1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
... zoals daar zijn?
Sommigen laten het rollen, gaan op pensioen en hebben geen rooie duit.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jaarlijks belastingvoordeel bv.
Het feit dat je geld (zo goed als) vaststaat tot aan je pensioen is voor sommigen misschien ook een voordeel.
Er is ook nog de keuze tss. pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering.
Soit... ik zeg niet dat je alles hierin moet beleggen hé...
In het kader van de Europese PRIIPs en MiFID regelgeving worden de banken verplicht om ingave te geven in de kosten die zij de beleggers aanrekenen.
Een resultaat van de wetgeving is het EID (Essentiele Informatie Document - aka KID ). Daar kan je veel informatie vinden over de verwachte kosten en de impact op het rendement.
Een andere verplichting is het jaarlijks uitsturen van de echte kosten die aangerekend zijn.
Voor een ARPE pensioenspaarfonds zonder bewegingen was de totale kost blijkbaar 1,65% in 2020. Verdeeld over:
Lopende vergoedingen: 0,3274% (gaat naar de fondsbeheerder)
Retrocessies: 1% ( wat de fondsbeheerder terugstort aan de distributeur (=Argenta)
Samen zijn dit de beheerskosten die verplicht gepubliceerd worden.
(interne) transactievergoedigen: 0.3304% (voor dit niet zo aktief fonds)
Cummulatief effect van de vergoedingen op het rendement: 1,6578%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, heb ook elke keer de zelfde reactie. veel te duur. Maar dan zie ik dat mijn pensioensparen een geannualiseerd rendement heeft van 6.68% (loopt nu 10 jaar- zonder de belastingvermindering mee te rekenen) en dan klaag ik binnenmonds nog even en ga gewoon verder want dat is meer dan genoeg voor mij (voor die 1000€ die ik er spaar per jaar).
Zou eigenlijk eens mijn geannualiseerd rendement moeten berekenen met de belasting verminderingen meegerekend (als dividend ofzo).
Edit: van de 9420€ die ik nu gestort heb is 2826€ ontvangen als belastingvermindering
9420€ - 2826€ = 6594.00€.
Waarde pensioenfonds 13317.22€ met een hoger rendement dan het fictieve 4.75% waar de eindberekening rekening mee houdt.
Geen klachten verder
Zou eigenlijk eens mijn geannualiseerd rendement moeten berekenen met de belasting verminderingen meegerekend (als dividend ofzo).
Edit: van de 9420€ die ik nu gestort heb is 2826€ ontvangen als belastingvermindering
9420€ - 2826€ = 6594.00€.
Waarde pensioenfonds 13317.22€ met een hoger rendement dan het fictieve 4.75% waar de eindberekening rekening mee houdt.
Geen klachten verder
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
De anticipatieve heffing van 10% op het VOLLEDIGE kapitaal niet vergeten?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij zit het zo met de anticipatieve heffing:
- pensioenspaarfonds: belasting 8% op fictieve waarde gerekend met opbrengst van 4,75% per jaar voor elke storting
- pensioenspaarverzekering: belasting 8% op werkelijke waarde (kapitaal en rente excl. eventuele winstdeelneming)
(te laat beginnen en te vroeg uitstappen buiten beschouwing gelaten)
Voor fiscaal langetermijnsparen is het nog ietsje anders.
- pensioenspaarfonds: belasting 8% op fictieve waarde gerekend met opbrengst van 4,75% per jaar voor elke storting
- pensioenspaarverzekering: belasting 8% op werkelijke waarde (kapitaal en rente excl. eventuele winstdeelneming)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 april 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij een ander psp fonds betaal je 3% instapkosten daar al aan gedacht. (bij Arpe 0 %)
En nu zo verontwaardigd gaan doen voor die jaarlijkse onkost.(is er al jaren, maar nu verplicht het te melden aan klant)
Blijkbaar de eerste maal dat je hoort over beheerskost bij Arpe.
Eerst gaan lezen en dan iets tekenen u blijkbaar vreemd.
Minder is beter, maar blijkbaar ga je liever instap en beheerskosten gaan betalen, dacht het niet he.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
klik heb ik het fout? Kan hoor!
Je pensioensparen is belast aan 8 % en deze belasting wordt ingehouden op je 60ste verjaardag. Ook als je je spaartegoed later ontvangt, bij je effectieve pensionering, houdt de staat de belasting in op je 60 jaar. Om die reden wordt dit een anticipatieve heffing genoemd. Het tarief van 8 % wordt toegepast op zowel het kapitaal als het rendement.
Klopt maar voor pensioenspaarfondsen van vóór 2014 was er een jaarlijkse voorheffing 2015-2019 op anticipatieve voorheffing van 1%. Die werd berekend op het fictieve kapitaal [inleg/jaar * (1,04.75)^n] dat je in 2014 in het fonds had belegd. Bij de eindafrekening (op 60ste of 10j na contract als start 55j.) dien je dan nog 3% te betalen op het fictief kapitaal van 2014 en 8% op het fictief kapitaal bestaande uit stortingen 2015 t.e.m. de einddatum.EarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2021, 11:27 Volgens mij zit het zo met de anticipatieve heffing:
Voor de pensioenspaarverzekeringen van vóór 2014 werd die 1% voorheffing berekend op de [inleg * (1+gewaarborgd %)^n] van 2014 = de gewaarborgde reserve van 2014 . Daar dien je bij de eindafrekening dan ook nog 3% te betalen op dat kapitaal en 8% op de stortingen 2015-einddatum à gewaarborgde %. Zie https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... aragraph-1
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zouden ze het zo "moeilijk" maken? In mijn excel staat de anticipatieve voorheffing van 1% gewoon als korting op mijn 60e.
8% over kapitaal en 4.75% geannualiseerd rendement - wat ik al betaald heb. Mis ik iets?
8% over kapitaal en 4.75% geannualiseerd rendement - wat ik al betaald heb. Mis ik iets?
Klopt maar voor de pensioenspaarfondsen van voor 1992 werd er in 2012 reeds eens 6.5% vervoegde anticipatieve heffing ingehouden zodat ze nadien bij de eindafrekening nog maar 10% moesten betalen i.p.v. 16,5%. Nu dienen ze dan nog maar 5% te betalen op die stortingen van voor 1992, 3% op de stortingen 1993-2014 en 8% op de stortingen 2015-einddatum aan hun fictief rendement (4.75%) voor pensioenspaarfondsen en gewaarborgde intrest voor de pensioenspaarverzekeringen.Henkie1984 schreef: ↑14 april 2021, 14:46klik heb ik het fout? Kan hoor!
Je pensioensparen is belast aan 8 % en deze belasting wordt ingehouden op je 60ste verjaardag. Ook als je je spaartegoed later ontvangt, bij je effectieve pensionering, houdt de staat de belasting in op je 60 jaar. Om die reden wordt dit een anticipatieve heffing genoemd. Het tarief van 8 % wordt toegepast op zowel het kapitaal als het rendement.
De berekening wordt er alleen niet eenvoudiger op omdat die 6.5% van 2012 niet verrekenbaar is met de eindbelasting in tegenstelling tot de 1% voorheffing van 2015-2019. Die 6.5% was een echte anticipatieve heffing op het pensioensparen van 1986-1992 om die toen terug te brengen van 16.5% naar 10%. Zie: 6-50-pre-anticipatieve-heffing-pensioen ... 14041.html
Laatst gewijzigd door Tycoon op 14 april 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen komt op hetzelfde neer en is wat zij ook effectief doen. In realiteit heb je dan nog eens 3% betaald op dat fictief kapitaal van 2014, zodat je aan die 8% komt. Zie uit wikifin:Henkie1984 schreef: ↑14 april 2021, 14:57 Zouden ze het zo "moeilijk" maken? In mijn excel staat de anticipatieve voorheffing van 1% gewoon als korting op mijn 60e.
Voorheffingen van de anticipatieve heffing
Van 2015 tot en met 2019 heeft de regering beslist om voorheffingen uit te voeren op deze eindheffing: gedurende vijf jaar wordt een voorheffing van 1 % uitgevoerd op het kapitaal (zoals dit was opgebouwd op 31 december 2014). Als je onder deze maatregel viel, worden deze ingehouden bedragen afgetrokken van de eindheffing van 8 %. Je bankier of verzekeraar moet je informeren over deze verplichte voorheffingen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt volgens mij langs geen kanten. Heb je daar een referentie van ?Tycoon schreef: ↑14 april 2021, 14:50 Klopt maar voor pensioenspaarfondsen van vóór 2014 was er een jaarlijkse voorheffing 2015-2019 op anticipatieve voorheffing van 1%. Die werd berekend op het fictieve kapitaal [inleg/jaar * (1,04.75)^n] dat je in 2014 in het fonds had belegd. Bij de eindafrekening (op 60ste of 10j na contract als start 55j.) dien je dan nog 3% te betalen op het fictief kapitaal van 2014 en 8% op het fictief kapitaal bestaande uit stortingen 2015 t.e.m. de einddatum.
Voor de pensioenspaarverzekeringen van vóór 2014 werd die 1% voorheffing berekend op de [inleg * (1+gewaarborgd %)^n] van 2014 = de gewaarborgde reserve van 2014 . Daar dien je bij de eindafrekening dan ook nog 3% te betalen op dat kapitaal en 8% op de stortingen 2015-einddatum à gewaarborgde %. Zie https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... aragraph-1
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is ook hoe ik denk dat het is inderdaad..Henkie1984 schreef: ↑14 april 2021, 14:57 Zouden ze het zo "moeilijk" maken? In mijn excel staat de anticipatieve voorheffing van 1% gewoon als korting op mijn 60e.
Wat je hebt betaald in 2015-2019 krijg je dus eigenlijk terug op je 60e.
Een soort van intrestvrije lening aan de staat dus
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Daartegenover staat dat de anticipatieve heffing maar 8% is ipv. 10%.