Keytrade of niet?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Keytrade of niet?
Ik geef op mijn belastingbrief al jaren aan dat ik meerdere effectenrekeningen heb. Tot hiertoe heb ik daar nog nooit enige vraag over gekregen.
Sommigen genieten ervan paniek te zwaaien.
Men moest eens zijn centjes verdelen over verschillende banken. (hunne bonus oei, oei die gaan op een ander)
Estate Guru believer.
Beste El Pero,el perro schreef: ↑25 maart 2021, 00:34 @spaarfreakje: uw berekening best eens nakijken
1M€ *0.15% = 1500€ i.p.v. 15 cent
zo een gevit is het nu ook weer niet
@carogna
Overheid wil gewoon deze al te bruuske overgang vermijden:
999.999€ → 0€ belasting te betalen
1.000.000€ → 1500€ belasting te betalen
1€ extra op uw rekening zou u 1500€ kosten, da's echt wel onrechtvaardig.
Dus kleine 'overgangsregeling' rond de grens.
Die overgangsregeling is eigenlijk niet zo belangrijk detail.
Wat meerdere effectenrekeningen betreft: opgelet er zijn echt wel strenge antimisbruikbepalingen
kbc/bolero legt het wel goed uit, incl. voorbeeld van die overgangsregeling & antimisbruik:
bedankt voor het delen van de link.
Het artikel van Bolero geeft inderdaad aan dat iemand met meerdere effecten ' geviseerd ' zal worden.
Ik zelf zou het gewoon doen om te diversifiëren binnen de competentie van de effecten versterkers.
Hopelijk wordt dit argument aanvaard ,zeker met de bescheiden sommen die daar op gestort zullen worden.
Met ander woorden mag ik mij in de toekomst aan een uitnodiging van de fiscus verwachten.
Grts.
Annetje, oef, je hebt mij gerustgesteld.
Dit is allemaal nieuw voor mij.
Fijn dat jullie allemaal jullie je ervaringen delen.
Waarvoor mijn welgemeende dank.
Grts.
Beste El Pero,el perro schreef: ↑25 maart 2021, 00:34 @spaarfreakje: uw berekening best eens nakijken
1M€ *0.15% = 1500€ i.p.v. 15 cent
zo een gevit is het nu ook weer niet
@carogna
Overheid wil gewoon deze al te bruuske overgang vermijden:
999.999€ → 0€ belasting te betalen
1.000.000€ → 1500€ belasting te betalen
1€ extra op uw rekening zou u 1500€ kosten, da's echt wel onrechtvaardig.
Dus kleine 'overgangsregeling' rond de grens.
Die overgangsregeling is eigenlijk niet zo belangrijk detail.
Wat meerdere effectenrekeningen betreft: opgelet er zijn echt wel strenge antimisbruikbepalingen
kbc/bolero legt het wel goed uit, incl. voorbeeld van die overgangsregeling & antimisbruik
bedankt voor het delen van de link.
Het artikel van Bolero geeft inderdaad aan dat iemand met meerdere effecten ' geviseerd ' zal worden.
Ik zelf zou het gewoon doen om te diversifiëren binnen de competentie van de effecten versterkers.
Hopelijk wordt dit argument aanvaard ,zeker met de bescheiden sommen die daar op gestort zullen worden.
Met ander woorden mag ik mij in de toekomst aan een uitnodiging van de fiscus verwachten.
Grts.
Annetje, oef, je hebt mij gerustgesteld.
Dit is allemaal nieuw voor mij.
Fijn dat jullie allemaal jullie je ervaringen delen.
Waarvoor mijn welgemeende dank.
Grts.
Effectentaks
Komt niet meer terug in de aangifte: de meldplicht van 'meerdere effectenrekeningen'. De nieuwe effectentaks viseert de effectenrekening zelf en niet langer de persoon die titularis is van de effectenrekening, zegt Wellens.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 93299.html
Komt niet meer terug in de aangifte: de meldplicht van 'meerdere effectenrekeningen'. De nieuwe effectentaks viseert de effectenrekening zelf en niet langer de persoon die titularis is van de effectenrekening, zegt Wellens.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je moet goed lezen wat er staat:
Naast een algemene antimisbruikbepaling worden 2 specifieke situaties geviseerd met een ‘onweerlegbaar’ vermoeden van niet-tegenstelbaarheid. Concreet gaat het over:
Het splitsen van een effectenrekening in meerdere effectenrekeningen aangehouden bij dezelfde tussenpersoon;
De omzetting van belastbare financiële instrumenten, aangehouden op een effectenrekening, naar financiële instrumenten op naam.
(edit)
Het spreiden van je beleggingen over effectenrekeningen bij verschillende banken/brokers kon altijd al en kan nog steeds zinvol zijn, los van zowel de oude als de nieuwe versie van de belasting in kwestie.
Het hebben van meerdere effectenrekeningen op zich is n.m.i. geen reden om geviseerd te worden.
Fiscale optimalisatie is goed, maar er zijn belangrijkere overwegingen dan deze belasting n.m.i.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 26 maart 2021, 18:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat hij "verstrekkers" bedoelt, de beheerders of verkopers van de fondsen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beste Sparspaar bedankt voor de linkSparSpaar schreef: ↑25 maart 2021, 19:40 Effectentaks
De nieuwe effectentaks viseert de effectenrekening zelf en niet langer de persoon die titularis is van de effectenrekening.
Hoe moet ik dit interpreteren?
Hoe kan je een effecten rekening viseren en niet de titularis? Dit begrijp ik echt niet.....
Mvg.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Veel effectenrekeningen staan op naam van meerdere personen of op naam van ziekenfondsen, vakbonden, vennootschappen enz.
In geval van meerdere titularissen, kunnen die dan nog een verschillend deel bezitten: de ene 20%, de andere 35% enz.
Vandaar
In geval van meerdere titularissen, kunnen die dan nog een verschillend deel bezitten: de ene 20%, de andere 35% enz.
Vandaar
Beste Spaarfreakje,spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 03:04 Veel effectenrekeningen staan op naam van meerdere personen of op naam van ziekenfondsen, vakbonden, vennootschappen enz.
Vandaar
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Nog een fijn weekend.
Mvg.
Ca
Graag een vb van die effecten rekeningen op verschillende namen.spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 03:04 Veel effectenrekeningen staan op naam van meerdere personen of op naam van ziekenfondsen, vakbonden, vennootschappen enz.
Vandaar
Estate Guru believer.