Belgische broker voor periodiek beleggen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belgische broker voor periodiek beleggen
Het nadeel bij Bolero vind ik de transactiekosten op Xetra, waar je nagenoeg alle ETFs vind.
Als je enkel gaat traden op Amsterdam omwille van de transactieskosten, dan beperkt je dus je keuze enorm.
Bij Belgische brokers betaal je voor elke beurstransactie (aandeel, beursgenoteerd fonds) een transactiekost en een transactietaks. De transactiekost heeft dikwijls een minimum. Als je transactiebedrag te klein is zal de transactiekost te veel doorwegen op het rendement van de belegging.
Bij sommige banken word er geen expliciete instapkost gevraagd, deze zit dan vervat in de jaarlijkse kost, een verplicht aantal jaren aanhouden en/of eventueel een uitstapkost. Omdat beleggingen meestal voor vele jaren zijn rekenen de banken met dit model dus in het totaal zelfs meer kosten aan.
Door hun karakteristieken zijn aandelen een belegging waarvan met op lange termijn een positief rendement kan verwachten.
Daarom dat het lijkt dat de makrt alsmaar stijgt.
Daarom dat de markt dikwijls dicht tegen zijn vorige maximum staat.
Niemand kan de markt op korte termijn voorspellen; de markt als een geheel kan op of neer gaan in de volgende periode.
De stand van de markt vandaag kan de laagste zijn die jij ooit nog zal zien.
Niemand kan voorspellen welk deel van de markt het beter zal doen en welk deel het slechter.
Als belegger die maandelijks kleinere bedragen te beleggen heeft zijn er de volgende keuzes:
- beleg in ETFs via degiro in hun herbelegende ETFs zonder transactiekosten - > 1x de rekening aangeven aan het CAP + rekening aanvinken op belastingsaangifte - > verder geen administratie
- beleg in ETFs via Belgische broker met transactiekosten - > fondsen kiezen en transacties zo groeperen dat de transactiekost "draagbaar" blijft.
- als de te beleggen bedragen echt klein zijn kan je eventueel via Keytrade + MeDirect beleggen in hun fondsen zonder instapkosten - > besef wel dat je jaarlijks hogere kosten betaald zodat de vorige 2 opties al snel voordeliger zijn.
Bij sommige banken word er geen expliciete instapkost gevraagd, deze zit dan vervat in de jaarlijkse kost, een verplicht aantal jaren aanhouden en/of eventueel een uitstapkost. Omdat beleggingen meestal voor vele jaren zijn rekenen de banken met dit model dus in het totaal zelfs meer kosten aan.
Door hun karakteristieken zijn aandelen een belegging waarvan met op lange termijn een positief rendement kan verwachten.
Daarom dat het lijkt dat de makrt alsmaar stijgt.
Daarom dat de markt dikwijls dicht tegen zijn vorige maximum staat.
Niemand kan de markt op korte termijn voorspellen; de markt als een geheel kan op of neer gaan in de volgende periode.
De stand van de markt vandaag kan de laagste zijn die jij ooit nog zal zien.
Niemand kan voorspellen welk deel van de markt het beter zal doen en welk deel het slechter.
Als belegger die maandelijks kleinere bedragen te beleggen heeft zijn er de volgende keuzes:
- beleg in ETFs via degiro in hun herbelegende ETFs zonder transactiekosten - > 1x de rekening aangeven aan het CAP + rekening aanvinken op belastingsaangifte - > verder geen administratie
- beleg in ETFs via Belgische broker met transactiekosten - > fondsen kiezen en transacties zo groeperen dat de transactiekost "draagbaar" blijft.
- als de te beleggen bedragen echt klein zijn kan je eventueel via Keytrade + MeDirect beleggen in hun fondsen zonder instapkosten - > besef wel dat je jaarlijks hogere kosten betaald zodat de vorige 2 opties al snel voordeliger zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij niet-Belgische brokers is dat juist hetzelfde.
Alleen zijn er vandaag de dag geen Belgische brokers die (al dan niet met voorwaarden) 0 transactiekost aanrekenen.
De transactietaks (TOB) heeft niets met je broker te maken, maar wel met je persoonlijke verblijfstatus in België.
Het verschil is dat de Belgische brokers de TOB automatisch voor jou zullen afhouden en betalen. Buitenlandse brokers kunnen dit ook doen (bv DeGiro), maar zo zijn er heel weinig. Als je broker het niet doet, moet je het zelf doen.
Hier gaat het over mutual funds ipv ETFs.B7H4long schreef: ↑5 april 2021, 10:25 Bij sommige banken word er geen expliciete instapkost gevraagd, deze zit dan vervat in de jaarlijkse kost, een verplicht aantal jaren aanhouden en/of eventueel een uitstapkost. Omdat beleggingen meestal voor vele jaren zijn rekenen de banken met dit model dus in het totaal zelfs meer kosten aan.
En hier zijn er dan 2 keuzes met ETFs en 1 met mutual funds.B7H4long schreef: ↑5 april 2021, 10:25 Als belegger die maandelijks kleinere bedragen te beleggen heeft zijn er de volgende keuzes:
Bovendien zijn er nog veel meer keuzes dan enkel deze 3.
P.S.: wel leuk om te zien dat jij nu ook mutual funds op tafel gooit als mogelijk alternatief voor ETFs
Bedankt allemaal!
Voor mijn zoontje wil ik een Keyplan bij Keytrade openen. Voor mezelf lijken ETF’s interessanter. Ik denk dat ik voor Bolero zal kiezen en het aantal transacties beperken.
Voor mijn zoontje wil ik een Keyplan bij Keytrade openen. Voor mezelf lijken ETF’s interessanter. Ik denk dat ik voor Bolero zal kiezen en het aantal transacties beperken.