Belastingen op cryptomunten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Belastingen op cryptomunten
De fiscus gaat u gewoon antwoorden met dezelfde vage termen als "goede huisvader" etc die hier al gepasseerd zijnEarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 17:09
Tja, ik weet het niet.
Ik zou het aan de fiscus vragen als ik speculatief zou willen handelen.
Het vb van de duif geeft aan hoeveel discussie er kan zijn.
Deze post van vorig jaar verwijst naar een doctoraat over de materie.
Ik heb dit vroeger gelezen. Met als besluit eigenlijk dat het erg vaag blijft.
Trouwens, zoeken in dit doctoraat op "gerealiseerde meerwaarden" geeft meerdere hits, "ongeraliseerde meerwaarden" geen.
Vergelijk: je hebt een effectenrekening met aandelen, sommige betalen dividend maar er zijn er ook die failliet gaan.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 17:29Wat met een P2P-lending account waar je intresten ontvangt, maar waar ook leningen defaulten, is alle ontvangen intrest dan "gerealiseerd" ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Interest is geen meerwaarde hé, dus ook geen goede-huisvader uitzondering.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 17:29Wat met een P2P-lending account waar je intresten ontvangt, maar waar ook leningen defaulten, is alle ontvangen intrest dan "gerealiseerd" ?
Intresten en dividenden zijn altijd belastbaar (meestal aan 30%) voor zover ik weet.
Enige uitzonderingen die ik ken zijn spaarrekening tot X euro intrest en de 800€ vrijgestelde dividenden op aandelen.
Laatst gewijzigd door el perro op 27 april 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens dat artikel en voor zover ik het begrijp, ja.
Als je onder speculatief handelen valt (bv. omdat die 10.000 EUR de helft van je roerend vermogen was):NTO schreef: ↑27 april 2021, 15:53 Een voorbeeld:
Op 1 juni koop je voor 10.000€ bitcoins.
Op 29, 30, 31 december van dat jaar is de waarde 100.000, maar op 29 heb je de helft verkocht.
Gerealiseerde meerwaarde: 40.000€.
Niet-gerealiseerde meerwaarde: 40.000€.
Het lijkt erop dat je op 80.000€ belast wordt.
Volgens dat artikel:
- beginwaarde: 0 EUR
- inleg: 10.000 EUR
- eindwaarde: 100.000 EUR (50.000 EUR + 50.000 EUR BTC waarde)
- winst: 90.000 EUR => 33% belasting
Als je onder speculatief handelen valt (bv. omdat die 10.000 EUR de helft van je roerend vermogen was):
Volgens dat artikel is dat hetzelfde resultaat:
- beginwaarde: 0 EUR
- inleg: 10.000 EUR
- eindwaarde: 100.000 EUR (100.000 EUR BTC waarde)
- winst: 90.000 EUR => 33% belasting
Als je onder speculatief handelen valt (bv. omdat die 10.000 EUR de helft van je roerend vermogen was), inderdaad.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.B7H4long schreef: ↑27 april 2021, 17:36Vergelijk: je hebt een effectenrekening met aandelen, sommige betalen dividend maar er zijn er ook die failliet gaan.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 17:29 Wat met een P2P-lending account waar je intresten ontvangt, maar waar ook leningen defaulten, is alle ontvangen intrest dan "gerealiseerd" ?
Het verschil tussen "gerealiseerde" en "ongerealiseerde" meerwaarden is dus ook niet altijd duidelijk.
Edit: in het geval van P2P-leningen betaal je dus 30% RV op alle intresten (ongeacht of die nog op het P2P-lending platform staan of niet), terwijl je eventueel verloren kapitaal niet in mindering kan brengen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 april 2021, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Heel erg duidelijk is het allemaal niet natuurlijk.
Om het voorbeeld van de duif te nemen.
Ik vind het "normaal" dat die duiventeler niet belast is op de verkoop van die duif, hij heeft ze opgekweekt en na een lange staat van dienst verkocht.
Maar wat dan met diegene die de duif koopt van die teler en ze twee dagen later voor het dubbele verkoopt ... in eerste instantie zou je kunnen zeggen : belasting te betalen op de meerwaarde maar stel dat die duiventeler de duif (geen weet hebbende van de marktwaarde) (te) goedkoop heeft verkocht en dat die koper hiereen opportuniteit zag (iemand die wel de waarde kon inschatten) ... of mag een "goede huisvader" dat niet ?
Ik vind het "normaal" dat die duiventeler niet belast is op de verkoop van die duif, hij heeft ze opgekweekt en na een lange staat van dienst verkocht.
Maar wat dan met diegene die de duif koopt van die teler en ze twee dagen later voor het dubbele verkoopt ... in eerste instantie zou je kunnen zeggen : belasting te betalen op de meerwaarde maar stel dat die duiventeler de duif (geen weet hebbende van de marktwaarde) (te) goedkoop heeft verkocht en dat die koper hiereen opportuniteit zag (iemand die wel de waarde kon inschatten) ... of mag een "goede huisvader" dat niet ?
Oeps. Is inderdaad 90.000€.
Misschien kan ik aan de fiscus uitleggen dat ik een keukentje heb geplaatst van 10.000€ in mijn zolderkamertje
Ik zou niet teveel aandacht geven aan een Nederlandse blogsite als het om Belgische belastingen gaat.NTO schreef: ↑27 april 2021, 15:53Zoals het hier staat, is het onduidelijk of het over gerealiseerde meerwaarden gaat of niet.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 15:26 Hier staat wat meer info: https://www.forexcoach.nl/forex-informa ... ren-belgie
Dus voor "speculatief handelen" onder personenbelasting:
Het lijkt bijna alsof ook de niet gerealiseerde meerwaarden inbegrepen zijn.
Zijn er andere referenties die suggereren dat ongerealiseerde meerwaarden in België zouden belast worden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja mag/kan volgens mij niet afgaan op 1 of enkele feiten. Je moet het volledige beeld in beschouwing nemen.geebee schreef: ↑27 april 2021, 17:51 Heel erg duidelijk is het allemaal niet natuurlijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
ik heb hier al 2 links gepost,
1 artikel uit de tijd specifiek voor cryptomunten,
1 doctoraatsthesis over meerwaarden op aandelen
Lijken beide me toch wel van een hoger niveau.
1 artikel uit de tijd specifiek voor cryptomunten,
1 doctoraatsthesis over meerwaarden op aandelen
Lijken beide me toch wel van een hoger niveau.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uit dat artikel in de tijd:
Er wordt echter niet uitgelegd hoe die "inkomsten" dan berekend moeten worden...Speculant
Speculanten (ook wel traders genoemd) nemen meer risico’s en spelen in op de hevige prijsschommelingen. Ze willen op korte termijn een zo groot mogelijk rendement behalen en zullen daarom telkens aankopen als de waarde op een dieptepunt staat om te verkopen op een hoogtepunt. Dat wordt keer op keer herhaald, zodat ze de waarde van hun portefeuille kunnen vergroten.
De inkomsten uit cryptomunten worden in dat geval belast als een divers inkomen, tegen een vast tarief van 33 procent (exclusief gemeentebelastingen) op de gerealiseerde meerwaarde. Er zal ook sneller sprake zijn van een divers inkomen als u actief bent in de cryptocurrency-gemeenschap.
De tijd heef het over gerealiseerde meerwaarden.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 18:05 Er wordt echter niet uitgelegd hoe die "inkomsten" dan berekend moeten worden...
Koersschommelingen = ongerealiseerde meerwaarden spelen geen rol, zolang er geen verkoop is.
De meerwaarde ontstaat bij verkoop, dat bepaalt dus ook inkomstenjaar/aanslagjaar.
En meerwaarde = verkoopprijs - aankoopprijs, dividenden/intresten vallen hier buiten.
Gelukkig geen last van bij crypto :-)
Dat is wat ik er uit haal.
Dat doctoraat (of thesis?) gaat vooral over kwalificatie van speculatie,
maar heeft ook hoofdstukje over "belastbare grondslag" en "belastbaar tijdstip" voor "diverse inkomsten"
Daar lijkt toch wat meer duidelijkheid over te zijn, al is bv. de passage over verliescompensatie voor mij niet zo helder.
Voor een juridisch wat geschoolder persoon hopelijk wel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: