Wat is jouw 'endgame'?
Re: Wat is jouw 'endgame'?
Ik moet in theorie nog een 34-tal jaren werken tot ik op pensioen ga, een te lange termijn om te proberen voorspellen. In een ideaal scenario zou ik wel rond mijn 45ste iets minder gaan werken en dat stelselmatig afbouwen naar een halftijdse job als ik 60 ben, mogelijks aangevuld met een deel vrijwilligerswerk. Dat lijkt me een gezonde manier om ouder te worden en een goede balans tussen werk en vrije tijd. Tijd en wat je met de tijd die je gekregen hebt doet is het belangrijkste, de rijkste van het kerkhof hoef ik niet te worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een bevriend koppel heeft anderhalf jaar gewerkt en zich dan cash in het vaderland van één van hen een oud boerderijtje aangeschaft.
Materieel gesproken is het geen grote luxe. Ze leven van één bescheiden halftijds loontrekkend inkomen, en daarnaast van het land. Hun kinderen zijn hun grootste oogappels, en tegelijkertijd hun pensioen. Ze hebben al wat ze nodig hebben.
Materieel gesproken is het geen grote luxe. Ze leven van één bescheiden halftijds loontrekkend inkomen, en daarnaast van het land. Hun kinderen zijn hun grootste oogappels, en tegelijkertijd hun pensioen. Ze hebben al wat ze nodig hebben.
Leuke onderwerp.
Zijn er hier mensen die vanaf een bepaalde leeftijd zouden blijven werken ifv hun kinderen, om hen meer financiële ondersteuning te kunnen geven indien ze dit zouden nodig hebben? Een bepaalde reden zou kunnen zijn: financiële tegenslag, noodzakelijk budget op professioneel iets op te starten, noodzakelijke duw om later eigendom te kopen/bouwen in het geval alles 'onbetaalbaar(der)' wordt, enz..
Want elke € die je verdient en in principe niet nodig hebt kan je wel doorgeven aan de personen die alles betekenen in je leven. Ofwel ben ik nog te jong en naïef
Zijn er hier mensen die vanaf een bepaalde leeftijd zouden blijven werken ifv hun kinderen, om hen meer financiële ondersteuning te kunnen geven indien ze dit zouden nodig hebben? Een bepaalde reden zou kunnen zijn: financiële tegenslag, noodzakelijk budget op professioneel iets op te starten, noodzakelijke duw om later eigendom te kopen/bouwen in het geval alles 'onbetaalbaar(der)' wordt, enz..
Want elke € die je verdient en in principe niet nodig hebt kan je wel doorgeven aan de personen die alles betekenen in je leven. Ofwel ben ik nog te jong en naïef
Onze kinderen hebben op jonge leeftijd 'hun part' gehad. Daar moeten ze het mee doen. En ze zijn allemaal op de goede weg. Dus ook hier geen zorgen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je redeneert nog volgens de standaarden van tientallen jaren geleden toen mensen nog in dat verhaal trapten om ze kalm te kunnen houden. Werk in het zweets uwer aanschijns en ga en vermenigvuldig U. De beloning komt wel in het leven hierna.
Je bent dan inderdaad wel heel naïef. Je een schuldgevoel laten aanpraten omdat anders het risico bestaat dat je uit de tredmolen zou stappen en de kans bestaat dat je meer van je eigen leven zou genieten dan slaafs het systeem draaiende te houden.
Interessante discussie. Maar niemand die er een getal op wilt plakken. Hoeveel geld wil je hebben (excl je eigen woning) om het gevoel te hebben: "nu is het genoeg"?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor ons is het einddoel:
- afbetaalde eigen woning
- afbetaald buitenhuis in ons tweede thuisland
- evenveel niet-arbeidsinkomsten (beleggingen, pensioen, ...) als één mediaan arbeidersloon
Als het pensioenstelsel overeind blijft én we blijven gezond halen we dat met gemak tegen mijn pensioen. Met een klein beetje geluk lukt het ook veel sneller.
- afbetaalde eigen woning
- afbetaald buitenhuis in ons tweede thuisland
- evenveel niet-arbeidsinkomsten (beleggingen, pensioen, ...) als één mediaan arbeidersloon
Als het pensioenstelsel overeind blijft én we blijven gezond halen we dat met gemak tegen mijn pensioen. Met een klein beetje geluk lukt het ook veel sneller.
Je bent inderdaad nog heel naïef. Ik kan de ouders die het zich dik beklagen dat ze hun kinderen veel geld hebben gegeven niet meer op de vingers van twee handen tellen. Foute vrienden, zuipen, auto's in de prak rijden, drugs, kortom alle middelen waren goed om de zuurverdiende centen van mama en papa erdoor te jagen.bertVW schreef: ↑11 mei 2021, 08:43 Leuke onderwerp.
Wil ik daarmee zeggen dat je uw kinderen niet mag steunen? Uiteraard niet. Ik steun mijn kinderen ook maar zelden met harde cash. Toen mijn dochter ging samenwonen met haar vriend hebben wij een wasmachine, een tv en nog wat ander huishoudelijk materiaal gekocht.
Maar ik ga geen dag langer werken of meer werken om iemand anders zijn rekeningen te betalen, zelfs al zijn het mijn kinderen. Trouwens tegen dat je op je pensioen kunt zijn je kinderen meestal ook al een stuk in de 30 en zouden ze normaal gezien toch zelf al een en ander moeten opgebouwd hebben.
Zoals pukkie zegt, ze hebben hun part op jongere leeftijd gehad, de rest moeten ze zelf opbouwen.
De jeugd van tegenwoordig is al dikwijls te lui om een slag uit te voeren, ze moeten niet blijven aan moeders tiet hangen.
Laatst gewijzigd door anonymous op 11 mei 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@sintorama "genoeg" is volgens mij een mentale staat, geen nummer. Maar als ik het in cijfers moet uitdrukken
((2.000€*12) / 3.5% (safe withdrawal rate)) * 100 = 658.714,29€
Wel grappig dat ik nu al 100% genoeg heb met behoorlijk wat minder, maar zodra ik het moet berekenen schiet ik direct wat hoger
Wel grappig dat ik nu al 100% genoeg heb met behoorlijk wat minder, maar zodra ik het moet berekenen schiet ik direct wat hoger
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Tja, dat is voor iedereen verschillend en afhankelijk van de persoonlijke situatie. Wat heb je er aan als ik bv € 500.000 zeg terwijl je niet weet hoeveel jaar ik wens te overbruggen, wat mijn persoonlijke behoeften nu en in de toekomst zijn, wat er via pensioen, pensioensparen, levensverzekering, beleggingen, enz... nog als inkomen beschikbaar is of komt.
In principe zou "nu is het genoeg" genoeg moeten zijn om zonder geld zorgen aan de persoonlijke behoeften te kunnen voldoen.
Het zal in elk geval een moeilijke beslissing zijn om vervroegd te stoppen met werken, daar zitten immers nog al wat nadelige consequenties aan zoals: geen opzeg of einde loopbaan regeling, vroegste pensioen uitkering wordt de wettelijke pensioendatum ipv het vervroegd pensioen, pensioen bedrag zal dus lager en later beschikbaar zijn, sociale zekerheid is zelf te betalen, geen bedrijfswagen, maaltijdcheques, GSM en internet vergoeding, fietsvergoeding, groepsverzekeringen, enz.. meer, geen inkomsten meer dus ook geen belasting aftrek,... Kortom, er wordt wel wat meer opgegeven dan enkel het loon, zal ook wel de reden zijn waarom velen er van dromen maar slechts weinigen het ook effectief doen. Eenmaal de laatste jaren werk voor de deur staan zullen de meesten nog wel even doorbijten, ook al hebben ze in principe genoeg om te stoppen.
Uiteraard is dat een zeer persoonlijke situatie. Voor sommigen is het simpelweg nooit genoeg, terwijl het voor mij juist zeer snel genoeg is. Mijn doel is dan ook realistisch om te kunnen bereiken binnen de tijdspanne van pakweg 10 jaar.
Absoluut. Het getal zal meer zeggen over die mentale staat dan over je financiele toestand zelf. Ik zou het getal persoonlijk een stuk hoger leggen. Voornaamste reden: ik bouw graag veiligheidsmarges in. Ook dat zegt iets over mijn mentale staat.Henkie1984 schreef: ↑11 mei 2021, 09:55 @sintorama "genoeg" is volgens mij een mentale staat, geen nummer.
-
- Verbannen Gebruiker
Genoeg is inderdaad een persoonlijk gegeven.
Je kan er dus voor een ander geen getal op plaatsen.
Dat zie je ook aan de reacties.
Er volgen onmiddellijk commentaren vanuit de persoonlijke beleving waardoor dat getal te weinig is, niet gegarendeerd genoeg, niet veilig genoeg, te veel, .....
Je inkomen op latere leeftijd dient ook niet meer zo hoog te zijn als toen je nog ging werken. Toen betekende genoeg immers dat je nog kapitaal moest opbouwen voor later, eventueel nog sparen voor eigen woning of nog een of meerdere leningen af te betalen had. Meestal heb je zelfs al uitgaven om te kunnen gaan werken.
Eenmaal je voor jezelf hebt kunnen besluiten dat je niet meer gaat werken of inkomen verwerven door arbeid vallen er al veel kosten weg. Idem als je een eigen woning verworven hebt en veel vaste kosten tot een minimum hebt kunnen terugschroeven.
Uiteraard zijn er nog onvoorziene omstandigheden.
Wat ik pre corona dacht dat voor mij genoeg zou zijn blijkt nu eigenlijk nog te veel te zijn.
Het maakt ook een verschil of je alleen van je kapitaal moet leven en alleen alle basis kosten moet dragen, dat je een dubbel inkomen hebt en kosten kan delen of dat je met twee van één inkomen/kapitaal moet leven.
Hier kan je ook nog het een en ander opsteken:
https://www.stefanwillems.be/
Gaat van zijn 27ste semi onafhankelijk leven en schat dat hij vanaf een kapitaal van 300.000 € kan gaan rentenieren.
Je kan er dus voor een ander geen getal op plaatsen.
Dat zie je ook aan de reacties.
Er volgen onmiddellijk commentaren vanuit de persoonlijke beleving waardoor dat getal te weinig is, niet gegarendeerd genoeg, niet veilig genoeg, te veel, .....
Je inkomen op latere leeftijd dient ook niet meer zo hoog te zijn als toen je nog ging werken. Toen betekende genoeg immers dat je nog kapitaal moest opbouwen voor later, eventueel nog sparen voor eigen woning of nog een of meerdere leningen af te betalen had. Meestal heb je zelfs al uitgaven om te kunnen gaan werken.
Eenmaal je voor jezelf hebt kunnen besluiten dat je niet meer gaat werken of inkomen verwerven door arbeid vallen er al veel kosten weg. Idem als je een eigen woning verworven hebt en veel vaste kosten tot een minimum hebt kunnen terugschroeven.
Uiteraard zijn er nog onvoorziene omstandigheden.
Wat ik pre corona dacht dat voor mij genoeg zou zijn blijkt nu eigenlijk nog te veel te zijn.
Het maakt ook een verschil of je alleen van je kapitaal moet leven en alleen alle basis kosten moet dragen, dat je een dubbel inkomen hebt en kosten kan delen of dat je met twee van één inkomen/kapitaal moet leven.
Hier kan je ook nog het een en ander opsteken:
https://www.stefanwillems.be/
Gaat van zijn 27ste semi onafhankelijk leven en schat dat hij vanaf een kapitaal van 300.000 € kan gaan rentenieren.
Je veronderstelt dan geen pensioen, of je rekent €2000 bovenop pensioen?Henkie1984 schreef: ↑11 mei 2021, 09:55 @sintorama "genoeg" is volgens mij een mentale staat, geen nummer. Maar als ik het in cijfers moet uitdrukken
-
- Hero Member
- Contacteer:
2000€/maand (aangepast met de inflatie) is genoeg voor mij om te gaan "rentenieren". Dat betekend niet dat ik mijn huidige werk staak, maar ik ben wel vrij van het "moeten".
Theoretisch gezien heb ik genoeg aan veel minder, ik blijf graag wat werken hier en daar, en we komen toe met veel minder.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!