Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Wel een goede analyse, de antwoorden daarop interesseren mij ook!lop schreef: ↑15 maart 2021, 02:10
ETF's zijn verre van ideale producten als je eens goed kijkt .
Heb je het al aangetoond dat de kosten na een korte periode uw inleg overschrijden zelfs bij 0,2% zoals IWDA
je betaalt echter niet die 0,2% je verliest ook je rendement op die kosten .
Daarom dat een simpel aandeel zoals JNJ bijna het laagste rendement van de top 10 in IWDA !! op zijn gemak IWDA klopt op lange termijn
IWDA haalt 280% sinds 2010 totaal rendement
JNJ haalt 357 % sinds 2010 en is ook een onderdeel van IWDA
Nochtans heeft IWDA veel aandelen in zijn top tien die harder hebben gegroeid dan JNJ eventjes top 10 overlopen
APPLE haalt in die termijn meer dan 1000%
microsoft haalt ook meer dan 1000%
Amazon haalt zelfs 1600%
Facebook haalt 800%
Alphabet haalt 727%
Tesla haalt 12300%
JP morgan haalt 343 %
VISA haalt 1200%
JNJ haalt dus 357%
Leg jij mij nu eens uit waarom het laagst renderende component van de top 10 er toch in slaagt om IWDA achter te laten qua rendement op lange termijn ?
Hopelijk begin je nu met deze uitleg eindelijk een beetje licht te zien in het duister .
Zo moeilijk is het nochtans niet .
Normaal zou IWDA met deze componenten JNJ gemakkelijk verslaan wat zeg ik moeten verpletteren .
Neem 10 jaar van vandaag en bekijk het opnieuw je zult het zelfde resultaat hebben , waarom ?
Neem een andere ETF en doe de zelfde oefening .
Op korte termijn kan je voordeel hebben op lange termijn loop je hopeloos achter .
De enige uitleg zijn de kosten of misschien had IWDA voor heel grote bedragen in ARCO geïnvesteerd
Ik besef dat ETF's kosten maken die aan mijn rendement vreten maar toch blijf ik hierin investeren omdat ik de kost beschouw als een "vergoeding" om diversificatie van mijn aandelenportefeuille te garanderen.
Als ik voor diversificatie de IUSA- aandelen individueel moet aankopen dan ga ik zeker en vast verlies maken met de kosten en ik ga met de spreiding beter kunnen slapen, daar betaal ik graag voor.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou graag weten welke aandelen er binnen 10 jaar in de top van IWDA zitten met dergelijke opbrengsten. Als lop vandaag die namen zou kunnen tippen? Dat zou fijn zijn. B7H4long zal tegen dan in ieder geval zwaar in die aandelen zitten, dat is 100% zeker.
lop, ik moet wel zeggen dat je je geloofwaardigheid geen goed doet door te beweren dat jij jaarlijks 70% return haalt. Daarmee behoor je tot de beste hedge fund managers ter wereld. Wat doe jij hier op een Vlaams forum voor dutsen zoals wij? (Ik haal zelf elk jaar een return van 84%. Ik zou het kunnen bewijzen maar ik doe gewoon te veel en te ingewikkelde transacties.)
Ik geef lop wel gelijk ivm de plaats en inhoud van deze discussie. Dit topic heet wel degelijk 'Dividendaandelen'. Liep uit de hand, sorry.
lees eerrst eens voordat je commentaar heeft.troglodytes schreef: ↑15 maart 2021, 08:14Ik zou graag weten welke aandelen er binnen 10 jaar in de top van IWDA zitten met dergelijke opbrengsten. Als lop vandaag die namen zou kunnen tippen? Dat zou fijn zijn. B7H4long zal tegen dan in ieder geval zwaar in die aandelen zitten, dat is 100% zeker.
lop, ik moet wel zeggen dat je je geloofwaardigheid geen goed doet door te beweren dat jij jaarlijks 70% return haalt. Daarmee behoor je tot de beste hedge fund managers ter wereld. Wat doe jij hier op een Vlaams forum voor dutsen zoals wij? (Ik haal zelf elk jaar een return van 84%. Ik zou het kunnen bewijzen maar ik doe gewoon te veel en te ingewikkelde transacties.)
Ik geef lop wel gelijk ivm de plaats en inhoud van deze discussie. Dit topic heet wel degelijk 'Dividendaandelen'. Liep uit de hand, sorry.
UNM , OZK , MAIN , NRZ en de rabo cetificaten heb ik hier allemaal aanbevolen verleden jaar als je alles had gekocht wat ik verleden jaar heb aanbevolen was je rendement hierop 70% !
Wil dat dan zeggen dat ik 70% totaal rendement haal ?
Simpelweg omdat veel van die aandelen die nu in de top 10 zitten, in 2010 niet in de top 10 zaten. Als ze nu in de top 10 zitten wil dat vaak ook zeggen dat ze in het verleden goed gepresteerd hebben. Anders zouden ze niet zo groot geworden zijn .
Daarnaast verslaat IWDA ook zijn index, zelfs na de kosten, dus zo'n grote impact hebben die kosten niet.
Mis na iest meer dan 10 jaar zijn de kosten hoger dan je originele inleg , 0,2% rente op rente .ignition schreef: ↑15 maart 2021, 14:02Simpelweg omdat veel van die aandelen die nu in de top 10 zitten, in 2010 niet in de top 10 zaten. Als ze nu in de top 10 zitten wil dat vaak ook zeggen dat ze in het verleden goed gepresteerd hebben. Anders zouden ze niet zo groot geworden zijn .
Daarnaast verslaat IWDA ook zijn index, zelfs na de kosten, dus zo'n grote impact hebben die kosten niet.
Heb het hier eens gepost voor verschillende etf's . Zou eens moeten zoeken
Op lange termijn zijn de kosten enorm .
Lijkt me sterk. Als we uitgaan van 7% rendement en een inleg van 1000€. Dan heb je over 10 jaar:
zonder kosten: 1000*1,07^10 = 1967,15
met kosten: 1000*1,068^10 = 1930,69
Je hebt gelijk kosten waren voor een fonds .
eventjes gekopieerd .
Maar als lange termijninvestering blijft het een dure bedoeling .
Maar als aandeelhouder van BEN en IVZ klaag ik niet
Ik kan dit boek veel gemakkelijker omschrijven LOGICA !
En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Op 30 jaar zijn die kosten meer dan 40 % van je inleg .
Reken maar eens voor een etf met een kostenpercentage van 0,5% kosten zijn hier al 100%
Of op een fonds met 1,5% = op 30 jaar meer dan 260% van je inleg !!!
Maar voor de meeste mensen blijft het de beste methode .
Al zijn het die kleine percentjes die op lange termijn een enorm verschil uitmaken .
En op korte termijn obligaties veiliger zijn is vandaag ook geen waar .
Iedereen verwacht oplopende inflatie op dit moment .
Kort samengevat dit boek verteld niet alles en is ook niet geschreven wanneer de rente historisch laag stond .
Dus vele dingen kloppen niet met de realiteit .
1- Je bent weer heel selectief met het aanhalen van je aanbevelingen. Hoe deden de ander aandelen die je hebt aangeraden het?
2- Van de Rabo certificaten heb je op dit forum de verkoop aangekondigd een paar weken na de aankoop; met 10% winst
Je moet kiezen ofwel neem je de winst ofwel laat je ze lopen. Jij poste dat je voor het eerste gegaan bent.
3- UNM , OZK , MAIN , NRZ zijn allen US small cap aandelen.
ZPRV (SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF) is een US small cap aandelenfonds met 1500 aandelen.
De prestaties van dit fonds over de laatste 12 maanden is +109%, over de laatste 6 maanden +70%. Dit zijn dus de gemiddelden voor de aandelen in dat indexfonds; en met de kosten in rekening gebracht.
Dus in dit geval lijkt het niet dat je aanbevelingen het beter deden dan de ETF, en omdat je maar op een paar aandelen gokte heb je zeker een groter risico gelopen.
Als je de ETF had aangekocht zou je een hoger rendement gehaald hebben, met minder risico.
ZPRV is niet specifiek een fonds dat ik op dit forum aan andere aanraad, wel heb ik het zelf deze zomer gekocht.
En deze aanpassing aan mijn portfeuille gepost.
Op deze aankopen heb ik een rendement van meer dan 70% tussen aankoopdatum en vandaag.
Edit: even mijn rendement bekeken. Het is meer dan 70%
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 maart 2021, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Weer een goede zaak voor mij SJR word verkocht aandelen meer dan 40% omhoog .
Jammer dat ik niet veel heb
Jammer dat ik niet veel heb
Jongen wat interesseert mij wat jij denkt of zegt . Als het je niet aanstaat lees het nietB7H4long schreef: ↑15 maart 2021, 14:521- Je bent weer heel selectief met het aanhalen van je aanbevelingen. Hoe deden de ander aandelen die je hebt aangeraden het?
2- Van de Rabo certificaten heb je op dit forum de verkoop aangekondigd een paar weken na de aankoop; met 10% winst
Je moet kiezen ofwel neem je de winst ofwel laat je ze lopen. Jij poste dat je voor het eerste gegaan bent.
3- UNM , OZK , MAIN , NRZ zijn allen US small cap aandelen.
ZPRV (SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF) is een US small cap aandelenfonds met 1500 aandelen.
De prestaties van dit fonds over de laatste 12 maanden is +109%, over de laatste 6 maanden +70%. Dit zijn dus de gemiddelden voor de aandelen in dat indexfonds; en met de kosten in rekening gebracht.
Dus in dit geval lijkt het niet dat je aanbevelingen het beter deden dan de ETF, en omdat je maar op een paar aandelen gokte heb je zeker een groter risico gelopen.
Als je de ETF had aangekocht zou je een hoger rendement gehaald hebben, met minder risico.
ZPRV is niet specifiek een fonds dat ik op dit forum aan andere aanraad, wel heb ik het zelf deze zomer gekocht.
En deze aanpassing aan mijn portfeuille gepost.Op deze aankopen heb ik een rendement van meer dan 50% tussen aankoopdatum en vandaag.
Als ik 100 % alles zou weten dan had ik vrijdag één miljoen gekocht van SJR
Mattia schreef: ↑22 januari 2021, 12:46 Negende aankoop voor 2021; Blackrock TCP Capital Corporation aan 11,97$ (halve positie).
https://uk.finance.yahoo.com/quote/TCPC?p=TCPC
http://www.tcpcapital.com
Zojuist verkocht aan 14,90$ = winst van +24,5%
ik juist KSS gewisseld voor BMY
KSS winst 63,45% sinds sep 2017
KSS verkocht aan 62,40 $, BMY gekocht aan 60,53$
Moet het direct posten e
Moet het uur er ook bij ?
KSS winst 63,45% sinds sep 2017
KSS verkocht aan 62,40 $, BMY gekocht aan 60,53$
Moet het direct posten e
Moet het uur er ook bij ?
Hmmm.lop schreef: ↑15 maart 2021, 14:46 En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Op 30 jaar zijn die kosten meer dan 40 % van je inleg .
Reken maar eens voor een etf met een kostenpercentage van 0,5% kosten zijn hier al 100%
Of op een fonds met 1,5% = op 30 jaar meer dan 260% van je inleg !!!
Maar voor de meeste mensen blijft het de beste methode .
Al zijn het die kleine percentjes die op lange termijn een enorm verschil uitmaken .
10.000€ inleg, 7% rendement, waarvan 1% koerswinst en 6% dividend.
geeft 600€ dividend.
Waarop je dus 180€ Belgische R.V. betaalt; of 1.8% extra kosten op jaarbasis.
Je weet wel, die belastingen waar je geen aversie voor moet hebben.
(ja ik negeer even buitenlandse heffing voor het gemak)
1.8% is 9x zoveel als die peperdure ETF waarmee je vergelijkt, waarmee je wel belgische RV kan ontwijken
Het jaarlijks rendement na belastingen zakt dus tot 5,2%
Na 30 jaar heb je dan slechts .... 46.000€, vs. 72.000€ voor de ETF
ouch!
Voor dividendbeleggen moeten echt wel betere argumenten te maken zijn dan deze potsierlijke aanval op ETF-kosten
En neen, ben geen ETF-belegger!
Maar as ik zoiets lees...
Op deze aankopen heb ik een rendement van meer dan 50% tussen aankoopdatum en vandaag.
[/quote]
Zever in pakskes, je kocht dus op 7 juni 2020 een private equity ETF maar daar staat weer geen naam en geen prijs bij en we weten dat gij graag foefelt, dat hebben wij hier reeds ten overvloede gezien.
Je kan dus gelijk welke naam invullen die in jouw plaatje past om aan jouw zgzd 50% te komen.
Heb jij zoveel aandacht te kort dat je hier jouw tijd moet doden om een beetje aandacht te krijgen?