Moury construct
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Moury construct
Vraagje als leek: welke fout heeft de bouwheer dan bijvoorbeeld gemaakt ?
Dat kan van alles zijn: tegenstrijdigheden in plannen of lastenboek geeft aanleiding tot verrekeningen, of bijvoorbeeld een nevenaannemer aangesteld door de bouwheer die vertraging oploopt, waardoor die de hoofdaannemer ophoudt.
Of als er een regelgeving verandert tijdens de werken bijvoorbeeld.
Meerwerken omdat de architect stommiteiten heeft getekend, of een stabiliteitsstudie die in werkelijkheid een pak minder blijkt te werken...
Elk project heeft dat wel, in meer of mindere mate.
Je kan het niet geloven hoe vaak ik op een plan kamers zie zonder een deur of een deur die tegen het plafond getekend is ipv tegen de vloer en zo van die dingen...
Vliegende gebouwen, allemaal al gezien
Elk bouwdossier bestaat uit een meetstaat en een bestek, wat de volledige scope der werken zou moeten omschrijven.
De bouwheer doet beroep op een architecten/studiebureau voor het opmaken van al deze documenten en de bouwplannen. Daarop geeft de aannemer prijs.
Van zodra men in uitvoering is, moeten wijzigingen in hoeveelheid verrekend worden. Dan is er geen prijszetting meer tussen verschillende aannemers en kan er dus doorgerekend worden.
De meest voorkomende drie redenen zijn:
- onvoorziene omstandigheden (zeker bij renovatie) die pas en cours de route duidelijk worden
- hiaten in het dossier van het studiebureau
- bouwheer die van gedachten veranderd tijdens uitvoering waardoor plannen en hoeveelheden wijzigen
Een aannemer wint trouwens ook bij verrekeningen in min. Daarvoor kan een aannemer bijvoorbeeld de stabiliteitsstudie opnieuw doen, uitkomen dat het met x ton beton en staal minder ook kan lukken, deze berekening voorleggen. En dan voor elke 10.000 euro dat het minder kost een besparing van 5000 voorstellen. Die de bouwheer natuurlijk graag zal accepteren.
Aannemers gaan bij hun inschrijving al proberen inschatten hoeveel appels er uit de kast gaan vallen potentieel. Als dat veel is gaan ze inderdaad richting een marge van 0% het project in eerste instantie proberen binnenhalen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
geebee schreef: ↑1 april 2021, 00:00Misschien weet je het niet maar inhoud en taalgebruik hangen aan elkaar. Een inhoud die aan elkaar hangt van taalfouten leidt af van de inhoud.Jozefien1969 schreef: ↑31 maart 2021, 20:25 Geebee wat een ''aardige'' opmerking. En wellicht wanneer u pijn aan uw ogen heeft moet u toch nog eens naar een ''ogenarts'' gaan! Het ging om de inhoud niet om het taalgebruik.
Als Aerolla pretendeert een slimme mens te zijn (hij zit ook meer dan regelmatig af te geven in de "kroeg" hier op het forum), een burgerlijk ingenieur dan nog, dan mag ik, nee dan moet ik hem op dergelijke flaters wijzen ... als het jou niet aanstaat reageer dan niet dan zakt het bericht weg maar nu breng je het zelf willens nillens weer naar boven. Ik ga verder niet meer reageren. Laat het ons over Moury Construct hebben : heb je daar een mening over trouwens, ik hoor ze graag ?
Mijn mening momenteel is dat Moury Construct te duur staat. Er is een maar: ten eerste weet ik te weinig af van Moury, ten tweede volg ik als ‘’leek’’ het draadje van tien jaar Moury; m.a.w. ik wil het wel kopen maar het lijkt mij niet verstandig om dat NU te doen.
Als voorbeeld TINC zou een betere aankoop zijn……….
Wanneer u niet door de taalfouten kunt kijken, heeft u meer een probleem dan de schrijver. Het is namelijk niet iedereen gegeven om zonder fouten ABN of whatever Vlaams te schrijven. Bij deze ikzelf ben er ook niet goed in. Maar dan nog vraag ik me af waar gaat het om? Er zijn mensen die perfect ABN schrijven maar niet kunnen rekenen. Een ieder heeft zijn capaciteiten. Op forums van internet treft u allerlei pluimage. Het is aan u om beter te weten. En sommige kunnen beter rekenen dan u ooit met uw juiste taalgebruik. Verder u hoeft ook niet meer te reageren, ik reageer vanuit mijn hart.
"Ik ken weinig van het bedrijf, maar ik ga me toch even uitspreken over de waardering ervan."
-
- Hero Member
- Contacteer:
[/quote]
Blablabla+
Verder u hoeft ook niet meer te reageren, ik reageer vanuit mijn hart.
[/quote]
Dus u geeft even uw ongefundeerde mening. Maar daar mag niet op gereageerd worden. Niet fair hé.
Beleggen doe je trouwens met je hoofd, niet met je hart.
Blablabla+
[/quote]
Dus u geeft even uw ongefundeerde mening. Maar daar mag niet op gereageerd worden. Niet fair hé.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Blablabla+
[/quote]
[/quote]
Hoor graag uw denkwijze vanuit uw hoofd! Wellicht leer ik er veel van.
Jens heeft het op de vorige pagina als eens gezegd, ik kom tot dezelfde waardering:
Genormaliseerde winst van 18 euro per aandeel. Aan K/W van 10 = 180
Een net cash van 135 euro per aandeel.
180+135= 315.
Niet overgewaardeerd naar mijn mening.
Stel dat 2020 een uitzonderlijk jaar was. En ik zou daarom rekening houden met de winst van 2019 dan kom ik op deze manier op een waardering van 285 euro. (k/w van 10: 15*10= 150 +135 cash = 285)
nog steends ondergewaardeerd aan huidige koers van 260 euro.
Genormaliseerde winst van 18 euro per aandeel. Aan K/W van 10 = 180
Een net cash van 135 euro per aandeel.
180+135= 315.
Niet overgewaardeerd naar mijn mening.
Stel dat 2020 een uitzonderlijk jaar was. En ik zou daarom rekening houden met de winst van 2019 dan kom ik op deze manier op een waardering van 285 euro. (k/w van 10: 15*10= 150 +135 cash = 285)
nog steends ondergewaardeerd aan huidige koers van 260 euro.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank u wel Paljas voor uw uitleg. Maar ik ga er niet op in. Ieder zijn denkwijze toch? Slim of dom, als u maar weet wat u doet met uw geld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag ex-dividend (7 euro bruto).
En gaat op zijn ex dividend dag wat stijgen. Bijkopen zal er weer niet inzitten.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Laag volume. Waarschijnlijk 1 lummel die denkt dat em nog dividend kan krijgen door vandaag te kopen.