De crash van 2021
TIP
Re: De crash van 2021
Tijd om dit even af te stoffen.
Ik stel vast dat:
- mijn schoonvader over de beurs begon te praten en begot zelfs over turbo's begon;
- er de afgelopen maanden veel nieuwe leden zijn bijgekomen op dit forum (welkom!);
- en enkel het topic 'de crash van ...' al maanden stof ligt te vergaren.
Wat mij betreft zijn dit duidelijke indicatoren van een oververhitte markt. We zullen zien, maar ik neem hier en daar alvast een beetje winst en ik leg wat cash aan. Noem het irrationele hoogtevrees, maar de bomen lijken de afgelopen maanden echt wel tot aan de hemel te groeien.
Ik stel vast dat:
- mijn schoonvader over de beurs begon te praten en begot zelfs over turbo's begon;
- er de afgelopen maanden veel nieuwe leden zijn bijgekomen op dit forum (welkom!);
- en enkel het topic 'de crash van ...' al maanden stof ligt te vergaren.
Wat mij betreft zijn dit duidelijke indicatoren van een oververhitte markt. We zullen zien, maar ik neem hier en daar alvast een beetje winst en ik leg wat cash aan. Noem het irrationele hoogtevrees, maar de bomen lijken de afgelopen maanden echt wel tot aan de hemel te groeien.
Re: De crash van 2021
Je hebt gelijk maar ze zeggen al tien jaar lang dat de beurs gaat crashen. Als je de koersgrafiek van de Dow Jones bekijkt dan zie je dat de beurs bijna de hele tijd op een record staat. Wie uitstapt omdat de beurs hoog staat laat veel stijging aan zich voorbijgaan.
Re: De crash van 2021
Er is juist een cadeautje geweest van 1900 miljard dollar die nog voor de grote deel moet doorvloeien .
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als de lange termijnrente nog meer stijgt .
Maar normaal zou ze al moeten stijgen tot rond de 4% om obligaties aantrekkelijker te maken dan aandelen .
Trouwens nu de LT gestegen is staat Japan al weer te popelen om Amerikaans schatpapier op te kopen wat ook al een grote dempende functie heeft op de LT .
En Europa zal ook nog met stimulering over de brug komen willen ze de € stabiel houden .
In mijn inzicht geen vuiltje aan de lucht alleen maar zeer povere rendementen .
Was eerst de obligatiemarkt en spaardeposito's en nu de aandelenmarkt .
Wat niet wegneemt dat er niet veel nodig zal zijn van trigger om het segment te laten omslaan .
Is iets wat in de geschiedenis nog nooit heeft voortgedaan dus uw grafieken zijn compleet nutteloos op dit moment .
Is allemaal een groot experiment volgens de geldhoeveelheid die werd gecreëerd zou de inflatie nu uit de pan moeten gaan maar op dit moment halen we nog geen 1%
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als de lange termijnrente nog meer stijgt .
Maar normaal zou ze al moeten stijgen tot rond de 4% om obligaties aantrekkelijker te maken dan aandelen .
Trouwens nu de LT gestegen is staat Japan al weer te popelen om Amerikaans schatpapier op te kopen wat ook al een grote dempende functie heeft op de LT .
En Europa zal ook nog met stimulering over de brug komen willen ze de € stabiel houden .
In mijn inzicht geen vuiltje aan de lucht alleen maar zeer povere rendementen .
Was eerst de obligatiemarkt en spaardeposito's en nu de aandelenmarkt .
Wat niet wegneemt dat er niet veel nodig zal zijn van trigger om het segment te laten omslaan .
Is iets wat in de geschiedenis nog nooit heeft voortgedaan dus uw grafieken zijn compleet nutteloos op dit moment .
Is allemaal een groot experiment volgens de geldhoeveelheid die werd gecreëerd zou de inflatie nu uit de pan moeten gaan maar op dit moment halen we nog geen 1%
Re: De crash van 2021
Heb je de DJ speciaal gekozen om uw punt duidelijk te maken of zijn er nog zo veel grafieken die zo gaan, bvb EM? Small cap? EU markt?Yaris schreef: ↑11 maart 2021, 03:06
Je hebt gelijk maar ze zeggen al tien jaar lang dat de beurs gaat crashen. Als je de koersgrafiek van de Dow Jones bekijkt dan zie je dat de beurs bijna de hele tijd op een record staat. Wie uitstapt omdat de beurs hoog staat laat veel stijging aan zich voorbijgaan.
Re: De crash van 2021
Op uw vraag: small caps en Europa samen. De stijging is minder uitgesproken dan bij de Dow Jones maar er is een stijging.
Re: De crash van 2021
Zie bijlageHyakari schreef: ↑10 maart 2021, 22:24 Tijd om dit even af te stoffen.
Ik stel vast dat:
- mijn schoonvader over de beurs begon te praten en begot zelfs over turbo's begon;
- er de afgelopen maanden veel nieuwe leden zijn bijgekomen op dit forum (welkom!);
- en enkel het topic 'de crash van ...' al maanden stof ligt te vergaren.
Wat mij betreft zijn dit duidelijke indicatoren van een oververhitte markt. We zullen zien, maar ik neem hier en daar alvast een beetje winst en ik leg wat cash aan. Noem het irrationele hoogtevrees, maar de bomen lijken de afgelopen maanden echt wel tot aan de hemel te groeien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: De crash van 2021
idd, huisJapanner,
Wat we nu meemaken is dus eenmalig ? Het krankzinnige geld pompen in de beurs door radeloze overheden.
Een tijdje geleden zei iemand dat we nu onverkend terrein betreden.
Doet denken aan de Nieuwe Economie van 2000. Winst maken was een vies woord.
De verwachtingen die bestonden met betrekking tot de nieuwe economie werden zeer ernstig gedempt na het knappen van de internetzeepbel in 2001.
Wat we nu meemaken is dus eenmalig ? Het krankzinnige geld pompen in de beurs door radeloze overheden.
Een tijdje geleden zei iemand dat we nu onverkend terrein betreden.
Doet denken aan de Nieuwe Economie van 2000. Winst maken was een vies woord.
De verwachtingen die bestonden met betrekking tot de nieuwe economie werden zeer ernstig gedempt na het knappen van de internetzeepbel in 2001.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 11 maart 2021, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De crash van 2021
Et alors? Dat hebben we toch ook overleefd?
Re: De crash van 2021
bij sommige aandelen zijn er toch al serieuze correcties geweest
het zijn die gamestops en tesla's die de markt verstoren
kunnen die gans de markt meesleuren ?
het zijn die gamestops en tesla's die de markt verstoren
kunnen die gans de markt meesleuren ?
Re: De crash van 2021
Neen, zie in niet gebeuren, toch niet onder invloed van Gamestop, of zoiets dergelijks.
Tesla, is een ander verhaal, alhoewel over- en-over gewaardeerd, zie ik dit aandeel niet zo dalen.
Reden : Heel de wereld zit erin, geld van de hele wereld vloeide er naar toe ( omdat de bezitters van het geld groene EV mobiliteit wilden kopen ( sector waar je dus ook blijkbaar moest inzitten, en ze wisten geen ander aandeel. Alleen de naam : TESLA klinkt gelijk een klok voor hen. )
( correctie van hetgeen ik hierboven schreef ; op langere termijn zie ik dit natuurlijk dalen. Kan alleen maar naar omlaag ( als de wagens van VW, Mercedes, BMW, AUDI, en een hele grote verzameling Chinese wagens op het toneel verschijnen, en ingeburgerd gaan raken. Aan wie kan je trouwens nu nog een Tesla model S verkopen, als je de dag voordien naast een Porsche Taycan, en / of Audi é-tron GT gestaan hebt, met dezelfde prijs ( Porsche Taycan in Nederland te koop voor 87.000 euro ) ?
Om op het algemene draadje te antwoorden : Antwoord lijkt duidelijk ; wel of niet een crash ? Ik kan me ook wel voorstellen naar aanleiding van welke facturen ze eraan komt. ( toenemende inflatievrees, stijgende rente, door aanhoudende stijging grondstoffen prijzen, producten worden duurder )
Maar 1 antwoord hierop, koop grondstoffen (of beter / grondstof gerelateerde aandelen, halen hier maximaal profijt uit )
Lees in dit verband ook eens in dit forum, onder het draadje : - Energietransitie en AMG : Blik richting 2030.
Sinds eind vorig jaar werd alom in de media geschreven over een mogelijke aankomende supercyclus in grondstoffen.
Galloperende inflatie dreiging ( want dit kan inderdaad triggeren ) : Geen betere bescherming dan grondstoffen. Grondstoffen zijn reeele assets, en worden alleen maar duurder, bij stijging inflatie.
Beste is dan nog voorrang te geven aan die grondstoffen, die profiteren van de omschakeling van fossiel naar milieuvriendelijk / Energie transitie / Batterij- opslag / CO2 reductie / EV mobiliteit, natuurlijk ook - kortom Green / Clean Energie gerelateerd.
Lithium heeft voorbije nacht trouwens een eerste zwaar schot voor de boeg gegeven :
Stijging op 1 dag ( ja, op 1 dag ! ) : + 20,57 % erbij.
Grafiek, lijkt komeetachtig : www.tradingeconomics.com/commodity/lithium
( stijging in prijs sinds 1 januari van dit jaar : + 82,8 % erbij )
En Vanadium, voor de vele reuzegrote Redox Flow Batteries, met de grootte in een aantal gevallen van een voetbalveld, worden tevens wereldwijd de tussenschakel tussen captatie van wind en zonne-energie en het plaatsen van de energie ervan op het electriciteitsnet.
Grondstof ervan is Vanadium.
Prijs, ook flink stijgend.
Vraag gaat stijgen, prijs gaat hoger. Gaat beschouwd worden als een strategische, critische grondstof / metaal.
Ook van dit goedje is AMG de grootste producent van Noord Amerika ; en wereldleider in Spent Catalysts Refinery.
Tesla, is een ander verhaal, alhoewel over- en-over gewaardeerd, zie ik dit aandeel niet zo dalen.
Reden : Heel de wereld zit erin, geld van de hele wereld vloeide er naar toe ( omdat de bezitters van het geld groene EV mobiliteit wilden kopen ( sector waar je dus ook blijkbaar moest inzitten, en ze wisten geen ander aandeel. Alleen de naam : TESLA klinkt gelijk een klok voor hen. )
( correctie van hetgeen ik hierboven schreef ; op langere termijn zie ik dit natuurlijk dalen. Kan alleen maar naar omlaag ( als de wagens van VW, Mercedes, BMW, AUDI, en een hele grote verzameling Chinese wagens op het toneel verschijnen, en ingeburgerd gaan raken. Aan wie kan je trouwens nu nog een Tesla model S verkopen, als je de dag voordien naast een Porsche Taycan, en / of Audi é-tron GT gestaan hebt, met dezelfde prijs ( Porsche Taycan in Nederland te koop voor 87.000 euro ) ?
Om op het algemene draadje te antwoorden : Antwoord lijkt duidelijk ; wel of niet een crash ? Ik kan me ook wel voorstellen naar aanleiding van welke facturen ze eraan komt. ( toenemende inflatievrees, stijgende rente, door aanhoudende stijging grondstoffen prijzen, producten worden duurder )
Maar 1 antwoord hierop, koop grondstoffen (of beter / grondstof gerelateerde aandelen, halen hier maximaal profijt uit )
Lees in dit verband ook eens in dit forum, onder het draadje : - Energietransitie en AMG : Blik richting 2030.
Sinds eind vorig jaar werd alom in de media geschreven over een mogelijke aankomende supercyclus in grondstoffen.
Galloperende inflatie dreiging ( want dit kan inderdaad triggeren ) : Geen betere bescherming dan grondstoffen. Grondstoffen zijn reeele assets, en worden alleen maar duurder, bij stijging inflatie.
Beste is dan nog voorrang te geven aan die grondstoffen, die profiteren van de omschakeling van fossiel naar milieuvriendelijk / Energie transitie / Batterij- opslag / CO2 reductie / EV mobiliteit, natuurlijk ook - kortom Green / Clean Energie gerelateerd.
Lithium heeft voorbije nacht trouwens een eerste zwaar schot voor de boeg gegeven :
Stijging op 1 dag ( ja, op 1 dag ! ) : + 20,57 % erbij.
Grafiek, lijkt komeetachtig : www.tradingeconomics.com/commodity/lithium
( stijging in prijs sinds 1 januari van dit jaar : + 82,8 % erbij )
En Vanadium, voor de vele reuzegrote Redox Flow Batteries, met de grootte in een aantal gevallen van een voetbalveld, worden tevens wereldwijd de tussenschakel tussen captatie van wind en zonne-energie en het plaatsen van de energie ervan op het electriciteitsnet.
Grondstof ervan is Vanadium.
Prijs, ook flink stijgend.
Vraag gaat stijgen, prijs gaat hoger. Gaat beschouwd worden als een strategische, critische grondstof / metaal.
Ook van dit goedje is AMG de grootste producent van Noord Amerika ; en wereldleider in Spent Catalysts Refinery.
Re: De crash van 2021
Gelukkig dat jij dit topic nog eens hebt bovengehaald, kunnen we er terug voor een tijd tegen!Hyakari schreef: ↑10 maart 2021, 22:24 Tijd om dit even af te stoffen.
Ik stel vast dat:
- mijn schoonvader over de beurs begon te praten en begot zelfs over turbo's begon;
- er de afgelopen maanden veel nieuwe leden zijn bijgekomen op dit forum (welkom!);
- en enkel het topic 'de crash van ...' al maanden stof ligt te vergaren.
Wat mij betreft zijn dit duidelijke indicatoren van een oververhitte markt. We zullen zien, maar ik neem hier en daar alvast een beetje winst en ik leg wat cash aan. Noem het irrationele hoogtevrees, maar de bomen lijken de afgelopen maanden echt wel tot aan de hemel te groeien.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Re: De crash van 2021
Terug een hefboomfonds dat implodeerd.....toont toch aan dat de beurzen gevaarlijk beginnen te worden.
De Archegos faillout begint....
De japanse megabank Nomara crasht na een recordverlies van 2 miljard dollar te moeten op biechten.
Wordt vervolgd....
De Archegos faillout begint....
De japanse megabank Nomara crasht na een recordverlies van 2 miljard dollar te moeten op biechten.
Wordt vervolgd....
Re: De crash van 2021
Hefboom 5 op Chinese tech, op de piek gekocht en niet gedeleveraged, toen het slecht ging, dan zijt ge ne stommerik...
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Re: De crash van 2021
Enkele uren geleden kondigde Tencent zojuist een aandeleninkoop van 1 miljard dollar aan,alleen al om deze door liquidatie gedreven daling van de aandelenkoers te compenseren!
Vraag die nu op ieders lippen ligt : stopt het hierbij of gaat dat verder uitdeinen?
Vraag die nu op ieders lippen ligt : stopt het hierbij of gaat dat verder uitdeinen?
Re: De crash van 2021
Van één van onze forum-leden:
https://spaarvarkens.be/help-beleggers- ... entaliteit
Niet echt een artikel over de crash van 2021 maar een waarschuwing voor de overgewaardeerde markten. Niettemin zijn er volgens de auteur nog "koopjes" te doen.
https://spaarvarkens.be/help-beleggers- ... entaliteit
Niet echt een artikel over de crash van 2021 maar een waarschuwing voor de overgewaardeerde markten. Niettemin zijn er volgens de auteur nog "koopjes" te doen.