Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Werk ook niet zo , maar als de kans zich voordoet .
Is bij mij altijd een startbedrag (in euro, dollar of pond) nadien hoop ik bij in functie van de koers.
Hoog risico is altijd de helft en dat is dan meteen het maximumbedrag.
lijkt er op dat iemand Mattia zijn account gehackt heeft...
Mattia schreef: ↑5 januari 2021, 14:23 Ik ben eveneens een dividendbelegger, zoek in grote lijnen naar koopjes die een dividend van rond de 6 % geven en verkoop ze opnieuw wanneer het dividendrendement om een of andere reden zakt naar 2 a 3 %.
Ik heb een voorkeur voor gezonde bedrijven die kwartaaldividenden betalen en die niet onderworpen zijn aan dubbele roerende voorheffing. 80% van mijn portfolio bestaat uit dit soort bedrijven.
el perro schreef: ↑16 maart 2021, 15:08lijkt er op dat iemand Mattia zijn account gehackt heeft...
Mattia schreef: ↑5 januari 2021, 14:23 Ik ben eveneens een dividendbelegger, zoek in grote lijnen naar koopjes die een dividend van rond de 6 % geven en verkoop ze opnieuw wanneer het dividendrendement om een of andere reden zakt naar 2 a 3 %.
Ik heb een voorkeur voor gezonde bedrijven die kwartaaldividenden betalen en die niet onderworpen zijn aan dubbele roerende voorheffing. 80% van mijn portfolio bestaat uit dit soort bedrijven.
Je zal toch moeten proberen om beter te lezen want ik schreef ook dat 80 procent van mijn aandelen in mijn bedrijfsportfolio zitten waarvan het grootste deel in trust's die dus zo goed als nooit verkocht worden. Met de rest doe ik dus trades en het kan evengoed zo zijn dat deze na enkele maanden vervangen worden, is dus een kwestie van prijs.
Ik schreef ook dat ik met mijn privé portfolio's (de resterende 20% van mijn aandelen) handel en toevallig of niet, dat zijn allemaal dividendenaandelen en het lijstje waarover jij het hebt zijn zelfs hoogdividendaandelen.
Hoe lang nog voor deze 2 ervaren beleggers het beu zijn dat hun draadje gekaapt wordt, dat ze alles iedere keer opnieuw moeten uitleggen en zich voor ieder woord dat ze zeggen elke keer opnieuw moeten verantwoorden?
Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk om te aanvaarden dat er nog andere zienswijzen zijn dan die van henzelf?
Beleefd blijven is mooi, maar het getuigt van weinig empathie om altijd maar door te blijven gaan als zoveel mensen vragen om er mee op te houden.
Als lop en Mattia straks niks meer posten en wegblijven van het forum, ga je dan tevreden zijn?
Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk om te aanvaarden dat er nog andere zienswijzen zijn dan die van henzelf?
Beleefd blijven is mooi, maar het getuigt van weinig empathie om altijd maar door te blijven gaan als zoveel mensen vragen om er mee op te houden.
Als lop en Mattia straks niks meer posten en wegblijven van het forum, ga je dan tevreden zijn?
De wereldmarkt van aandelen is groot en divers.lop schreef: ↑16 maart 2021, 14:30 Zoals ik al geschreven heb , de wereldwijde aandelen zonder EM halen 12,5% rendement de laatste 10 jaar .
Er is hier niemand die aandelen uit china en dergelijke verhandeld !
Dus moet je kijken naar die 12,5% en niet zoals B74H4long zegt 9,5%
Haal je niet die 12,5% dan presseer je al ondermaats .
Elk deel van de markt heeft zijn eigenschappen: bvb risico en rendement.
Als je vergelijkingen maakt is het belangrijk om met de juiste benchmark te vergelijken.
- MSCI ACWI IMI is ongeveer ~11% in euro en vertegenwoordigd 99% van het kapitaal dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is.
- Nemen we daar de small caps weg dan krijgen we MSCI ACWI; met een rendement van ~11,5% de laatste 10 jaar
- Als je daar de EM wegneemt dan krijg je MSCI world (=large caps uit de 23 ontwikkelde marten);
vertegenwoordigd ongeveer 3/4 van het kapitaal dat in aandelen belegd is.
Jaarlijks rendement op 10 jaar voor dit deel van de wereldmarkt is zo'n 12,5 percent in Euro
- Als je nog verder inzoomt op wat het goed deed de laatste 10 jaar kan je de vergelijking maken met de SP500; ongeveer 40% van de wereldmarkt; een rendement van 15% op de laatste 10 jaar.
- Als je nog meer focust heb je bvb Nasdaq of de Technologie sector; zij haalden zo'n ~20% over de laatste 10 jaar.
De rendementen hier vermeld zijn het gemiddelde voor de assetklasse.
In het algemeen is een vergelijking met MSCI world een eerste goede vergelijking.
Als je in individuele aandelen belegt dan maak je eigenlijk 2 beslissingen: Je kiest een aandeel uit een deel van de markt.
Er zijn dus twee vergelijkingen te maken:
1- Hoe presteerde het aandeel tov de andere aandelen uit de aandelenklasse: dit geeft aan hoe goed je deed in het stock-picking + markttiming : dit is de appels met appels vergelijking
2- En dan kan je de gekozen assetklasse vergelijken met de algemene markt:
hier vergelijk je jouw keuze voor appels tov alle ander voedins klassen.
Noot: de meeste aandelen die in deze thread vermeld worden zijn small cap value aandelen. Die zitten niet in MSCI world.
De rendementen van deze assetklasse was 11,9% en 7.85% voor resp US en Europa. Global hig dividend en dividend aristocrats haalden dan weer 9% en 7,3%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hij blijft gewoon verder razen. Een negeerknop biedt ook geen soelaas wat hij quote als de beste/ ergste. Kunnen we hem uitkopen mss?
Zal dit eens posten als er iemand inspiratie zoekt . Dit is de beste plek om te zoeken
Top van aandelen nu score A qua risico
EFSI ETR 11,3%
FMCB ETR 10,1%
ABBV ETR 9,5%
FFMR ETR 9,3%
TDS ETR 9,2%
JNJ ETR 8,5%
BKH ETR 8,2%
UNM ETR 8,1%
Top van aandelen nu volgens totaal rendement score B qua risico
BMY ETR 15,9%
GILD ETR 13,2%
ENB ETR 13,00%
T ETR 11,5%
RDEIY ETR 11,1%
VZ ETR 11%
NVS ETR 10,9%
BAYRY ETR 10,3%
Top geen rekening houdend met risico
TWO ETR 25% score F
GECC ETR 22,6% score F
IIPR ETR 22% score F
TCEHY ETR 18,5 % score C
PSXP ETR 18,2% score F
PRGO ETR 16,2% score c
PFE ETR 15,8% score D
EFSI ETR 11,3%
FMCB ETR 10,1%
ABBV ETR 9,5%
FFMR ETR 9,3%
TDS ETR 9,2%
JNJ ETR 8,5%
BKH ETR 8,2%
UNM ETR 8,1%
BMY ETR 15,9%
GILD ETR 13,2%
ENB ETR 13,00%
T ETR 11,5%
RDEIY ETR 11,1%
VZ ETR 11%
NVS ETR 10,9%
BAYRY ETR 10,3%
TWO ETR 25% score F
GECC ETR 22,6% score F
IIPR ETR 22% score F
TCEHY ETR 18,5 % score C
PSXP ETR 18,2% score F
PRGO ETR 16,2% score c
PFE ETR 15,8% score D
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nice!Mattia schreef: ↑16 maart 2021, 10:34 Volledig afgewerkte trades in 2021;
1)SFL aangekocht op 19 januari aan 6,9$ en verkocht op 16 februari aan 8,04$: winst 15 procent
2)TCPC aangekocht op 22 januari aan 11,97$ en verkocht op 15 maart aan 14,90$: winst 24,50 procent
3)PNNT aangekocht op 22 januari aan 5,12$ en verkocht op 10 februari aan 5,70$: winst 11 procent
4)GAIN aangekocht op 22 januari aan 10,74$ en verkocht op 11 februari aan 11,91: winst 11 procent
5)LUMN aangekocht op 22 januari aan 11,04$ en verkocht op 27 januari aan 15,50$: winst 40 procent
6)WEYS aangekocht op 27 januari aan 17,54$ en verkocht op 5 februari aan 19,27$: winst 9,50 procent
7)LUMN aangekocht op 5 februari aan 11,85$ en verkocht op 15 maart aan 14,25$: winst 20,50 procent
Nog 13 trades af te werken voor het einde van het jaar maar deze winsten zijn nu al binnen!
Vraagje: valt dit nog onder "goede huisvader" voor de belastingen ? Hoe regel je dat ?
Als hij geen margin gebruikt is dit aanzien als goede huisvaderEarthNvstr1 schreef: ↑16 maart 2021, 17:42Nice!Mattia schreef: ↑16 maart 2021, 10:34 Volledig afgewerkte trades in 2021;
1)SFL aangekocht op 19 januari aan 6,9$ en verkocht op 16 februari aan 8,04$: winst 15 procent
2)TCPC aangekocht op 22 januari aan 11,97$ en verkocht op 15 maart aan 14,90$: winst 24,50 procent
3)PNNT aangekocht op 22 januari aan 5,12$ en verkocht op 10 februari aan 5,70$: winst 11 procent
4)GAIN aangekocht op 22 januari aan 10,74$ en verkocht op 11 februari aan 11,91: winst 11 procent
5)LUMN aangekocht op 22 januari aan 11,04$ en verkocht op 27 januari aan 15,50$: winst 40 procent
6)WEYS aangekocht op 27 januari aan 17,54$ en verkocht op 5 februari aan 19,27$: winst 9,50 procent
7)LUMN aangekocht op 5 februari aan 11,85$ en verkocht op 15 maart aan 14,25$: winst 20,50 procent
Nog 13 trades af te werken voor het einde van het jaar maar deze winsten zijn nu al binnen!
Vraagje: valt dit nog onder "goede huisvader" voor de belastingen ? Hoe regel je dat ?
Als hij wel geld in een margin account gebruikt is dit gevaarlijk .
Ik handel bijna nooit op zo'n korte termijn KSS die ik gisteren verkocht had ik al van 2017.
Is ook niet mijn bedoeling om aandelen te kopen voor snelle winst , zolang de waarderingen en vooruitzichten goed blijven hou ik deze aan .
Zijn natuurlijk niet veel aandelen die je eeuwig kunt aanhouden zoals JNJ , MMM , ADM , WM , AWK ,KO
EarthNvstr1 schreef: ↑16 maart 2021, 17:42Nice!Mattia schreef: ↑16 maart 2021, 10:34 Volledig afgewerkte trades in 2021;
De handelingen die ik voor mijn vennootschap doe zijn sowieso beroeps en dus geen probleem.
De handelingen die ik privé doe zijn verdeeld onder twee portfolio's en ik heb daar in 40 jaar geen problemen mee gehad, in principe geef ik (mijn boekhouder) enkel de dividenden aan en dat is het.
Ik gebruik nooit margin .....lop schreef: ↑16 maart 2021, 18:19Als hij geen margin gebruikt is dit aanzien als goede huisvaderEarthNvstr1 schreef: ↑16 maart 2021, 17:42
Nice!
Ik handel bijna nooit op zo'n korte termijn KSS die ik gisteren verkocht had ik al van 2017.
Is ook niet mijn bedoeling om aandelen te kopen voor snelle winst , zolang de waarderingen en vooruitzichten goed blijven hou ik deze aan .
Zijn natuurlijk niet veel aandelen die je eeuwig kunt aanhouden zoals JNJ , MMM , ADM , WM , AWK ,KO
Zie dan geen enkel probleem waarom dit niet zou worden aanzien als een handeling als goede huisvaderMattia schreef: ↑16 maart 2021, 18:30Ik gebruik nooit margin .....lop schreef: ↑16 maart 2021, 18:19
Als hij geen margin gebruikt is dit aanzien als goede huisvader
lop schreef: ↑16 maart 2021, 17:31 Zal dit eens posten als er iemand inspiratie zoekt . Dit is de beste plek om te zoeken
EFSI ETR 11,3%
FMCB ETR 10,1%
ABBV ETR 9,5%
FFMR ETR 9,3%
TDS ETR 9,2%
JNJ ETR 8,5%
BKH ETR 8,2%
UNM ETR 8,1%
BMY ETR 15,9%
GILD ETR 13,2%
ENB ETR 13,00%
T ETR 11,5%
RDEIY ETR 11,1%
VZ ETR 11%
NVS ETR 10,9%
BAYRY ETR 10,3%
TWO ETR 25% score F
GECC ETR 22,6% score F
IIPR ETR 22% score F
TCEHY ETR 18,5 % score C
PSXP ETR 18,2% score F
PRGO ETR 16,2% score c
PFE ETR 15,8% score D
Mooi lijstje waarvan er reeds een aantal op bezoek kwamen in mijn portfolio's en enkele die daar nu ook op bezoek zijn.