Keyplan alternatief voor ETF's
TIP
Keyplan alternatief voor ETF's
Beste spaargidsers,
Ben sinds een paar maanden ingestapt in maandelijkse aankoop ETF's via Binck.
Probleem is dat ik met een portefeuille bankeigen fondsen van Belfius zit waarvan ik af wil.
Ben ook klant met spaarrekening bij Keytrade.
Om sneller van die Belfiusfondsen af te geraken overweeg ik nu om ook in een Keyplan te stappen.
Ik weet wel dat de kosten een stuk hoger zijn maar is het dan wel verstandig om alles op, zeg maar, IWDA en EMIM te zetten terwijl ze zo hoog staan ?
Ik heb de laatste maanden hier veel geleerd maar ben zeker geen actieve belegger, daarvoor is mijn kennis onvoldoende, reden waarvoor ik eventueel voor een type "gedurfd" Keyplan te gaan zonder zover te gaan dat ik zelf de fondsen zou kiezen.
Het gaat natuurlijk over geld dat ik voor langere tijd kan missen en waarvoor ik bereid ben risico's te lopen.
Ik lees hier op het forum toch meerdere positieve ervaringen met een Keyplan.
Bedankt alvast voor de goede raad.
Ben sinds een paar maanden ingestapt in maandelijkse aankoop ETF's via Binck.
Probleem is dat ik met een portefeuille bankeigen fondsen van Belfius zit waarvan ik af wil.
Ben ook klant met spaarrekening bij Keytrade.
Om sneller van die Belfiusfondsen af te geraken overweeg ik nu om ook in een Keyplan te stappen.
Ik weet wel dat de kosten een stuk hoger zijn maar is het dan wel verstandig om alles op, zeg maar, IWDA en EMIM te zetten terwijl ze zo hoog staan ?
Ik heb de laatste maanden hier veel geleerd maar ben zeker geen actieve belegger, daarvoor is mijn kennis onvoldoende, reden waarvoor ik eventueel voor een type "gedurfd" Keyplan te gaan zonder zover te gaan dat ik zelf de fondsen zou kiezen.
Het gaat natuurlijk over geld dat ik voor langere tijd kan missen en waarvoor ik bereid ben risico's te lopen.
Ik lees hier op het forum toch meerdere positieve ervaringen met een Keyplan.
Bedankt alvast voor de goede raad.
Re: Keyplan alternatief voor ETF's
Er is geen groot verschil tussen de fondsen van Belfius en de fondsen in het keyplan.
Een keyplan is een hele goede -zij het toch kostelijke- manier om maandelijks met heel kleine sommen te beleggen, zonder maandelijkse transacties op de beurs.
Jij hebt reeds een bedrag belegd, dat je nu "beter" wil beleggen. Het bedrag is reeds in de markt dus je vrees om "hoog" te beleggen is niet van toepassing.
Een keyplan gedurft heeft een zeker -laag- percent obligaties. Je kan perfect dezelfde categorie aandelen en obligaties kopen zonder de hoge jaarlijkse kost van keyplan.
Een keyplan is een hele goede -zij het toch kostelijke- manier om maandelijks met heel kleine sommen te beleggen, zonder maandelijkse transacties op de beurs.
Jij hebt reeds een bedrag belegd, dat je nu "beter" wil beleggen. Het bedrag is reeds in de markt dus je vrees om "hoog" te beleggen is niet van toepassing.
Een keyplan gedurft heeft een zeker -laag- percent obligaties. Je kan perfect dezelfde categorie aandelen en obligaties kopen zonder de hoge jaarlijkse kost van keyplan.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 maart 2021, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar dat zou dan betekenen dat ik een actieve belegger zou moeten worden en vol voor aandelen zou moeten gaan en dat schrikt mij af omdat ik onvoldoende kennis van de markt heb.
Er is nog een reden dat ik van die Belfiusfondsen af wil en dat is dat er uitkeringsfondsen bij zijn. Ben niet zo blij met die 30% belastingen. Ik was ook niet van plan om kleine sommen in een Keyplan te storten maar mijn Belfiusportefeuille op vrij korte termijn over te brengen. Mijn vrees om "hoog" te beleggen stoelt vooral op de koers van IWDA.
Dezelfde aandelen en obligaties die de Belfius en Keyplan fondsen zitten, maken ook deel uit van de ETF's. De markten staan vandaag hoog voor alle fondsen, voor je bestaande fondsen en voor je toekomstige beleggingen. De markten brengen een groot gedeelte van hun tijd door "dicht" tegen hun top. Wanneer de markten dalen zullen alle fondsen dalen - zoals ze een jaar geleden deden.
Indien de hoogte van de markten en de fondsen jou "schrik" aanklaagt dan ben je waarschijnlijk te agressief in je beleggingen. Je moet dan zeker naar veel minder gedurfde beleggingen kijken .
Indien de hoogte van de markten en de fondsen jou "schrik" aanklaagt dan ben je waarschijnlijk te agressief in je beleggingen. Je moet dan zeker naar veel minder gedurfde beleggingen kijken .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een Keyplan heeft geen nut als je lumpsum wil instappen. Het voordeel van het plan is net dat je gespreid in de tijd met beperkte bedragen kan instappen. In dat geval zou ik gewoon verkopen en het geld investeren in ETFs of Fondsen die minder kosten, kapitaliseren, en waarvan je hoopt dat ze een betere opbrengst gaan bieden.
En ja, IWDA staat hoog, maar ook jouw fondsen moeten normaal gezien hoog staan om dit moment. Is dit niet het geval schort er iets aan de fondsen die je gekozen hebt.
En ja, IWDA staat hoog, maar ook jouw fondsen moeten normaal gezien hoog staan om dit moment. Is dit niet het geval schort er iets aan de fondsen die je gekozen hebt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Strategie voor instappen tijdens een 'all-time-high' markt, volgens Wintermans:
Tijdelijk niet (al te veel) bijkopen maar defensieve allocatie aanhouden.
Van zodra PE onder 20 zakt: genadeloos toeslaan en all-in gaan!
Toevallig bevindt mijn portefeuille zich momenteel in deze toestand :-)
Je moet ook zeker niet voor 100% overstappen naar een aandelenfonds he.
Je zou het als volgt kunnen doen.
Bekijk de verhouding aandelen/obligaties van je Belfius fondsen eens. Vraag je af of je je oké voelt bij dat risicoprofiel. Verkoop je Belfius fondsen en beleg een gepast % daarvan in een aandelen-etf. De rest steek je in een aparte spaarrekening, tak21 of obligatie-etf.
Je zou het als volgt kunnen doen.
Bekijk de verhouding aandelen/obligaties van je Belfius fondsen eens. Vraag je af of je je oké voelt bij dat risicoprofiel. Verkoop je Belfius fondsen en beleg een gepast % daarvan in een aandelen-etf. De rest steek je in een aparte spaarrekening, tak21 of obligatie-etf.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad: 1-2-3% per jaar aan beheerskosten en interne transactiekosten.JanusBananus schreef: ↑13 maart 2021, 10:43Hoezo kostelijk? Is het niet juist zo dat er enkel de kosten eigen aan het fonds worden aangerekend?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Transactiekosten rekent Keytrade niet aan binnen Keyplan (indien 5 jaar behoud) en de beheerskosten worden vanuit het fonds betaald. Die kosten eigen aan het fonds worden altijd aangerekend, onafhankelijk van waar je het koopt.
Er zijn grote verschillen tussen de kosten die fondsen aanrekenen.
Actieve fondsen, zoals in het keyplan, hebben hoge beheerskosten en doen "veel" interne transacties: vandaar de 1-2-3% kosten die je elk jaar zal betalen. Indexfondsen hebben lage beheerskosten en doen zeer weinig transacties: vandaar kosten die maar een fractie zijn van de kosten van de actieve fondsen.
Kosten zijn een element dat je als fondsen belegger zelf onder controle hebt. Er zijn maar weinig actieve fondsen die de indexfondsen in hun categorie verslagen.
Actieve fondsen, zoals in het keyplan, hebben hoge beheerskosten en doen "veel" interne transacties: vandaar de 1-2-3% kosten die je elk jaar zal betalen. Indexfondsen hebben lage beheerskosten en doen zeer weinig transacties: vandaar kosten die maar een fractie zijn van de kosten van de actieve fondsen.
Kosten zijn een element dat je als fondsen belegger zelf onder controle hebt. Er zijn maar weinig actieve fondsen die de indexfondsen in hun categorie verslagen.
-
- Verbannen Gebruiker
En zelfs als ze geen transacties doen, betaal je die 1-2-3%. Voor hun "expertise" of "actieve opvolging"B7H4long schreef: ↑13 maart 2021, 11:44 Er zijn grote verschillen tussen de kosten die fondsen aanrekenen.

Overstappen naar een Keyplan is dus ook geen aanrader.
Ik ga toch enkele slecht presterende Belfiusfondsen verkopen en voorlopig misschien beter parkeren op een spaarrekening, in afwachting van een correctie op de beurs (waar ik niet wakker van zal liggen) ofwel nog een aandelen ETF erbij nemen.
Ik meen bij Wintermans gelezen te hebben dan men het best houdt bij twee, maximaal drie ETF's maar ik zie toch dat vele spaargidsers zich daar niet aan houden.
Ik heb IWDA + EMIM en die bestrijken al zeer groot deel van de markt, dus toch nog maar eentje erbij nemen ?
Mag ik wat suggesties ?
Bedankt.
Ik ga toch enkele slecht presterende Belfiusfondsen verkopen en voorlopig misschien beter parkeren op een spaarrekening, in afwachting van een correctie op de beurs (waar ik niet wakker van zal liggen) ofwel nog een aandelen ETF erbij nemen.
Ik meen bij Wintermans gelezen te hebben dan men het best houdt bij twee, maximaal drie ETF's maar ik zie toch dat vele spaargidsers zich daar niet aan houden.
Ik heb IWDA + EMIM en die bestrijken al zeer groot deel van de markt, dus toch nog maar eentje erbij nemen ?
Mag ik wat suggesties ?
Bedankt.
Niet schieten als ik hier onzin vertel maar volgens mij zit IWDA met een K/W van +/- 19 en EMIM aan 15 en toch vindt iedereen dat zeker IWDA zeer hoog genoteerd staat.troglodytes schreef: ↑13 maart 2021, 09:14 Tijdelijk niet (al te veel) bijkopen maar defensieve allocatie aanhouden.
Van zodra PE onder 20 zakt: genadeloos toeslaan en all-in gaan!
Hoe moet ik je bericht dan begrijpen ?
Koers/Winst - Volgens M* - portefeuille tab van de fondspagina's:
IWDA (developed large cap) = 19,66
EMIM (emerging) = 15,01
IUSN (developed small cap) = 16,37
CSPX (=US SP500) : 21,56 - deel van IWDA
CNDX (=US nasdaq) : 28,27 - deel van IWDA
IMEU (=Europa large cap) : 16,41 - deel van IWDA
ZPRV (=US small cap value) : 13,33 - deel van IUSN
ZPRX (=Europa small cap value) : 13,36 - deel van IUSN
IWDA (developed large cap) = 19,66
EMIM (emerging) = 15,01
IUSN (developed small cap) = 16,37
CSPX (=US SP500) : 21,56 - deel van IWDA
CNDX (=US nasdaq) : 28,27 - deel van IWDA
IMEU (=Europa large cap) : 16,41 - deel van IWDA
ZPRV (=US small cap value) : 13,33 - deel van IUSN
ZPRX (=Europa small cap value) : 13,36 - deel van IUSN
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 maart 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.