Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Nee lop,zo analyseer ik absoluut geen aandelen.Maar hoe kan je anders ,op een hele simpele manier ,aan iemands verstand brengen dat een waardering van aannemelijk tot absurd kan evolueren tijdens het verblijf in je portfolio?Zeker als die persoon dan nog de gradaties van advies (kopen,houden,verkopen) als larie en apekool afschilderd.
Voor alle duidelijkheid,ik ken carnival enkel van naam.Ik volg het bedrijf niet! Ik weet niet of amerikanen massaal gaan cruises boeken met hun helikoptergeld (het aannemelijke).Net als ik zo evenmin weet of de europeanen massaal gaan volgen(het absurde of minst aannemelijke deel in het FICTIEVE verhaal).
Tja,ge kunt maar proberen.....
Voor alle duidelijkheid,ik ken carnival enkel van naam.Ik volg het bedrijf niet! Ik weet niet of amerikanen massaal gaan cruises boeken met hun helikoptergeld (het aannemelijke).Net als ik zo evenmin weet of de europeanen massaal gaan volgen(het absurde of minst aannemelijke deel in het FICTIEVE verhaal).
Wat baat kaas en bril als de uil niet zien wilDivi schreef: ↑13 maart 2021, 21:01 Nee lop,zo analyseer ik absoluut geen aandelen.Maar hoe kan je anders ,op een hele simpele manier ,aan iemands verstand brengen dat een waardering van aannemelijk tot absurd kan evolueren tijdens het verblijf in je portfolio?Zeker als die persoon dan nog de gradaties van advies (kopen,houden,verkopen) als larie en apekool afschilderd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Omdat men wellicht de kaars moet aansteken.
Men is nogal druk doende geweest op dit draadje gisteren met veel gezaag over Lop zijn manier van beleggen, dit gezegd zijnde;
1)Het gaat hier over dividendenaandelen en hoe daar winst mee te maken en de aandelen die Lop hier voorstelde voldoen aan die voorwaarde, het zijn allemaal dividendenaandelen.
2)Ik ga ook in discussie met Lop omdat onze visies niet volledig gelijklopen( gezien we vanuit een andere basis vertrekken: privé versus vennootschap) maar ik geniet wel van deze discussies want we zijn hier toch om bij te leren en we kunnen leren om beleggen uit iemand anders zijn perspectief te bekijken.
3)Wanneer ik met iemand deftig discussieer kontroleer ik ook wat die persoon schrijft, bij Lop heb ik dit ook gedaan, ik heb namelijk een virtuele portefeuille op Yahoo aangemaakt en daar alle aandelen die Lop aanbeval daarin geplaatst met de koers op die datum (een tweetal weken geleden).
Alle aandelen met uitzondering van ABVIE (koersverlies van 0,7%) maakten daar een deftige koerswinst met als uitschieters WBA en CTBI die +12% winst maakten en nog 6 anderen met winsten tussen de 5 a 10%.
De conclusie is dus duidelijk, alhoewel de tijdspanne kort is zien we dat Lop zijn methode werkt!
1)Het gaat hier over dividendenaandelen en hoe daar winst mee te maken en de aandelen die Lop hier voorstelde voldoen aan die voorwaarde, het zijn allemaal dividendenaandelen.
2)Ik ga ook in discussie met Lop omdat onze visies niet volledig gelijklopen( gezien we vanuit een andere basis vertrekken: privé versus vennootschap) maar ik geniet wel van deze discussies want we zijn hier toch om bij te leren en we kunnen leren om beleggen uit iemand anders zijn perspectief te bekijken.
3)Wanneer ik met iemand deftig discussieer kontroleer ik ook wat die persoon schrijft, bij Lop heb ik dit ook gedaan, ik heb namelijk een virtuele portefeuille op Yahoo aangemaakt en daar alle aandelen die Lop aanbeval daarin geplaatst met de koers op die datum (een tweetal weken geleden).
Alle aandelen met uitzondering van ABVIE (koersverlies van 0,7%) maakten daar een deftige koerswinst met als uitschieters WBA en CTBI die +12% winst maakten en nog 6 anderen met winsten tussen de 5 a 10%.
De conclusie is dus duidelijk, alhoewel de tijdspanne kort is zien we dat Lop zijn methode werkt!
In de financiële wereld wordt veel beweerd. Er is veel niet waar. het is essentieel om de beweringen te valideren. Zeker als het duidelijk is dat er selectief en valselijk met de waarheid word omgesprongen.Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 09:18 3)Wanneer ik met iemand deftig discussieer kontroleer ik ook wat die persoon schrijft, bij Lop heb ik dit ook gedaan, ik heb namelijk een virtuele portefeuille op Yahoo aangemaakt en daar alle aandelen die Lop aanbeval daarin geplaatst met de koers op die datum (een tweetal weken geleden).
- Het is geweten dat na de algemene evolutie van de markt het meest verklarend is voor de evolutie van een portefeuille.
Je moet al grote flaters gedaan hebben om in de laatste 12 maanden geen mooie winst te hebben gemaakt.
- Na de evolutie van de markt komt de asset-allocatie als meest verklarend voor de aandelenmarkt naar voren. Dit gaat dan over de keuze van de beleggingsklassen: regio verdeling, sectorverdeling, large/medium/small cap, value vs groei, wel dividend/geen dividend/alle aandelen. Deze bepalen ook in grote mate de volatiliteit en het risico.
- In het derde niveau komen dan de keuzes van individuele aandelen en de markttiming van instappen en uitstappen.
Als men de aankopen in een portefeuille plaats dan krijgt men snel een zicht op de asset allocatie.
En kziet men de algemene prestatie van de portefeuille .
Ook geven tools een zicht op de volatiliteit en het risico dat genomen word.
En dus ook of het risico beloond werd met rendement: risk adjusted return.
Om de portefeuille te kunnen analyseren kan men een gelijkaardige portefeuille (zelfde asset-allocatie/ zelfde risico's) met indexfondsen.
- Als men de portefeuilles vergelijkt weet men ineens of de individueel geselecteerde aandelen het beter deden dan hun assetklassen/indexfondsen.
Met verdere analyse kan je ook andere verschillen met andere strategieën valideren.
bvb:
- markt-timing tov kopen als het geld er is
- een deel cash aan de zijlijn houden tov volledig kapitaal beleggen
- geconcentreerd op enkele aandelen tov de algemene markt
- keuzes/tilts naar regio/grootte/stijl van de aandelen tov de volledige markt
- focus op dividendaandelen tov geen focus op dividendaandelen
Gebaseerd op de geschiedenis ben ik ervan overtuigd dat over langere termijn de strategieën rechts superieur zijn aan de strategien links.
Hier is een tabel van de rendementen in % van enkele belangrijke aandelenklassen die in deze discussie belangrijk zijn:
Code: Selecteer alles
# maanden
1 3 6 12
IWDA 1 9 18 49 Developed world
VHYL 5 11 21 40 World high dividend
GLDV 8 13 28 36 World aristocrat
ZPRX 8 20 40 68 Europe small cap value
ZPRV 15 34 71 109 US small cap value
CNDX -5 6 14 62 US nasdaq = growth-technology
CSPX 2 10 17 46 US SP500
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beste B7H4long,
Voor de zoveelste keer, dit is een draadje voor dividendenbeleggers over aandelen die dividenden uitkeren!
1)Het gaat hier NIET over etf's (tenzij ze van het type distributie zijn) en/of obligaties, daar zijn andere draadjes voor.
2)U speelt het spel weer eens 'slim' door naar de etf prestaties van de 12 laatste maanden te verwijzen terwijl we allemaal weten dat uw IWDA in 2020 nauwelijks aan break-even uitkwam.
3)U schrijft: 'In de financiële wereld wordt veel beweerd. Er is veel niet waar. het is essentieel om de beweringen te valideren. Zeker als het duidelijk is dat er selectief en valselijk met de waarheid word omgesprongen' en we weten ondertussen dat gij dat ook doet gezien uw poging om het jaar 2020 in maart te laten beginnen!
4)U kunt misschien een simpele ziel imponeren met uw: algemene evolutie van de markt, zicht op de asset locatie, verschillen met andere strategieën en overtuiging dat linkse strategieën inferieur zijn aan rechtse maar op mij maakt dat soort praatjes geen indruk, wel integendeel!
5)Iwda maakte sinds de jaarwissel ongeveer 7% koerswinst wat heel wat minder is dan mijn dividendportfolio en ook minder dan mijn tradingportfolio alhoewel ik met verscheidene aandelen in het rood sta.
Blijf dus bij uw leest en kom niet leuteren over iets waarvan ge geen verstand hebt!
Voor de zoveelste keer, dit is een draadje voor dividendenbeleggers over aandelen die dividenden uitkeren!
1)Het gaat hier NIET over etf's (tenzij ze van het type distributie zijn) en/of obligaties, daar zijn andere draadjes voor.
2)U speelt het spel weer eens 'slim' door naar de etf prestaties van de 12 laatste maanden te verwijzen terwijl we allemaal weten dat uw IWDA in 2020 nauwelijks aan break-even uitkwam.
3)U schrijft: 'In de financiële wereld wordt veel beweerd. Er is veel niet waar. het is essentieel om de beweringen te valideren. Zeker als het duidelijk is dat er selectief en valselijk met de waarheid word omgesprongen' en we weten ondertussen dat gij dat ook doet gezien uw poging om het jaar 2020 in maart te laten beginnen!
4)U kunt misschien een simpele ziel imponeren met uw: algemene evolutie van de markt, zicht op de asset locatie, verschillen met andere strategieën en overtuiging dat linkse strategieën inferieur zijn aan rechtse maar op mij maakt dat soort praatjes geen indruk, wel integendeel!
5)Iwda maakte sinds de jaarwissel ongeveer 7% koerswinst wat heel wat minder is dan mijn dividendportfolio en ook minder dan mijn tradingportfolio alhoewel ik met verscheidene aandelen in het rood sta.
Blijf dus bij uw leest en kom niet leuteren over iets waarvan ge geen verstand hebt!
Inderdaad het gaat hier niet over ETFs.Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 15:41 [...]
[...]
Jullie blijven de superioriteit van jullie strategie naar voor brengen; dividendaandelen zouden het beter doen dan de algemene markt. Volgens mij wordt dit niet ondersteunt door de cijfers.
Ja in 2020 haalde de algemene markt een rendement van 6,6% (ik gebruik hiervoor IWDA). Iets minder dan het gemiddelde van het laatste decennia, waarschijnlijk ongeveer het historische gemiddelde. Dit jaar heeft IWDA een rendement van 7,38.
Je kan dit misschien niet hoog vinden., maar wat zeg je dan ve de resultaten van de dividendstrategien:
- Hoog dividendaandelen, verzameld in VHYL Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF verloren in 2020 8,8%, in 2021 hebben ze een stuk van dit verlies kunnen goedmaken 10.68% tot nu toe.
- Stijgend dividend aandelen (aristocrats), GLDV SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF verloor in 2020 het dubbele nl 16,6%. Dit jaar werd er al 13,18% goedgemaakt.
Dus waar de algemene dividendstrategien het dit jaar inderdaad beter deden dan de de algemene markt, lijkt dit vooral een inhaalbeweging van de verliezen van 2020, een jaar waar de algemene markt een gemiddelde winst liet tonen.
Het is makkelijk om te claimen dat je eigen portefeuille het beter doet, om dit te bewijzen zal je toch je portefeuiile en je transacties moeten posten.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 14 maart 2021, 16:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
ABBV is nog steeds een van de beste kopen op de markt ook , fair vallue van 124$ . Totaal rendement van 10% / 5 jaar .Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 09:18 Men is nogal druk doende geweest op dit draadje gisteren met veel gezaag over Lop zijn manier van beleggen, dit gezegd zijnde;
Maar ik heb het al langer dan vandaag in mijn port mijn gemiddelde aankoop is 55,94$
In elk geval KSS vliegt er uit , overgewaardeerd nu was een miskoop dat (dividend geschrapt ) toch 58,75% rendement sinds sep 2017 . Maar wacht klopt nog altijd IWDA
B7H4long schreef: ↑14 maart 2021, 16:39Inderdaad het gaat hier niet over ETFs.Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 15:41 [...]
[...]
Jullie blijven de superioriteit van jullie strategie naar voor brengen; dividendaandelen zouden het beter doen dan de algemene markt. Volgens mij wordt dit niet ondersteunt door de cijfers.
Ja in 2020 haalde de algemene markt een rendement van 6,6% (ik gebruik hiervoor IWDA). Iets minder dan het gemiddelde van het laatste decennia, waarschijnlijk ongeveer het historische gemiddelde. Dit jaar heeft IWDA een rendement van 7,38.
Je kan dit misschien niet hoog vinden., maar wat zeg je dan ve de resultaten van de dividendstrategien:
- Hoog dividendaandelen, verzameld in VHYL Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF verloren in 2020 8,8%, in 2021 hebben ze een stuk van dit verlies kunnen goedmaken 10.68% tot nu toe.
- Stijgend dividend aandelen (aristocrats), GLDV SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF verloor in 2020 het dubbele nl 16,6%. Dit jaar werd er al 13,18% goedgemaakt.
Dus waar de algemene dividendstrategien het dit jaar inderdaad beter deden dan de de algemene markt, lijkt dit vooral een inhaalbeweging van de verliezen van 2020, een jaar waar de algemene markt een gemiddelde winst liet tonen.
Het is makkelijk om te claimen dat je eigen portefeuille het beter doet, om dit te bewijzen zal je toch je portefeuiile en je transacties moeten posten.
Als ik dat moet posten op de manier waarop gij dit deed zal ik zonder probleem 100% winst hebben, ik pas daarvoor!
Eind december zal ik dit (misschien) posten zoals dit hoort!
lop schreef: ↑14 maart 2021, 16:41ABBV is nog steeds een van de beste kopen op de markt ook , fair vallue van 124$ . Totaal rendement van 10% / 5 jaar .Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 09:18 Men is nogal druk doende geweest op dit draadje gisteren met veel gezaag over Lop zijn manier van beleggen, dit gezegd zijnde;
Maar ik heb het al langer dan vandaag in mijn port mijn gemiddelde aankoop is 55,94$
In elk geval KSS vliegt er uit , overgewaardeerd nu was een miskoop dat (dividend geschrapt ) toch 58,75% rendement sinds sep 2017 . Maar wacht klopt nog altijd IWDA
Beste,
Ik ga die virtuele portfolio nog een tijdje aanhouden en wie weet koop ik er nog iets uit!
Wat IWDA betreft, ik schreef dat het ongeveer 7% koerswinst maakte dit jaar omdat ik B7H4 uit de tent wilde lokken en inderdaad het was 7,38% volgens hem terwijl het in de realiteit slechts 4,6% is.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
Best om die man niet ernstig te nemen.
En dan zal je zeker beter gedaan hebben dan al de andere....
Mhhum, Ik ben een EUROpean en reken in Euro en niet in USD.Mattia schreef: ↑14 maart 2021, 18:09 Wat IWDA betreft, ik schreef dat het ongeveer 7% koerswinst maakte dit jaar omdat ik B7H4 uit de tent wilde lokken en inderdaad het was 7,38% volgens hem terwijl het in de realiteit slechts 4,6% is.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
Best om die man niet ernstig te nemen.
Hier zijn de gegevens van de beurs.
Als je op de man probeert te spelen, bereid dan je aanval beter voor ....
Heb al mijn transacties gepost van verleden jaar . Met aankoopdatum en koers . Waar bij blijkt dat ik het dubbele van rendement haal dan IWDA sinds maart nog niet gerekend dat ik ook dividend heb ontvangen , wist het eigenlijk zelf niet wist dat ik goed had geboerd maar het dubbele had ik zelf niet verwacht , valt eigenlijk ook niet op in mijn totaal portefeuille . En toch heeft hij nog commentaar .
Wat wil dat dan zeggen ?
Is een persoon die gewoon geen commentaar kan verdragen het is zijn gedacht en dat is al .
Mijn strategie is ook verre van prefect omdat ik al de aandelen die geen dividend betaal automatisch al elimineer . Maar besef dat dan ook .
Dat is mijn keuze omdat ik het inkomen nodig heb en ervoor kies daarvoor niks te verkopen .
Zoals een ander kiest om zo weinig mogelijk kapitaalswinst te hebben en een hoger dividend .
Elk voor zijn redenen .
Wat wil dat dan zeggen ?
Is een persoon die gewoon geen commentaar kan verdragen het is zijn gedacht en dat is al .
Mijn strategie is ook verre van prefect omdat ik al de aandelen die geen dividend betaal automatisch al elimineer . Maar besef dat dan ook .
Dat is mijn keuze omdat ik het inkomen nodig heb en ervoor kies daarvoor niks te verkopen .
Zoals een ander kiest om zo weinig mogelijk kapitaalswinst te hebben en een hoger dividend .
Elk voor zijn redenen .
Interessant. Stel voor dat Lop, net als Zeezout, op het internet een port opent en die zoals Zeezout bijhoudt en publiceert.
Sparretje staat zoals wellicht alle Spaargidsers open voor modelportefeuilles. Laat onze poen maar aangroeien !
Lop, gewoon doen zou ik zeggen
Sparretje staat zoals wellicht alle Spaargidsers open voor modelportefeuilles. Laat onze poen maar aangroeien !
Lop, gewoon doen zou ik zeggen
Waar beheert zeezout zijn portefeuille ?