NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Ik ben cooperant sinds het eerste uur. Ik ben het project zeker genegen. Een rekening heb ik nog niet aangevraagd en ik zou er ook niet voor willen betalen. Je kan 0 eur aanduiden heb ik gezien. Of is dat Hip tegenwoordig betalen voor een zichtrekening?
Mochten ze interessante producten aanbieden, dan zal ik hun aanbod zeker bekijken. Die woningverzekering zou beter een online simulatie mogelijk maken om direct een prijs te hebben ipv dat bel me op gedoe. En Giskart schreef eerder ook al dat de verzekeringen veel te duur zijn.
Voor de fietsverzekering enzo blijf ik bij de VWB (ook ethisch he) en spotgoedkoop.
Ik wacht nog even af tot de dingen beter worden.
Mochten ze interessante producten aanbieden, dan zal ik hun aanbod zeker bekijken. Die woningverzekering zou beter een online simulatie mogelijk maken om direct een prijs te hebben ipv dat bel me op gedoe. En Giskart schreef eerder ook al dat de verzekeringen veel te duur zijn.
Voor de fietsverzekering enzo blijf ik bij de VWB (ook ethisch he) en spotgoedkoop.
Ik wacht nog even af tot de dingen beter worden.
Niet dus
Daarvoor ben ik al cooperant geworden.
Ze hebben me in hun dankbaarheid jaren in draai gehouden met marketing blabla enz..
Onder het motto 'don't ask what your country can do for you but what you can do for your country' heb ik mijn part voor NewB al gedaan.
Dat ik al genoeg andere rekeningen heb bij andere banken speelt ook mee.
Ik denk niet dat die vrijwillige bijdrage lang vrijwillig gaat blijven. Zo ethisch zullen ze wel niet zijn.
Dan zitten we met een ING probleem : wat vandaag gratis is, is het morgen niet meer... Jammer genoeg gaan we dat bij vele banken zien.
Een kat een kat noemend : ik vind dat NEWB iets mag terugdoen na de jaren teutekereut en het aandeel dat ik heb dat nu zo goed als niets meer waard is (door slecht beleid en gebrek aan visie en vakkennis vanaf het begin). Iets terugdoen : ze geven me niet eens wat een andere bank geeft, laat staan iets extra.
Visa Debit : wat zouden mijn voordelen daarmee zijn ? Misschien aankopen in winkels in UK maar dat gaat wat minder worden waarschijnlijk dan vroeger. Is er nog iets anders ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Iedereen moet zijn eigen keuze maar maken ...
Ik zie niet in wat er 'onethisch' zou zijn aan het vragen van een maandelijkse bijdrage. Men heeft ervoor gekozen om het experiment met de vrije bijdrage aan te gaan, maar nooit is de belofte gemaakt dat dit zo blijft. Als de rekening niet klopt, zal er wellicht snel een vaste vergoeding ingesteld worden. Daarover is nooit flauw of geheimzinnig gedaan, maar integendeel een volkomen transparant gegeven.
Wie investeerde in NewB wist dat het verzamelde kapitaal zou gebruikt worden voor de ontwikkeling van een bank. Een euro kan je slechts een keer uitgeven, dus als je die euro uitgeeft aan de opstart, kan je moeilijk verwachten dat die niet in mindering wordt gebracht van de waarde van het aandeel. Wie verwachtte dat er nog iets van 20 euro per aandeel zou overblijven, is met verkeerde verwachtingen in het project gestapt. Natuurlijk is dat aandeel nu zo goed als niets meer waard, wat had je verwacht?
Slecht beleid? Daar moet ik het eerste bewijs nog altijd voor zien. OK, het heeft allemaal ontzettend lang geduurd, en er zal best wel te discussiëren zijn over een beslissing links en rechts, maar is dat daarom 'slecht beleid of 'wanbeheer''?
Een mogelijk voordeel kan zijn dat je net zoveel kan uitgeven als wat er op jouw rekening staat. Wie bijvoorbeeld op dit moment slechts een kredietkaart heeft met een vaste limiet van 1250 euro en een toestel van 3000 euro wil kopen, heeft een probleem. Met die Visa Debit is dat dan geen probleem - als er 3000 euro op de rekening staat tenminste. Verder heb je natuurlijk gelijk en zijn er weinig 'voordelen'. Ik ben zelf trouwens bijzonder kritisch over die keuze omdat dit in de praktijk problemen gaat opleveren met handelaren die alleen maestro aanvaarden (zeker in het buitenland). Dat is dan nog afgezien van de mogelijke kosten die zullen aangerekend worden voor niet-Euro transacties (ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees daar wel voor).
Begrijp me dus niet verkeerd: ik vind ook dat het huidige aanbod (en dan reken ik er de 'toekomstige' kaart al bij) niet helemaal voldoet aan de vereisten van een hedendaagse bankdienst 'op niveau'. Bijvoorbeeld ook het ontbreken van instant overschrijvingen vind ik onbegrijpelijk. Bevreemdende keuzes zijn echter nog iets anders dan flagrant 'slecht beleid'. Ik geef ze nog steeds met plezier nog een paar jaar om uit te groeien tot een volwassen project - al komt natuurlijk ooit wel eens het moment om een balans op te maken. Zichzelf vanaf het begin uit de markt prijzen levert dan alvast geen 'goede punten' op, maar het is wellicht dat of het deficit nog groter maken. Het is een verhaal met veel tinten grijs...
Bericht ontvangen dat de NewB betaalkaart beschikbaar is. Weliswaar enkel op uitnodiging voor de pioniers. Lancering voor iedereen in een paar weken. Er gaat een reclamecampagne komen in september omdat NewB dan een volledig basispakket heeft.
Het menu 'betaalkaarten' is beschikbaar in internetbankieren om die aan te vragen (toch bij mij, heb uitnodiging ontvangen om als pionier die aan te vragen). Pincode kan online gekozen worden bij aanvraag.
Dus een Bancontact / VISA Debit. Payconiq zal vanaf dit najaar ook beschikbaar zijn, maar Google en Apple Pay zullen niet worden ondersteund. Voor geldopnames bij de geldautomaat wordt 0,70 euro per opname in rekening gebracht.
Er is een vrije bijdrage voor de betaalkaart. Vraagprijs is een bijdrage van 3 euro maandelijks om de kosten te dekken. Voor dus zicht- en spaarrekeningen met betaalkaart en betalen van de adviesprijs kost een basispakket bij NewB 5 euro per maand.
Ik persoonlijk ga deze kaart niet bestellen. Ik heb al meer dan genoeg kaarten.
Het menu 'betaalkaarten' is beschikbaar in internetbankieren om die aan te vragen (toch bij mij, heb uitnodiging ontvangen om als pionier die aan te vragen). Pincode kan online gekozen worden bij aanvraag.
Dus een Bancontact / VISA Debit. Payconiq zal vanaf dit najaar ook beschikbaar zijn, maar Google en Apple Pay zullen niet worden ondersteund. Voor geldopnames bij de geldautomaat wordt 0,70 euro per opname in rekening gebracht.
Er is een vrije bijdrage voor de betaalkaart. Vraagprijs is een bijdrage van 3 euro maandelijks om de kosten te dekken. Voor dus zicht- en spaarrekeningen met betaalkaart en betalen van de adviesprijs kost een basispakket bij NewB 5 euro per maand.
Ik persoonlijk ga deze kaart niet bestellen. Ik heb al meer dan genoeg kaarten.
Dank voor de update, Giskart. Als de bankkaarten effectief vanaf nu kunnen aangevraagd worden, is het wel vreemd dat de gepubliceerde tarieven op de website nog niet zijn aangepast.
De 'vrije bijdrage' is bekend, en het tarief voor geldafhalingen ook, maar zijn er ook kosten voor het gebruik van de kaart in niet-Euro? Als NewB alleen een vaste maandbijdrage verwacht, en geen FX-kosten, kan dat in globo wel een interessant aanbod zijn. Als ze 2% wisselkoersopslag rekenen, wordt dat meteen weer een ander verhaal.
Dus mocht iemand een gedetailleerder kostenoverzicht opmerken, is een linkje welgekomen.
De 'vrije bijdrage' is bekend, en het tarief voor geldafhalingen ook, maar zijn er ook kosten voor het gebruik van de kaart in niet-Euro? Als NewB alleen een vaste maandbijdrage verwacht, en geen FX-kosten, kan dat in globo wel een interessant aanbod zijn. Als ze 2% wisselkoersopslag rekenen, wordt dat meteen weer een ander verhaal.
Dus mocht iemand een gedetailleerder kostenoverzicht opmerken, is een linkje welgekomen.
Ja, dat was ik vergeten te schrijven maar zodra ik die e-mail kreeg ben ik nog eens gaan kijken naar de tarievenlijst. In NL en FR. Niet bijgewerkt. Geen ramp maar knullig. Die zou wel aangepast moeten zijn. Was eigenlijk ook zo toen ik mijn rekening opende. Het was pas tijdens de inschrijvingsprocedure dat ik officieel te weten kwam wat de tarieven waren.
Ook geen idee wat de voorwaarden zijn voor niet-Eurozone. Zou mij extreem verbazen als die beter zijn dan bij Europabank, waar ik nu mijn enige 'kredietkaart' heb (charge card). Visa.
Nauja. Toch iets positief vandaag. Ik probeerde de app van NewB te activeren maar ik had een 'activatiecode' nodig die ik niet heb. Via internetbankieren werkt het niet om die op te vragen, het menu daarvoor geeft steeds een foutmelding. Ik melde dat en vroeg hulp via e-mail. Dat was op 2 juli. Geen reactie. Op 7 juli herinnering. Geen reactie tot ik vandaag een telefoontje daarover kreeg. Was eigenlijk van plan een klacht te sturen naar NewB.
Om mij onduidelijke redenen gaan ze mij per briefpost een activatiecode opsturen. Waarom niet via een bericht via internetbankieren? Was ik vergeten te vragen. En als ik die code heb dan moet ik een e-mail sturen om een activatielink te vragen. Vreemde procedure. Maar toch goed dat ik toch een reactie gekregen heb. Ze moeten nog groeien in hun service.
Ook geen idee wat de voorwaarden zijn voor niet-Eurozone. Zou mij extreem verbazen als die beter zijn dan bij Europabank, waar ik nu mijn enige 'kredietkaart' heb (charge card). Visa.
Nauja. Toch iets positief vandaag. Ik probeerde de app van NewB te activeren maar ik had een 'activatiecode' nodig die ik niet heb. Via internetbankieren werkt het niet om die op te vragen, het menu daarvoor geeft steeds een foutmelding. Ik melde dat en vroeg hulp via e-mail. Dat was op 2 juli. Geen reactie. Op 7 juli herinnering. Geen reactie tot ik vandaag een telefoontje daarover kreeg. Was eigenlijk van plan een klacht te sturen naar NewB.
Om mij onduidelijke redenen gaan ze mij per briefpost een activatiecode opsturen. Waarom niet via een bericht via internetbankieren? Was ik vergeten te vragen. En als ik die code heb dan moet ik een e-mail sturen om een activatielink te vragen. Vreemde procedure. Maar toch goed dat ik toch een reactie gekregen heb. Ze moeten nog groeien in hun service.
5 Euro per maand is toch al een stevig prijskaartje. Ik zie niet in hoe je als nieuwe bank zo klanten gaat lokken tenzij je een echte meerwaarde kan bieden. Maar wat is die meerwaarde?
Je kan ook niets betalen maar als iedereen zo denkt gaan ze er hun broek aan scheuren. En dan zal het niet zo lang vrijblijvend zijn…
Je kan ook niets betalen maar als iedereen zo denkt gaan ze er hun broek aan scheuren. En dan zal het niet zo lang vrijblijvend zijn…
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
60 euro per jaar is redelijk veel voor basisbankieren. Als je gaat zien naar het kosterooster van zichtrekeningen hier op spaargids dan zijn er zeker duurdere spelers. Maar die geven toch wel meer dan internetbankieren. Die hebben ook een kantorennetwerk en eigen automaten waar men welkom is.
Natuurlijk als je geen kaart neemt is het direct veel minder. Dat is wel iets dat ze bij een ander niet doen. Het is à la carte, ook al is het een extreem beperkt menu.
Maar zoals al vaak geschreven; NewB wil geen prijsbreker zijn. Je gaat naar NewB voor ideologische redenen. Net zoals je geen spaarrekening gaat openen bij Triodos omdat je een hoge interest zoekt. Zelfs niet toen er nog zoiets was als interest op een spaarrekening. Doel is een minuscule fractie van de markt veroveren en in hun niche rendabel te zijn. De hoge uitzondering kiest voor NewB, wat zelfs het businessplan is. In die zin is 5 euro maand niet gek.
Natuurlijk als je geen kaart neemt is het direct veel minder. Dat is wel iets dat ze bij een ander niet doen. Het is à la carte, ook al is het een extreem beperkt menu.
Maar zoals al vaak geschreven; NewB wil geen prijsbreker zijn. Je gaat naar NewB voor ideologische redenen. Net zoals je geen spaarrekening gaat openen bij Triodos omdat je een hoge interest zoekt. Zelfs niet toen er nog zoiets was als interest op een spaarrekening. Doel is een minuscule fractie van de markt veroveren en in hun niche rendabel te zijn. De hoge uitzondering kiest voor NewB, wat zelfs het businessplan is. In die zin is 5 euro maand niet gek.
Ideologische redenen? Sluiten die dan niet uit dat je nog bankiert bij al die andere verwerpelijke banken?
De bankkaart is er... Voor wie eens wil zien hoe ze er uitziet :
https://businessam.be/newb-biedt-eindel ... kaart-aan/
https://businessam.be/newb-biedt-eindel ... kaart-aan/
In dit artikel https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... klicentie/ staat dat er een 3500 kaarten reeds in omloop zijn. Dus van de periode dat het enkel op uitnodiging was. Dat lijkt mij niet echt slecht (ook niet super).
Ik heb wel mijn eerst klacht naar NewB verzonden. Met spijt maar ik wil dat ze slagen en ik ben van mening dat het volgende niet aanvaardbaar is.
In juli kreeg ik bericht dat ik een betalingsachterstand had bij een bepaalde schuldeiser. Betaling via domiciliëring. Er was een weigering van de inning. Daar was geen reden voor. Genoeg saldo. De instellingen van frequentie en maximaal inbaar bedrag stonden goed. Melde ik aan NewB. Het technisch probleem ging binnen een paar dagen opgelost zijn.
Ik stelde ook vast dat er nog een bug was. Het was niet mogelijk om het ingestelde maximale bedrag te verwijderen. Melde ik ook. Daar kreeg ik geen reactie op.
Nu, een paar dagen geleden, kreeg ik terug een aanmaning van een andere schuldeiser. Zonder toeslag omdat dit de eerste laatste betaling was in 12 maanden. Onterechte weigering van de domiciliëring. En de bug dat ik de maximale limiet niet kan verwijderen is nog steeds bestaande.
Dat had al lang opgelost moeten zijn geweest. Of minimaal hadden ze dat moeten laten weten dat er een probleem is soms met de inning van de domiciliëringen en dat de klant voorlopig dat goed in het oog diende te houden. Bugs kunnen voorkomen. Zeker in zo'n situatie als nieuwe bank. Maar dat is geen goede manier van werken.
Ik heb wel mijn eerst klacht naar NewB verzonden. Met spijt maar ik wil dat ze slagen en ik ben van mening dat het volgende niet aanvaardbaar is.
In juli kreeg ik bericht dat ik een betalingsachterstand had bij een bepaalde schuldeiser. Betaling via domiciliëring. Er was een weigering van de inning. Daar was geen reden voor. Genoeg saldo. De instellingen van frequentie en maximaal inbaar bedrag stonden goed. Melde ik aan NewB. Het technisch probleem ging binnen een paar dagen opgelost zijn.
Ik stelde ook vast dat er nog een bug was. Het was niet mogelijk om het ingestelde maximale bedrag te verwijderen. Melde ik ook. Daar kreeg ik geen reactie op.
Nu, een paar dagen geleden, kreeg ik terug een aanmaning van een andere schuldeiser. Zonder toeslag omdat dit de eerste laatste betaling was in 12 maanden. Onterechte weigering van de domiciliëring. En de bug dat ik de maximale limiet niet kan verwijderen is nog steeds bestaande.
Dat had al lang opgelost moeten zijn geweest. Of minimaal hadden ze dat moeten laten weten dat er een probleem is soms met de inning van de domiciliëringen en dat de klant voorlopig dat goed in het oog diende te houden. Bugs kunnen voorkomen. Zeker in zo'n situatie als nieuwe bank. Maar dat is geen goede manier van werken.
https://m.standaard.be/cnt/dmf20220510_93964439
Giskard gaat nog eens in zijne portemonnee moeten schieten.
Newb stapelt wat verliezen op en wil zich herbevoorraden.
Op mij moeten ze niet meer rekenen. Met mijn huidige steun moeten ze het doen. Dat is het eerste wat ik er van hoor van dit slechte nieuws.
Op 11 juni is het algemene vergadering. Dan zal ik de hele uitleg wel krijgen. Wil je mij dat artikel doorsturen via PM Haelewyn?
Mijn investeringen via de beleggingsfondsen van NewB staan sinds oprichting ook op verlies. Het is natuurlijk nog maar een paar maanden en Oekraïne en al de rest zal ook wel niet helpen. Vermoedelijk is NewB bank en die beleggingsfondsen beide opgestart op extreem slechte momenten economisch gezien. Maar leuk is anders. In elk geval is dat gescheiden van NewB bank, wat een geruststelling is. Hoe NewB bank ook doet de beleggingsfondsen meesleuren kan niet.
Op 11 juni is het algemene vergadering. Dan zal ik de hele uitleg wel krijgen. Wil je mij dat artikel doorsturen via PM Haelewyn?
Mijn investeringen via de beleggingsfondsen van NewB staan sinds oprichting ook op verlies. Het is natuurlijk nog maar een paar maanden en Oekraïne en al de rest zal ook wel niet helpen. Vermoedelijk is NewB bank en die beleggingsfondsen beide opgestart op extreem slechte momenten economisch gezien. Maar leuk is anders. In elk geval is dat gescheiden van NewB bank, wat een geruststelling is. Hoe NewB bank ook doet de beleggingsfondsen meesleuren kan niet.
Mijnen naamgenoot mag dat gerust doen, maar van mij krijgen ze geen cent.haelewyn schreef: ↑10 mei 2022, 20:22 https://m.standaard.be/cnt/dmf20220510_93964439
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024