Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Mijn grootouders (86,90,97&99) zijn ondertussen allemaal voor de 1ste keer gevaccineerd met AZ, en zijn hier dolgelukkig mee.
Buiten mijn grootvader van 99 met lichte koorts en grieperig gevoel geen verdere bijwerkingen
Dat heb ik ook al gezegd tegen wie het wil horen

Ze hebben sportzalen en culturele centra ingenomen omdat die voorlopig toch niet gebruikt werden, het zou wel eens definitief kunnen worden

Daaraan gekoppeld zal er toch eens serieus mogen gediscussieerd worden over het thema : versoepelingen voor gevaccineerden. Het idee is nu "samen uit, samen thuis" ... awel, in dat geval denk ik dat we tot in de eeuwigheid tussen zullen zitten ... aan het vaccinatietempo dat ze nu bezig zijn zullen de eersten alweer mogen gevaccineerd worden terwijl de laatsten met moeite hun eerste prik hebben gehad. M.a.w. mondmaskers tot in de eeuwigheid en restricties op van alles en nog wat tot in de eeuwigheid ondanks het feit dat je al of niet gevaccineerd bent.
edit : ik zie dat er hierover al in de andere coronathread (waarom moeten er eigenlijk twee zijn ?) al over gediscussieerd werd.
Laatst gewijzigd door geebee op 11 april 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zoals ik in het algemene coronatopic schreef:
Eén van zijn argumenten is dat je als niet-gevaccineerde de gevaccineerden wat moet gunnnen.
En dat gaat niet over privileges, maar over geleidelijke terugkeer naar de normale vrijheden.
Jammer genoeg hebben we niemand met de impact van Etienne Vermeersch, maar dit lijkt mij een waardige opvolger.Charlesvdw schreef: ↑11 april 2021, 20:48 Als een moraalfilosoof vindt dat het ethisch verantwoord is om gevaccineerden meer toe te laten, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken ?
https://www.hln.be/binnenland/moraalfil ... ~a6132118/
Eén van zijn argumenten is dat je als niet-gevaccineerde de gevaccineerden wat moet gunnnen.
En dat gaat niet over privileges, maar over geleidelijke terugkeer naar de normale vrijheden.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 11 april 2021, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Volgens mij moeten er toch snel versoepelingen voor gevaccineerden komen. Als je geen of weinig risico loopt op besmetting moet er toch al iets kunnen?
In de USA is er al wat officieel toegelaten als je met allemaal volledig gevaccineerden samenkomt.
In de USA is er al wat officieel toegelaten als je met allemaal volledig gevaccineerden samenkomt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij gegarandeerd in oktober nieuwe golf. Z-Afrikaanse en Braziliaanse variant binnengebracht door internationale vakantiereizen of mss nog andere tot op heden onbekende variant.
Ik vermoed trouwens dat onze huidige 3de golf ook te wijten is aan de 'essentiele' reizigers tijdens Krokus.
De stijging van besmettingen daalde reeds voor de betreffende maatregelen ingang kregen.
Na amper 1 week kwam het kantelpunt al, terwijl men altijd minstens 2 weken daarvoor rekent.
Vandaar scholen terug open na Paasvakantie.
OK voorzichtig zijn en horeca -bij slecht weer- zeker nog dichtlaten maar zodra de zon er is: naar buiten. De UV stralen werken beter dan de maatregelen, net zoals vorig jaar het geval was.
Ok mijn aanvoelen hé.
We zitten er sowieso nog jaren mee.
Ik tip op zomer 2023 om het te kunnen vergeten...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met Patrick Loobuyck ben ik het zeker mee eens. Hij legt het ook goed uit.Charlesvdw schreef: ↑11 april 2021, 22:34 Zoals ik in het algemene coronatopic schreef:
Jammer genoeg hebben we niemand met de impact van Etienne Vermeersch, maar dit lijkt mij een waardige opvolger.Charlesvdw schreef: ↑11 april 2021, 20:48 Als een moraalfilosoof vindt dat het ethisch verantwoord is om gevaccineerden meer toe te laten, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken ?
https://www.hln.be/binnenland/moraalfil ... ~a6132118/
Die etisch filosoof Ignaas Devisch daarentegen trok eerder de kaart van de jeugd om hen als prioritaire vaccinatiegroep te beschouwen.
Daar ben ik het niet mee eens, omdat ze bijzonder weinig risico op hospitalisatie hebben.
De jeugd mag zeker versoepelingen krijgen, zodra de echte risico-groepen met onderliggende aandoeningen ingeent zijn.
Zeker en vast.
Mijn ethische idee is dat we voor zo'n vraagstukken verkozenen hebben die we allemaal samen op hun stoel gestemd hebben.Dat die het maar oplossen.
Ieder van hen die een houding aanneemt die verwerpelijk is krijgt volgende keer geen stem meer.. Wat denk je ?
Ik voel het niet aan als een noodzaak om over alles een mening te hebben, alles te zien opgelost worden zoals ik het zou oplossen, iedere beslissing af te keuren die ik niet zelf de beste vind.
Er hebben van mijzelf al zeker een aantal mensen beslissingen afgekeurd uit onwetendheid of om diverse redenen terwijl ik voor mijn part toch gelijk had.
In eender welke maatschappij je leeft : je zal je toch altijd een beetje aan regels moeten houden.
Dat schijnt voor velen een probleem te zijn en hier nog meer dan gemiddeld.
Het blijkt bv. in China dat "L'union fait la force" beter werkt dan "ikke ikke ikke en de rest kan stikke"
Ieder van hen die een houding aanneemt die verwerpelijk is krijgt volgende keer geen stem meer.. Wat denk je ?
Ik voel het niet aan als een noodzaak om over alles een mening te hebben, alles te zien opgelost worden zoals ik het zou oplossen, iedere beslissing af te keuren die ik niet zelf de beste vind.
Er hebben van mijzelf al zeker een aantal mensen beslissingen afgekeurd uit onwetendheid of om diverse redenen terwijl ik voor mijn part toch gelijk had.
In eender welke maatschappij je leeft : je zal je toch altijd een beetje aan regels moeten houden.
Dat schijnt voor velen een probleem te zijn en hier nog meer dan gemiddeld.
Het blijkt bv. in China dat "L'union fait la force" beter werkt dan "ikke ikke ikke en de rest kan stikke"
-
- Verbannen Gebruiker
In de USA wordt AZ niet gebruikt, en de vaccinatie bereidheid is toch veel lager dan bij ons. Bereidheid in de USA: (slechts !) 70%.
Er is een frappante overeenkomst met Vlaanderen. Zoals we hier konden merken, zijn het vooral de rechtsconservatieve personen die vragen hebben over AZ, J&J. En binnenkort: alle vaccins zeker?
In de USA: veel grotere vaccinatiebereidheid bij de democraten dan bij de republikeinen.
Slechts 56% van de republikeinen is van plan zich te laten vaccineren (83% bij de democraten).
Vreemd toch, de werking van de rechtsconservatieve geest?
Great minds think alike. So do small minds.
Pew Research:
A smaller majority of women (66%) than men (72%) intend to get a vaccine or have already received at least one dose. Among those not planning to get vaccinated, women are more likely than men to cite concerns about the rapid pace of vaccine development and a lack of information about how well they work as major reasons why they don’t plan to get a vaccine.Partisan differences, which have long characterized views about the outbreak, are increasingly seen in vaccine intent.
Democrats are now 27 percentage points more likely than Republicans to say they plan to get, or have already received, a coronavirus vaccine (83% to 56%). This gap is wider than those seen at multiple points in 2020.
Er is een frappante overeenkomst met Vlaanderen. Zoals we hier konden merken, zijn het vooral de rechtsconservatieve personen die vragen hebben over AZ, J&J. En binnenkort: alle vaccins zeker?
In de USA: veel grotere vaccinatiebereidheid bij de democraten dan bij de republikeinen.
Slechts 56% van de republikeinen is van plan zich te laten vaccineren (83% bij de democraten).
Vreemd toch, de werking van de rechtsconservatieve geest?
Great minds think alike. So do small minds.
Pew Research:
A smaller majority of women (66%) than men (72%) intend to get a vaccine or have already received at least one dose. Among those not planning to get vaccinated, women are more likely than men to cite concerns about the rapid pace of vaccine development and a lack of information about how well they work as major reasons why they don’t plan to get a vaccine.Partisan differences, which have long characterized views about the outbreak, are increasingly seen in vaccine intent.
Democrats are now 27 percentage points more likely than Republicans to say they plan to get, or have already received, a coronavirus vaccine (83% to 56%). This gap is wider than those seen at multiple points in 2020.
Zou het ook niet kunnen dat ouderen anders hebben geleefd, ttz in niet zo'n reine wereld waar we vandaag in (willen) leven en zodoende meer resistent zijn?Charlesvdw schreef: ↑11 april 2021, 22:21 Spaarfreakje, ouderen hebben sowieso minder last van bijwerkingen. Gewoon omdat hun immuunsysteem veel minder reageert.
Dus het vaccin is wat minder effectief, maar ze hebben ook veel minder bijwerkingen type spierpijn, koorts, hoofdpijn etc.
Hebben ze ons een maand of zo geleden niet proberen wijsmaken dat wie gevaccineerd is alsnog besmet kan geraken en het kan door geven, ook al wordt hij/zij niet ziek? Laat ons nog maar een maand of twee wachten totdat iedereen de kans gekregen heeft zich te laten vaccineren, er is nu al bijna geen draagvlak meer bij de jeugd, als ze dan ook nog eens als laatste hun vrijheden gaan terug krijgen zit het er helemaal tegen.
Volgens de laatste inzichten is de mogelijkheid om iemand anders te besmetten 2 weken na volledige vaccinatie nagenoeg onbestaande. bvb Waarom kunnen volledig gevaccineerde personen dan niet samenkomen ?
Je kunt natuurlijk altijd blijven wachten op de anderen.
bvb mijn dochter is 17 en kan nog geen rijbewijs halen, haar vriendin van 19 moet dan ook maar wachten om er een te halen tot zij ook 18 is?
bvb mijn dochter is 17 en kan nog geen rijbewijs halen, haar vriendin van 19 moet dan ook maar wachten om er een te halen tot zij ook 18 is?
Heb je daar ook een bron van? Maakt niet uit hoor, heb dat verhaaltje toch nooit geloofd maar tot op heden nog geen bevestiging van gezien.
Dat is een wel heel kromme en zinloze vergelijking hé.R1150GS schreef: ↑12 april 2021, 17:38 bvb Waarom kunnen volledig gevaccineerde personen dan niet samenkomen ?
Waarom wachten op anderen? Wel misschien omdat we als ouderen (ja ik ben ook bij die ouderen) de solidariteit van de jeugd gevraagd, nee genomen hebben, zij moesten zich ook aan de beperkingen houden terwijl ze zelf niet of nauwelijks ziek worden door dit virus. Lijkt mij niet meer dan fair dat zolang niet iedereen de kans op een vaccin gekregen heeft de solidariteit behouden blijft. Eenmaal de ouderen en risico groepen hun spuit gekregen hebben, en dat gaat nog maar een 4 tal weken duren, kunnen er voor iedereen gelijk versoepelingen zijn. Wat mij betreft geen twee-stromen samenleving en geen corona paspoort.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Risico speciale bloedklonter bij AZ voor 55+
BRON: Laatjevaccineren.beConcreet voor België betekent dit (op 700 000 dosissen) een theoretisch risico van 1,4 gevallen boven de 55 (rekening houdende met een incidentie van 1,3 per 100 000 vaccinaties en waarbij 15% van de gevallen ouder is dan 55 jaar).
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 12 april 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting en voor 70-75 procent tegen milde COVID-infecties. De werkzaamheid stijgt tot boven de 80 procent na de tweede prik als die na 12 weken wordt gegeven.
Bron : uzgent
Bron : uzgent