Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Ziekteverzekering als inwoner omdat je een blijvende woonplaats en adres in Be houdt ?
Links en rechts wat extra premie betalen om in regel te blijven ? Of een combinatie van de twee... ?
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... ragen.aspx
Ocmw ?
Links en rechts wat extra premie betalen om in regel te blijven ? Of een combinatie van de twee... ?
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... ragen.aspx
Ocmw ?
-
- Verbannen Gebruiker
Je kan geen gebruik maken van het OCMW als je middelen van bestaan hebt.
Maar dat moet ik je waarschijnlijk niet vertellen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt veel minder recht op voordelen als je een eigendom bezit.
David, als je een vriendin hebt die werkt, waarom woon je niet wettelijk samen om zo in orde te zijn met je ziekenkas als persoon ten laste? Dan moet je geen bijdrage doen.
Plus de persoon die werkt, kan ook nog een groot belastingsvoordeel (huwelijksquotiënt) genieten.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... enwonen#q6
Of heb je liever gewoon niets met de staat te maken? Dat zou ik ook wel nog kunnen begrijpen.
Mocht je vriendin het willen aftrappen, wettelijk samenwonen is eenvoudig te ontbinden.
Of heb je persoonlijke (of financieele) reden om dit niet doen? Dat hoor ik zeker graag...
Plus de persoon die werkt, kan ook nog een groot belastingsvoordeel (huwelijksquotiënt) genieten.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... enwonen#q6
Of heb je liever gewoon niets met de staat te maken? Dat zou ik ook wel nog kunnen begrijpen.
Mocht je vriendin het willen aftrappen, wettelijk samenwonen is eenvoudig te ontbinden.
Of heb je persoonlijke (of financieele) reden om dit niet doen? Dat hoor ik zeker graag...
Laatst gewijzigd door Jamesken op 24 april 2021, 17:47, 5 keer totaal gewijzigd.
750€/kwartaal dus.
Niet onredelijk maar toch ook niet weinig geld.
Niet onredelijk maar toch ook niet weinig geld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En zeker ook controleren bij https://www.mutas.be/internationale-dienstverlening wat je rechten zijn? Ik vermoed als je die 750/kwartaal betaalt dat je er automatisch recht op hebt maar zou toch eens dubbelchecken.
-
- Verbannen Gebruiker
Zoveel mogelijk autonoom leven is mijn eigen keuze.Timoootjex schreef: ↑24 april 2021, 17:16 Je hebt veel minder recht op voordelen als je een eigendom bezit.
Ik draag er dan ook graag de voordelen en de vermeende nadelen van.
Het zou er nog maar aan moeten ontbreken dat ik ruim voldoende middelen heb om van te leven en me dan inschrijven in het OCMW. Ik kom niets te kort. Als ik meer wou hebben of bezitten kon ik ook gewoon in de tredmolen blijven lopen die bijna iedereen volgt. Maar die weten waarschijnlijk wel niet wat ze echt missen.
Mijn toestand is een eigen keuze. Niet iets dat me overkomen is door pech of ongeluk.
En die voordelen moet je ook met een korreltje zout nemen.
Van het OCMW leven noem ik nu niet echt een voordeel.
En de sociale voordelen die je zogezegd krijgt als je arbeid verricht betaal je gewoon zelf hoor of worden op voorhand van je loon afgehouden.
-
- Verbannen Gebruiker
Omdat dit mijn keuze is.
Ik heb nu gekozen voor een vriendin. Niet voor een wettelijk samenwonende partner.
Het is mijn keuze om zoveel mogelijk autonoom te leven. Niet iemand tot last te zijn om nog meer geld te verdienen of minder geld uit te geven.
Schijnbaar zien velen het echte punt over het hoofd: ik ben tevreden met wat ik heb. Meer moet niet.
Het topic gaat over jezelf rijk noemen en vooral voelen. Niet om zo rijk mogelijk te worden. Daar bestaan genoeg andere topics over. [/quote]
Ben ik van op de hoogte.Mocht je vriendin het willen aftrappen, wettelijk samenwonen is eenvoudig te ontbinden.
Relaties zijn voor mij vanuit voortschrijdend uitzicht redelijk vrijblijvend. Dus alle ervaring met de voor- en nadelen van alle samenlevingsvormen.
Mijn huidige vriendin heeft een inkomen dat hoger is dan het mijne. En ze is ook tevreden met wat ze heeft.
-
- Verbannen Gebruiker
Bedankt.Timoootjex schreef: ↑24 april 2021, 17:46 En zeker ook controleren bij https://www.mutas.be/internationale-dienstverlening wat je rechten zijn? Ik vermoed als je die 750/kwartaal betaalt dat je er automatisch recht op hebt maar zou toch eens dubbelchecken.
Maar ik ben geen lid van een betalend ziekenfonds.
-
- Verbannen Gebruiker
Bedankt voor uw inzichten David. Altijd interessant. Ik stel graag vragen. Ik ben ook blij om te horen dat er nog mensen content zijn met wat ze hebben en niet noodzakelijk streven naar meer , meer, meer.
-
- Verbannen Gebruiker
Verstandige instelling.
Ik heb dat ook moeten leren hoor.Ik ben ook blij om te horen dat er nog mensen content zijn met wat ze hebben en niet noodzakelijk streven naar meer , meer, meer.
Ik ben niet met een zak geld geboren.
Ben zelfs een jaar of tien redelijk verslaafd geweest aan verhandelen op de beurzen.
Met wat ik nu weet had ik ook beter nog een jaar of vijf vroeger gestopt met geld bijeenharken. Maar dat wist ik toen niet.
Ik volg nu iemand van nabij die zich voorgenomen heeft voor zijn tweeëndertigste te stoppen met werken en van zijn beursopbrengsten te gaan leven. Dan moet zelfs ik even slikken.
Neen. Dat klopt. Maar je kan wel die inkomsten een beetje verdoken houden.David_DeWa schreef: ↑24 april 2021, 17:11 Je kan geen gebruik maken van het OCMW als je middelen van bestaan hebt.
Geen idee welke beleggingen je wel of niet kan verdoken houden voor hen.
Geen idee welke constructies mensen zoal opzetten om daar tussen de mazen van het net te glippen maar ze doen het wel.
Als ik aan mijn inkomen van de staat foert zou zeggen en leven van wat ik heb kan ik vast tot aan mijn dood voort. Maar niemand weet zeker wanneer de dood komt.
Bij mij waarschijnlijk wat sneller dan bij gemiddelde Jan Modaal (en net daarom kom ik waarschijnlijk wel toe) maar niets is zeker.
Ik zou, denk ik, in de categorie van 0 euro per kwartaal kunnen vallen. Niet die van 750 euro.
En toch nog goed kunnen leven, maar niet in Belgie. Dan wordt het misschien behelpen.
In BE zou ik gratis kunnen wonen want ik heb een huis. In een ander land voorlopig niet maar daar is alles wel erg goedkoop.
Ik heb zo het idee dat hier mijn huis verkopen en elders heel goedkoop een kamer huren goedkoper uitkomt.
Maar als ik hier geen adres zou hebben en het aftrappen naar een ander land stopt mijn ziekteverzekering en moet ik er ginder een kopen.
Ik heb wel een vraagje voor David.
Heb je hier eerder gezeten onder een andere nick of is het toeval dat je hier je weg zeer goed vind? Volledig of-topic natuurlijk, maar dat gebeurt me wel vaker.
Heb je hier eerder gezeten onder een andere nick of is het toeval dat je hier je weg zeer goed vind? Volledig of-topic natuurlijk, maar dat gebeurt me wel vaker.
Met het inroepen van een hulplijn heb ik hem hoogstwaarschijnlijk kunnen identificeren