Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Brederode en Sofina heb ik al langer in portefeuille. Wanneer u de geschiedenis van dit forum leest weet u dat Carnagee -of zoiets – ben slecht in namen, de enige was die zei: prima aandelen. De rest op dit forum was absoluut tegen. Heb alle moeite gedaan om te weten te komen waarom. Ook te lezen op dit forum!
Verder om een andere invalshoek te geven die wellicht ook vervloekt wordt door de kenners. Ik vergelijk graag FFP met Exor en trek dan mijn conclusies. Overigens heb wel FFP maar nog niet Exor.
Atlantia Spa holding in Italië, vergelijk ik graag weer met Vinci. Zal wel helemaal verkeerd zijn volgens de analisten; maar ieder zijn manier om te beleggen toch? Atlantia Spa heb ik vandaag gekocht. En ja de balans heb ik gelezen.
Verder om een andere invalshoek te geven die wellicht ook vervloekt wordt door de kenners. Ik vergelijk graag FFP met Exor en trek dan mijn conclusies. Overigens heb wel FFP maar nog niet Exor.
Atlantia Spa holding in Italië, vergelijk ik graag weer met Vinci. Zal wel helemaal verkeerd zijn volgens de analisten; maar ieder zijn manier om te beleggen toch? Atlantia Spa heb ik vandaag gekocht. En ja de balans heb ik gelezen.
FFP en Exor zijn van oudsher de families van de oprichters van Peugeot en Fiat, kun je best vergelijken maar ze hebben de laatste jaren wel een ander pad bewandeld. Robert Peugeot zit trouwens in de RvC van Sofina en heeft recent aandelen bijgekocht op 296 euro. Sofina is weer de grootste deelneming van Brederode, zo is de cirkel weer rond.Jozefien1969 schreef: ↑9 april 2021, 19:58 Brederode en Sofina heb ik al langer in portefeuille. Wanneer u de geschiedenis van dit forum leest weet u dat Carnagee -of zoiets – ben slecht in namen, de enige was die zei: prima aandelen. De rest op dit forum was absoluut tegen. Heb alle moeite gedaan om te weten te komen waarom. Ook te lezen op dit forum!
Leuk dat je de balans hebt gelezen. Eventueel kan je uw analyse delen die je tot kopen aangezet heeft?Jozefien1969 schreef: ↑9 april 2021, 19:58 Brederode en Sofina heb ik al langer in portefeuille. Wanneer u de geschiedenis van dit forum leest weet u dat Carnagee -of zoiets–, ik ben slecht in namen, de enige was die zei: prima aandelen. De rest op dit forum was absoluut tegen. Ik heb alle moeite gedaan om te weten te komen waarom. Ook te lezen op dit forum!
Verder om een andere invalshoek te geven die wellicht ook vervloekt wordt door de kenners. Ik vergelijk graag FFP met Exor en trek dan mijn conclusies. Overigens heb ik wel FFP maar nog niet Exor.
Atlantia Spa holding in Italië, vergelijk ik graag weer met Vinci. Ik zal wel helemaal verkeerd zijn volgens de analisten; maar ieder zijn manier om te beleggen toch? Atlantia Spa heb ik vandaag gekocht. En ja de balans heb ik gelezen.
ps: Je bent wel een aantal keer ''ik'' vergeten. Hierbij aangevuld.
Luxeauto, een compromis wellicht op de vrijdagavond?dreamy schreef: ↑9 april 2021, 19:38Misschien dat Ferrari voor jou een luxeartikel is, maar voor mij is het (ook) nog steeds een auto en dat is geen 'fabeltje'.
Ik ben er niet zo zeker van dat luxeartikelen per se ongevoelig zouden zijn voor de economische cyclus, maar de recente geschiedenis lijkt je op dat punt gelijk te geven.
Ik ga niet verkondigen dat Ferrari geen auto's maakt, maar er is een reden dat ze tegen dezelfde multiples als LVMH worden verhandeld (36x de winst van 2021) terwijl de VW's of BMW's nog niet de 10x aantikken. Een reis in een privéjet of een reis met Ryanair zijn allebei een vlucht in een vliegtuig, maar we mogen toch niet zeggen dat dit dezelfde kwaliteit levert of dat mensen hetzelfde bereid zijn te betalen.
Brederode, Sofina en Tubize de beste van de klas. Maar de faire discount is voor de eerste 2 nagenoeg 0 en voor de laatste 35%, snap dat soort redeneringen toch niet hoor.
Spreiding mag niet de verklaring zijn want dat helpt voor mooi gespreide holdings zoals GIMV en GBL ook niet om goede resultaten neer te zetten.
Spreiding mag niet de verklaring zijn want dat helpt voor mooi gespreide holdings zoals GIMV en GBL ook niet om goede resultaten neer te zetten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
In de podcast https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... HQAAAAAQAQ
ging het over Prosus.
Hij vond dat Prosus eigenlijk moet blijven zijn Tencent aandelen verkopen en met het geld daarvan eigen aandelen opkopen om zo voor de aandeelhouders de discount er uit te halen en zo de dus de prijs van Prosus naar boven te stuwen...
Prosus zal dat natuurlijk niet doen anders heffen ze zich zelf op natuurlijk.
Maar ik vind het niet erg dat ze nu een beetje Tencent hebben verkocht, al is het nu wel zo blijkbaar dat ze dat de komende 3 jaar niet meer gaan doen.
ging het over Prosus.
Hij vond dat Prosus eigenlijk moet blijven zijn Tencent aandelen verkopen en met het geld daarvan eigen aandelen opkopen om zo voor de aandeelhouders de discount er uit te halen en zo de dus de prijs van Prosus naar boven te stuwen...
Prosus zal dat natuurlijk niet doen anders heffen ze zich zelf op natuurlijk.
Maar ik vind het niet erg dat ze nu een beetje Tencent hebben verkocht, al is het nu wel zo blijkbaar dat ze dat de komende 3 jaar niet meer gaan doen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De redenering staat er niet bij hé
Wat vind je precies zo eigenaardig aan de inschatting van DP ?
Je ziet soms holdings met weinig discount omdat ze een goeie trackrecord hebben.EarthNvstr1 schreef: ↑10 april 2021, 11:46De redenering staat er niet bij hé
Wat vind je precies zo eigenaardig aan de inschatting van DP ?
Hier is geen link tussen wat ze een faire discount vinden en de trackrecord. Behalve dan dat ze deze nauw laten aansluiten bij de effectieve discount. Dat is zoals je koersdoel aanpassen volgens de huidige beurskoers, daar is niets fundamenteel aan.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het zou juist vreemd zijn mocht de inschatting van DP enorm afwijken, lijkt mij.
Misschien speelt naast track-record ook het feit mee in hoeverre het een gediversifieerde holding is?
Monoholdings of bv Prosus (eigenlijk vooral Tencent), dan wat meer discount...
(Misschien ook deels op basis van historische discount.)
Monoholdings of bv Prosus (eigenlijk vooral Tencent), dan wat meer discount...
(Misschien ook deels op basis van historische discount.)
Klopt grotendeels, maar ook opvallend eigenlijk. Als je ziet dat Prosus met relatief weinig korting een flink belang in Tencent kan verkopen, zou je niet veel meer korting dan 10% kunnen rechtvaardigen. Het zou natuurlijk wel helpen als ze vaker en meer zouden communiceren met hun aandeelhouders, al is het maar een halfjaarlijkse nieuwsbrief zoals een Sofina.
Brederode blijf alvast stijgen! 102,8
Ik ben ook zeer benieuwd hoe ze aan die 'correcte discount' komen, als je ziet dat er zelfs tussen de monoholdings blijkbaar belangrijke verschillen zouden moeten zijn volgens DP: Heineken Holding 15%, Solvac 30% en Tubize 35%.reteiP schreef: ↑10 april 2021, 11:32 Brederode, Sofina en Tubize de beste van de klas. Maar de faire discount is voor de eerste 2 nagenoeg 0 en voor de laatste 35%, snap dat soort redeneringen toch niet hoor.
De algemene 'visie' van DP is blijkbaar dat deze monoholdings (nog) een wat hogere korting verdienen, maar waarom? En waarom verdient Heineken Holding dan weer een veel lagere korting dan de andere twee? Omdat de eerste Nederlands is en de andere twee Belgisch?
Gemiddeld verdienen de holdings volgens DP blijkbaar juist een lagere korting.
Een tijd geleden heb ik getracht een positie in Solvac te nemen. De bank informeerde mij dat het alleen mogelijk is stukken op naam te kopen en dat daarvoor een registratie diende te gebeuren. Dat soort illiquiditeit rechtvaardigt een hogere korting dan bijvoorbeeld een Heineken holding die "gewoon" op de beurs kan worden verhandeld.dreamy schreef: ↑12 april 2021, 10:04Ik ben ook zeer benieuwd hoe ze aan die 'correcte discount' komen, als je ziet dat er zelfs tussen de monoholdings blijkbaar belangrijke verschillen zouden moeten zijn volgens DP: Heineken Holding 15%, Solvac 30% en Tubize 35%.reteiP schreef: ↑10 april 2021, 11:32 Brederode, Sofina en Tubize de beste van de klas. Maar de faire discount is voor de eerste 2 nagenoeg 0 en voor de laatste 35%, snap dat soort redeneringen toch niet hoor.
De algemene 'visie' van DP is blijkbaar dat deze monoholdings (nog) een wat hogere korting verdienen, maar waarom? En waarom verdient Heineken Holding dan weer een veel lagere korting dan de andere twee? Omdat de eerste Nederlands is en de andere twee Belgisch?
Gemiddeld verdienen de holdings volgens DP blijkbaar juist een lagere korting.