Belastingen op cryptomunten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belastingen op cryptomunten
Simpele vraag toch, denk ik dan...
Cash op zijn eigen niet maar cash belegd in een vastrentend product wel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar wel: Amundi Funds - Cash EUR A2 EUR (C)
Bij de kosten staat vermeld dat er een meerwaardetaks van toepassing is.
Bij de kosten staat vermeld dat er een meerwaardetaks van toepassing is.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Medirect vermelt: "Ja, 30% op het obligatiegedeelte van het het fonds"
Volgens de info bevat het fonds voor 1/3 obligaties.
Volgens de info bevat het fonds voor 1/3 obligaties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, een cash fonds/geldmarktfonds is een bellegingsfons dat voornamelijk in (zeer) kortlopende schulden belegd. ZieEarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 23:12Ok.
Laat mij de vraag dan duidelijker stellen: valt een "cash fonds" onder "vastrentend" of niet ?
http://www.knowledge.fintotal.com/Liqui ... gzZVh.dpbs
Geldmarktfonds:
https://www.investopedia.com/terms/m/mo ... etfund.asp
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus ook een "cryptocurrency ETN" dan denk ik hé ...
Ja meerwaarde van crypto ETN kan belastbaar zijn , zie https://www.theweek.in/news/biz-tech/20 ... rency.html
Ja de meerwaarde van een crypto ETN is belastbaar op eindvervaldag als die als obligatie is gestructureerd. De Reynders taks is niet van toepassing omdat het eigenlijk verhandelbare schulden zijn en geen fondsen. Je krijgt een schuldbewijs i.p.v. een deelbewijs. Maar de meeste crypto fondsen zijn ETC, waarbij de meerwaarde niet belastbaar is. Ze tracken hun crypomunt of beleggen erin maar zijn zelf een schuldbewijs/schuldcertificaat. Bij die laatste zijn de coins meestal eigendom van de investeringsmaatschappij.
Ja de meerwaarde van een crypto ETN is belastbaar op eindvervaldag als die als obligatie is gestructureerd. De Reynders taks is niet van toepassing omdat het eigenlijk verhandelbare schulden zijn en geen fondsen. Je krijgt een schuldbewijs i.p.v. een deelbewijs. Maar de meeste crypto fondsen zijn ETC, waarbij de meerwaarde niet belastbaar is. Ze tracken hun crypomunt of beleggen erin maar zijn zelf een schuldbewijs/schuldcertificaat. Bij die laatste zijn de coins meestal eigendom van de investeringsmaatschappij.
Goedenavond,
Ik heb de website van de FOD (ruling) bekeken en het is voor mij vrij duidelijk dat dit voornamelijk dient om uw naam zichtbaar te maken voor de fiscus.
Als je enkel bedrag X in BTC voor een jaar of 5 hebt gestoken, moet je niets vrezen en lijkt het mij zelfs interessant om de ruling aan te vragen. Nu, mijn portfolio bestaat niet enkel uit BTC natuurlijk.
Om een voorbeeld te geven:
Als ik verschillende BEP20 tokens aankoop via een DEX zoals PCS, maak ik automatisch al x aantal transacties. Euro v.d. bank -> Exchange (BNB) -> Smartchain PCS? -> BEP20 tokens. Laat staan als het tokens zijn dat je zelf in een pre-sale kunt aankopen. Hoe leg je die verschillende bedragen uit. Veel speculatie dat ervoor zorgt dat uiteindelijk uw naam gekend is bij de FOD. Ik zou daar toch steeds mee opletten.
Zolang er geen wetgevend kader is zoals in Nederland zou ik nooit mijn winst uit crypto overzetten naar m'n bankrekening.
Misschien heb ik er behoudens vergissing over gelezen, maar mijns inziens lijkt het mij dan interessant(er) om een prepaid kaart aan te vragen via crypto.com, Binance of dergelijke. Het is in België namelijk niet verboden om transacties, betalingen te verrichten in crypto. Volgens mij een grijze zone in een niet gereguleerd wetgevend kader of zie ik dit verkeerd? Heeft iemand dit al nagevraagd?
Vriendelijke groet
Bryan
Ik heb de website van de FOD (ruling) bekeken en het is voor mij vrij duidelijk dat dit voornamelijk dient om uw naam zichtbaar te maken voor de fiscus.
Als je enkel bedrag X in BTC voor een jaar of 5 hebt gestoken, moet je niets vrezen en lijkt het mij zelfs interessant om de ruling aan te vragen. Nu, mijn portfolio bestaat niet enkel uit BTC natuurlijk.
Om een voorbeeld te geven:
Als ik verschillende BEP20 tokens aankoop via een DEX zoals PCS, maak ik automatisch al x aantal transacties. Euro v.d. bank -> Exchange (BNB) -> Smartchain PCS? -> BEP20 tokens. Laat staan als het tokens zijn dat je zelf in een pre-sale kunt aankopen. Hoe leg je die verschillende bedragen uit. Veel speculatie dat ervoor zorgt dat uiteindelijk uw naam gekend is bij de FOD. Ik zou daar toch steeds mee opletten.
Zolang er geen wetgevend kader is zoals in Nederland zou ik nooit mijn winst uit crypto overzetten naar m'n bankrekening.
Misschien heb ik er behoudens vergissing over gelezen, maar mijns inziens lijkt het mij dan interessant(er) om een prepaid kaart aan te vragen via crypto.com, Binance of dergelijke. Het is in België namelijk niet verboden om transacties, betalingen te verrichten in crypto. Volgens mij een grijze zone in een niet gereguleerd wetgevend kader of zie ik dit verkeerd? Heeft iemand dit al nagevraagd?
Vriendelijke groet
Bryan
Laatst gewijzigd door bryanv op 25 mei 2021, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zolang er geen duidelijk wettelijk kader is, zal het merendeel van de rulings neerkomen op interpretatie door de fiscus.
Mijn inkomsten uit 2020 kwamen zonder twijfel voort uit speculatieve trading en die zal ik aangeven. Dat is zwarte zone.
Maar mijn inkomsten voor dit jaar zijn tot nu toe 0 transacties, met de bedoeling om 2020 aankopen eind 2021 terug te verkopen. Speculatief? Dat is voor mij lichtgrijze zone. Zeker aangezien men voor de speculatietaks op aandelen enkele jaren geleden 6 maanden hanteerde.
Ik verwacht helaas wel dat het begin volgend jaar stormloop zal zijn bij fiscalisten die kennis hebben over cryptocurrency hoe dat best aan te pakken valt.
En dan hebben we het nog niet over complexere zaken zoals inkomsten op staking, omzettingen tussen cryptomunten, etc ...
Mijn inkomsten uit 2020 kwamen zonder twijfel voort uit speculatieve trading en die zal ik aangeven. Dat is zwarte zone.
Maar mijn inkomsten voor dit jaar zijn tot nu toe 0 transacties, met de bedoeling om 2020 aankopen eind 2021 terug te verkopen. Speculatief? Dat is voor mij lichtgrijze zone. Zeker aangezien men voor de speculatietaks op aandelen enkele jaren geleden 6 maanden hanteerde.
Ik verwacht helaas wel dat het begin volgend jaar stormloop zal zijn bij fiscalisten die kennis hebben over cryptocurrency hoe dat best aan te pakken valt.
En dan hebben we het nog niet over complexere zaken zoals inkomsten op staking, omzettingen tussen cryptomunten, etc ...
Let op;bryanv schreef: ↑25 mei 2021, 17:58 Zolang er geen wetgevend kader is zoals in Nederland zou ik nooit mijn winst uit crypto overzetten naar m'n bankrekening.
Vriendelijke groet
Bryan
Het is niet het overschrijven naar de bankrekening dat belastbaar is maar het omzetten van de crypto.
Dus als je je crypto omzet moet je bekijken hoe of dit een belastbare meerwaarde gaf.
Insgelijks; als je jouw crypto omzet in goederen (via binance, of andere) moet je bekijken of dit een belastbare meerwaarde gaf.
Vermits dat je aangeeft dat je meerwaarden kreeg door speculatie, lijkt het dat de omzetting vanuit crypto voor jou een belastbare meerwaarde zal creeren die je moet aangeven in de brief voor het jaar van de omzetting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vraag blijft echter ook hoe je bank omgaat met de inkomende betaling ...
Als ik crypto zou doen, zou ik een heel gedetaileerde opvolging bijhouden om tot op de Eurocent te kunnen bewijzen hoe die 1000 Euro die ik een tijdje geleden afgehaald heb nu ineens 100000 Euro geworden is. Ik zou geen risico willen lopen dat dit als fraude zou aanzien worden.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 13:32 Vraag blijft echter ook hoe je bank omgaat met de inkomende betaling ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat ik bedoel is bv. (met speculatief karakter):
- in 2015 heb je 1000 EUR overgeschreven naar een crypto exchange
- in 2015 heb je 500 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2016 => belasting 33% op 500 EUR
- in 2016 heb je 1000 EUR verlies gemaakt, niets aan te geven in aanslagjaar 2017 dus
- in 2017 heb je 500 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2018 samen met 500 EUR verlies van 2016 => geen belasting
- in 2018 heb je 1000 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2019 samen met 500 EUR verlies van 2016 => belasting 33% op 500 EUR
- in 2019 heb je 1000 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2020 => belasting 33% op 1000 EUR
- in 2019 heb je dus 3000 EUR op de exchange staan, je stopt ermee en je schrijft 3000 EUR over naar je belgische bankrekening
Je bank vraagt uitleg ... wat geef je hen:
- bankuittreksel van de originele overschrijving van 1000 EUR
- een volledig overzicht van alle transacties op de exchange
Met deze 2 elementen zou de bank moeten kunnen beslissen dat er geen sprake is van fraude.
Echter... de bank zal ook nagaan of je correct belasting betaald hebt, vermoed ik ... dus je geeft:
- je belastingaanslagbiljetten van aanslagjaren 2016, 2017, 2018 ?
- je aanslagbiljet van 2019 heb je op dat moment nog niet en aanslagjaar 2020 is nog niet begonnen => dus je belooft de bank dat je alles nog correct zal aangeven ?
Of
- je levert het bewijs van registratie bij CAP/NBB => is dat dan voldoende voor de bank ?
- in 2015 heb je 1000 EUR overgeschreven naar een crypto exchange
- in 2015 heb je 500 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2016 => belasting 33% op 500 EUR
- in 2016 heb je 1000 EUR verlies gemaakt, niets aan te geven in aanslagjaar 2017 dus
- in 2017 heb je 500 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2018 samen met 500 EUR verlies van 2016 => geen belasting
- in 2018 heb je 1000 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2019 samen met 500 EUR verlies van 2016 => belasting 33% op 500 EUR
- in 2019 heb je 1000 EUR winst gemaakt, je geeft dit aan in aanslagjaar 2020 => belasting 33% op 1000 EUR
- in 2019 heb je dus 3000 EUR op de exchange staan, je stopt ermee en je schrijft 3000 EUR over naar je belgische bankrekening
Je bank vraagt uitleg ... wat geef je hen:
- bankuittreksel van de originele overschrijving van 1000 EUR
- een volledig overzicht van alle transacties op de exchange
Met deze 2 elementen zou de bank moeten kunnen beslissen dat er geen sprake is van fraude.
Echter... de bank zal ook nagaan of je correct belasting betaald hebt, vermoed ik ... dus je geeft:
- je belastingaanslagbiljetten van aanslagjaren 2016, 2017, 2018 ?
- je aanslagbiljet van 2019 heb je op dat moment nog niet en aanslagjaar 2020 is nog niet begonnen => dus je belooft de bank dat je alles nog correct zal aangeven ?
Of
- je levert het bewijs van registratie bij CAP/NBB => is dat dan voldoende voor de bank ?
-
- Full Member
- Contacteer:
De bank is, dacht ik, wettelijk verplicht om, vanaf een bepaald bedrag, de oorsprong van de inkomende betaling van een exchange na te vragen.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 13:32 Vraag blijft echter ook hoe je bank omgaat met de inkomende betaling ...
Zal de bank er een probleem van maken wanneer de klant op geheel transparant kan wijzen op uitgaande betalingen van diezelfde zichtrekening naar diezelfde exchange die de meerwaarde kunnen verklaren?