Kopen als alleenstaande
TIP
Kopen als alleenstaande
Ik heb er net een rondje banklopen/huisprijzen opzoeken en een simulatie laten maken of er een mogelijkheid is om te kopen.
Onder de 270 000 vind je hier in de regio nauwelijks nog iets te koop, of er wordt direct meer geboden dan de vraagprijs of online.
Ik heb wel een spaarpotje maar als ik bv 250 000 wil lenen, moet ik reeds zelf 75 000 kunnen neerleggen.
Als alleenstaande zonder financiële steun is dat toch bijna niet haalbaar?
Ik vraag me altijd af hoe mensen 400 000 kunnen leggen voor een huis.
Mijn eisen zijn nochtans niet zo hoog vind ik, huis of appartement maakt me niet uit, geen nieuwbouw, 2 slaapkamers, ik moet de fietsen kunnen binnenzetten maar mag dus ook id gang bv en mn picknickbank moet op terras of koer kunnen staan.
Maar zelfs dat is niet te vinden onder de 250 000 ruwweg en dan moet je nog stevig renoveren.
Ik vrees dat kopen er nooit zal inzitten. Want zelfs al kan ik 10 000 sparen per jaar, de woningprijzen stijgen meer dan 10 000 per jaar.
Toch om moedeloos van te worden
Onder de 270 000 vind je hier in de regio nauwelijks nog iets te koop, of er wordt direct meer geboden dan de vraagprijs of online.
Ik heb wel een spaarpotje maar als ik bv 250 000 wil lenen, moet ik reeds zelf 75 000 kunnen neerleggen.
Als alleenstaande zonder financiële steun is dat toch bijna niet haalbaar?
Ik vraag me altijd af hoe mensen 400 000 kunnen leggen voor een huis.
Mijn eisen zijn nochtans niet zo hoog vind ik, huis of appartement maakt me niet uit, geen nieuwbouw, 2 slaapkamers, ik moet de fietsen kunnen binnenzetten maar mag dus ook id gang bv en mn picknickbank moet op terras of koer kunnen staan.
Maar zelfs dat is niet te vinden onder de 250 000 ruwweg en dan moet je nog stevig renoveren.
Ik vrees dat kopen er nooit zal inzitten. Want zelfs al kan ik 10 000 sparen per jaar, de woningprijzen stijgen meer dan 10 000 per jaar.
Toch om moedeloos van te worden
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Kopen als alleenstaande
Je bent niet de enige, ik zit in een gelijkaardige situatie. Zal wachten zijn tot iemand van de familie het loodje legt, of in een andere regio iets zoeken (of een partner vinden)...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De regio staat wat vast, hobby's en school liggen hier.
Ik vind het vooral ontnuchterend dat de regering altijd zegt, een eigen huis is een buffer voor later maar dat de aankoop voor alleenstaanden op dit moment toch niet haalbaar is. De prijzen stijgen alleen maar en er is geen woonbonus meer
Ik vind het vooral ontnuchterend dat de regering altijd zegt, een eigen huis is een buffer voor later maar dat de aankoop voor alleenstaanden op dit moment toch niet haalbaar is. De prijzen stijgen alleen maar en er is geen woonbonus meer
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gemakkelijk is het niet, en zeker moeilijker dan wie jaren geleden gekocht heeft
Het klaarspelen is ook heel vermoeiend. Je budget goed aflijnen. Vele woningen proberen bezoeken en dan merken dat je al te laat bent. De financiering in orde krijgen. Gigantisch veel werk in verbouwingen steken. Soms kan dat allemaal samen echt zwaar zijn. Zeker als alleenstaande is dat niet vanzelfsprekend.
Als je het wil ga je creatief moeten zijn en doorzetten. Buiten de platgetreden paden kijken kost veel energie, maar kan enorm veel opbrengen...
Als je dit echt belangrijk vindt, en je concentreert je erop, dan lukt dat echt wel. Succes!
Het klaarspelen is ook heel vermoeiend. Je budget goed aflijnen. Vele woningen proberen bezoeken en dan merken dat je al te laat bent. De financiering in orde krijgen. Gigantisch veel werk in verbouwingen steken. Soms kan dat allemaal samen echt zwaar zijn. Zeker als alleenstaande is dat niet vanzelfsprekend.
Als je het wil ga je creatief moeten zijn en doorzetten. Buiten de platgetreden paden kijken kost veel energie, maar kan enorm veel opbrengen...
Als je dit echt belangrijk vindt, en je concentreert je erop, dan lukt dat echt wel. Succes!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het eerste wat je moet doen is naar "je bank" (of "je banken") stappen en je situatie en doel op tafel leggen.
De bedoeling daarvan is te weten te komen wat binnen je mogelijkheden ligt en wat je uiterste limiet is.
Ik ken uw situatie niet, ik ken "hier in de regio" niet. Dus dit brengt niet veel bij.
Je moet niet vertrekken van hoeveel je "wil lenen", maar van wat binnen je mogelijkheden ligt (zie hoger).
Dat moet je je niet afvragen. Je moet bekijken wat binnen *jouw* mogelijkheden ligt.
Je moet niet "eisen", maar "wensen". Misschien kan je alvast een mooie stap in de richting van die wensen nemen.Daphne83 schreef: ↑15 april 2021, 18:36 Mijn eisen zijn nochtans niet zo hoog vind ik, huis of appartement maakt me niet uit, geen nieuwbouw, 2 slaapkamers, ik moet de fietsen kunnen binnenzetten maar mag dus ook id gang bv en mn picknickbank moet op terras of koer kunnen staan.
Edit: "moet" in de zin van "misschien kan je"
Sociale koopwoning geen optie?
Kijk eens naar woningen van kleine landeigendom. Dit zijn bescheiden woningen in Vlaanderen, gebouwd met steun van de overheid. Er zijn wel voorwaarden qua inkomen en situatie aan verbonden, en een wachtlijst. Ook leningen beschikbaar voor deze huizen via de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen met interessante voorwaarden, ze hebben ook een bijkomende inrichtingslening beschikbaar indien nodig.
In 2015 nieuwbouw gekocht van hun, moest zelf nog vloeren, keuken en badkamer doen. Prijs was 200k. Hele straat vol jonge koppels en alleenstaanden. Ook lang gezocht naar iets betaalbaars maar dan dat je aan 250/275k en dan had je een krot van 1960 met bergen werk aan...
Kijk eens naar woningen van kleine landeigendom. Dit zijn bescheiden woningen in Vlaanderen, gebouwd met steun van de overheid. Er zijn wel voorwaarden qua inkomen en situatie aan verbonden, en een wachtlijst. Ook leningen beschikbaar voor deze huizen via de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen met interessante voorwaarden, ze hebben ook een bijkomende inrichtingslening beschikbaar indien nodig.
In 2015 nieuwbouw gekocht van hun, moest zelf nog vloeren, keuken en badkamer doen. Prijs was 200k. Hele straat vol jonge koppels en alleenstaanden. Ook lang gezocht naar iets betaalbaars maar dan dat je aan 250/275k en dan had je een krot van 1960 met bergen werk aan...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je 10.000 EUR per jaar kan sparen ... wat is dan eigenlijk het probleem ?
Dat zou ik ff aan m'n bank moeten vragen
.
Vorig jaar heb ik dat bedrag kunnen sparen, reis viel weg.
Ik wou gewoon aantonen dat de woningprijzen mijn insziens sneller stijgen dan dat velen alleenstaanden of niet alleenstaanden kunnen sparen.
Vorig jaar heb ik dat bedrag kunnen sparen, reis viel weg.
Ik wou gewoon aantonen dat de woningprijzen mijn insziens sneller stijgen dan dat velen alleenstaanden of niet alleenstaanden kunnen sparen.
Voor 300k heb je in de Noorderkempen een gelijkvloers appartement, met terras, tuintje en garage ( of kelderruimte).
Afhankelijk van je inkomen heb je dan een eigen inbreng van 75 tot 125k euro nodig.
200k lenen als alleenstaande levert een maandelijkse afbetaling van 750 euro op, looptijd 25 jaar. SSV onderhandel je weg. Loondomiciliëring en eventueel brandverzekering ga je er wel bij moeten nemen.
Voilà, ff de rekening voor iemand anders gemaakt. Alvast mijn excuses.
Afhankelijk van je inkomen heb je dan een eigen inbreng van 75 tot 125k euro nodig.
200k lenen als alleenstaande levert een maandelijkse afbetaling van 750 euro op, looptijd 25 jaar. SSV onderhandel je weg. Loondomiciliëring en eventueel brandverzekering ga je er wel bij moeten nemen.
Voilà, ff de rekening voor iemand anders gemaakt. Alvast mijn excuses.

Idd dat had de bank idd ook gezegd, minimum 75 000 eigen inleg.
Maar dan moet je er ook vanuit gaan dat die 300K niet stijgt in de jaren dat ik nog moet sparen om daaraan te geraken
. Wat ik persoonlijk fijn zou vinden
Maar dan moet je er ook vanuit gaan dat die 300K niet stijgt in de jaren dat ik nog moet sparen om daaraan te geraken
Nu nog een makelaar vinden die aan een vriendenprijsje wil werken 

Ook die persoon ga je vinden. De gidsers zullen je de geknipte persoon voorstellen ...
Hopelijk slaapt Vaganza al of mist hij dit vredig topic.

Uit eigen ervaring heb ik het gevoel dat het wel nog mogelijk is, maar je moet goed de afweging kunnen maken van wat je prioriteiten zijn als je zou merken dat je volledige wensenlijstje onmogelijk is binnen je budget. Vaak gaat het om kiezen tussen een betere locatie maar minder (buiten)ruimte of andersom. Of kiezen voor een pand waar nog werk aan is. Als alleenstaande kan je ook de strategische keuze maken om te beginnen met iets kleins van 1 slaapkamer om dan na een paar jaar (al dan niet met partner) te upgraden.
Als alleenstaande was een huis voor mij niet mogelijk.altopalo schreef: ↑16 april 2021, 09:17 Uit eigen ervaring heb ik het gevoel dat het wel nog mogelijk is, maar je moet goed de afweging kunnen maken van wat je prioriteiten zijn als je zou merken dat je volledige wensenlijstje onmogelijk is binnen je budget. Vaak gaat het om kiezen tussen een betere locatie maar minder (buiten)ruimte of andersom. Of kiezen voor een pand waar nog werk aan is. Als alleenstaande kan je ook de strategische keuze maken om te beginnen met iets kleins van 1 slaapkamer om dan na een paar jaar (al dan niet met partner) te upgraden.
Ik heb dan maar deze strategie gevolgd, en het bevalt me heel erg.
Nieuwbouw eenslaapkamerappartement gekocht op plan toen ik 24 was. Met een lening op 25 jaar, en een deftige eigen inleg (beetje rentloos bijgeleend bij ouders) heb ik een maandelijkse aflossing die goedkoper is dan huur. Energiekost is minimaal.
Een tuin is er dan wel niet, maar de natuur is mijn tuin.
Ik kom ruimschoots rond, kan een mooi bedrag sparen, en moet me niets te kort doen. Grote luxe, uit eten, ... is niet aan mij besteed. Mijn grootste uitgave is dat ik 4 á 5 keer per jaar op reis ga naar het buitenland.
Euros worden geen twee keer omgedraaid, en ik koop waar ik zin in heb, wanneer ik er zin in heb.
Ik zou het iedereen aanraden: bescheiden wonen, maar goed leven.
Ondertussen is mijn loon al gestegen, en de lening wordt binnenkort geherfinancierd naar een nog lager bedrag. Volgens mijn berekeningen moet ik 9 jaar in het appartement wonen om de kosten van de aankoop terug te verdienen.
Natuurlijk is dit niet voor iedereen haalbaar. Jobzekerheid en loon zijn een belangrijke factor. Het ruggensteuntje van de ouders helpt om de lening laag te houden, maar was in principe niet nodig.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Hero Member
- Contacteer:
RGiskard
uit nieuwsgierigheid: hoe komt u op de 9 jaar voor u de kosten er uitgehaald hebt? Normaal hoor je z'n 4 tot 5 jaar
uit nieuwsgierigheid: hoe komt u op de 9 jaar voor u de kosten er uitgehaald hebt? Normaal hoor je z'n 4 tot 5 jaar

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!