De crash van 2021
TIP
Re: De crash van 2021
Persoonlijk verwacht ik dat het nog verder gaat uitdeinen
Nu er weer records worden verbroken is het misschien tijd om dit draadje van onder het stof te halen?
Wie doet een gokje wat de volgende grote daling/crash gaat ontketenen... De oplopende langetermijnrente, nieuwe lockdowns, virusmutaties, spattende cryptobubbles,SPACs,...?
Mijn persoonlijke gok : Een (handels)oorlog
Edit:typo
Wie doet een gokje wat de volgende grote daling/crash gaat ontketenen... De oplopende langetermijnrente, nieuwe lockdowns, virusmutaties, spattende cryptobubbles,SPACs,...?
Mijn persoonlijke gok : Een (handels)oorlog
Edit:typo
Laatst gewijzigd door Bae1 op 16 april 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zijn die er niet altijd dan? Net als reguliere oorlog - bij voorkeur waarbij één van beiden met een Toyota tegenover een legertank komt te staan want anders is de fun er ook af natuurlijk.
Crypto - heeft nu nog weinig met de reële economie te maken, dus niet relevant
Virusmutaties met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, de aard zal alles bepalen in dat geval
Anderzijds staat er héél veel geld te wachten en daar zal iets moeten mee gebeuren: ofwel investeren of spenderen, beiden zijn goed voor de beurs. Hier eerder positief gestemd voor wat komen gaat
De mensen hebben zich een jaar koest moeten houden en hun geld moeten sparen. Wanneer ze binnenkort terug losgelaten worden krijgen we een consumptieboom.
Is dat zo?
Ja want we hebben veel moeten missen en willen schade inhalen.
Maar... we zijn het ook al wat anders gewoon. Vrienden uitnodigen op terras lijkt me nu leuker dan op restaurant gaan. Ik heb al een jaar geen kleren meer gekocht, dusja die heb ik nodig. Maar 6 broeken ineens kopen, dacht het niet (meer).
Gisteren was ik in de colruyt, ik kan dat hier anoniem zeggen dus doe ik het maar. Ik drink geen alcohol, maar voor de 2e keer op rij was ik meer dan 180 euro kwijt. Ik ga daar 2x per maand naar toe.
Weinig hamsterproducten, maar wel duurdere zaken die ik een jaar geleden nooit kocht.
Pijnboompitten, dure kazen, dure tapas hapjes, cava 0%, desperados 0%, ...
Ik persoonlijk ga keuzes moeten maken. Ik kan niet en veel geld uitgeven in winkels en op restaurant gaan (wat ook weer duurder gaat worden) en nog eens op reis. Enfin ja ik kan dat misschien wel, maar de vrek in mij gaat dat nooit toelaten...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een man veronderstel ik , ik ken er alvast die daar helemaal anders over denken, ook al hebben ze geen kleren nodig zelfs
De Belg heeft veel op zij gezet maar elders zou dat wel eens kunnen tegenvallen
Laatst gewijzigd door contextbinder op 16 april 2021, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik twijfel toch ook aan een revival van "roaring twenties"
Hallo toch nog over het spaargeld
Ik lees dat abn amro 0,05 % in rekening breng Dus ik geef als ik in die positie zou zijn 500 per 100 000 de bank geef het uit aan hypoteeken bv maar hun hoeven toch niet nouw te kijken of het 300 000 of 350 000 kost want het is tenslotten hun geld niet en als het er niet meer is jammer dan in deze onzekere tijd met de gigantische schuld die er is .
Gedacht had ik gooi het in de kluis dan kost het 0,5 % minder dan is het nog van mij het geld .
Want als je het naar de bank breng breng je het weg naar hun men kan met de rekening doen wat men wil daar heeft niemand belang bij behalve jij de belasting vind dat ook goed wand de bank geef alles op .
Dit is toch iets om te overwegen !!!
gr J M
Ik lees dat abn amro 0,05 % in rekening breng Dus ik geef als ik in die positie zou zijn 500 per 100 000 de bank geef het uit aan hypoteeken bv maar hun hoeven toch niet nouw te kijken of het 300 000 of 350 000 kost want het is tenslotten hun geld niet en als het er niet meer is jammer dan in deze onzekere tijd met de gigantische schuld die er is .
Gedacht had ik gooi het in de kluis dan kost het 0,5 % minder dan is het nog van mij het geld .
Want als je het naar de bank breng breng je het weg naar hun men kan met de rekening doen wat men wil daar heeft niemand belang bij behalve jij de belasting vind dat ook goed wand de bank geef alles op .
Dit is toch iets om te overwegen !!!
gr J M
Crashje komt zo.
Een rotatie van de aandelen dat ze weg doen (hoge beta aandelen) naar andere sectoren kan ervoor zorgen dat de beurs nog overeind blijft. Dus een ARKK ETF kan wel verder crashen omdat het vol met hoge beta aandelen zit.
Natuurlijk een crash start maar na een echte daling. Afwachten of de belangrijke steunen van vandaag het gaan houden. Dan zitten we nog in de buy de dip modus.
Aan de breadth was het te zien dat die grote wolven al van in februari met hun distributie bezig waren. Verstopt omdat ze de zware doorwegers van de index lieten stijgen, om geen argwaan op te wekken. Aan ARKK en de brede Russel 2000 kon je al zien dat er maar zeer weinig aandelen mee deden aan de stijging.
Goed het is 19 uur (13 uur in Amerika) de lunchpauze van de grote wolven is gedaan tussen 13u en 14 u. Eens kijken wat ze nu gaan uitrichten.
Ze hebben niks uitgericht. De Amerikaanse beurzen zijn hoog geëindigd zoals ze de hele dag hoog gestaan hebben.
Je verspreidt hier de complottheorie dat enkele spelers de indexen manipuleren. Dat is onmogelijk op een aandelenmarkt waar voor miljarden aan transacties worden gedaan.
Het jaar nadert zijn einde...
Als we de koersevolutie van de indexen van het voorbije jaar nagaan dan zijn er inderdaad afkoelingsperiodes van enkele procenten om nadien resoluut zijn weg terug naar boven verder te zetten.
Ook deze keer zie ik het zo, er zijn buiten wat onzekerheden rond omikron geen signalen van omslaande tendensen. De beurs zakt niet genoeg door om van paniekverkopen te spreken.
Ik denk dat er ook wel velen zijn die denken hun 2021-winsten veilig te kunnen stellen door (een deel) te verkopen. Dat dat een illusie is maakt niet uit, maar ze doen het wel. Tegelijkertijd zijn er dan weer die op de dip willen kopen. En daarom krijg je nu wat wisselvallige bewegingen. In ieder geval: om van een crash te kunnen spreken moeten indexen al 20% dalen. Dat zou willen zeggen dat het rendement over heel 2021 gelijk is aan nul. Is dat wel een crash? Voor mij mag dit hoofdstuk dus afgesloten worden en maken we een nieuw topic aan: de crash van 2022.
Na sluiting heb ik de rotatie nog eens bestudeerd en het blijft een rotatie van hoge beta groeiaandelen naar enkele andere sectoren door de inflatie verwachting en daardoor stoppen tapering (FED) probleem. Je ziet dit ook aan het betere slot en de hogere stijging van de Russel.
Het risico is veel groter nu en veel meer volatiliteit. De VIX staat zelfs rond de 30 nu i.p.v 15.
Die rotatie naar andere sectoren in plaats van naar cash zal de beurs omhoog moeten houden.
Ik vraag me bv. af waarom ze ook naar huizenbouwers roteren terwijl deze gevoelig zijn voor een renteverhoging.
Ik heb de indruk dat ze nu pas de hele zware index aandelen zoals MSFT en APPLE niet meer ondersteunen om de indexen hoog te houden. Daar zal vanaf nu terug normaal mee gehandeld worden.
Ik hou mijn lange termijn hoge beta waarden nu goed in de gaten. vb. MSFT zit daar gevaarlijk aan zijn steun.
Het risico is veel groter nu en veel meer volatiliteit. De VIX staat zelfs rond de 30 nu i.p.v 15.
Die rotatie naar andere sectoren in plaats van naar cash zal de beurs omhoog moeten houden.
Ik vraag me bv. af waarom ze ook naar huizenbouwers roteren terwijl deze gevoelig zijn voor een renteverhoging.
Ik heb de indruk dat ze nu pas de hele zware index aandelen zoals MSFT en APPLE niet meer ondersteunen om de indexen hoog te houden. Daar zal vanaf nu terug normaal mee gehandeld worden.
Ik hou mijn lange termijn hoge beta waarden nu goed in de gaten. vb. MSFT zit daar gevaarlijk aan zijn steun.
O ja, er is nog 1 groep van de hoge beta groeiaandelen die nog standhoudt. Dit is de semiconductor sector.
Maar het risico is daar nu ook veel groter dan vroeger.
Maar het risico is daar nu ook veel groter dan vroeger.