De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Voor grondstoffen als onderdeel in mijn portefeuille, koos ik voor:
Xtrackers DBLCI Commodity Optimum Yield Swap UCITS ETF 1C EUR hedged
ISIN: LU0292106167
Ik verkoos deze ETF boven de populaire commodities-tracker van iShares (goedkoper) omdat Xtrackers gebruik maakt van 'Optimum Yield Swap'. Als je dat wil begrijpen, raad ik je deze recente (maart 2021) video aan van Pensioncraft:
https://www.youtube.com/watch?v=3ITddXnAu70
Xtrackers DBLCI Commodity Optimum Yield Swap UCITS ETF 1C EUR hedged
ISIN: LU0292106167
Ik verkoos deze ETF boven de populaire commodities-tracker van iShares (goedkoper) omdat Xtrackers gebruik maakt van 'Optimum Yield Swap'. Als je dat wil begrijpen, raad ik je deze recente (maart 2021) video aan van Pensioncraft:
https://www.youtube.com/watch?v=3ITddXnAu70
Ik zou graag eens de mening willen weten hoe de meer ervaren beleggers hier over denken.
Enkele jaren geleden zat ik volop in fondsen (keyplan, mixer en flexer) en heb daar mooie resultaten mee gehaald.
Om diverse redenen ben ik hiermee gestopt en overgestapt naar een 50/50 samenstelling.
Variabel gedeelte bestaat uit :
Trackers : IWDA/EMIM/VBTC
Holdings : Ackermans, Brederode, Sofina, Investor
Vastgoed : Aedificia, VGP, WDP
Aandeel : Elia
Stabiel gedeelte bestaat uit :
Trackers : EUNA/3SUD
Langtermijnsparen + pensioensparen Tak 21
Cash op spaarrekening
Het cash gedeelte is redelijk hoog (50% van het stabiel gedeelte) hiervan wil ik nog een stuk in de markt steken maar twijfel of obligaties wel een goede keuze zijn.
Er duiken meer en meer berichten op dat de 60/40 port niet meer is wat het moet zijn en dat obligaties niet meer aan te raden zijn voor het stabiele gedeelte.
Maar wat dan in de plaats ?
Enkele jaren geleden zat ik volop in fondsen (keyplan, mixer en flexer) en heb daar mooie resultaten mee gehaald.
Om diverse redenen ben ik hiermee gestopt en overgestapt naar een 50/50 samenstelling.
Variabel gedeelte bestaat uit :
Trackers : IWDA/EMIM/VBTC
Holdings : Ackermans, Brederode, Sofina, Investor
Vastgoed : Aedificia, VGP, WDP
Aandeel : Elia
Stabiel gedeelte bestaat uit :
Trackers : EUNA/3SUD
Langtermijnsparen + pensioensparen Tak 21
Cash op spaarrekening
Het cash gedeelte is redelijk hoog (50% van het stabiel gedeelte) hiervan wil ik nog een stuk in de markt steken maar twijfel of obligaties wel een goede keuze zijn.
Er duiken meer en meer berichten op dat de 60/40 port niet meer is wat het moet zijn en dat obligaties niet meer aan te raden zijn voor het stabiele gedeelte.
Maar wat dan in de plaats ?
Ieder moet voor zichzelf beslissen hoe hij zijn portefeuille samenstelt, en welke beleggingsklassen hij daarin opneemt.
Het voorspellen van de verschillende beleggingsklassen is niet makkelijk. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Ja er is een risico de bestaande obligaties in waarde zullen dalen.
Sinds ik op dit forum post hoor ik niets anders.
Dit zijn de resultaten van een breed gespreide portefeuille van obligaties over de vorig periodes. Zij de de voorbije periodes in obligaties belegden hebben een mooie voorsprong.
Spreiding van uw beleggingen is een manier om het risico te spreiden.
Pas je duration van de stabiele beleggingen aan je horizon. Als je beleggingshorizon maar een paar jaar is heeft het geen zin om obligatie(fondsen) te kopen die een langere duration hebben. Je zal dan geen winst hebben van de stijgende rente.
Je kan "cash" gebruiken om de duration van je portefeuille te verkorten.
Het risico (volatiliteit, drawdown,... ) van de stabiele beleggingsklassen is kleiner dan van bvb aandelen.
Indien obligaties dezelfde volatiliteit als aandelen zouden beginnen vertonen dan zal ons economisch stelsel in grote problemen zijn.
Je de financiële pers heeft iets nieuw gevonden om over de schrijven: het laatste jaar schrijven ze nu over de 60/40 portefeuille. Hier is bvb een thread op het Bogleheads forum waar dit besproken word, en hier en hier en hier
En hier is een thread van 12 jaar geleden over hetzelfde onderwerp.
Het voorspellen van de verschillende beleggingsklassen is niet makkelijk. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Ja er is een risico de bestaande obligaties in waarde zullen dalen.
Sinds ik op dit forum post hoor ik niets anders.
Dit zijn de resultaten van een breed gespreide portefeuille van obligaties over de vorig periodes. Zij de de voorbije periodes in obligaties belegden hebben een mooie voorsprong.
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr 3Jr 5Jr
-0,1 -0,3 -1,9 -0,7 -2,0 5,6 2,5 1,8 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
Pas je duration van de stabiele beleggingen aan je horizon. Als je beleggingshorizon maar een paar jaar is heeft het geen zin om obligatie(fondsen) te kopen die een langere duration hebben. Je zal dan geen winst hebben van de stijgende rente.
Je kan "cash" gebruiken om de duration van je portefeuille te verkorten.
Het risico (volatiliteit, drawdown,... ) van de stabiele beleggingsklassen is kleiner dan van bvb aandelen.
Indien obligaties dezelfde volatiliteit als aandelen zouden beginnen vertonen dan zal ons economisch stelsel in grote problemen zijn.
Je de financiële pers heeft iets nieuw gevonden om over de schrijven: het laatste jaar schrijven ze nu over de 60/40 portefeuille. Hier is bvb een thread op het Bogleheads forum waar dit besproken word, en hier en hier en hier
En hier is een thread van 12 jaar geleden over hetzelfde onderwerp.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo
Ik beleg momenteel 100% in VWCE.
Nu lees ik dat Vanguard met een ESG all caps etf komt (V3AA), https://www.etfstrategy.com/vanguard-de ... tra-35454/.
Denken jullie dat dit een meerwaarde is tov VWCE aangezien hier ook smallcaps in zitten? Maw, zou het de moeite zijn om voortaan maandelijks in V3AA te beleggen ipv in VWCE?
Bedankt voor jullie reacties!
Ik beleg momenteel 100% in VWCE.
Nu lees ik dat Vanguard met een ESG all caps etf komt (V3AA), https://www.etfstrategy.com/vanguard-de ... tra-35454/.
Denken jullie dat dit een meerwaarde is tov VWCE aangezien hier ook smallcaps in zitten? Maw, zou het de moeite zijn om voortaan maandelijks in V3AA te beleggen ipv in VWCE?
Bedankt voor jullie reacties!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessant... naast "all caps" ook "all markets" blijkbaar ...
- all markets
- all caps
- physical replication (full)
- no securities lending
- accumulating
- unhedged
- 0,24% TER
- large #components
- ireland domiciled
- niet geregistreerd in België
- trading on Xetra
Momenteel size nog maar 15 milj., maar ik neem aan dat dit wel snel zal vergroten.
Dit zou wel eens dé ETF kunnen zijn waar ik tot nu toe tevergeefs op zoek naar was voor een "single ETF port" ...The FTSE Global All Cap Choice index tracks large, mid and small cap stocks from developed and emerging markets worldwide. The stocks included are filtered according to ESG criteria (environmental, social and corporate governance). The parent index is the FTSE Global All Cap.
- all markets
- all caps
- physical replication (full)
- no securities lending
- accumulating
- unhedged
- 0,24% TER
- large #components
- ireland domiciled
- niet geregistreerd in België
- trading on Xetra
Momenteel size nog maar 15 milj., maar ik neem aan dat dit wel snel zal vergroten.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 april 2021, 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Die nieuwe ETF is eind maart gelanceerd. Het is zeker een kandidaat om in één ETF large, mid en small cap te hebben van zowel ontwikkelde als opkomende markten.
Op basis van de ESG screening verdwijnen er ca. 1600 aandelen uit de FTSE Global All Cap index.
En net die ESG screening is wat mij persoonlijk stoort aan deze ETF. Ik wil de markt volgen zonder het beter te weten dan de markt. Als ESG effectief de toekomst is en er bijgevolg geen toekomst is voor niet-ESG bedrijven dan verdwijnen de niet-ESG bedrijven automatisch uit de index en is er helemaal geen nood aan de ESG-fondsen en trackers. Tot het zover is, beschouw ik ESG als een tilt van een portfolio.
Moest Vanguard nu de gewone versie lanceren (dus enkel op basis van FTSE Global All Cap) dan zou ik direct switchen.
Op basis van de ESG screening verdwijnen er ca. 1600 aandelen uit de FTSE Global All Cap index.
En net die ESG screening is wat mij persoonlijk stoort aan deze ETF. Ik wil de markt volgen zonder het beter te weten dan de markt. Als ESG effectief de toekomst is en er bijgevolg geen toekomst is voor niet-ESG bedrijven dan verdwijnen de niet-ESG bedrijven automatisch uit de index en is er helemaal geen nood aan de ESG-fondsen en trackers. Tot het zover is, beschouw ik ESG als een tilt van een portfolio.
Moest Vanguard nu de gewone versie lanceren (dus enkel op basis van FTSE Global All Cap) dan zou ik direct switchen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ziet iemand nadelen buiten de al dan niet ESG voorkeur ?
Er is nog niet veel info beschikbaar.
Hoeveel posities heeft het fonds?
Hoe goed volgt dit fonds zijn index?
Hoe belangrijk is de afwijking van de ESG index van de algemene index; volgens de kink hierboven:
0.24% is iets hoger dan de andere fondsen. Zeker omdat er blijkbaar geen inkomsten zouden zijn van securities lending.The country allocations of the ESG and parent indices are broadly in line – the largest absolute difference is that stocks from the US are overweighted by about 2% compared to the parent index, while on a relative basis, UK exposure is trimmed by almost 25% from 4.1% to 3.1%. As one would expect, Japan (7.4%) and China (5.5%) are the next largest country exposures after the US on an absolute basis.
The allocation across sectors is also not too dissimilar bar some predictable deviations – technology stocks account for the largest weight at 25.0%, up 3.8% from the parent index, while exposure to oil & gas companies has been reduced down by 3.3% to a weight of just 0.3% and industrials have been trimmed by 2.3% to a weight of 9.6%.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 4 april 2021, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
full replication, dus index - ESG-barred => ~7000 ?
Edit:
Zou deze index volledig volgen als ik het goed begrijp:
https://research.ftserussell.com/Analyt ... af99ee.pdf
7634 componenten dan
Euronext notering van die V3AA?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens Morningstar wel https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001M02O, maar bij Bolero jammer genoeg op Xetra.
Nu ja, VWCE zou in theorie ook op EURONEXT kunnen aangezien MIL overgekocht is, maar in praktijk is het volume daar te laag dus Bolero wil niet overschakelen.
Vanguard zelf geeft aan dat de EUR versie op XETRA noteert.
https://www.vanguard.co.uk/professional ... t/33855/gb
https://www.vanguard.co.uk/professional ... t/33855/gb
Zit bij Bolero ook nog niet in het "waardenbestand", maar na een mailtje is dat normaal binnen de 24h in orde. London of Xetra dus, in beide gevallen sowieso €15 makelaarskosten per transactie.P_Lasman schreef: ↑4 april 2021, 20:07Volgens Morningstar wel https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001M02O, maar bij Bolero jammer genoeg op Xetra.
Nu ja, VWCE zou in theorie ook op EURONEXT kunnen aangezien MIL overgekocht is, maar in praktijk is het volume daar te laag dus Bolero wil niet overschakelen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt mijn veronderstelling dat "full replication" betekent dat ze alle of nagenoeg alle componenten van de index aanhouden ?EarthNvstr1 schreef: ↑4 april 2021, 14:48full replication, dus index - ESG-barred => ~7000 ?
Edit:
Zou deze index volledig volgen als ik het goed begrijp:
https://research.ftserussell.com/Analyt ... af99ee.pdf
7634 componenten dan
Klopt het dat deze ETF "full replication" hanteert (heb ik gevonden op justetf.com, maar misschien klopt dat niet ?