Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
nog niet te vergeten dat je de 50 cent dat je in je karretje steekt kwijt bent
Laat me daarop antwoorden.lop schreef: ↑15 maart 2021, 17:44 Jullie zitten zich allemaal te vergapen aan rendementen ! Waarom ? [...]
Is de eerste basic van beleggen dat je zou moeten weten om rendementen te halen die hoger liggen dan het marktgemiddelde .Raar maar waar . [...]
Met losse aandelen is dit mogelijk met ETF's kan je dat niet .
Dat is een enorm voordeel voor wie actief belegt .
Iemand die belegt in ETF's volgt de markt [...]
Het is inderdaad mogelijk om met losse aandelen beter te doen dan de assetklasse waartoe het aandeel behoort.
Maar dit is niet makkelijk; wat de posts op dit forum duidelijk maken.
De meeste beleggers in individuele aandelen doen niet beter dan het gemiddelde van de toepasselijke assetklasse.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
"niet beter dan het gemiddelde" is bepaald een understatement
je zou denken niet beter of slechter, gelijkaardig, maar de realiteit is echt dra-ma-tisch:
cijfers uit 2017
http://www.capitalspectator.com/investo ... e-endures/
Bedenk ook altijd:
90% of Drivers Consider Themselves Above Average.
je zou denken niet beter of slechter, gelijkaardig, maar de realiteit is echt dra-ma-tisch:
cijfers uit 2017
http://www.capitalspectator.com/investo ... e-endures/
Bedenk ook altijd:
90% of Drivers Consider Themselves Above Average.
Degenen die de laatste 10 jaar met aandelen geen 15 a 20% rendement per jaar behaalden kun je moeilijk 'beleggers' noemen, dat zijn;
1)Speculanten die op café tussen pot en pint vernemen dat zus en zo gaat knallen ....
2)Naïevelingen die van familie, vrienden en kennissen horen dat het nu de moment is om te investeren om rijk te worden zoals die bakkers en slagers in Ieper....
3)Gasten die op VTM en BRT de 'financiele experts' volgen en hun woorden voor evangelie nemen....
4)Onwetenden die niet weten dat ze aandelen kopen zoals de ARCO aandeelhouders...
En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen verder gaan maar ze hebben allemaal gemeen dat ze ferm hun broek scheurden aan hun 'investeringen' door hun gebrek aan financiële kennis en door hun onvermogen om fictie van realiteit te kunnen onderscheiden.
Een groot deel van deze personen zweren nu bij spaarboekjes en obligaties, degenen die iets meer lef hebben zweren bij ETF's in zoverre zelfs dat het hun nieuw evangelie geworden is: het evangelie van ETF ....
En ze gaan overal zieltjes winnen
1)Speculanten die op café tussen pot en pint vernemen dat zus en zo gaat knallen ....
2)Naïevelingen die van familie, vrienden en kennissen horen dat het nu de moment is om te investeren om rijk te worden zoals die bakkers en slagers in Ieper....
3)Gasten die op VTM en BRT de 'financiele experts' volgen en hun woorden voor evangelie nemen....
4)Onwetenden die niet weten dat ze aandelen kopen zoals de ARCO aandeelhouders...
En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen verder gaan maar ze hebben allemaal gemeen dat ze ferm hun broek scheurden aan hun 'investeringen' door hun gebrek aan financiële kennis en door hun onvermogen om fictie van realiteit te kunnen onderscheiden.
Een groot deel van deze personen zweren nu bij spaarboekjes en obligaties, degenen die iets meer lef hebben zweren bij ETF's in zoverre zelfs dat het hun nieuw evangelie geworden is: het evangelie van ETF ....
En ze gaan overal zieltjes winnen
dat is wat ik wil duidelijk maken als iemand -30% ziet is er paniek terwijl je juist blij zou moeten zijn .
Iedereen kijkt op van rendementen van 50% maar profiteren van een daling van 30% doen ze niet terwijl het exact hetzelde resultaat heeft .
Mensen zijn kudde dieren om alleen te lopen heb je goede schoenen nodig en een goede GPS dat is alles .
Als je dit niet kan volg dan de kudde en is een ETF de oplossing .
Discussie daaromtrent is nutteloos
Iedereen kijkt op van rendementen van 50% maar profiteren van een daling van 30% doen ze niet terwijl het exact hetzelde resultaat heeft .
Mensen zijn kudde dieren om alleen te lopen heb je goede schoenen nodig en een goede GPS dat is alles .
Als je dit niet kan volg dan de kudde en is een ETF de oplossing .
Discussie daaromtrent is nutteloos
Waaw. jij bent wel streng.
Het gemiddelde rendement van alle beleggingen in wereldwijd vrij verhandelbare aandelen was de laatste 10 jaar (Feb 2011-2021) 9.45% (in USD)(*)
(*) Ref: MSCI ACWI IMI Gross returns
https://www.msci.com/documents/10199/42 ... d36472a703The MSCI ACWI Investable Market Index (IMI) captures large, mid and small cap representation across 23 Developed Markets (DM) and 27 Emerging Markets (EM) countries*. With 8,939 constituents, the index is comprehensive, covering approximately 99% of the global equity investment opportunity set.
Edit: post uitgekuist want blijkbaar moet de data tot 15 maart zijn en in Euro.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 maart 2021, 20:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Grappig dat je de periode februari 2011-2021 neemt
Als ik van slechte wil zou zijn, zou ik nu kunnen denken dat de beurs in maart 2021 zwaar is gedaald, en dat je dat bewust misbruikt
Edit: en mocht ik nog meer van slechte wil zijn, zou ik opmerken dat we altijd in euro hebben gediscussieerd, en nu de dollar daalt, discussieren we plotseling in dollar?
Gelukkig dat we niet van slechte wil zijn
Kunnen we niet gewoon accepteren dat verschillende strategieen naast elkaar kunnen bestaan?
allemaal met hun eigen risico's en filosofieën...
Als die mensen divididendaandelen willen kopen, so what? dat houdt evenveel steek dan een ETF kopen...
Als jij de gegevens van 15 maart 2011 tot 15 maart 2021 in Euro weet te vinden mag je me er zeker naar refereren.Aerolla schreef: ↑15 maart 2021, 20:11Grappig dat je de periode februari 2011-2021 neemt
Als ik van slechte wil zou zijn, zou ik nu kunnen denken dat de beurs in maart 2021 zwaar is gedaald, en dat je dat bewust misbruikt
Edit: en mocht ik nog meer van slechte wil zijn, zou ik opmerken dat we altijd in euro hebben gediscussieerd, en nu de dollar daalt, discussieren we plotseling in dollar?
Gelukkig dat we niet van slechte wil zijn
Ik heb die info niet. Dus ik kuis mijn post uit.
De post van Mattia gaat over iets helemaal anders.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 maart 2021, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
We zijn nu 2021, toch logisch dat hij de periode 2011-2021 neemt?
En de beurs daalde volgens mij in maart 2020, (nog) niet in maart 2021. Maart 2021 is nog niet teneinde dus misschien krijg je nog gelijk.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
oeps, mijn excuses , ik zat al een jaar in de toekomst
Nu ja, op de beurs moet je in de toekomst leven he ^^
Maar inderdaad: daar heb ik een foute uitspraak gedaan
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik blijf maar lezen over individuele aandelen en of die al dan niet beter doen dan een wereld etf, wat de verschillende mogelijkheden en strategieën zijn, de één vind zus en de ander zo. Maar als iemand beleggen als hobby doet, het leuk vindt individuele aandelen te selecteren dan maakt het toch echt niets uit of een breed gespreide etf beter doet of niet? Zolang het meer opbrengt dan je verliest maak je al winst want iedereen weet dat de meeste hobby's veel geld kosten. En om ontopic te blijven: NN gekocht in de dip, 10% bruto(keuze)dividend
B7H4long schreef: ↑15 maart 2021, 20:06Waaw. jij bent wel streng.
Het gemiddelde rendement van alle beleggingen in wereldwijd vrij verhandelbare aandelen was de laatste 10 jaar (Feb 2011-2021) 9.45% (in USD)(*)
(*) Ref: MSCI ACWI IMI Gross returns
De EM trekt deze naar beneden ook , denk niet dat er hier veel aandelen uit china , Azie of dergelijke bezitten .
Daarom kom jij aan een veel lager rendement .
Globaal zonder EM ligt het gemiddeld rendement op 12,5% ongeveer op 10 jaar.
Zouden eigenlijk belletjes moeten beginnen te rinkelen , de gemiddelden over 50 jaar was iets meer dan 7%
Deze waardering nu deugd niet
De centrale banken zijn heel het financieel systeem aan de boten aant helpen .
Steunpakketten en nog hogere aandeel koersen terwijl de waarderingen van aandelen rusten op geld die er 10 jaar geleden niet was . Vroeger had je een sterke economische groei nodig voor dat , nu enkele digitale cijfertjes en duizenden miljarden
aan schulden .
Normaal volgt de beurs de wereldeconomie dus zou volgens de groei geen 12,5% mogen zijn maar 4,5% de laatste 10 jaar juist lager dan vroeger , de overige procentjes is kunstmatig gecreëerd .
Ze gaan nooit de rente kunnen laten oplopen op deze manier , maar eens er inflatie ontstaat hebben ze een recept voor een ramp gecreëerd .Devalueren zal moeilijk gaan nu nog , is dan misschien tijd om een andere munt uit te vinden globaal dan want elk land is ziek .
Waar gaan we naar toe Iemand die dat kan voorzien en op inspelen
Indien al deze rendementen correct zijn dan zou ik je aanraden zo snel mogelijk je eigen fonds starten, mensen kunnen niet wachten op dergelijke rendementen!
Toch allemaal moeilijk te geloven welke rendementen hier naar boven worden gehaald door lop en Mattia: men zou bijna vermoeden dat het trolls zijn..
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed