De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Als dit probleem zich zo vaak stelt lijkt er mij toch iets fundamenteel fout te lopen bij Bolero. Moet de FSMA dergelijke zaken niet opvolgen ?
Het probleem met Bolero is dat zij zich baseren op een lijst van 'in België geregistreerde fondsen' die de FSMA aanlevert. Deze lijst is op basis van fondsennaam opgesteld.
Vanguard registreert zijn distribuerende en accumulerende onder dezelfde naam. De distribuerende worden in België geregistreerd, en de accumulerende niet.
Bolero zoekt dus de naam van het accumulerende fonds in de lijst van in België geregistreerde fondsen, vindt die, en concludeert (foutief) dat het fonds in België geregistreerd is.
Het is niet helemaal duidelijk wie er gelijk heeft. Volgens de geest van de wet is Bolero zeker fout, maar volgens de letter van de wet hebben ze mogelijks gelijk. Dat hangt af van of de wet vereist dat een fonds in België geregistreerd is, of of het 'op de lijst staat'.
Voor VWCE <> VWRL hebben ze het uiteindelijk wel uitgeklaard, en rekenen ze nu aparte tarieven voor de accumulerende en distribuerende variant.
Edit: Dit geldt voor Vanguard-fondsen. EDMW en SNAW van iShares hebben een andere naam, ik weet niet wat Bolero hun probleem daarmee is.
Vanguard registreert zijn distribuerende en accumulerende onder dezelfde naam. De distribuerende worden in België geregistreerd, en de accumulerende niet.
Bolero zoekt dus de naam van het accumulerende fonds in de lijst van in België geregistreerde fondsen, vindt die, en concludeert (foutief) dat het fonds in België geregistreerd is.
Het is niet helemaal duidelijk wie er gelijk heeft. Volgens de geest van de wet is Bolero zeker fout, maar volgens de letter van de wet hebben ze mogelijks gelijk. Dat hangt af van of de wet vereist dat een fonds in België geregistreerd is, of of het 'op de lijst staat'.
Voor VWCE <> VWRL hebben ze het uiteindelijk wel uitgeklaard, en rekenen ze nu aparte tarieven voor de accumulerende en distribuerende variant.
Edit: Dit geldt voor Vanguard-fondsen. EDMW en SNAW van iShares hebben een andere naam, ik weet niet wat Bolero hun probleem daarmee is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
DeGiro heeft zijn kernselectie uitgebreid! EMIM wordt nu ook opgenomen, net als IUSN en CNDX. Mooi.
Dit is meteen van toepassing vermoed ik? Er zijn er ook die plaats moeten ruimen, maar volgens mij geen relevante.
Dit is meteen van toepassing vermoed ik? Er zijn er ook die plaats moeten ruimen, maar volgens mij geen relevante.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Top!
Mijn ETF selectie IWDA - IUSN - EMIM kan ik dan vanaf nu volledig zonder transactiekosten kopen!
Echt vervelend. Nog minder kosten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je zou je beginnen afvragen waarom ...
Alsook VWCE (vroeger was enkel VWRL gratis).
In mijn geval zitten er nu wel 2 ETF's niet meer in de kernselectie, waaronder eentje voor obligaties. Heeft iemand een suggestie voor een obligatie-ETF die wel nog in de kernselectie zit? Ik ben op zoek naar een obligatie-ETF die fungeert als een stabielere en anticyclische optie. Hoge rendementen komen uit mijn aandelen-ETF's. Ik dacht in de eerste plaats aan EUNA of VETY.
In mijn geval zitten er nu wel 2 ETF's niet meer in de kernselectie, waaronder eentje voor obligaties. Heeft iemand een suggestie voor een obligatie-ETF die wel nog in de kernselectie zit? Ik ben op zoek naar een obligatie-ETF die fungeert als een stabielere en anticyclische optie. Hoge rendementen komen uit mijn aandelen-ETF's. Ik dacht in de eerste plaats aan EUNA of VETY.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Vraagje over algemene ETF: meestal lees ik hier IWDA + EMIM ofwel gewoon VWCE.
Komt "iShares MSCI ACWI UCITS ETF" niet op hetzelfde neer? → SSAC of op Xetra genaamd IUSQ
Lijkt mij hetzelfde, of mis ik iets?
Komt "iShares MSCI ACWI UCITS ETF" niet op hetzelfde neer? → SSAC of op Xetra genaamd IUSQ
Als index is MSCI ACWI gelijkaardig als FTSE All-World; nl de grootste aandelen van de de ontwikkelde en opkomende markten.
Dus IWDA + EMEA/EMIM en VWCE en IUSQ/SSAC hebben gelijkaardige doelen.
Je moet dan effectief gaan kijken naar de implementatie door de fondsen.
- Tot voor kort was de beheerskost van IUSQ/SSAC 3x groter dan de beheerskost van de andere fondsen. Nu gelijkaardig.
- Je kan kijken hoe goed ze de index volgen: het #aandelen in het fonds, de tracking difference en tracking error.
- Je kan kijken hoeveel transactiekosten je zal moeten betalen; afhankelijk van je broker en de beurs waar het fonds noteert.
Edit: zoals hieronder staat, en dat ik vergeten was, kijk ook naar de fiscale behandeling. Bvb transactietax die afhangt van het land waar het geregistreerd was.
Dus IWDA + EMEA/EMIM en VWCE en IUSQ/SSAC hebben gelijkaardige doelen.
Je moet dan effectief gaan kijken naar de implementatie door de fondsen.
- Tot voor kort was de beheerskost van IUSQ/SSAC 3x groter dan de beheerskost van de andere fondsen. Nu gelijkaardig.
- Je kan kijken hoe goed ze de index volgen: het #aandelen in het fonds, de tracking difference en tracking error.
- Je kan kijken hoeveel transactiekosten je zal moeten betalen; afhankelijk van je broker en de beurs waar het fonds noteert.
Edit: zoals hieronder staat, en dat ik vergeten was, kijk ook naar de fiscale behandeling. Bvb transactietax die afhangt van het land waar het geregistreerd was.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 april 2021, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Welke etf is eigenlijk het meest interessant voor small cap USA? Russell 2000 of S&p 600
Bezit zelf momenteel geen etf, wil graag een acc. Etf
Xrs2 of sxrg
https://etf.dws.com/nl-nl/IE00BJZ2DD79- ... ts-etf-1c/
Of
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000MSVX
Bezit zelf momenteel geen etf, wil graag een acc. Etf
Xrs2 of sxrg
https://etf.dws.com/nl-nl/IE00BJZ2DD79- ... ts-etf-1c/
Of
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000MSVX
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Opgelet!Roger_de_klusman schreef: ↑23 april 2021, 08:48 Komt "iShares MSCI ACWI UCITS ETF" niet op hetzelfde neer? → SSAC of op Xetra genaamd IUSQ
Die ETF is geregistreerd in België en komt dus met 1,32% beurstaks.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
?
Is toch domicilie in Ierland en dus 0,12% beurstaks?
Is toch domicilie in Ierland en dus 0,12% beurstaks?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Domicilie en registratie is niet hetzelfde.
Hier kan je een redelijk goed overzicht van TOB vinden: https://vfb.be/tob-of-taks-op-beursoper ... -beurstaks
En hier kan je de registraties van IE00B6R52259 vinden onder "Geregistreerde Locaties":
https://www.blackrock.com/be/intermedia ... -ucits-etf
Hier kan je een redelijk goed overzicht van TOB vinden: https://vfb.be/tob-of-taks-op-beursoper ... -beurstaks
En hier kan je de registraties van IE00B6R52259 vinden onder "Geregistreerde Locaties":
https://www.blackrock.com/be/intermedia ... -ucits-etf
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Hmmm, klopt.
We leren weer bij
We leren weer bij