Verhuren van vastgoed en soc.zek.
Verhuren van vastgoed en soc.zek.
Als je vastgoed wil gaan verhuren en van de huurgelden wil gaan leven, een tijdje voor je op pensioen kan, hoe doe je dat? En hoe blijf je in orde met soc. zekerheid en pensioen? Kan dit als nieuwe zelfstandige? Wie weet raad? Thanks
Re: Verhuren van vastgoed en soc.zek.
is een vastgoed vennootschap een mogelijke oplossing?
En jezelf een loon uitkeren als beheerder bv.
maar dan heb je wel een boekhouder nodig vrees ik (=kost) maar kan je ook misschien fiscaal voordelig de successie rechten regelen.
En jezelf een loon uitkeren als beheerder bv.
maar dan heb je wel een boekhouder nodig vrees ik (=kost) maar kan je ook misschien fiscaal voordelig de successie rechten regelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet helemaal niets doen als je leeft van huurinkomsten. De belastinginspectie gaat je wel vragen waar je je levensonderhoud van betaald.Thats it..
Voor de ziekenkas kan je je inschrijven en vrijwillige bijdragen betalen, neem daarvoor kontakt op met je ziekenfonds voor de voorwaarden.
Je moet de eerste twee jaar na de stopzetting van je normale activiteit een “voortgezette verzekering” nemen.
Pas nadat je dat recht uitgeput hebt, kan je het statuut van “ingeschrevene” krijgen.
De bijdrage die je in die twee jaar moet betalen, wordt berekend op je inkomen van voordien.
Na die twee jaar is het nog altijd duur in verhouding : dit kan oplopen tot wel 80.000 euro/jaar, afhangkelijk van je inkomsten voordien..
Voor de ziekenkas kan je je inschrijven en vrijwillige bijdragen betalen, neem daarvoor kontakt op met je ziekenfonds voor de voorwaarden.
Je moet de eerste twee jaar na de stopzetting van je normale activiteit een “voortgezette verzekering” nemen.
Pas nadat je dat recht uitgeput hebt, kan je het statuut van “ingeschrevene” krijgen.
De bijdrage die je in die twee jaar moet betalen, wordt berekend op je inkomen van voordien.
Na die twee jaar is het nog altijd duur in verhouding : dit kan oplopen tot wel 80.000 euro/jaar, afhangkelijk van je inkomsten voordien..
@ludo
Is het niet zo dat wanneer je stopt met werken en je gaat leven van de huurinkomsten...dat je dan extra belast wordt op die huurinkomsten vermits dat dan jouw "hoofdinkomen" is.
Ik weet dat je in NL "binnen" kan zijn en dat ze u gerust laten maar in België kan je niet " binnen" zijn.
Is het niet zo dat wanneer je stopt met werken en je gaat leven van de huurinkomsten...dat je dan extra belast wordt op die huurinkomsten vermits dat dan jouw "hoofdinkomen" is.
Ik weet dat je in NL "binnen" kan zijn en dat ze u gerust laten maar in België kan je niet " binnen" zijn.
Waarom niet gewoon een vennootschap gebruiken met uitkering van een minimumloon? Dan betaal je ook de minimum aan sociale bijdragen en geniet je van dezelfde rechten (inclusief nog wat pensioenopbouw). Kostprijs valt lager uit?ludo schreef: ↑11 maart 2021, 19:22 Je moet helemaal niets doen als je leeft van huurinkomsten. De belastinginspectie gaat je wel vragen waar je je levensonderhoud van betaald.Thats it..
Voor alle duidelijkheid...het gaat hier niet over een grote portefeuille...(2 panden). Enkel om een manier om vrij te zijn van job en toch in orde te blijven met ziekenfonds en bijdrage voor pensioen. Inkomen op zich niet zo belangrijk. Waarom vennootschap en niet eenmanszaak? Is verhuren van vastgoed aan te merken als beroepsactiviteit? Alvast bedankt voor jullie reacties!!
-
- Newbie
- Contacteer:
Als je verhuurt via vennootschap zijn de werkelijke huurinkomsten beroepsmatig en wordt dit zo belast.Cashfl0w schreef: ↑11 maart 2021, 19:56 @ludo
Als je privé verhuurt wordt je belast op het KI.
Het is eerder uitzonderlijk dat je prive huurinkomsten door de belastingdienst als beroepsmatig belast worden,ook als dit je enige inkomsten zijn.
Mij is 3maand geleden verteld dat je huurinkomsten (uit prive) zwaarder worden belast indien je geen werk hebt en dit dus eigenlijk je officiële inkomen is.
Zolang je werkt, zelfs al is het maar 1/5de bij wijze van spreken, word je belast volgens KI.
Zolang je werkt, zelfs al is het maar 1/5de bij wijze van spreken, word je belast volgens KI.
Dat is niet waar.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van sociale wetgeving, maar ben wel zelf al tegen een aantal zaken aangelopen waar je eens goed van in je haar moet krabben en de vraag stelt: "hoe is zoiets mogelijk?". Als je het antwoord echt wil weten, this is belgium, een achterop hinkend land in het centrum van de wereld omringd door 4 mega-economieën, waar alles beter en grondiger gedaan wordt. Zo goed en zo grondig dat Franz Kafka himself erbij in zwijm valt.
Je kan in belgie, voor zover ik begrepen heb, niet geen statuut hebben. Het kan wel, maar dan heb je na een zekere tijd geen recht op terugbetaling ziektekosten, ziekte- en invaliditeitsuitkering. Daar sta je dan na al die jaren zwaar betalen aan de duurste verplichte verzekering op aarde. Op pensioen zou je wel nog recht hebben wanneer je de leeftijd bereikt. Corrigeer me gerust als ik het mis heb, dan word ik er zelf ook nog wat wijzer van.
Van het fiscale heb ik wel wat kaas gegeten, maar moet ik een eenduidig antwoord toch schuldig blijven. Je huurinkomsten zijn in de PB per definitie een onroerend inkomen. So far, so good. Maar! Als je geen andere activiteit hebt, gaat het meer dan waarschijnlijk van het oordeel en de goeie wil van je controleur afhangen. Als hij zegt, dit is nu je beroepsactiviteit bij gebrek aan een andere, ben je vertrokken. Je kan dan proberen aantonen dat je geen extra handelingen stelt en dat alles kadert in het normale beheer van je privé patrimonium, en uiteindelijk zal een rechter dan beslissen als je voet bij stuk houdt. Ikzelf zou dat ten alle prijze vermijden, maar dat is mijn mening.
Het hangt er ook vanaf hoeveel huurgeld je ontvangt. Soms kan het voordelig zijn dit als beroepsinkomen te laten klasseren, je werkelijke kosten zijn dan meteen ook beroepskosten.
Je kan je inderdaad vestigen als zelfstandige en dan ieder kwartaal de minimum bijdrage (7xx €) betalen als je inkomsten ook onder dat vastgesteld maximum blijven, en zo in orde blijven. Dat is misschien het minste koppijn. Maar opnieuw, wat ga je als activiteit opgeven? Als je wat klust, of iets anders kan en graag doet, kan je daar misschien je zelfstandige activiteit van maken, zodat je toch enkele factuurtjes per jaar kan schrijven.
Als de verhuur zelf je activiteit is, valt je vastgoed in je activiteit en kan je hierop afschrijven. Alle kosten aan je vastgoed zijn dan ook ineens beroepskosten en als dusdanig aftrekbaar. Alle inkomsten beroepsinkomsten. Dit is misschien een mogelijkheid, maar dat moet je allemaal eens goed (laten) uittellen. Hou ook rekening met stopzettingsmeerwaarden, deze zijn iets voordeliger wanneer je rond je pensioenleeftijd stopt. Als je niet afschrijft heb je in principe en per definitie bij wet geen meerwaarde. Maar wil je die discussie voeren wanneer het zover is en je op een moeilijke belastingsambtenaar stoot? De rechtsonzekerheid in dit land doet ons allemaal de das om. Zelfs wanneer het duidelijk in de wet staat kan zo'n ambtenaar er wat anders bij verzinnen omdat het hem op dat moment goed uitkomt. Op zich geen probleem, maar als ook een rechter daarin meegaat kunnen we enkel nog van een failed state spreken. Ieder fiscaal handboek staat vol rechtspraak die lijnrecht op elkaar staan.
Met een vennootschap werken is ook een mogelijkheid. Maar is het sop de kool wel waard? Het gaat om 2 panden, het zal er dus vanaf hangen over wat voor panden we spreken. Met een vennootschap zou ik overwegen het vruchtgebruik van die 2 panden te verkopen of te leasen aan de vennootschap, zo vermijd je dat er een gigantische meerwaarde geboekt moet worden aan het einde van de rit. Laat je niks wijsmaken, een vruchtgebruik constructie is nog steeds perfect legaal. Je moet je enkel aan de regels houden. Het zijn enkel groen nijdige mensen die zo'n zaken de wereld in sturen. Net zoals " ja maar, bij de fiscus zien ze dat niet graag". So what? Zoveelste meer reden om het te doen dan, zou ik zeggen. De fiscus zou ons het liefst ondersteboven keren en iedere rooie cent uit de zakken schudden. Dat moeten we dan ook maar accepteren en alle wetgeving vergeten, volgens diezelfde groen nijdigen? Ik dacht het niet!
Laat je voor jouw concreet geval adviseren door een fiscaal advocaat. Leg de verschillende pistes naast elkaar en zorg dat je de consequenties (en niet enkel de bedragen) van de verschillende keuzes goed begrijpt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
DeanThe2nd schreef: ↑13 maart 2021, 20:54Je huurinkomsten zijn in de PB per definitie een onroerend inkomen. So far, so good. Maar! Als je geen andere activiteit hebt, gaat het meer dan waarschijnlijk van het oordeel en de goeie wil van je controleur afhangen. Als hij zegt, dit is nu je beroepsactiviteit bij gebrek aan een andere, ben je vertrokken.
Gaat niet gebeuren. 1 controle agent zou moeilijk kunnen doen, omdat hij of zij de wet niet kent. Maar gaat nooit iets van komen. De directeur daar gaat nooit naar de rechtbank om zeker en vast te verliezen.
Het zijn daar niet allemaal cowboys he...
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Je komt soms toch wat tegen, waardoor je je wel eens afvraagt of het nu werkelijk allemaal cowboys zijn. In een normale wereld zouden zo'n zaken grote uitzonderingen zijn, en zou zo iemand onmiddellijk op een geschiktere plek tewerkgesteld worden. Maar we leven niet in een normale wereld.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.