Colruyt
TIP
Re: Colruyt
Contracyclisch & het gegeven dat de familie wel eens de aandelen van de beurs zou kunnen halen zijn m.i. de voornaamste troeven. Maar veel groei vertoont het bedrijf niet meer.
Groei op omzet is zo'n 3% per jaar maar de groei op de bottomline is eerder 8 à 10% per jaar.
Colruyt zet net wel in op sterk groeiende business segmenten zoals groene energie.
Zeer lage pay out, ook zeezoutje (continu groeiend dividend) en contra cyclisch, zou voor een Belgische belegger altijd een hoeksteen van zijn beleggingsportefeuille moeten zijn.
Houd er rekening mee dat bedrijven die hipper zijn en meer groei beloven ook diegene zijn die bij een markt downturn tot 50% zullen zakken, wat ik bij Colruyt eigenlijk onmogelijk acht.
Colruyt zet net wel in op sterk groeiende business segmenten zoals groene energie.
Zeer lage pay out, ook zeezoutje (continu groeiend dividend) en contra cyclisch, zou voor een Belgische belegger altijd een hoeksteen van zijn beleggingsportefeuille moeten zijn.
Houd er rekening mee dat bedrijven die hipper zijn en meer groei beloven ook diegene zijn die bij een markt downturn tot 50% zullen zakken, wat ik bij Colruyt eigenlijk onmogelijk acht.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ahold Delhaize lijkt me wel de betere optie. Zelfs met de dubbele roerende voorheffing heb je een beter netto dividend rendement. Volgens mij ook meer groeimarge, zeker als je weet dat Bol.com ferm ondergewaardeerd is in de koers van Ahold.
Maar los van de vergelijking is Colruyt wel een prima aandeel natuurlijk. Rijk ga je er misschien niet van worden, maar weinig risico en het zal je een stuk meer opbrengen dan de spaarrekening. Toevallig maken ze deze week een duik(je) naar beneden en kan het een ideaal instapmoment zijn voor diegene die deze op het oog hadden.
Maar los van de vergelijking is Colruyt wel een prima aandeel natuurlijk. Rijk ga je er misschien niet van worden, maar weinig risico en het zal je een stuk meer opbrengen dan de spaarrekening. Toevallig maken ze deze week een duik(je) naar beneden en kan het een ideaal instapmoment zijn voor diegene die deze op het oog hadden.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
De reden waarom ik nu weer in Colruyt stap is ook wel omdat ik in het bedrijf geloof. Ondanks de ah en Jumbo's blijft het een topbedrijf. Ook Fiets!, dreamland, de apotheek Newpharma, ... .
Een bedrijf dat durft verlieslatende posten af te stoten.
Laatst gekocht aan 48, gestegen tot 52 en toen verkocht. Nu terug bijgekocht. Maar ik wil geen trader zijn, wil dit op lange termijn aanhouden.
Ahold idem. Bol.com, veel franchise-winkels, waar ik ook klant ben. Zowel in Be als NL sterk. Amerika weet ik het wel zo niet. Maar ik koop hier ook aandelen van zodat ik zowel naar de colruyt kan gaan als naar de AH en vooral Delhaize
Doet me dan ook meer plezier om daar iets te kopen
Laatst gekocht aan 48, gestegen tot 52 en toen verkocht. Nu terug bijgekocht. Maar ik wil geen trader zijn, wil dit op lange termijn aanhouden.
Ahold idem. Bol.com, veel franchise-winkels, waar ik ook klant ben. Zowel in Be als NL sterk. Amerika weet ik het wel zo niet. Maar ik koop hier ook aandelen van zodat ik zowel naar de colruyt kan gaan als naar de AH en vooral Delhaize

Doet me dan ook meer plezier om daar iets te kopen

Maar is veel concurrentie in voeding ,en denk dat het misschien kan dat ze van de beurs verdwijnen en dat is wel goed voor beleggers in Colruyt maar is niet zeker ,aan deze prijs stap ik niet in.voodoo schreef: ↑13 april 2021, 13:10 De reden waarom ik nu weer in Colruyt stap is ook wel omdat ik in het bedrijf geloof. Ondanks de ah en Jumbo's blijft het een topbedrijf. Ook Fiets!, dreamland, de apotheek Newpharma, ... .
Ahold idem. Bol.com, veel franchise-winkels, waar ik ook klant ben. Zowel in Be als NL sterk. Amerika weet ik het wel zo niet. Maar ik koop hier ook aandelen van zodat ik zowel naar de colruyt kan gaan als naar de AH en vooral Delhaize![]()
Doet me dan ook meer plezier om daar iets te kopen![]()
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
20%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
24%Bonds - 2%IEGA - 0%CASH Updated 07/04/2025
20%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
24%Bonds - 2%IEGA - 0%CASH Updated 07/04/2025
Geen idee wat ze daarmee van plan zijn. Zitten nu al in een hele resem retail, brandstof, energie ... en fitness.
Qua timing om een goeie prijs te betalen zit het wel goed denk ik.
Qua timing om een goeie prijs te betalen zit het wel goed denk ik.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Iemand een idee of die groep de fitnesszalen in eigendom heeft / sterke huurcontracten heeft.
Lijkt me gewoon leuk om op deze locaties andere retail in onder te brengen.
Klantenbestand gaat toch niets meer waard zijn, dus waarom geen Fiets! winkels of Okay's of Sparren of ... .
Klantenbestand gaat toch niets meer waard zijn, dus waarom geen Fiets! winkels of Okay's of Sparren of ... .
Uit De Tijd : D'Haese van ING ziet het juist andersom. '... Daarnaast wordt ook al jaren de analyse gemaakt dat supermarkten kleiner worden als e-commerce verder doorbreekt. Dat is een uitdaging voor Colruyt, dat eigenaar is van het vastgoed van het gros van de Colruyt-winkels. Komt daar ruimte vrij, dan kan Colruyt die benutten door er fitnesscentra in onder te brengen.'voodoo schreef: ↑5 mei 2021, 08:54 Iemand een idee of die groep de fitnesszalen in eigendom heeft / sterke huurcontracten heeft.
Ik denk ook dat fitness nog wel potentieel heeft als de zaken eindelijk weer open gaan en ik ben blijkbaar niet de enige. Kijk maar naar de koersontwikkeling van Basic Fit.
Ik weet het toch niet. Mensen zijn al meer dan een jaar van thuis uit aan het trainen.
De echte zullen inderdaad wel blijven naar de fitness gaan, maar velen zullen ook alternatieven gevonden hebben.
Nieuwe klanten kunnen mogelijk nog wat afwachtend zijn.
Ik verwacht dan weer wel dat de overheid gaat inzetten op gezondheid en een fitness zonder poespas is dan ideaal.
Een fitness waar je na je work-out je collect and go kunt afhalen, nog beter! De tijd die je anders verliest in de winkel op een loopband of crosstrainer doorbrengen, zalig toch?
De echte zullen inderdaad wel blijven naar de fitness gaan, maar velen zullen ook alternatieven gevonden hebben.
Nieuwe klanten kunnen mogelijk nog wat afwachtend zijn.
Ik verwacht dan weer wel dat de overheid gaat inzetten op gezondheid en een fitness zonder poespas is dan ideaal.
Een fitness waar je na je work-out je collect and go kunt afhalen, nog beter! De tijd die je anders verliest in de winkel op een loopband of crosstrainer doorbrengen, zalig toch?
Jij moet bij Colruyt gaan werken! Of is dat al het geval?voodoo schreef: ↑5 mei 2021, 17:38 Ik verwacht dan weer wel dat de overheid gaat inzetten op gezondheid en een fitness zonder poespas is dan ideaal.

Bwa elke fitnesser die ik ken is al maanden aan het uitkijken tot de boel weer open mag. Thuis trainen is eerder behelpen, zelfs met een paar duizend euro aan materiaal kan je nog geen fractie van wat in een fitnesszaak mogelijk is. Plus het sociale aspect. Voor veel mensen is dat een alternatief voor op café gaan, als je thuis traint zie je geen kat en leer je niemand kennen.
Nee, heb er ooit gesolliciteerd naar mijn kandidatuur werd niet weerhouden...dreamy schreef: ↑5 mei 2021, 19:32Jij moet bij Colruyt gaan werken! Of is dat al het geval?voodoo schreef: ↑5 mei 2021, 17:38 Ik verwacht dan weer wel dat de overheid gaat inzetten op gezondheid en een fitness zonder poespas is dan ideaal.
Een fitness waar je na je work-out je collect and go kunt afhalen, nog beter! De tijd die je anders verliest in de winkel op een loopband of crosstrainer doorbrengen, zalig toch?![]()
Gemengd beeld bij de jaarresultaten van Colruyt (gebroken boekjaar loopt tot 31/3).
Voedingswinkels boekten meer omzet, maar relatief zwak tov de sector, want Colruyt heeft vooral grote supermarkten en minder kleine buurtwinkels (genre Spar), terwijl vooral die laatsten het beter deden tijdens Covid.
Alle niet-voeding (Dreamland, Fiets, etc) ging achteruit door verplichte sluitingen. De grootste impact zat bij DATS24.
Vooruitzicht voor boekjaar 2020/2021 nog steeds somber. Dividend wordt wel verhoogd naar €1,47 (van 1,35).
Voedingswinkels boekten meer omzet, maar relatief zwak tov de sector, want Colruyt heeft vooral grote supermarkten en minder kleine buurtwinkels (genre Spar), terwijl vooral die laatsten het beter deden tijdens Covid.
Alle niet-voeding (Dreamland, Fiets, etc) ging achteruit door verplichte sluitingen. De grootste impact zat bij DATS24.
Vooruitzicht voor boekjaar 2020/2021 nog steeds somber. Dividend wordt wel verhoogd naar €1,47 (van 1,35).