Belgische broker voor periodiek beleggen
TIP
Belgische broker voor periodiek beleggen
Goedemorgen! Ik zou graag beginnen met beleggen en zou daarvoor - als leek - willen starten met ETF’s.
Ik zou willen beginnen met een deel van mijn spaargeld gespreid over het komende jaar (of langer) over te brengen naar ETF’s, maar daarna zou ik regelmatig (bv. elke drie maand) willen inbrengen wat ik anders op een spaarrekening zou gezet hebben. Probleem is alleen dat ik dan regelmatig transactiekosten moet betalen. Bij Bolero 7,5 euro is toch wel veel op die relatief kleine bedragen.
Ik weet dat Degiro en Buxzero goedkopere opties zijn, maar als Belg wil ik geen buitenlandse rekening moeten openen en dan met het papierwerk zitten. Ik ben echt een leek en wil het dus zo eenvoudig mogelijk houden.
Wat zijn nu mijn opties? Zijn er goede Belgische brokers die lagere transactiekosten hanteren? Moet ik alles oppotten en maar 1 keer per jaar storten? Maar wat dan met “spreiden spreiden spreiden”? Ik zie even niet in hoe ik periodiek kan beleggen in ETF’s zonder die hoge transactiekosten...
Ik zou willen beginnen met een deel van mijn spaargeld gespreid over het komende jaar (of langer) over te brengen naar ETF’s, maar daarna zou ik regelmatig (bv. elke drie maand) willen inbrengen wat ik anders op een spaarrekening zou gezet hebben. Probleem is alleen dat ik dan regelmatig transactiekosten moet betalen. Bij Bolero 7,5 euro is toch wel veel op die relatief kleine bedragen.
Ik weet dat Degiro en Buxzero goedkopere opties zijn, maar als Belg wil ik geen buitenlandse rekening moeten openen en dan met het papierwerk zitten. Ik ben echt een leek en wil het dus zo eenvoudig mogelijk houden.
Wat zijn nu mijn opties? Zijn er goede Belgische brokers die lagere transactiekosten hanteren? Moet ik alles oppotten en maar 1 keer per jaar storten? Maar wat dan met “spreiden spreiden spreiden”? Ik zie even niet in hoe ik periodiek kan beleggen in ETF’s zonder die hoge transactiekosten...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belgische broker voor periodiek beleggen
Hier een overzichtje van de transactiekosten die ik heb samengesteld:
(DeGiro = custody account en kernselectie buiten beschouwing)
Transacties zou ik voor minstens 1.000 EUR doen.
Xetra is volgens mij de beurs waar je wil zijn voor ETFs.
Op basis daarvan, zou ik daarvoor dan Lynx gebruiken en enkel herbeleggende ETFs nemen.
Lynx.be zorgt voor de TOB, dus als je enkel herbeleggende ETFs neemt, heb je geen gedoe.
Wel aangeven bij CAP. Lynx.be is belgisch, maar maken gebruik van Interactive Brokers.
Bij DeGiro.nl heb ik gewoon geen goed gevoel.
Maar voor "kleine" (<1.000 ?) transacties zal dat misschien de enige valabele optie zijn.
Ik geloof dat DeGiro.nl wel TOB afhoudt voor Belgische klanten, dus ook hier geen gedoe. Wel aangeven bij CAP.
Code: Selecteer alles
Keyt MeDir Bolero Binck Lynx DeGiro.nl
Brussel 0000->2500 7,5 7,5 7,5 7,25 6 2->2,75
Brussel 2500->5000 14,95 7,5->10 15 9,75 6 2,75->3,5
Brussel 5000-> 24,95 10-> 15-> 14,75 6-> 3,5->
Amsterdam 0000->2500 14,95 10 7,5 9,75 6 2->2,75
Amsterdam 2500->5000 14,95 10 15 9,75 6 2,75->3,5
Amsterdam 5000-> 24,95 10-> 15-> 14,75 6-> 3,5->
Paris 0000->2500 14,95 10 7,5 9,75 6 4->5,25
Paris 2500->5000 14,95 10 15 9,75 6 5,25->6,5
Paris 5000-> 24,95 10-> 15-> 14,75 6-> 6,5->
Xetra 0000->2500 24,95 20 15 9,75 6 4->5,25
Xetra 2500->5000 24,95 20 30 9,75 6->7 5,25->6,5
Xetra 5000-> 24,95 20-> 30-> 14,75 7-> 6,5->
Transacties zou ik voor minstens 1.000 EUR doen.
Xetra is volgens mij de beurs waar je wil zijn voor ETFs.
Op basis daarvan, zou ik daarvoor dan Lynx gebruiken en enkel herbeleggende ETFs nemen.
Lynx.be zorgt voor de TOB, dus als je enkel herbeleggende ETFs neemt, heb je geen gedoe.
Wel aangeven bij CAP. Lynx.be is belgisch, maar maken gebruik van Interactive Brokers.
Bij DeGiro.nl heb ik gewoon geen goed gevoel.
Maar voor "kleine" (<1.000 ?) transacties zal dat misschien de enige valabele optie zijn.
Ik geloof dat DeGiro.nl wel TOB afhoudt voor Belgische klanten, dus ook hier geen gedoe. Wel aangeven bij CAP.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 april 2021, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
+1
overzichtelijk schema
overzichtelijk schema
Als je geen buitenlandse rekening wil is dus Binck de goedkoopste.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Enne mooi werk EarthNvstr1
Een TS met duidelijke vraag (die ook zelf al een en ander opgezocht heeft)
en goed antwoord
forum op zijn best!
Is eens wat anders dan het actiefste deel van het forum, de kroeg
Een TS met duidelijke vraag (die ook zelf al een en ander opgezocht heeft)
en goed antwoord
forum op zijn best!
Is eens wat anders dan het actiefste deel van het forum, de kroeg
Je hanteert best een maximale kost, bv 1%, daar moet je toch onder kunnen blijven
dat kan je dan, naargelang broker/beurs terugrekenen naar een minimaal bedrag per aankoop
Zo weet je direct hoe lang je moet oppotten :-)
"spreiden spreiden spreiden" slaat op spreiden tussen aandelen/sectoren/landen
Dat doe je al perfect met 1 wereldwijde tracker, dat is het probleem niet
In de tijd spreiden moet je je niet te veel van aantrekken
Dat doe je met uw spaarplan ook al bijzonder goed op een natuurlijke manier
Of je nu bijkoopt 1x/maand of 1x/jaar maakt niks uit
Inderdaad goed werk, bedankt!
Bolero komt er goed uit, in elk geval: mijn ETF's zitten in Amsterdam, en als je onder de 2500 EUR blijft ... hou er ook rekening mee dat Binck binnenkort "vernieuwt".
Bolero komt er goed uit, in elk geval: mijn ETF's zitten in Amsterdam, en als je onder de 2500 EUR blijft ... hou er ook rekening mee dat Binck binnenkort "vernieuwt".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zou ik toch niet durven stellen...
Ik ga er niet aan beginnen om het uit te rekenen, maar stel bv deze "wereldwijde aandelen ETF" aankopen eens tegenover elkaar:
- in januari 2020 begonnen met elk jaar 12.000 aan te kopen
- in januari 2020 begonnen met elke 6 maanden 6.000 aan te kopen
- in januari 2020 begonnen met elke 2 maanden 2.000 aan te kopen
Zou daar niet redelijk wat verschil op zitten ?
Het kantelpunt qua kosten ligt volgens mij ergens rond de 1.000 EUR (dan zit je iets onder 1% aankoopkosten (TK+TOB))
Stel dat je 200 EUR per maand spaart, dan kan je bv. elke 6 maanden 1.200 EUR aankopen van 1 wereldwijde aandelen ETF.
(DeGiro buiten beschouwing gelaten)
't is misschien nogal "sterk" gesteld, ik pleit schuldig,
met de gedachte ook dat een beginner liever duidelijk advies heeft dan een advies met vele "ifs" en "buts"
Maar ik denk toch dat het in essentie klopt
Met gegevens van uw voorbeeld, en je rekent tot nu, zou het natuurlijk veel verschil maken.
Je hoeft het niet uit te rekenen :-)
Maar met de instap 1x/jaar zijn er dan maar 2 aankopen, 2020 en 2021, zeer weinig spreiding dan.
Als je de strategie een hele tijd kan volhouden zodat er effectief sprake is van spreiding, zeg 5 jaar,
zou het dan veel verschil maken of je om de 6 maand (en dus 10 aankopen) doet of elke 2 maand (30 aankopen)?
Denk het niet (zonder het uitgerekend te hebben)
Ook in uw voorbeeld zou het denk ik al veel minder verschil maken of je om de maand of om de 2 maand instapt
Heb ook al regelmatig gehoord, en geloof dat best, dat als je een grote som hebt om te investeren je met gespreid in te stappen gemiddeld rendement laat liggen
(het uitmiddelen aankoopprijzen weeg niet op door gemiste rendement van geld dat aan de kant blijft staan)
Dit is niet toepasbaar op TS, waar zijn vraag over maandelijks spaargeld gaat, maar het geeft toch aan dat het voordeel van gespreid instappen in de tijd toch wel beperkt is
In vergelijking met de kosten onder controle houden lijken kosten me toch te primeren.
Voila, een hele boel nuance :-)
Maar tot slot, in zijn plaats zou ik en aankoop van 1000€ zeker niet opsplitsen in 2x500€ om meer spreiding in de tijd te krijgen.
met de gedachte ook dat een beginner liever duidelijk advies heeft dan een advies met vele "ifs" en "buts"
Maar ik denk toch dat het in essentie klopt
Met gegevens van uw voorbeeld, en je rekent tot nu, zou het natuurlijk veel verschil maken.
Je hoeft het niet uit te rekenen :-)
Maar met de instap 1x/jaar zijn er dan maar 2 aankopen, 2020 en 2021, zeer weinig spreiding dan.
Als je de strategie een hele tijd kan volhouden zodat er effectief sprake is van spreiding, zeg 5 jaar,
zou het dan veel verschil maken of je om de 6 maand (en dus 10 aankopen) doet of elke 2 maand (30 aankopen)?
Denk het niet (zonder het uitgerekend te hebben)
Ook in uw voorbeeld zou het denk ik al veel minder verschil maken of je om de maand of om de 2 maand instapt
Heb ook al regelmatig gehoord, en geloof dat best, dat als je een grote som hebt om te investeren je met gespreid in te stappen gemiddeld rendement laat liggen
(het uitmiddelen aankoopprijzen weeg niet op door gemiste rendement van geld dat aan de kant blijft staan)
Dit is niet toepasbaar op TS, waar zijn vraag over maandelijks spaargeld gaat, maar het geeft toch aan dat het voordeel van gespreid instappen in de tijd toch wel beperkt is
In vergelijking met de kosten onder controle houden lijken kosten me toch te primeren.
Voila, een hele boel nuance :-)
Maar tot slot, in zijn plaats zou ik en aankoop van 1000€ zeker niet opsplitsen in 2x500€ om meer spreiding in de tijd te krijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor jullie inbreng! Ik denk er nog even over na, maar denk niet dat ik voor Binck zal gaan gezien het minimale verschil met Bolero.
Een etf die eind januari op 75 € staat.
En die eind februari op 50 € staat.
Gespreid instappen geen verschil?
En het gaat hier over het jaar 2020.
Men zal maar alles eind januari hebben ingezet.
Natuurlijk heden is het verschil terug goed gemaakt.
Maar van iets 100 stuks of 150 stuks is wel degelijk een verschil.
En bovenstaand vb is helaas iets wat altijd mogelijk is.
Daarom alleen is het belangrijk aan newbies voorzichtig te zijn met raadgevingen hoe goed bedoeld ook.
Iemand die er warmpjes inzit is iets anders, maar of die hier gaat langs komen, denkelijk niet.
En die eind februari op 50 € staat.
Gespreid instappen geen verschil?
En het gaat hier over het jaar 2020.
Men zal maar alles eind januari hebben ingezet.
Natuurlijk heden is het verschil terug goed gemaakt.
Maar van iets 100 stuks of 150 stuks is wel degelijk een verschil.
En bovenstaand vb is helaas iets wat altijd mogelijk is.
Daarom alleen is het belangrijk aan newbies voorzichtig te zijn met raadgevingen hoe goed bedoeld ook.
Iemand die er warmpjes inzit is iets anders, maar of die hier gaat langs komen, denkelijk niet.
Estate Guru believer.
Iemand die er warmpjes inzit zal niet zo dom zijn om nu een ETF op te kopen in een overgewaardeerde markt