomicilieerd zijn in België.""
Als rentenier heeft u geen recht op een inkomensvervangende vergoeding als u ziek of invalide wordt. U bent wel verzekerd voor de grote en kleine risico’s op voorwaarde dat u een (dure) voortgezette verzekering neemt. Deze dekking (kleine en grote risico’s) kan veel goedkoper door één dag per jaar te werken en zich zo te verzekeren voor de vier kwartalen die volgen. U betaalt dan een bijdrage van slechts € 446.
Zijn daar ergens wetteksten van terug te vinden ?
Ik kan daar helaas geen info op 't internet over vinden...