Pensioensparen op je 90ste
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen op je 90ste
Ik krijg hier een papier onder mijn neus van een vrouw van meer dan 90. De titel is "Pensioenspaarrekening", en de uitleg: "dit rapport is bedoeld om u een transparant overzicht te geven van de taksen en kosten die gemaakt zijn als onderdeel van uw pensioenspaarrekening". 't Is bij BNP Pariabas Fortis.
(Die kosten bedragen -voor 2020- ongeveer 1.50% van de totale som)
Is het normaal dat iemand van die leeftijd nog aan pensioensparen doet? Ik vermoed niet dat er de laatste (25) jaren nog iets is bijgestort maar het is niet evident om dat te achterhalen. Kan ze dit niet best onmiddellijk stopzetten?
Bedankt voor alle advies.
(Die kosten bedragen -voor 2020- ongeveer 1.50% van de totale som)
Is het normaal dat iemand van die leeftijd nog aan pensioensparen doet? Ik vermoed niet dat er de laatste (25) jaren nog iets is bijgestort maar het is niet evident om dat te achterhalen. Kan ze dit niet best onmiddellijk stopzetten?
Bedankt voor alle advies.
Re: Pensioensparen op je 90ste
kan gewoon zijn dat ze op haar 64 gestopt is met pensioensparen, en het geld gewoon heeft laten staan
fondsen zijn : kosten, kosten , kosten, kosten
fondsen zijn : kosten, kosten , kosten, kosten
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De vraag is: wat ga je met dat geld doen, nadat je het uit het psp haalt?
op een spaarrekening aan 0.11% zetten?
op een spaarrekening aan 0.11% zetten?
beetje info: https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... talen.html
-> niet direct opvragen is vrij normaal
90: zo lang niet opvragen is zeer vreemd ja!
Maar echt nadelig weet ik toch niet.
Geen fiscaal voordeel meer, maar eindbelasting ook al betaald.
Je kan pensioenspaarfonds zonder fiscaal voordeel dan bekijken als gewoon gemengd beleggingsfonds,
zou niet weten wat het verschil is?
Gemengd beleggingsfonds is een doorsnee belegging,
en ook 1.5% kosten is dan niet abnormaal.
Zal op die 25 jaar wel duidelijk meer opgebracht hebben dan spaarboekje.
Ik zie niet direct dringende reden om onmiddellijk stop te zetten.
In de onderstelling dat ze het geld kan missen uiteraard.
Of beter gezegd: in de onderstelling dat gemengd fonds bij haar beleggingsprofiel past.
-> niet direct opvragen is vrij normaal
90: zo lang niet opvragen is zeer vreemd ja!
Maar echt nadelig weet ik toch niet.
Geen fiscaal voordeel meer, maar eindbelasting ook al betaald.
Je kan pensioenspaarfonds zonder fiscaal voordeel dan bekijken als gewoon gemengd beleggingsfonds,
zou niet weten wat het verschil is?
Gemengd beleggingsfonds is een doorsnee belegging,
en ook 1.5% kosten is dan niet abnormaal.
Zal op die 25 jaar wel duidelijk meer opgebracht hebben dan spaarboekje.
Ik zie niet direct dringende reden om onmiddellijk stop te zetten.
In de onderstelling dat ze het geld kan missen uiteraard.
Of beter gezegd: in de onderstelling dat gemengd fonds bij haar beleggingsprofiel past.
Als ze meer dan 90 is en 25 jaar na haar pensioen het blijkbaar nog altijd niet nodig heeft had ze het beter al lang doorgegeven aan haar erfgenamen, na 3 jaar waren er geen successierechten meer op te betalen ...
Is het ook niet zo dat de kosten op pensioenspaarbeleggingsfondsen hoger zijn dan bij andere fondsen ... de banken rekenen zich rijk aan die fondsen wetende dat mensen er toch niet onderuit kunnen wegens het fiscaal voordeel.
Is het ook niet zo dat de kosten op pensioenspaarbeleggingsfondsen hoger zijn dan bij andere fondsen ... de banken rekenen zich rijk aan die fondsen wetende dat mensen er toch niet onderuit kunnen wegens het fiscaal voordeel.
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben nu toch een beetje gerustgesteld. Het maakt niet uit dat het niet de optimale belegging is, maar ik vreesde dat het een slapende som geld was die jaar na jaar werd opgevreten door kosten & taksen (en inflatie) en dat tikt aan na meer dan 25 jaar. Ze moeten dan maar eens kijken of er ook geen brief is m.b.t. de opbrengst (maar 't is allemaal niet zo eenvoudig als bij een kwieke zeventiger).
Vermits er beheerskosten worden aangerekend, zal het om een TAK23 fonds gaan, daar worden geen aparte opbrengsten van opgemaakt, die zitten gewoon in de koers van de deelbewijzen. Bv BNP Paribas B Pension Balanced was 25 jaar geleden €47 waard, vandaag €214, al bij al geen slechte zaak aan gedaan om dat 25 jaar onaangeroerd te laten staan.dreaZ schreef: ↑25 maart 2021, 08:04 Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben nu toch een beetje gerustgesteld. Het maakt niet uit dat het niet de optimale belegging is, maar ik vreesde dat het een slapende som geld was die jaar na jaar werd opgevreten door kosten & taksen (en inflatie) en dat tikt aan na meer dan 25 jaar. Ze moeten dan maar eens kijken of er ook geen brief is m.b.t. de opbrengst (maar 't is allemaal niet zo eenvoudig als bij een kwieke zeventiger).
Met cijfers van dat pensioenspaarfonds:
214€/47€ = x4,5 op 25 jaar, dat geeft een gemiddeld jaarlijks rendement van 6,25%.
Kosten gaan van koers af, rendement is dus na kosten. (eigenlijk 7,75% rendement - 1,5% kosten = 6,25%)
Doe er 2% inflatie aan af, en netto 4,25% opbrengst boven inflatie.
Niks om warren buffet mee te beconcurreren maar toch ook geen peanuts hé, zeker ivm spaarboekje
Rest de vraag of ze geld niet beter kan gebruiken voor zichzelf of wegschenken of zo,
maar dat is een heel andere/heel persoonlijke kwestie
@vortex: BNP Paribas B Pension Balanced is een bancair pensioenspaarfonds hé, geen tak23 verzekering
Ik ga er van uit dat het over pensioenspaarfonds gaat, veel kans dat het over het fonds gaat dat jij vermeldt
214€/47€ = x4,5 op 25 jaar, dat geeft een gemiddeld jaarlijks rendement van 6,25%.
Kosten gaan van koers af, rendement is dus na kosten. (eigenlijk 7,75% rendement - 1,5% kosten = 6,25%)
Doe er 2% inflatie aan af, en netto 4,25% opbrengst boven inflatie.
Niks om warren buffet mee te beconcurreren maar toch ook geen peanuts hé, zeker ivm spaarboekje
Rest de vraag of ze geld niet beter kan gebruiken voor zichzelf of wegschenken of zo,
maar dat is een heel andere/heel persoonlijke kwestie
@vortex: BNP Paribas B Pension Balanced is een bancair pensioenspaarfonds hé, geen tak23 verzekering
Ik ga er van uit dat het over pensioenspaarfonds gaat, veel kans dat het over het fonds gaat dat jij vermeldt
We gokken er weer maar op los waar het juist over gaat.
Estate Guru believer.
Als de vrouw goede genen heeft en 114 wordt, niet panikeren, binnen 5 jaar eens gaan nadenken. Informeren kan nooit kwaad.