Belastingen Belgie
TIP
Re: Belastingen Belgie
Ok,
Onroerende beleggingen ken ik niet echt.
Onroerende beleggingen ken ik niet echt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Fictief gezien:EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 20:21We hebben het niet meer over wel of niet speculatief.Jozefien1969 schreef: ↑27 april 2021, 20:14 Moeilijk onderwerp immers wat is speculatie? En wanneer men – welke vraag dan ook – stelt aan de belastingen in België is het antwoord - althans voor mij – onduidelijk! Het kan positief of negatief zijn. Tja…en toen?
Mijn voorbeeld is dus in het geval je onder speculatief wenst te vallen en je belastingen correct wil aangeven en betalen.Jozefien1969 schreef: ↑27 april 2021, 20:14 In het voorbeeld van EarthNVstr1 zijn er – in mijn ogen – geen meerwaarde. Maar vervolgens schrijft Poldermol Lifo of Fifo kiezen. Wat is Lifo of Fifo; zoiets als Pipo?
LIFO = Last In First Out
FIFO = First In First Out
Wel... dat lijkt dus niet zo te zijn... en er is niemand die het fijne ervan weet blijkbaar...Jozefien1969 schreef: ↑27 april 2021, 20:14 Maar dan nog men twijfelt altijd: Wanneer het de bedoeling is van de fiscus in België om alle meerwaarde te melden in uw belastingaangifte dan zal het ook de bedoeling zijn van de fiscus al uw minwaarde te vermelden toch?
Stel men bezit 500 aandelen Gimv, sedert het jaar 2005 tot 2020 bijgekocht.
In 2021 besluit men om 300 aandelen Gimv te verkopen. Deze 300 aandelen zijn stapsgewijs gekocht in 2005, 2009, 2011 en 2020.
Hoe juist te handelen t.o.v. de belastingen?
Dat is nu echt wel een heel duidelijk geval van goede huisvader/moeder hoor.
Uw geval staat hééél ver van iemand die met geleend geld zit te daytraden.
De wetgeving bevat veel grijze zones, niet leuk
maar vergeet niet dat 99% van de mensen gewoon in de witte zone zit.
Heel simpel geval uw voorbeeld: niks aan te geven.
Uw geval staat hééél ver van iemand die met geleend geld zit te daytraden.
De wetgeving bevat veel grijze zones, niet leuk
maar vergeet niet dat 99% van de mensen gewoon in de witte zone zit.
Heel simpel geval uw voorbeeld: niks aan te geven.
Niets. Want je handelde als "voorzichtig en redelijk persoon”
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik stel dan ook dat dit de enige "investeringen" waren en dat dit slechts een "beperkt" gedeelte van het roerend vermogen betrof.Jozefien1969 schreef: ↑27 april 2021, 21:02 Stel men bezit 500 aandelen Gimv, sedert het jaar 2005 tot 2020 bijgekocht.
In 2021 besluit men om 300 aandelen Gimv te verkopen. Deze 300 aandelen zijn stapsgewijs gekocht in 2005, 2009, 2011 en 2020.
Persoonlijk zou ik dit dan aanzien als "normaal beheer van vermogen", zeker omdat het om GIMV gaat.
Ik denk dat je dergelijke case kan verdedigen in een rechtzaak.
Desalniettemin, zou de fiscus dit kunnen aanzien als speculatief, bv. omdat je slechts aandelen van 1 bedrijf kocht.
Nu ben je toch wel aan het trollenEarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 21:15 Desalniettemin, zou de fiscus dit kunnen aanzien als speculatief, bv. omdat je slechts aandelen van 1 bedrijf kocht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor de speculatietaks gebruikte de fiscus LIFO, zie https://www.diekammer.be/doc/CCRI/html/54/ic248x.html.EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 21:15Ik stel dan ook dat dit de enige "investeringen" waren en dat dit slechts een "beperkt" gedeelte van het roerend vermogen betrof.Jozefien1969 schreef: ↑27 april 2021, 21:02 Stel men bezit 500 aandelen Gimv, sedert het jaar 2005 tot 2020 bijgekocht.
Persoonlijk zou ik dit dan aanzien als "normaal beheer van vermogen", zeker omdat het om GIMV gaat.
Ik denk dat je dergelijke case kan verdedigen in een rechtzaak.
Desalniettemin, zou de fiscus dit kunnen aanzien als speculatief, bv. omdat je slechts aandelen van 1 bedrijf kocht.
Mogelijk gebruiken ze dat ook voor de meerwaarde.
Daarnaast de GIMV is een goed huisvader aandeel dus van speculatie kan hier geen sprake zijn
Is nu toch al de 3e keer vandaag dat je iets schrijft waarvan ik denk:EarthNvstr1 schreef: ↑27 april 2021, 21:15 Desalniettemin, zou de fiscus dit kunnen aanzien als speculatief, bv. omdat je slechts aandelen van 1 bedrijf kocht.
"zou die dat nu menen?? wel... wellicht niet."
Opmerkingen over een beerput helpen ook niet echt. De eerste onroerende belegging waar men spontaan aan denkt.
Evenmin beginnen over ETF's, volledig off-topic, om iemand uit zijn tent te lokken wellicht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om u van uw twijfel af te helpen: ik meen het wel echt ja.
Waarom zou ik hier enige onnozelheden komen bijdragen ?!?
Ja, dat heb je goed opgemerkt.
Dat was dan ook een reactie op:
en
B7H4long kennende (denk ik toch) is dat een vrij nuchter iemand, dus dat die zoiets zegt gaat mijn petje te boven en dus mijn reactie
Abstractie makende van het traden met geleend geld om dan tientallen keren een bepaald aandeel op een dag te kopen en verkopen, is het zeer discutabel om iets als speculatie te zien of niet handelen als een goede huisvader.
Stel je koopt vandaag een aandeel of crypto en 2 dagen later heb je al 30% winst, zou het een goede huisvader dan niet beamen om deze stukken te verkopen? Dat je een week later dan opnieuw koopt wanneer de koers 25% gezakt is, is dat dan niet wat een goede huisvader zou doen?
Het feit dat het maar om 1 aandeel gaat heeft helemaal niks met speculatie te maken, de gespreide aankopen in de tijd om dan na lange tijd een bepaald deel te verkopen kan mijns inzien nooit als speculatie gezien worden.
Stel je koopt vandaag een aandeel of crypto en 2 dagen later heb je al 30% winst, zou het een goede huisvader dan niet beamen om deze stukken te verkopen? Dat je een week later dan opnieuw koopt wanneer de koers 25% gezakt is, is dat dan niet wat een goede huisvader zou doen?
Het feit dat het maar om 1 aandeel gaat heeft helemaal niks met speculatie te maken, de gespreide aankopen in de tijd om dan na lange tijd een bepaald deel te verkopen kan mijns inzien nooit als speculatie gezien worden.
Eerste deel : als belastingsambtenaar zou ik zeggen : speculatie want een goede huisvader zit niet hele dagen de beurskoersen op te volgen. Die koopt een aandeel, legt dat weg, doet wat een goede huisvader verondersteld is te doen : tv kijken, zich bezig houden met zijn vraag, naar de voetbal gaan en af en toe op café zich dronken te drinken ... en na zoveel jaren dat een aandeel nog eens te bekijken en het dan desnoods te verkopen als blijkt dat ze een beetje moeten renoveren aan het huis.Fruzzel schreef: ↑28 april 2021, 07:33 Stel je koopt vandaag een aandeel of crypto en 2 dagen later heb je al 30% winst, zou het een goede huisvader dan niet beamen om deze stukken te verkopen? Dat je een week later dan opnieuw koopt wanneer de koers 25% gezakt is, is dat dan niet wat een goede huisvader zou doen?
Als niet-belastingsambtenaar (en mezelf in dezelfde situatie zou bevinden) zou ik zeggen : de goede huisvader ziet een opportuniteit en ook dat doet een goede huisvader.
Besluit : het is allemaal niet zo eenvoudig en alle richtingen interpreteerbaar.
Zonder enige backtesting lijkt LIFO met toch altijd de beste keuze, gesteld dat je een kapitaal opbouwt in een ETF die al vele jaren compound.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Maar meneer de belastingsambtenaar daar bestaan tegenwoordig apps voor kijk als de koers 20% stijgt dan krijg ik een berichtje op mijn gsm. Om maar te zeggen heel die discussie is inderdaad niet zo eenvoudig en buiten de echt duidelijke gevallen van honderden trades op een dag denk ik echt zeer moeilijk hard te maken door de belastingen.geebee schreef: ↑28 april 2021, 07:58Eerste deel : als belastingsambtenaar zou ik zeggen : speculatie want een goede huisvader zit niet hele dagen de beurskoersen op te volgen. Die koopt een aandeel, legt dat weg, doet wat een goede huisvader verondersteld is te doen : tv kijken, zich bezig houden met zijn vraag, naar de voetbal gaan en af en toe op café zich dronken te drinken ... en na zoveel jaren dat een aandeel nog eens te bekijken en het dan desnoods te verkopen als blijkt dat ze een beetje moeten renoveren aan het huis.Fruzzel schreef: ↑28 april 2021, 07:33 Stel je koopt vandaag een aandeel of crypto en 2 dagen later heb je al 30% winst, zou het een goede huisvader dan niet beamen om deze stukken te verkopen? Dat je een week later dan opnieuw koopt wanneer de koers 25% gezakt is, is dat dan niet wat een goede huisvader zou doen?
Als niet-belastingsambtenaar (en mezelf in dezelfde situatie zou bevinden) zou ik zeggen : de goede huisvader ziet een opportuniteit en ook dat doet een goede huisvader.
Besluit : het is allemaal niet zo eenvoudig en alle richtingen interpreteerbaar.