Hulp bij keuze etf aub.
TIP
Re: Hulp bij keuze etf aub.
Maar wie is aan die koers ingestapt om te starten.
En wie zet alles op een paard ?
Appels en appels.
Iets individueel vergelijken met een portefeuille , daar dan de primus uitpakken om te zeggen dat doet beter.
Typisch hier voor de Etf believers.
Volgend jaar zal hun stokpaardje dan Bitcoin worden ??
Estate Guru believer.
Een snelle blik op de fiches leert dat de gevolgde indices NIET identiek zijn (al lijken de verschillen zeer klein).
https://www.justetf.com/servlet/downloa ... DE&lang=en
https://www.justetf.com/servlet/downloa ... DE&lang=de
IShares: MSCI WORLD SRI Select Reduced Fossil Fuel Index
-> https://www.msci.com/documents/10199/75 ... 3d145e2e75
Amundi: MSCI WORLD SRI Filtered ex Fossil Fuels Index
-> https://www.msci.com/documents/10199/a0 ... 72c275f000
Ondanks alle informatie die er beschikbaar is,platin schreef: ↑7 februari 2021, 09:37Maar wie is aan die koers ingestapt om te starten.
En wie zet alles op een paard ?
Appels en appels.
Iets individueel vergelijken met een portefeuille , daar dan de primus uitpakken om te zeggen dat doet beter.
Typisch hier voor de Etf believers.
Volgend jaar zal hun stokpaardje dan Bitcoin worden ??
lijkt het concept van indexfondsen nog niet (duidelijk) genoeg uitgelegd.
Een breedgespreide ETF IS een portefeuille op zich,
of ook een breedgespreide ETF zijn alle mogelijke portefeuilles samen.
Ipv op een paard te wedden, ben je zeker dat je in de kopgroep zal eindigen.
De ETFs die op dit forum het meest vermeld worden zijn:
VWCE: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF en IWDA: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD
De eerste vertegenwoordigt zo'n 90% van al het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd word.
De tweede focust zich op de ontwikkelde markten ( zo'n 75% van de vrij verhandelbare aandelen)
De fondsen vertegenwoordigen het gemiddelde van de markt.
Als jouw fondsen slechter deden, dan deden ze slechter dan het gemiddelde!
Deze twee fondsen worden al langere tijd het meest vermeld, lang voor de crash.
Er is dus geen sprake van "de primus eruitpakken"
Zelfs indien je maar de helft van je kapitaal in deze ETFs zou gestoken hebben,
Dan zou je meer gehad hebben dan je "dynamische mix".
Als je ipv cash, met dit geld een breedgespreide ETF zoals VAGF zou gekocht hebben
zou je 5,8% winst gemaakt hebben op die periode, of een extra 290 Euro voor je 5000 Euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beiden zijn fysiek, bij optimized sampling zijn de aller kleinste aandelen (die toch geen of nauwelijks invloed hebben) niet opgenomen. Voor de fondsbeheerder is sampling wat goedkoper, minder transacties en minder administratie, voor de fonds investeerder maakt het weinig uit, de mindere spreiding zorgt niet voor een grotere afwijking van de index.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Correct.Jeky schreef: ↑7 februari 2021, 16:00Een snelle blik op de fiches leert dat de gevolgde indices NIET identiek zijn (al lijken de verschillen zeer klein).
https://www.justetf.com/servlet/downloa ... DE&lang=en
https://www.justetf.com/servlet/downloa ... DE&lang=de
IShares: MSCI WORLD SRI Select Reduced Fossil Fuel Index
-> https://www.msci.com/documents/10199/75 ... 3d145e2e75
Amundi: MSCI WORLD SRI Filtered ex Fossil Fuels Index
-> https://www.msci.com/documents/10199/a0 ... 72c275f000
Ze lijken verschillende varianten van de SRI index te volgen.
Mijn fout om me enkel te baseren op de naam van het fonds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt voor de uitleg.vortex schreef: ↑7 februari 2021, 16:56Beiden zijn fysiek, bij optimized sampling zijn de aller kleinste aandelen (die toch geen of nauwelijks invloed hebben) niet opgenomen. Voor de fondsbeheerder is sampling wat goedkoper, minder transacties en minder administratie, voor de fonds investeerder maakt het weinig uit, de mindere spreiding zorgt niet voor een grotere afwijking van de index.
Wat betreft de beurstaks zegt borgie hier dat dit waarschijnlijk verkeerd is omdat deze etf niet in België is geregistreerd. Dat zou dus best kunnen want IWDA bijvoorbeeld heeft ook gewoon 0,12%.
Lilly89 schreef: ↑6 februari 2021, 12:46borgie schreef: ↑6 februari 2021, 11:54 Beide ETFs gaan maar over een deeltje van de MSCI World index (niet ACWI, dat is inclusief opkomende markten), namelijk de MSCI World SRI Select Reduced Fossil Fuels index.
Die index belegt onderliggend in 358 aandelen terwijl MSCI World in 1582 aandelen belegt. In ruil voor de 'sustainability' krijg je dus minder spreiding. Als dat jouw overtuiging is of je wil zo een accent leggen is dat uiteraard ok.
De beurstaks voor de iShares ETF is niet correct. De ETF is niet geregistreerd in België (zie ishares) dus de beurstaks is 0.12%.
Die link is heel waardevol, bedankt.
Ik ga ze een screenshot doorsturen! Dan ben ik zeker dat ze het lezen.
In mijn zoektocht naar etf's kwam ik ook SUSW tegen en uiteindelijk dit topic. Duurzaam is een criterium waar ik ook rekening met probeer te houden.
Misschien dat je deze ook eens moet bekijken:
iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Acc) ISIN:IE00B52VJ196 (IESE)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
2 ETF - SRI developed+emerging (excl. dev+em small caps) => aantal componenten is echter aan de lage kant
2 ETF - ESG developed+emerging (excl. developed small caps)
1 ETF - ESG developed+emerging en all caps => size is voorlopig wel nog relatief klein
Code: Selecteer alles
ISIN Name Provider Ticker Inc Class Region Index Type TER SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend Xetra A'dam Index Index Type Index#C
IE00BYX2JD69 iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) iShares SUSW Acc Equity World MSCI DM Resp m5% 0,20 2.238 358 100,28 EUR P OS No 2B7K MSCI World SRI DM LC/MC SRI 357
IE00BYVJRP78 iShares MSCI EM SRI UCITS ETF iShares SUSM Acc Equity World MSCI EM Resp m5% 0,25 1.625 180 100,00 USD P FR No QDVS MSCI EM SRI EM LC/MC SRI 180
ISIN Name Provider Ticker Inc Class Region Index Type TER SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend Xetra A'dam Index Index Type Index#C
IE00BFNM3J75 iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) iShares SAWD Acc Equity World MSCI DM LC/MC ESG 0,20 772 1.488 99,67 USD P OS No SNAW MSCI World ESG DM LC/MC ESG 1.493
IE00BFNM3P36 iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) iShares SAEM Acc Equity World MSCI EM AC ESG 0,18 1.331 1.760 59,50 USD P OS No AYEM MSCI EM IMI ESG EM AC ESG 2.958
IE00BNG8L278 Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc Vanguard V3AA Acc Equity World FTSE AM AC 0,24 20 4.100 55,41 USD P OS No V3AA FTSE Global All-CAP AM AC ESG 7.400
Om je keuze nog wat moeilijker te maken :-)
IE00BHZPJ569 - EDMW - iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF
WAAROM EDMW ?
Gespreide portefeuille, bestaand uit een brede waaier ondernemingen met grote en middelgrote kapitalisaties uit 23 ontwikkelde markten die niet bij controversiële zakelijke praktijken betrokken zijn
Grotere weging van bedrijven die beter scoren op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG)
Beleg met een doel. Hanteer een duurzame benadering voor het nastreven van groei.
BELEGGINGSDOEL
Het Fonds streeft ernaar de prestatie van een index te volgen die bestaat uit ondernemingen uit ontwikkelde markten, controversiële sectoren wegselecteert en een grotere weging toekent aan bedrijven met een hogere score op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG).
IE00BHZPJ569 - EDMW - iShares MSCI World ESG Enhanced UCITS ETF
WAAROM EDMW ?
Gespreide portefeuille, bestaand uit een brede waaier ondernemingen met grote en middelgrote kapitalisaties uit 23 ontwikkelde markten die niet bij controversiële zakelijke praktijken betrokken zijn
Grotere weging van bedrijven die beter scoren op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG)
Beleg met een doel. Hanteer een duurzame benadering voor het nastreven van groei.
BELEGGINGSDOEL
Het Fonds streeft ernaar de prestatie van een index te volgen die bestaat uit ondernemingen uit ontwikkelde markten, controversiële sectoren wegselecteert en een grotere weging toekent aan bedrijven met een hogere score op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG).
Bedankt allemaal voor het meedenken. Uiteindelijk is het XZW0 - Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF geworden.
De tob is 0,12% en de ter 0,20% en het bevat 700 bedrijven.
De tob is 0,12% en de ter 0,20% en het bevat 700 bedrijven.
Hulp gevraagd,ik wil graag m'n portefeuille defensiever maken,ik had gedacht aan gemengde defensieve etf's(30%aandelen-70%obligaties,ongeveer),ik heb al v.eck conservative,maar Nederlands fonds(dubbele voorheffing en distributie)kent er iemand een accumulerende etf?(gemengd fonds)
Laatst gewijzigd door Gg70 op 14 mei 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag ,
wil bij deze ook jullie raad en advies
wil een etf europa bij nemen en dacht aan een van deze 2
voorkeur gaat uit naar een brede waaier europa , kapitalisatie etf , beide zijn europa large cap gemengd
zit er veel verschil tussen deze 2 etf s , welke is jullie voorkeur ?
IE00B52VJ196 = iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Acc) | IESE
IE00B1YZSC51 = iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Dist) | IMEU
groetjes
voorkeur gaat uit naar een brede waaier europa , kapitalisatie etf , beide zijn europa large cap gemengd
groetjes
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alleen al aan de naam zou je al verschillen kunnen zien. (wel/niet SRI, Acc vs Dist)patje007007 schreef: ↑17 november 2021, 21:19 Dag ,
groetjes
Daarnaast kan je ook de documentatie van de ETFs bekijken...
Edit: zie ook verdeling-etfs-t30553-15.html?hilit=eurozone#p525686
Bedankt voor het overzichtje met ESG etfs, kende ze niet allemaal. Die laatste lijkt mij wel interessant, maar in hoeverre speelt het beheerd vermogen mee in de keuze van een ETF?EarthNvstr1 schreef: ↑11 mei 2021, 23:37 1 ETF - ESG developed+emerging en all caps => size is voorlopig wel nog relatief kleinCode: Selecteer alles
ISIN Name Provider Ticker Inc Class Region Index Type TER SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend Xetra A'dam Index Index Type Index#C IE00BNG8L278 Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc Vanguard V3AA Acc Equity World FTSE AM AC 0,24 20 4.100 55,41 USD P OS No V3AA FTSE Global All-CAP AM AC ESG 7.400
De vraag is dan eigenlijk wat is de kans dat ze hem opdoeken?