Agfa Gevaert
TIP
Agfa Gevaert
Zijn er meningen over het aandeel van Agfa Gevaert? Komt het ooit nog uit op 5 euro per stuk? En zullen aandeelhouders ooit nog een dividend zien? Vorig jaar deze tijd had ik daar wel wat hoop in, maar de coronasituatie hakte ook zwaar in het aandeel. Herstelde zich wat maar blijft de laatste dagen verliezen. Ik dacht dat de nieuwe CEO een nieuwe wind zou laten waaien door Agfa Gevaert, ooit de trots van ons land, maar natuurlijk een log verouderd bedrijf geworden?
Re: Agfa Gevaert
Agfa's resultaten zorgt toch voor de verrassing van de dag! 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Sedert de Duitse spin off (Agfa Photo AG) van Agfa-Gevaert slagzij gemaakt heeft, is het hier ook niet meer echt goed gekomen. De gediversifieerde technologiegroep is in geen enkel deelsegment nog de belangrijkste wereldspeler. Ze zetten nog wel in op de medische beeldvorming, maar voor de bijhorende IT wordt een JV partner of een koper gezocht.
Bayer heeft destijds om opportunistische redenen de activa van Agfa Photo AG gekocht om de activiteit daarna te sluiten. Het Agfa bedrijfsterrein lag immers vlak naast Bayern Leverkusen.
De originele draad heet AGFA
Daar vind je de posts vanaf 9/82013 tot 26/8/2020.
Bayer heeft destijds om opportunistische redenen de activa van Agfa Photo AG gekocht om de activiteit daarna te sluiten. Het Agfa bedrijfsterrein lag immers vlak naast Bayern Leverkusen.
De originele draad heet AGFA
Daar vind je de posts vanaf 9/82013 tot 26/8/2020.
https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 90165.html
Agfa zal aandelen terugkopen en vernietigen. Waarde stijgt daardoor. Maar tegen welke prijs zal ze die terugkopen? De beurswaarde?
Agfa zal aandelen terugkopen en vernietigen. Waarde stijgt daardoor. Maar tegen welke prijs zal ze die terugkopen? De beurswaarde?
Logischerwijze toch aan de beurswaarde van het moment ?
Door een grotere vraag naar de aandelen zou de koers moeten stijgen, toch ? Doordat de aangekochte aandelen vernietigd zullen worden stijgt de waarde van de aandelen die nog in omloop zijn ... alléé zo heb ik het lang geleden toch geleerd in de lessen economie

Dat klopt, uiteraard zal de waarde van de blijvende aandelen stijgen. Want aanbod wordt kleiner. Het is wel volgens mij niet zeker dat ze aan de marktconforme prijs worden teruggekocht. Wie wil verkopen, zal dat misschien kunnen aan een vooraf vastgelegde waarde. Normaal zou die lager moeten zijn dan de waarde van de overblijvende aandelen.
Wat bazel jij toch allemaal? 

In de Tijd staat: "Het gaat om een bescheiden vergoeding. Agfa koopt voor 50 miljoen euro eigen aandelen in - 8 procent van zijn beurswaarde - en zal ze daarna deels of volledig vernietigen. De winst en de potentiële toekomstige dividenden worden dan over minder mondjes verdeeld. De ruim 4 miljoen eigen aandelen die Agfa al bezit, gaan door de papierversnipperaar."
Een aandeel van Agfa staat momenteel rond de 4 euro. Al jaren loopt het niet. Concreet wil afga ongeveer 12,5 miljoen aandelen terugkopen. De vraag is hoeveel er daarvan zullen overblijven. Ik bedoel dat de boost en waardestijging van de overblijvende aandelen daaraan sterk gekoppeld zal zijn.
Dividend zie ik wel nog niet snel uitbetaald worden. Dat is nu ook al 14 jaar terug.
Een aandeel van Agfa staat momenteel rond de 4 euro. Al jaren loopt het niet. Concreet wil afga ongeveer 12,5 miljoen aandelen terugkopen. De vraag is hoeveel er daarvan zullen overblijven. Ik bedoel dat de boost en waardestijging van de overblijvende aandelen daaraan sterk gekoppeld zal zijn.
Dividend zie ik wel nog niet snel uitbetaald worden. Dat is nu ook al 14 jaar terug.
Hoeveel er waarvan zullen overblijven?
Agfa koopt ongeveer 8% van haar eigen aandelen in aan huidige koers. 92% blijft over. Wpa stijgt met 8,7%. "Bescheiden" volgens De Tijd.
Agfa koopt ongeveer 8% van haar eigen aandelen in aan huidige koers. 92% blijft over. Wpa stijgt met 8,7%. "Bescheiden" volgens De Tijd.
Het is niet zeker dat die 8 procent allemaal door de papierversnipperaar gaan. Ze kopen ze wel op.
Potato-potato.
Treasury shares tellen niet mee wanneer je de winst verdeelt. Die zou toch gewoon weer bij het bedrijf zelf terechtkomen en dat zijn wij.
Treasury shares tellen niet mee wanneer je de winst verdeelt. Die zou toch gewoon weer bij het bedrijf zelf terechtkomen en dat zijn wij.
Misschien gaan ze die aandelen wel aan hun top managers geven als bonus!
Die mannen met hun CEO op kop verdienen zeker een extraatje voor al dat harde werk!
Die mannen met hun CEO op kop verdienen zeker een extraatje voor al dat harde werk!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zit er al in onder de €3.00
Als vogelepik belegger is het moeilijk om na te gaan of de eventuele rentestijging van hun pensioenkas opweegt tegen de dollar koers.
Ik zal een frankske opgooien om al dan niet bij te kopen, of misschien naar Jens, Pieter of Zombie hun mening luisteren.
Groetjes
Ben toch benieuwd als die inkopen echt voelbaar zullen zijn.