aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Als alleenstaande eindelijk de stap gezet om een appartement te kopen (nieuwbouw aan 6% btw: aankoopprijs van 219 850 euro excl. btw en kosten) en ben nu banken aan het aflopen om het beste voorstel vast te krijgen.
Het eerste concrete voorstel is van Argenta:
204K lenen met 47K eigen inbreng (Q90)
aan 1,56% voor 25 jaar (20 vast) met
Het eerste concrete voorstel is van Argenta:
204K lenen met 47K eigen inbreng (Q90)
aan 1,56% voor 25 jaar (20 vast) met
- loondomiciliëring
- brandverzekering (beperkt want blokpolis)
- SSV (214 euro per jaar voor 23 jaar)
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan mis zijn, maar volgens mij kan je toch echt wel wat scherper krijgen. Je eigen inbreng is toch al wel mooi op het totaalbedrag. Ik ken natuurlijk je inkomen en dergelijke niet, maar 1,56% is echt aan de hoge kant. SSV is denk ik ook aan de hoge kant. Bereken eens met dezelfde parameters op Cardiff - dan weet je of je daar goed zit.
Bedankt; hopelijk kan ik na m'n toer bij andere banken nog een beter voorstel krijgen. Bij Crelan was het voorstel wel aanzienlijk hoger: 2,10% op 25 jaar vast (berekening SSV heb ik daar niet gekregen). Via Cardiff kom ik inderdaad 572 euro goedkoper uit voor SSV, dus merci voor de tip!
-
- Newbie
- Contacteer:
Onlangs naar een makelaar geweest gezien onze moeilijke situatie (vriendin kan geen ssv krijgen wegens aandoening).
Situatie:
Vorig jaar grond gekocht aan 180k
Geleend voor grond = 157k
Eigen inbreng= 50k.
Dus +-87% quotiteit
Voor de bouw (nu +-1 jaar later):
Project incl.btw en architect = 430k
Eigen inbreng = 100k
Te lenen bedrag = 330k (wel bij een andere bank dan de grond, want die wouden niet meer lenen zonder ssv)
Dus het totaal plaatje = 150k eigen inbreng, 487k lenen.
Projectkost = 180k grond (excl kosten) + 430k project =610k in totaal.
487k/610k = 79% quotiteit (indien de de registratiekosten ed. Buiten beschouwing laten, anders zitten we zelfs lager).
Nu, pas achteraf hadden wij door dat wij onder de 80% quotiteit zaten. De makelaar beweerde gedurende het gesprek dat wij aan aan +-90% zouden zitten.
Kan iemand even bevestigen dat wij juist zitten voor wij het aan de makelaar voorleggen? Zou wat dom overkomen als we fout zitten :p.
Situatie:
Eigen inbreng= 50k.
Dus +-87% quotiteit
Eigen inbreng = 100k
Te lenen bedrag = 330k (wel bij een andere bank dan de grond, want die wouden niet meer lenen zonder ssv)
487k/610k = 79% quotiteit (indien de de registratiekosten ed. Buiten beschouwing laten, anders zitten we zelfs lager).
Nu, pas achteraf hadden wij door dat wij onder de 80% quotiteit zaten. De makelaar beweerde gedurende het gesprek dat wij aan aan +-90% zouden zitten.
Kan iemand even bevestigen dat wij juist zitten voor wij het aan de makelaar voorleggen? Zou wat dom overkomen als we fout zitten :p.
Je mag je kosten niet mee tellen in je quotiteit. Je eigen inbreng is dus 123k en geen 150k. Je leent 157k op 180k dus is dit maar 23k eigen inbreng dus een quotiteit van 87%.Gumball4000 schreef: ↑17 mei 2021, 00:36 Onlangs naar een makelaar geweest gezien onze moeilijke situatie (vriendin kan geen ssv krijgen wegens aandoening).
Situatie:
Eigen inbreng= 50k.
Dus +-87% quotiteit
Eigen inbreng = 100k
Ik weet niet bij welke bank je zit en banken hebben andere manieren om de quotiteit te berekenen. Ik denk echter dat ze je bouw niet aan 100% rekenen maar aan bv. 75%. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij verbouwingen omdat je bepaalde keuzes kan maken die de waarde van je huis daarom niet integraal naar 610k brengen en dat ze dus bij een gedwongen verkoop niet zoveel gaat opbrengen.
Wij lenen bv 250k op 400k verbouwingen. Je zou denken dat wij een quotiteit hebben van 62.5%, echter volgens een bepaalde bank was onze quotiteit 83.3% omdat we volgens hen 250k op 300k (75% van 400k) leenden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Geen idee of dit mag, maar hoorde van iemand uit de bouwsector dat hij voor bepaalde klanten offertes bewust hoger had geprijsd (met medeweten van de klant)Jolienb schreef: ↑18 mei 2021, 13:17Je mag je kosten niet mee tellen in je quotiteit. Je eigen inbreng is dus 123k en geen 150k. Je leent 157k op 180k dus is dit maar 23k eigen inbreng dus een quotiteit van 87%.Gumball4000 schreef: ↑17 mei 2021, 00:36 Onlangs naar een makelaar geweest gezien onze moeilijke situatie (vriendin kan geen ssv krijgen wegens aandoening).
Situatie:
Eigen inbreng= 50k.
Dus +-87% quotiteit
Eigen inbreng = 100k
Ik weet niet bij welke bank je zit en banken hebben andere manieren om de quotiteit te berekenen. Ik denk echter dat ze je bouw niet aan 100% rekenen maar aan bv. 75%. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij verbouwingen omdat je bepaalde keuzes kan maken die de waarde van je huis daarom niet integraal naar 610k brengen en dat ze dus bij een gedwongen verkoop niet zoveel gaat opbrengen.
Wij lenen bv 250k op 400k verbouwingen. Je zou denken dat wij een quotiteit hebben van 62.5%, echter volgens een bepaalde bank was onze quotiteit 83.3% omdat we volgens hen 250k op 300k (75% van 400k) leenden.
Stel dat de woning 300k zou kosten, zette hij op de offerte voor de bank 350k zodat de quotiteit van de klant zou zakken (uiteraard met hetzelfde te lenen bedrag).
Mag zoiets? Uiteraard bleek dan achteraf dat de woning maar 300k heeft gekost.
Het "stoort" ons gewoon dat we met 150k spaargeld nog steeds maar nipt zouden kunnen lenen voor ons project. En nochtans gaan we nog op heel wat vlakken besparen/achteraf doen.
Dat mag niet. Ik ken niet alle wetgeving, maar als die aannemer ergens in het proces van die offertes maken een computer gebruikt, dan heeft hij het al vlaggen vanwege SW 504quater - "informaticabedrog".Gumball4000 schreef: ↑18 mei 2021, 23:39 Geen idee of dit mag, maar hoorde van iemand uit de bouwsector dat hij voor bepaalde klanten offertes bewust hoger had geprijsd (met medeweten van de klant)
Stel dat de woning 300k zou kosten, zette hij op de offerte voor de bank 350k zodat de quotiteit van de klant zou zakken (uiteraard met hetzelfde te lenen bedrag).
Het "stoort" ons gewoon dat we met 150k spaargeld nog steeds maar nipt zouden kunnen lenen voor ons project. En nochtans gaan we nog op heel wat vlakken besparen/achteraf doen.
Artikel 504quater § 1 schreef:
[Hij die, met bedrieglijk opzet, beoogt een onrechtmatig economisch voordeel voor zichzelf of voor een ander te verwerven], door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem, in een informaticasysteem in te voeren, te wijzigen, te wissen of met enig ander technologisch middel [de normale aanwending] van gegevens in een informaticasysteem te veranderen, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderdduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Dat mag inderdaad niet. Je gaat echter dan wel ook moeten aantonen aan de bank dat je meer eigen inbreng hebt aangezien je hetzelfde bedrag wil lenen maar de kosten van je project hoger zijn.Gumball4000 schreef: ↑18 mei 2021, 23:39Geen idee of dit mag, maar hoorde van iemand uit de bouwsector dat hij voor bepaalde klanten offertes bewust hoger had geprijsd (met medeweten van de klant)Jolienb schreef: ↑18 mei 2021, 13:17
Je mag je kosten niet mee tellen in je quotiteit. Je eigen inbreng is dus 123k en geen 150k. Je leent 157k op 180k dus is dit maar 23k eigen inbreng dus een quotiteit van 87%.
Ik snap je frustratie. Wij hebben ook onze eigen inbreng moeten verhogen. 150k is natuurlijk veel geld maar als je project natuurlijk 1M of meer is, is dat natuurlijk een hoge quotiteit.
Gaat volgens mij nooit lukken aangezien de waarde van het project te hoog is. Banken zijn voorzichtig eens projecten boven de 350K gaan. Steeds meer banken hebben ook AI-modellen waarmee ze nieuwe of bestaande projecten/woningen laten schatten.Gumball4000 schreef: ↑18 mei 2021, 23:39 Geen idee of dit mag, maar hoorde van iemand uit de bouwsector dat hij voor bepaalde klanten offertes bewust hoger had geprijsd (met medeweten van de klant)
Dat hangt toch van je financiële situatie af? Ons project kost heel wat meer en er is daar geen probleem van gemaakt. Ze hebben eveneens geen schatting gevraagd voor de aankoop van de woning en voor de verbouwingen stelden ze zich tevreden met een schatting van de architect maar aangezien dit niet op tijd kon geleverd worden, was een schatting van mezelf voldoende.NS2SN schreef: ↑20 mei 2021, 09:50Gaat volgens mij nooit lukken aangezien de waarde van het project te hoog is. Banken zijn voorzichtig eens projecten boven de 350K gaan. Steeds meer banken hebben ook AI-modellen waarmee ze nieuwe of bestaande projecten/woningen laten schatten.Gumball4000 schreef: ↑18 mei 2021, 23:39 Geen idee of dit mag, maar hoorde van iemand uit de bouwsector dat hij voor bepaalde klanten offertes bewust hoger had geprijsd (met medeweten van de klant)
In casu denk ik gewoon dat je quotiteit inderdaad naar beneden zal gaan met dit “trucje” maar dat dit als gevolg heeft dat je effectief gaat moeten aantonen dat je meer eigen inbreng hebt of gaat hebben tijdens de bouw of verbouwingen.
Valt ook gewoon onder "Valsheid in geschrifte" natuurlijk...
De Belgische wetgeving ken ik niet zo goed, kan goed zijn dat er naast algemene "valsheid in geschrifte" wetgeving speciale wetgeving is voor financiële zaken. Of valt het onder oplichting?
In de VS hebben ze alvast een misdrijf genaamd "Bank fraud"
Enkele jaren terug een mediatiek proces van bekend persoon, Manafort (de campagne manager van Trump in 2016)
Die had documenten met zijn inkomsten "aangepast" om aan (betere) lening te raken voor aankoop vastgoed.
Verdict: 47 maand effectief. De bankfraude woog zwaarder dan andere zaken als fiscale fraude en bepaalde de strafmaat.
Iedereen kiest natuurlijk zelf welke risico's hij wil lopen...
Kan iemand mij vertellen wanneer je uw eigen inbreng betaald? Is dat bij tekenen vd akte waarbij bank lening doorstort en ik dan mijn eigen inbreng + kosten?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan "op het moment zelf" betalen, bv. door middel van een bankcheque.
Je kan "op voorhand" betalen, bv. door middel van overschrijving naar uw notaris.
In geen enkel geval betaal je iets rechtstreeks aan de verkoper!
Je bespreekt best even met uw notaris hoe en wanneer je de nodige betalingen verricht.
Je kan "op voorhand" betalen, bv. door middel van overschrijving naar uw notaris.
In geen enkel geval betaal je iets rechtstreeks aan de verkoper!
Je bespreekt best even met uw notaris hoe en wanneer je de nodige betalingen verricht.
+ reeds een deel wanneer je het voorschot/reserveringsvergoeding betaald
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt vr de antwoorden!
Dus wat ik begrijp: ik betaal waarborg na tekenen van compromis. De notaris ontvangt van mij mijn eigen inbreng en van de bank het overschot vd aankoopsom een korte periode voor het tekenen vd akte of via bankcheque bij tekenen van akte
Het waarborg kan bv ook aangewend worden vr de registratierechten/notariskosten?
Dus wat ik begrijp: ik betaal waarborg na tekenen van compromis. De notaris ontvangt van mij mijn eigen inbreng en van de bank het overschot vd aankoopsom een korte periode voor het tekenen vd akte of via bankcheque bij tekenen van akte
Het waarborg kan bv ook aangewend worden vr de registratierechten/notariskosten?