De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dat was ook mijn redenering. Trouwens, kwam ook al ter sprake in een andere topic:
Weet er iemand waar je eenduidige PE ratio's kan vinden voor trackers zoals IWDA of EMIM?
De site van Blackrock geeft totaal andere PE's dan Morningstar.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Dat komt omdat ik pas sinds vorige herfst een grote aandelenportefeuille in handen heb gekregen. Maanden getwijfeld of ik niet 50/50 etf/dividendbelegger zou worden. Knoop doorgehakt. Sinds deze maand is eindelijk alles verkocht en (gedeeltelijk) omgezet in ETF's. Ik heb de moed niet om nu al mijn allocatie naar 70% aandelen op te trekken. Het kan inderdaad zijn dat ik daar tegen volgend jaar spijt van zal hebben. Maar mijn horizon is toch nog een jaar of 30-40.
Ik had begrepen dat IUSN, zonder tilt naar value, eigenlijk niet zo veel zin had. Bovendien is het niet zo'n goedkope tracker (nuja). Ik kan me van deze bewering echter geen bron herinneren :-/
Laatst gewijzigd door troglodytes op 16 maart 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Even stout zijn: "dus ben je eigenlijk deze maand uitgestapt uit de aandelen en omgezet naar cash"troglodytes schreef: ↑16 maart 2021, 21:47Dat komt omdat ik pas sinds vorige herfst een grote aandelenportefeuille in handen heb gekregen.
[...] Sinds deze maand is eindelijk alles verkocht en (gedeeltelijk) omgezet in ETF's. Ik heb de moed niet om nu al mijn allocatie naar 70% aandelen op te trekken.
Gelukkig heb je dus de opgang van de laatste 2 kwartalen nog meegemaakt.
Deze zomer was je iets van 75%dm 25% em.
Dan kreeg je daar een portefeuille aandelen bij en was je dan 60% nieuwe aandelen, 10% commodities, 22% DM ETF en 8% EM ETF'.
Nu ben je 60% cash,10% commodities, 22% DM ETF en 8% EM ETF'.
Wat is de onderliggende reden dat je deze maand verkocht hebt?
Als je twijfels over SCV of EM kan je dan toch al niet je DM "op peil houden?
Lees op de Boglehead site de pagina over "windfall'.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Neenee, geeft hier. Ik vroeg om kritiek
Laat mij zeggen dat al mijn bewegingen en beleggingen van voor eind 2020 eigenlijk in het niets vallen sinds de 'windfall'. Ik heb een beetje kunnen oefenen en proberen. Dat was belangrijk. Veel gehad aan de commentaren in deze draad en op reddit.
Maar dus nu is het serieus. Voor 'echt'. ;-)
Ik ben alle losse aandelen langzaam beginnen verkopen eind vorig jaar en nu versneld tot begin deze maand (de laatste waren serieuze posities in de vijf Belgische holdings). Ik heb van de vrijgekomen cash al een stuk omgezet in bovengestelde allocatie ETF's. Maar dus bijlange niet alles. Ik versnelde overigens de aankoop van EMIM omdat de PE daarvan veel lager is dan IWDA (iShares ref), een tip van Wintermans.
Noot: De performance van de windfall-aandelenportefeuille heeft het véél minder goed gedaan dan VWCE als benchmark het afgelopen half jaar. (Ik heb die apart bijgehouden in Portfolio Performance.) Dat sterkte mij in de overtuiging de losse aandelen-portefeuille te verkopen. Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik er vanaf ben! (Hoe herbalanceer je een losse aandelenportefeuille?)
Small caps kunnen het goed doen wanneer large caps het slecht doen bv tijdens de jaren 2000 hebben ze het veel beter gedaan (emerging markets toen ook trouwens). Op de lange termijn is het rendement waarschijnlijk gelijkaardig.troglodytes schreef: ↑16 maart 2021, 21:47 Ik had begrepen dat IUSN, zonder tilt naar value, eigenlijk niet zo veel zin had. Bovendien is het niet zo'n goedkope tracker (nuja). Ik kan me van deze bewering echter geen bron herinneren :-/
Ik snap wel dat je wat hoogtevrees hebt nu, alles blijft maar stijgen maar dan nog zou ik het planmatiger aanpakken en toch DCA doen. Wachten op een crash is ook risicovol in die zin dat zelfs na de crash de markt nog hoger kan staan dan nu. Of dat je niet durft beleggen wanneer de crash er dan toch is. Uiteindelijk proberen bogleheads om emoties zoveel mogelijk uit te schakelen en dan helpt de planmatige aanpak.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
This!
Ik merk inderdaad dat er nog veel te veel emoties in het spel zijn in mijn geval. De switch naar puur ETF is een goede zet geweest want met een portefeuille van 40+ posities ben je elke week aan het zweten. Ik kan me wel inbeelden dat sommigen dat juist plezant vinden :-)
Iemand een kritische mening over de etf iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF - USD ACC (EDMW)? Belegd in ontwikkelde markten en sluit 20% van de bedrijven uit omdat ze niet voldoen aan esg-criteria.
Ter is 0,20 %, aantal posities 1376, fondsomvang USD 1.264.976.199. Noteert op Duitse beurs dus iets meer aankoopkosten.
Ik heb het idee gehaald op de site: https://www.financieelonafhankelijkblog ... -beleggen/
Op dit forum is EDMW nog niet ter sprake gekomen. Wel al andere (SNAW bv.) maar deze scoorden toen voor mij niet voldoende op de duurzaamheidscore.
Het plan is om enkele fondsen die ik heb (Fundsmith, Robecco Consumer en DPAM Sustainable) te vervangen door deze etf.
Ik weet dat dit een vorm is van actief beleggen, dat je er zowel positief als negatief gevolgen kan van hebben tov IDWA maar ik verdien liever geen geld met beleggen in wapens, kinderarbeid,... puur persoonlijke (emotionele) keuze. Hmm, beleggen en emoties gaan meestal niet goed samen
Dan nog een bedenking bij beleggen in opkomende markten: als deze voldoende zijn 'opgekomen' komen ze dan niet automatisch bij de ontwikkelde markten?
Ter is 0,20 %, aantal posities 1376, fondsomvang USD 1.264.976.199. Noteert op Duitse beurs dus iets meer aankoopkosten.
Ik heb het idee gehaald op de site: https://www.financieelonafhankelijkblog ... -beleggen/
Op dit forum is EDMW nog niet ter sprake gekomen. Wel al andere (SNAW bv.) maar deze scoorden toen voor mij niet voldoende op de duurzaamheidscore.
Het plan is om enkele fondsen die ik heb (Fundsmith, Robecco Consumer en DPAM Sustainable) te vervangen door deze etf.
Ik weet dat dit een vorm is van actief beleggen, dat je er zowel positief als negatief gevolgen kan van hebben tov IDWA maar ik verdien liever geen geld met beleggen in wapens, kinderarbeid,... puur persoonlijke (emotionele) keuze. Hmm, beleggen en emoties gaan meestal niet goed samen
Dan nog een bedenking bij beleggen in opkomende markten: als deze voldoende zijn 'opgekomen' komen ze dan niet automatisch bij de ontwikkelde markten?
De definitie van opkomende markten hangt af van de fondsbeheerder / indexbeheerder. Zo is Zuid-Korea voor sommige beheerders nog steeds een opkomende markt.
Binnen de beperkingen die jij beschreef, lijkt dit een aanvaardbare beleggingskeuze.Arkad schreef: ↑17 maart 2021, 09:30 Iemand een kritische mening over de etf iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF - USD ACC (EDMW)? Belegd in ontwikkelde markten en sluit 20% van de bedrijven uit omdat ze niet voldoen aan esg-criteria.
Het fonds heeft 1300 aandelen, er lijken dus dat een 300 tal aandelen van de MSCI world uitgesloten.
Dit lijkt meer dan bij andere ESG fondsen. (ik heb geen mening over de ESG criteria)
Als je het fonds verder vergelijkt lijken de beheerskosten gelijk, en ook de sector en regionale verdeling lijkt gelijkaardig
https://tools.morningstar.be/be/snapsho ... encyid=EUR
De kwalificaties "ontwikkeld" en "opkomend" slaat vooral op de werking van de markten niet over de grootte of de evolutie van de markt: is er vrij verkeer van kapitaal, zijn er de nodige wetten die de aandeelhouder beschermen, ...
bvb voor MSCI op p108 van https://www.msci.com/eqb/methodology/me ... eb2021.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Persoonlijk geloof ik niet zo in de betrouwbaarheid van P/E als voorspeller van de toekomstige beursbewegingen.Picaro schreef: ↑16 maart 2021, 21:34Maar de PE ratio van emerging markets is wel een stukje lager dan die van developed (en zeker dan die van de S&P500). Dus dan lijkt de verwachte opbrengst me eigenlijk wel hoger?B7H4long schreef: ↑16 maart 2021, 19:34 Ik kan me niet herinneren dat de beurzen van de EM een hogere verwachte opbrengst zou hebben.
Ja men kan verwachten dat de economieën gaan groeien, maar er zijn ook grotere politieke en economische risicos. Gaat dit tot een stijging van de locale beurzen leiden?
Ik gebruik het dus niet voor de samenstelling van mijn portefeuille.
Misschien kan je even teruggaan om de basisvereisten van jouw beleggingsstrategie te bevestigen (of aan te passen).troglodytes schreef: ↑16 maart 2021, 22:17 Laat mij zeggen dat al mijn bewegingen en beleggingen van voor eind 2020 eigenlijk in het niets vallen sinds de 'windfall'. Ik heb een beetje kunnen oefenen en proberen. Dat was belangrijk.
[...]
Maar dus nu is het serieus. Voor 'echt'. ;-)
Ik ben alle losse aandelen langzaam beginnen verkopen [...]. Ik heb van de vrijgekomen cash al een stuk omgezet in bovengestelde allocatie ETF's. Maar dus bijlange niet alles.
- Wat is het doel van jouw beleggingen?
- Welke horizon heb je?
Daaruit volgend antwoorden op de risico vragen.
- Hoeveel risico kan je nemen? (wetende dat een gespreide portefeuille >50% kan dalen en dat dit verlies zelfs na vele jaren niet goedgemaakt kan zijn )( meer geconcentreerde portefeuilles nog meer - bvb Nasdaq -80% in begin van deze eeuw en zelf na een decennium niet goedgemaakt).
- Hoeveel risico moet je nemen om je doelen te halen?
- Hoeveel risico wil je nemen?
Je hebt al een zekere ervaring op de aandelenmarkt en hebt de crash van 2020 meegemaakt.
- Hoe voelde het om op 1 maand tijd 30% van je aandelenkapitaal te verliezen door Corona? zonder echt te weten wanneer de markt terug zou herstellen van dit zwarte zwaan event.
- Hoe zou je voelen als dit opnieuw zou gebeuren met je nieuwe veel grotere portefeuille?
Misschien kan je reeds actie nemen op de delen waar je ok mee bent, en de meer impactvolle beslissingen (bvb tilts) geleidelijk op te bouwen - met nieuw geld of door te schuiven van meer gespreide portefeuill.
Schrijf je beslissingen uit in in een plan; vermeld daar ook de alternatieven en dan de redenering waarom je gekozen hebt wat je gekozen hebt.
Je zal in de toekomst dan je beslissingen kunnen herinneren, en eventueel de redenering aan te passen aan nieuwe inzichten.
Stel je de duration van spaar-, termijn- en tak21-rekeningen gelijk aan nul?
Bepaald door het punt waar ik aan het geld geraak.
Termijn en tak21 rekeningen bepaald door einddatum: dus tak21 begint aan 8 jaar.
Spaarrekening door datum van getrouwheidpremie
Ik doe wel geen heel exacte berekeningen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
B7H4long, heb je nog een idee voor een ETF die gericht is op grondstoffen, en dan vooral die grondstoffen die voor electrificatie nodig zullen zijn ?
Heb nog wat cash en twijfel tussen Sofina, een aandeel Lotus Bakeries (wel al fors gestegen) en een grondstoffen-ETF.
Heb nog wat cash en twijfel tussen Sofina, een aandeel Lotus Bakeries (wel al fors gestegen) en een grondstoffen-ETF.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Neen, ik heb geen ervaring met/kennis van commodities.
Dit is niet iets waar ik in beleg.
Dit is niet iets waar ik in beleg.